Gå til innhold

Husarbeid


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Tar han seg aldri av legging av sønnen din heller?

Han gjør det om jeg ikke gjør det. Hvis jeg for eksempel sitter og leser, står midt i middagslaging til oss voksne eller er ute. Men ellers tar han sjeldent initiativ til det. Tidligere leste han på senga til han, men om han legger nå, så orker han ikke det lengre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    21

  • jubalong70

    4

  • ....AV

    3

  • løvinne71

    3

Den som er hjemmeværende gjør alt i huset også nattestell med barna. Skulle bare mangle. Når man er hjemme kan man faktisk sette seg ned noen minutter og slappe av når det trenges. Det kan man ikke i arbeidslivet på samme måte.

Men jeg er slik skrudd at jeg ikke ønsker å ordne biler og plenklipping og bære ved. Dermed er det mannens jobb selv om jeg har vært hjemmeværende.

Jeg tar alt arbeidet ute også. Det er riktignok minimalt, men type rydde gårdsplassen for løv, klippe plenen og rydde hagen for uteleker. Bil har vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tatt det meste av husarbeid, både da jeg var hjemme, da jeg hadde deltidsjobb og så fulltidsjobb.

Har aldri sett han med støvklut eller vaskekost, men han kan lage middag innimellom, han kunne skifte bleier, han kan sette ut og inn av oppvaskmaskinen og han kan sette på en klesvask.

Han har alltid vært flink til å bli med ungene på ting. Han er av den sporty typen, så der har jeg ingenting å klage på.

Han ville aldri finne på å overlate ungene til meg en hel helg mens han holdt seg hjemme. Tvert i mot. Han er mer slik at tiden skal utnyttes. Ikke kastes bort hjemme på sofaen.

Er du fornøyd med en slik fordeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malinaxx

Takk - det mener jeg også!

Vi har i alle fall blitt enige om at han involverer seg mer i helgeaktiviteter nå, slik at jeg slipper å dra til McDonald's som eneste voksen i følget de neste ti årene ;)

Hvis du ser på McDonaldsbesøk som en helgeaktivitet, så er det noe grunnleggende feil med holdninger hos dere.

Kan det være at dere er litt late? (ikke frekt ment, jeg sikter heller litt til inngrodde britiske uvaner, som din utkårede muligens er vokst opp med. blir den ene parten tiltaksløs, så smitter det gjerne over på den andre parten også) Hva med felles uteaktiviteter? Håper at du kan ta med deg vanlige norske fritidssysler inn i ditt engelske familieliv, og at dere er ute i friluft minst en time hver dag. Det er godt for kropp og sjel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på McDonaldsbesøk som en helgeaktivitet, så er det noe grunnleggende feil med holdninger hos dere.

Kan det være at dere er litt late? (ikke frekt ment, jeg sikter heller litt til inngrodde britiske uvaner, som din utkårede muligens er vokst opp med. blir den ene parten tiltaksløs, så smitter det gjerne over på den andre parten også) Hva med felles uteaktiviteter? Håper at du kan ta med deg vanlige norske fritidssysler inn i ditt engelske familieliv, og at dere er ute i friluft minst en time hver dag. Det er godt for kropp og sjel :-)

Vi er aldri på McDonald's. Poenget var at jeg ikke vil gjøre barneting sammen med to barn som eneste voksen hver eneste helg.

Forøvrig har jeg aldri vært spesielt hopp-og-sprett, hverken i Norge eller England. Jeg og guttungen har normalt aktivitetsnivå - i parken, i hagen og den 1,5 timen vi må gå til og fra barnehagen. Før graviditeten jogget jeg noen ganger i uka. Så takk for "forslaget", men problemet ligger ikke der.

Samboeren min trener boksing og går til og fra jobb. Han er bedagelig, men ikke direkte lat. Han er der i mot ikke spesielt begeistret for steder med mye mennesker - som butikker, lekeparker og restauranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de fleste har det slik at mestparten faller på den som er hjemme (selvfølge), men de får "hjelp" på kvelden/i helgene.

Sambo mener jeg burde ha tid til alt, siden jeg er hjemme hele dagen. Men det er mye levering og henting (må gå) i barnehage, handling (må gå), litt freelance jobbing, i tillegg til graviditet. Så selv om jeg i teorien kanskje har tid til alt husarbeidet alene, så hender det virkelig jeg skulle ønske jeg kunne avslutte dagen min klokka fem - slik han kan. Forøvrig må vi gjøre all oppvasken for hånd, da vi ikke har oppvaskmaskin og det tar mye tid og krefter når man lager en del mat fra grunnen av og baker mye :/

Ja, ja. Han skjønner vel felles ansvar når jeg har nyfødt baby og må sove når barnet sover - om jeg kan.

Synes du skal ta en skikkelig prat med ham, jeg. Det kan virke som om han ikke helt innser hvor mye tid som faktisk går med til å holde husholdningen gående.

Og jeg tror ikke du skal forvente at han automatisk stepper inn når babyen er født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal ta en skikkelig prat med ham, jeg. Det kan virke som om han ikke helt innser hvor mye tid som faktisk går med til å holde husholdningen gående.

Og jeg tror ikke du skal forvente at han automatisk stepper inn når babyen er født...

Nei, du har nok rett.

Vi har snakket en del om det nå, men jeg vil ikke kritisere. Han har en veldig stressig jobbhverdag akkurat nå, spesielt med overhengende fare for oppsigelse til enhver tid (finanskrisen, han jobber for et finansfirma). Jeg prøver å fokusere på at hverdagen er grei nok for meg, men at helgene føles litt "ensomme". Så vi er i hvert fall enige om å ta ansvar for utflukter og slikt for guttungen sammen. I tillegg skal han ta over litt av handlingen på ukedagene, slik at det ikke blir så utrolig mye gåing for meg.

Får se litt hvordan det går :) Ville bare høre hvordan andre gjør/gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det er STOOR forskjell på å være hjemmeværende med spebarn i permisjon, og å være hjemmeværende med større barn eller uten barn.

Når man er hjemme med helt små barn, og kanskje ammer, så er pass og stell av barnet / barna nesten en heltidsjobb i seg selv.

Og selvom man kanskje får unna det "fortløpende" av husarbeid, så er ikke dette det samme som at man klarer å holde huset strøkent, ha tomme skittentøyskurver, og middagen på bordet til kl 17.

Er man derimot hjemme alene, eller med barn som er på skole eller klarer seg litt selv, så kan man kanskje stille litt høyere krav til hva som gjøres på dagtid. Da synes jeg det er naturlig og rettferdig at den som er hjemme tar det meste av husarbeidet.

MEN jeg synes det man bør skille mellom husarbeidet og omsorgen for barna!

Det blir helt feil å sette dette i samme kategori.

Det er adskillig værre med en mann som ikke viser interesse for barna sine, enn en som ikke bidrar så mye med husarbeid.

Men selvom den ene er hjemmeværende på dagtid, så slutter ikke rot og skitt å oppstå etter kl 17, og barn trenger også mat og rene bleier i helgene.

Så når begge foreldrene er tilstede, burde det være en selvfølge at man deler på de forefallende oppgavene, eller at ihvertfall begge gjør noe for "fellesskapet"

Det er jo greit nok at hun tar seg av barna og matlagingen på kvelder og helger, hvis han f.eks er opptatt med hagen, bilen eller snekring/vedlikehold av huset.

Det blir noe helt annet hvis han sitter på sofaen, eller bruker tiden på private interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det er STOOR forskjell på å være hjemmeværende med spebarn i permisjon, og å være hjemmeværende med større barn eller uten barn.

Når man er hjemme med helt små barn, og kanskje ammer, så er pass og stell av barnet / barna nesten en heltidsjobb i seg selv.

Og selvom man kanskje får unna det "fortløpende" av husarbeid, så er ikke dette det samme som at man klarer å holde huset strøkent, ha tomme skittentøyskurver, og middagen på bordet til kl 17.

Er man derimot hjemme alene, eller med barn som er på skole eller klarer seg litt selv, så kan man kanskje stille litt høyere krav til hva som gjøres på dagtid. Da synes jeg det er naturlig og rettferdig at den som er hjemme tar det meste av husarbeidet.

MEN jeg synes det man bør skille mellom husarbeidet og omsorgen for barna!

Det blir helt feil å sette dette i samme kategori.

Det er adskillig værre med en mann som ikke viser interesse for barna sine, enn en som ikke bidrar så mye med husarbeid.

Men selvom den ene er hjemmeværende på dagtid, så slutter ikke rot og skitt å oppstå etter kl 17, og barn trenger også mat og rene bleier i helgene.

Så når begge foreldrene er tilstede, burde det være en selvfølge at man deler på de forefallende oppgavene, eller at ihvertfall begge gjør noe for "fellesskapet"

Det er jo greit nok at hun tar seg av barna og matlagingen på kvelder og helger, hvis han f.eks er opptatt med hagen, bilen eller snekring/vedlikehold av huset.

Det blir noe helt annet hvis han sitter på sofaen, eller bruker tiden på private interesser.

Jeg synes det var lettere å være hjemme med en nyfødt baby enn med en 4-åring ;) Jeg bestilte en førstegangsbaby og fikk en. Han sov nesten hele tiden, skrek tilnærmet aldri. Så det varierer nok hva man får til når barna er helt små :)

(Jeg står vel på venteliste for en kolikkbaby denne gangen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kverulantis osloensis

Nei, du har nok rett.

Vi har snakket en del om det nå, men jeg vil ikke kritisere. Han har en veldig stressig jobbhverdag akkurat nå, spesielt med overhengende fare for oppsigelse til enhver tid (finanskrisen, han jobber for et finansfirma). Jeg prøver å fokusere på at hverdagen er grei nok for meg, men at helgene føles litt "ensomme". Så vi er i hvert fall enige om å ta ansvar for utflukter og slikt for guttungen sammen. I tillegg skal han ta over litt av handlingen på ukedagene, slik at det ikke blir så utrolig mye gåing for meg.

Får se litt hvordan det går :) Ville bare høre hvordan andre gjør/gjorde det.

Du har nå tid til å skrive innlegg midt på dagen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alt arbeidet ute også. Det er riktignok minimalt, men type rydde gårdsplassen for løv, klippe plenen og rydde hagen for uteleker. Bil har vi ikke.

Hva gjør din kjære mens du rydder inne og ute, da, på ettermiddag/kveld og i helgene? Er han borte eller sitter på sofaen eller ved pc'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør din kjære mens du rydder inne og ute, da, på ettermiddag/kveld og i helgene? Er han borte eller sitter på sofaen eller ved pc'en?

Han sitter ved dataen, stort sett. Noen ganger ser han TV, men da er han virkelig, virkelig sliten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sitter ved dataen, stort sett. Noen ganger ser han TV, men da er han virkelig, virkelig sliten ;)

Huff, da hadde jeg blitt fryktelig provosert om det var min mann. Du må være veldig tålmodig :-).

*sender en vennlig tanke til min mann som rydder mer enn jeg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da hadde jeg blitt fryktelig provosert om det var min mann. Du må være veldig tålmodig :-).

*sender en vennlig tanke til min mann som rydder mer enn jeg*

Han er så fin på mange andre vis og vi er jo glad i datamaskiner begge to :) Hos dere jobber dere fullt begge to, så dere har også lik "rett" på slitenhet ettermiddag, kveld og helg.

Selv om jeg kjenner jeg må bite tennene sammen når alt han tar i bare havner på nærmeste bord, stol eller gulv ;) Jeg lurer på om jeg egentlig hadde funnet husarbeidet slitsomt overhodet om jeg ikke måtte plukke skittentøy fra gulvet, tallerkener og tekopper fra pulten og mynter fra alle bordflater som muligens er tilgjengelige når han skal legge seg ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er så fin på mange andre vis og vi er jo glad i datamaskiner begge to :) Hos dere jobber dere fullt begge to, så dere har også lik "rett" på slitenhet ettermiddag, kveld og helg.

Selv om jeg kjenner jeg må bite tennene sammen når alt han tar i bare havner på nærmeste bord, stol eller gulv ;) Jeg lurer på om jeg egentlig hadde funnet husarbeidet slitsomt overhodet om jeg ikke måtte plukke skittentøy fra gulvet, tallerkener og tekopper fra pulten og mynter fra alle bordflater som muligens er tilgjengelige når han skal legge seg ^^

Jeg synes du skjemmer ham bort om du virkelig går og plukker opp skittentøy og annet etter ham :/. Da vil han jo aldri lære? Der går virkelig grensen, synes jeg. En ting er ikke å bidra på kjøkken og etter felles rot, men helt personlig rot får en klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er så fin på mange andre vis og vi er jo glad i datamaskiner begge to :) Hos dere jobber dere fullt begge to, så dere har også lik "rett" på slitenhet ettermiddag, kveld og helg.

Selv om jeg kjenner jeg må bite tennene sammen når alt han tar i bare havner på nærmeste bord, stol eller gulv ;) Jeg lurer på om jeg egentlig hadde funnet husarbeidet slitsomt overhodet om jeg ikke måtte plukke skittentøy fra gulvet, tallerkener og tekopper fra pulten og mynter fra alle bordflater som muligens er tilgjengelige når han skal legge seg ^^

En ting til: Jeg synes det å være hjemme med barn er minst like slitsomt som en vanlig jobb, i hvertfall om det er et litt krevende barn/alder. Med andre ord har man like stort behov for å hvile på kvelden.

Da jeg etter endt permisjon begynte å jobbe igjen var jeg full av energi på ettermiddag/kveld (det hjalp selvfølgelig også å ha en "husfar" hjemme). Etter så lang tid hjemme føltes det som skikkelig luksus å kunne tenke "voksentanker" på dagtid, ta en telefon når jeg ønsket eller sitte på toalettet i fred :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skjemmer ham bort om du virkelig går og plukker opp skittentøy og annet etter ham :/. Da vil han jo aldri lære? Der går virkelig grensen, synes jeg. En ting er ikke å bidra på kjøkken og etter felles rot, men helt personlig rot får en klare.

Ja, det kan du si.

Han tar gjerne sin egen klesvask, men da blir altså klærne liggende der de er inntil han trenger å vaske de. Noen ganger samler han de ved sin side av senga. Det irriterer meg også.

Så da er valget å enten kjefte, mase og styre angående klærne - eller å plukke de fra stoler og gulv.

Hva gjør man når man har forskjellige standarer for hva som er greit i forhold til rot? Jeg blir gal av å aldri ha det skikkelig rydding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si.

Han tar gjerne sin egen klesvask, men da blir altså klærne liggende der de er inntil han trenger å vaske de. Noen ganger samler han de ved sin side av senga. Det irriterer meg også.

Så da er valget å enten kjefte, mase og styre angående klærne - eller å plukke de fra stoler og gulv.

Hva gjør man når man har forskjellige standarer for hva som er greit i forhold til rot? Jeg blir gal av å aldri ha det skikkelig rydding.

En del kameler må man vel svelge i de fleste forhold... dette er vel din :/.

Men de fleste som roter kan skjerpe seg noe ved bevisstgjøring - du bør kanskje prate med ham? Og lage enkelte regler på at f.eks. skittentøy skal hit eller dit og at det ikke skal legges ting på den og den flaten (inspirert av regler hjemme her, hvor jeg er den mest rotete) ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har nok rett.

Vi har snakket en del om det nå, men jeg vil ikke kritisere. Han har en veldig stressig jobbhverdag akkurat nå, spesielt med overhengende fare for oppsigelse til enhver tid (finanskrisen, han jobber for et finansfirma). Jeg prøver å fokusere på at hverdagen er grei nok for meg, men at helgene føles litt "ensomme". Så vi er i hvert fall enige om å ta ansvar for utflukter og slikt for guttungen sammen. I tillegg skal han ta over litt av handlingen på ukedagene, slik at det ikke blir så utrolig mye gåing for meg.

Får se litt hvordan det går :) Ville bare høre hvordan andre gjør/gjorde det.

Det høres bra ut :)

Det er godt å ha DOL slik at man kan sammenligne. Ikke alltid like greit å vite hva som skjer i andre hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...