Gå til innhold

Husarbeid


Glimtipper

Anbefalte innlegg

En ting til: Jeg synes det å være hjemme med barn er minst like slitsomt som en vanlig jobb, i hvertfall om det er et litt krevende barn/alder. Med andre ord har man like stort behov for å hvile på kvelden.

Da jeg etter endt permisjon begynte å jobbe igjen var jeg full av energi på ettermiddag/kveld (det hjalp selvfølgelig også å ha en "husfar" hjemme). Etter så lang tid hjemme føltes det som skikkelig luksus å kunne tenke "voksentanker" på dagtid, ta en telefon når jeg ønsket eller sitte på toalettet i fred :-).

Enig. Jeg skulle gjerne byttet til en vanlig arbeidsdag. Man har mye mer energi når man jobber utenfor hjemmet også, så det kan i grunnen ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    21

  • jubalong70

    4

  • ....AV

    3

  • løvinne71

    3

En del kameler må man vel svelge i de fleste forhold... dette er vel din :/.

Men de fleste som roter kan skjerpe seg noe ved bevisstgjøring - du bør kanskje prate med ham? Og lage enkelte regler på at f.eks. skittentøy skal hit eller dit og at det ikke skal legges ting på den og den flaten (inspirert av regler hjemme her, hvor jeg er den mest rotete) ;).

Ja, det kan være en mulighet. Men han irriterer seg utrolig over leker henslengt her og der, mens jeg ikke ser på det som spesielt rotete ;) Så det er han som er mest påpasselig med å rydde de og å få guttungen til å rydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut :)

Det er godt å ha DOL slik at man kan sammenligne. Ikke alltid like greit å vite hva som skjer i andre hjem :)

''Det er godt å ha DOL slik at man kan sammenligne. Ikke alltid like greit å vite hva som skjer i andre hjem :)''

Og så blir det så fint når man skal bruke argumentene man blir foret med etterpå: Både hos jubalong og lillemus gjør de husarbeid sammen, altså! For ikke å snakke om hjemme hos nickløsheletia!

Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut :)

Det er godt å ha DOL slik at man kan sammenligne. Ikke alltid like greit å vite hva som skjer i andre hjem :)

Ja, jeg synes det. Spesielt når man lurer på om man selv er totalt urimelig angående et eller annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å være hjemmeværende betyr å styre og stelle med unger og hus fra man står opp til man legger seg.''

*krmt* ikke akkurat slik jeg husker min første permisjon. Mener å huske jeg tok et par timers husarbeid innimellom amming og sånt på morgenen. Skyndte meg for å bli klar til den store luren. Da gikk jeg ut, la barnet i vognen og var ute det aller meste av dagen. En herlig tid! :-).

Likevel så jeg ingen grunn til at jeg skulle stå til tjeneste for min mann på kvelden - det var naturlig å dele på det som var av rydding og babystell. Lignende ordning hadde vi da mannen min hadde permisjon (litt kortere enn min).

Permisjon kan være så mangt. Min første var bare blid og fornøyd, men jeg syntes det var tøft å bli mamma.

Med nr 2 var jeg mye mer trygg på meg selv, men barnet skreik fryktelig mye, og det sleit hardt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser de fleste har det slik at mestparten faller på den som er hjemme (selvfølge), men de får "hjelp" på kvelden/i helgene.

Sambo mener jeg burde ha tid til alt, siden jeg er hjemme hele dagen. Men det er mye levering og henting (må gå) i barnehage, handling (må gå), litt freelance jobbing, i tillegg til graviditet. Så selv om jeg i teorien kanskje har tid til alt husarbeidet alene, så hender det virkelig jeg skulle ønske jeg kunne avslutte dagen min klokka fem - slik han kan. Forøvrig må vi gjøre all oppvasken for hånd, da vi ikke har oppvaskmaskin og det tar mye tid og krefter når man lager en del mat fra grunnen av og baker mye :/

Ja, ja. Han skjønner vel felles ansvar når jeg har nyfødt baby og må sove når barnet sover - om jeg kan.

Utifra de andre innleggene dine her, så synes jeg det høres ut som du skjemmer ham bort eller evt. finner deg i adskillig mere enn du burde.

En ting er at du må ta "felles-rotet" men jeg hadde nok ikke giddet å gå rundt å plukke opp hans personlige rot!

Da gjør du isåfall deg selv en bjørnetjeneste på sikt. For han vil jo ikke få noen konsekvenser av å rote, og dermed lærer han jo heller ikke å rydde etter seg!

Og hvis dere har svært ulik toleranse-grense for rot, så må du nesten vurdere om det betyr så mye for deg å ha det ryddig, at det er verdt å ta belastningen med å rydde opp etter ham.

Men hvis du irriterer deg over dette, så er det nok en dårlig strategi å bite det i seg og håpe på en bedring. Det kommer neppe til å skje.

Heller tvert imot ettersom rutinen med "skjevfordelig" blir stadig mere etablert.

Jeg ville heller ikke vært så sikker på at han automatisk stiller mere opp når barnet blir født. Han har jo ikke noe forhold til hvilke oppgaver som kreves med barn og hjem, når han ikke er vant til å ta ansvar for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er godt å ha DOL slik at man kan sammenligne. Ikke alltid like greit å vite hva som skjer i andre hjem :)''

Og så blir det så fint når man skal bruke argumentene man blir foret med etterpå: Både hos jubalong og lillemus gjør de husarbeid sammen, altså! For ikke å snakke om hjemme hos nickløsheletia!

Hehe :)

''Både hos jubalong og lillemus gjør de husarbeid sammen,''

Gjør vi? Hos oss er det vel nærmere sannheten at hos ham er det ingen av oss som gjør husarbeide... ;o)

Jeg gjør vel mer enn ham, men han gjør mye annet da, brøyter snø, hogger ved, klipper gress, staker opp dusjen f.eks., men han vasker klær og kopper også da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Er du fornøyd med en slik fordeling?

Ja, det er jeg. Han gjør en god del ting som ikke jeg gjør med bil, båt og flere andre praktiske ting.

Når alt kommer til alt gjør ikke jeg noe mer enn han, selv om husarbeidet stort sett er "mitt område".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg synes det var lettere å være hjemme med en nyfødt baby enn med en 4-åring ;) Jeg bestilte en førstegangsbaby og fikk en. Han sov nesten hele tiden, skrek tilnærmet aldri. Så det varierer nok hva man får til når barna er helt små :)

(Jeg står vel på venteliste for en kolikkbaby denne gangen...)

''(Jeg står vel på venteliste for en kolikkbaby denne gangen...)''

Ikke vær så pessimistisk da ;-)

Ingen av mine 3 var kolikkbarn. Det er fullt mulig det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Utifra de andre innleggene dine her, så synes jeg det høres ut som du skjemmer ham bort eller evt. finner deg i adskillig mere enn du burde.

En ting er at du må ta "felles-rotet" men jeg hadde nok ikke giddet å gå rundt å plukke opp hans personlige rot!

Da gjør du isåfall deg selv en bjørnetjeneste på sikt. For han vil jo ikke få noen konsekvenser av å rote, og dermed lærer han jo heller ikke å rydde etter seg!

Og hvis dere har svært ulik toleranse-grense for rot, så må du nesten vurdere om det betyr så mye for deg å ha det ryddig, at det er verdt å ta belastningen med å rydde opp etter ham.

Men hvis du irriterer deg over dette, så er det nok en dårlig strategi å bite det i seg og håpe på en bedring. Det kommer neppe til å skje.

Heller tvert imot ettersom rutinen med "skjevfordelig" blir stadig mere etablert.

Jeg ville heller ikke vært så sikker på at han automatisk stiller mere opp når barnet blir født. Han har jo ikke noe forhold til hvilke oppgaver som kreves med barn og hjem, når han ikke er vant til å ta ansvar for dem.

''En ting er at du må ta "felles-rotet" men jeg hadde nok ikke giddet å gå rundt å plukke opp hans personlige rot!''

Er dette veldig spesielt? Det har jeg alltid gjort.

Som Glimtipper sier. Hva gjør man når man har forskjellig terskel for rot?

For mitt vedkommende rydder jeg heller for å få fred i sjela, enn å bli deppa over rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg har hatt det slik. Nå er det noen år siden, men jeg reagerte jeg allerede den gangen og kalte det kulturkrasj. Jeg jobbet også jeg da og han var hjemme og løftet ikke en finger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den første jul

Jupp, jeg har hatt det slik. Nå er det noen år siden, men jeg reagerte jeg allerede den gangen og kalte det kulturkrasj. Jeg jobbet også jeg da og han var hjemme og løftet ikke en finger

Uff da! Hvordan kunne du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''En ting er at du må ta "felles-rotet" men jeg hadde nok ikke giddet å gå rundt å plukke opp hans personlige rot!''

Er dette veldig spesielt? Det har jeg alltid gjort.

Som Glimtipper sier. Hva gjør man når man har forskjellig terskel for rot?

For mitt vedkommende rydder jeg heller for å få fred i sjela, enn å bli deppa over rot.

Ja, det blir slik. For du kan jo ikke tvinge en voksen mann til å prioritere rot på lik linje med deg, det er i bunn og grunn -dine- ønsker og behov du gir uttrykk for. All den tid det ikke er helsefarlig eller umulig å komme fram ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si.

Han tar gjerne sin egen klesvask, men da blir altså klærne liggende der de er inntil han trenger å vaske de. Noen ganger samler han de ved sin side av senga. Det irriterer meg også.

Så da er valget å enten kjefte, mase og styre angående klærne - eller å plukke de fra stoler og gulv.

Hva gjør man når man har forskjellige standarer for hva som er greit i forhold til rot? Jeg blir gal av å aldri ha det skikkelig rydding.

Jeg har god erfaring med å la det flyte skikkelig en periode.

Vi hadde det veeldig rotete en periode like etter at vi flyttet sammen, men det var jo litt greiere da når vi begge var studenter og ikke hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg har hatt det slik. Nå er det noen år siden, men jeg reagerte jeg allerede den gangen og kalte det kulturkrasj. Jeg jobbet også jeg da og han var hjemme og løftet ikke en finger

Oi, det var ganske ille :(

Sambo tar tak om jeg er syk eller sliten. Han gjorde også halvparten, ca., når vi begge var hjemme en periode. Så han er ikke fra middelalderen, heldigvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å la det flyte skikkelig en periode.

Vi hadde det veeldig rotete en periode like etter at vi flyttet sammen, men det var jo litt greiere da når vi begge var studenter og ikke hadde barn.

Hehe :) Da hadde han nok ryddet litt. Det er ikke slik at han er helt lammet i forhold til husarbeid. Jeg skulle bare hatt litt mer hjelp i helgene, fordi det føles som om hele det overhengende ansvaret for hus, mat og barn faller på meg. Nærmest uansett hvordan dagen ellers forløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Likestilt hjem

Har lest noe av tråden, og forstår det slik at det aller, aller meste faller på deg av husarbeid/ting hjemme, også om dere begge har fri.

Jeg hadde ikke orket å ha det slik, så jeg hadde satt meg ned med mannen og fordelt oppgaver. Snakket om det, sagt som det var, at i helgene og på kveldstid må begge få ha fritid. Det forstår han sikkert.

Hos oss har vi alltid hatt "reglen" at begge skal få slappe av i sofan på kveldstid. Altså, den ene ligger ikke på sofan mens den andre sliter ræva av seg. Som et bilde, altså.

Jeg hadde dog vært litt mer "forsiktig" i forhold til omsorg for ditt barn, siden han ikke er faren. Det _kan_ bli et gnagsår, men i forhold til den som er på vei hadde jeg forventet rimelig lik fordeling av arbeidet med.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Da hadde han nok ryddet litt. Det er ikke slik at han er helt lammet i forhold til husarbeid. Jeg skulle bare hatt litt mer hjelp i helgene, fordi det føles som om hele det overhengende ansvaret for hus, mat og barn faller på meg. Nærmest uansett hvordan dagen ellers forløper.

Jeg sier ikke at han er håpløs, det vet jeg jo ingenting om ;-) Jeg mener bare at en slik periode kan bidra til å heve terskelen for hva den ene synes er rotete og senke den for den andre slik at man kanskje ender på et nivå som begge kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...