Gå til innhold

lightning process


Gjest våååtrs

Anbefalte innlegg

Gjest våååtrs

hvorfor nekter så mange på at mange med ME må ha en psykisk komponent med i lidelsen sin, det at så mange av de blir kurert med lightning process er jo sterke indisier på at det nettopp er psykologiske faktorer med i bildet. Lightning process er jo kognitiv terapi i en karismatisk dyr pakke!

Er det redselen for å bli stigmatisert og ikke bli "tatt på alvor"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ink1365380698

    11

  • Makan!

    3

  • wizdom

    2

  • Bookworm

    1

Gjest Maja1000

Det er vel et slags stigma. Hvis det viser seg at det er en psykisk komponent der så kan de lett bli møtt med " det er jo bare å ta seg sammen".

Nå sier jeg ikke at alle med ME har en psykisk komponent. Jeg tror det kan være flere årsaker til denne sykdommen. Hadde jeg fått ME så hadde jeg forsøkt alt for å bli bedre. jeg har selv en kronisk sykdom og har forsøkt terapi og en rekke stressmestringsskurs for å bli bedre. Nå har ikke det fungert noe særlig på meg, men hadde det gitt meg bedring hadde det vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et slags stigma. Hvis det viser seg at det er en psykisk komponent der så kan de lett bli møtt med " det er jo bare å ta seg sammen".

Nå sier jeg ikke at alle med ME har en psykisk komponent. Jeg tror det kan være flere årsaker til denne sykdommen. Hadde jeg fått ME så hadde jeg forsøkt alt for å bli bedre. jeg har selv en kronisk sykdom og har forsøkt terapi og en rekke stressmestringsskurs for å bli bedre. Nå har ikke det fungert noe særlig på meg, men hadde det gitt meg bedring hadde det vært flott.

Tror du ikke ME syke prøver alt for å bli bedre? Til og med et svinedyrt kurs som slettes ikke hjelper de fleste med ME? ME syke er ikke redd for psyk stigmaet. De er lei av å ikke få den hjelpen de trenger, og det trengs mer biomedisinsk forskning! Når det er sagt - så har de funnet et nytt retrovirus hos 97% av pasientene i et stuide i USA. Vet du hva retrovirus er? HIV er et retrovirus. Ville du prøvd kognitiv terapi for å bli kvitt det?

Du hører bare alt det fantastiske om LP i media. Ikke om alle som blir verre, ikke blir bedre og at det på mange måter er en hjernevask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske irriterede med folk som utad gir uttrykk for at de mener ME ikke er psykisk, men så viser det seg at de tenker sitt om at det er psykisk likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke ME syke prøver alt for å bli bedre? Til og med et svinedyrt kurs som slettes ikke hjelper de fleste med ME? ME syke er ikke redd for psyk stigmaet. De er lei av å ikke få den hjelpen de trenger, og det trengs mer biomedisinsk forskning! Når det er sagt - så har de funnet et nytt retrovirus hos 97% av pasientene i et stuide i USA. Vet du hva retrovirus er? HIV er et retrovirus. Ville du prøvd kognitiv terapi for å bli kvitt det?

Du hører bare alt det fantastiske om LP i media. Ikke om alle som blir verre, ikke blir bedre og at det på mange måter er en hjernevask.

Det viser seg også at veldig mange som har blitt "bedre" med LP, har etter ganske kort tid blitt mye verre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viser seg også at veldig mange som har blitt "bedre" med LP, har etter ganske kort tid blitt mye verre igjen.

Nettopp. Dette hører man ikke om.Desverre. Passer liksom ikke inn i ukeblader som skriver a la: "jeg ble mirakuløst frisk på en-to-tre av udokumetert behandling/pille/heksebrygg jeg fant på tvilsomt nettsted! Halleluja!"

God jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette er en variasjon over temaet å være "verdig trengende" og ikke selv ha skyld i sin situasjon. Fordi kronisk utmattelsessyndrom ikke kan påvises objektivt, kjemper pasientorganisasjonene intenst for å unngå stigmatisering, og deriblant at de ikke vil kategoriseres under psykiatri.

Relativt nylig ble det vel påvist nærmere hva som kan være en hovedårsak til disse tilstandene, og hvis dette funnet stemmer så vil sannsynligvis diskusjonene rundt ME stilne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen med MD, så jeg kan ikke ha noen mening om sykdommen. Men jeg er sikker på att det er reelt.

Jeg har selv lavt energinivå, og har tenkt att hadde jeg vært psykisk frisk og like lavenergisk hadde jeg sikkert blitt sett på som lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke ME syke prøver alt for å bli bedre? Til og med et svinedyrt kurs som slettes ikke hjelper de fleste med ME? ME syke er ikke redd for psyk stigmaet. De er lei av å ikke få den hjelpen de trenger, og det trengs mer biomedisinsk forskning! Når det er sagt - så har de funnet et nytt retrovirus hos 97% av pasientene i et stuide i USA. Vet du hva retrovirus er? HIV er et retrovirus. Ville du prøvd kognitiv terapi for å bli kvitt det?

Du hører bare alt det fantastiske om LP i media. Ikke om alle som blir verre, ikke blir bedre og at det på mange måter er en hjernevask.

Vel jeg har sett intervjuer med ME-syke som har sagt at " antidepressiva vil jeg ikke prøve, for jeg har ikke psykiske problemer". Så har jeg lest mange artikler om de med ME som mener hardnakket at dette kun er et fysisk problem og må behandles deretter. Kanskje jeg har fått et skjevt bilde, men det er disse uttalelsene som sitter igjen hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våååtrs

Tror du ikke ME syke prøver alt for å bli bedre? Til og med et svinedyrt kurs som slettes ikke hjelper de fleste med ME? ME syke er ikke redd for psyk stigmaet. De er lei av å ikke få den hjelpen de trenger, og det trengs mer biomedisinsk forskning! Når det er sagt - så har de funnet et nytt retrovirus hos 97% av pasientene i et stuide i USA. Vet du hva retrovirus er? HIV er et retrovirus. Ville du prøvd kognitiv terapi for å bli kvitt det?

Du hører bare alt det fantastiske om LP i media. Ikke om alle som blir verre, ikke blir bedre og at det på mange måter er en hjernevask.

nettopp, er det utelukkende fysiske årsaker til deres ME, så vil jo ikke lightning process hjelpe, iallfall ikke i lengden, siden lightning process faktisk er kognitiv terapi pakket inn i en karismatisk, dyr pakke.

Men hos de LP virket på, må det jo faktisk ha vært en psykologisk komponent med i bildet.

Hos de som blir sykemeldt over ett år som følge av psykisk lidelse, er det forsvinnende få som greier komme seg ut i jobb igjen. Jeg tror det er beslektet. Man blir utmattet og sliten av å gjøre ingenting... Enten det er pga gjennomgått virusinfeksjon, eller psykisk lidelse...

Tror mange som har uføretrygd pga angst og depresjon burde prøve lightning process...om de vil greie komme ut i jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp, er det utelukkende fysiske årsaker til deres ME, så vil jo ikke lightning process hjelpe, iallfall ikke i lengden, siden lightning process faktisk er kognitiv terapi pakket inn i en karismatisk, dyr pakke.

Men hos de LP virket på, må det jo faktisk ha vært en psykologisk komponent med i bildet.

Hos de som blir sykemeldt over ett år som følge av psykisk lidelse, er det forsvinnende få som greier komme seg ut i jobb igjen. Jeg tror det er beslektet. Man blir utmattet og sliten av å gjøre ingenting... Enten det er pga gjennomgått virusinfeksjon, eller psykisk lidelse...

Tror mange som har uføretrygd pga angst og depresjon burde prøve lightning process...om de vil greie komme ut i jobb igjen.

Han man ME er det en fysisk årsak til det. Det er ikke en fysisk og en psykisk ME. Dessuten er ME er veldig mye mer enn utmattelse. Å kalle det kronisk utmattelsessyndrom er som å kalle parkinson for kronisk ristesyndrom. Ikke spesielt betegnende. Det hadde vært interessant å finne ut om de som blir og forblir helt friske av LP har dette viruset man har funnet i kroppen. Så lenge ME er en utelukkelsesdiagnose vil det sikker forekomme at noen blir feildiagnostiert. Det forekommer hele tiden med alle andre sykdommer også.

Husk: Mange historier i media er slik: Jeg ble frisk av LP, men kan fortsatt ikke jobbe. Jeg ble frisk av LP, men har fortsatt symptomer. Jeg er frisk, men har fortsatt mye å jobbe med. Dette er jo selvmotsigende.

En ting er å bruke LP/kognitiv terapi som mestringsverktøy. Det kan mange med kroniske sykdommer ha nytte av.

Mange som har vært slitne tror de skjønner hva ME er. Det er det slettes ikke sikkert at de gjør. Sliten over lang tid/utbrent er ikke det samme som ME. Å komme ut i jobb etter mer enn ett år sykemeldt av er ofte mer komplisert enn å bare ta et kurs i lightning process. Her blander du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våååtrs

Han man ME er det en fysisk årsak til det. Det er ikke en fysisk og en psykisk ME. Dessuten er ME er veldig mye mer enn utmattelse. Å kalle det kronisk utmattelsessyndrom er som å kalle parkinson for kronisk ristesyndrom. Ikke spesielt betegnende. Det hadde vært interessant å finne ut om de som blir og forblir helt friske av LP har dette viruset man har funnet i kroppen. Så lenge ME er en utelukkelsesdiagnose vil det sikker forekomme at noen blir feildiagnostiert. Det forekommer hele tiden med alle andre sykdommer også.

Husk: Mange historier i media er slik: Jeg ble frisk av LP, men kan fortsatt ikke jobbe. Jeg ble frisk av LP, men har fortsatt symptomer. Jeg er frisk, men har fortsatt mye å jobbe med. Dette er jo selvmotsigende.

En ting er å bruke LP/kognitiv terapi som mestringsverktøy. Det kan mange med kroniske sykdommer ha nytte av.

Mange som har vært slitne tror de skjønner hva ME er. Det er det slettes ikke sikkert at de gjør. Sliten over lang tid/utbrent er ikke det samme som ME. Å komme ut i jobb etter mer enn ett år sykemeldt av er ofte mer komplisert enn å bare ta et kurs i lightning process. Her blander du.

Nei, jeg blander ikke, er vel heller ikke du som forstår hva jeg mener.

Lightning process tror jeg hadde vært en meget bra verktøy for å orke å komme seg ut i jobb etter å ha vært ute av arbeidslivet i mange år. Man blir sliten av å ikke gjøre noe, og dørstokkmila blir høy, og det å adlyd en vekkerklokke når en ikke har behøvd det i flere år, er råvanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at for noen er sykdom selve identiteten, hva blir de hvis sykdommen forsvinner?

Jeg tror også at kropp og psyke henger sterkt sammen for alle sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har sett intervjuer med ME-syke som har sagt at " antidepressiva vil jeg ikke prøve, for jeg har ikke psykiske problemer". Så har jeg lest mange artikler om de med ME som mener hardnakket at dette kun er et fysisk problem og må behandles deretter. Kanskje jeg har fått et skjevt bilde, men det er disse uttalelsene som sitter igjen hos meg.

Jeg har ikke hørt denne begrunnelsen for ikke å benytte AD, derimot vet jeg at de fleste med ME har medikamentintoleranse, og reagerer svært negativt spesielt på medikamenter som innvirker på nervesystemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at "de aller fleste med ME nekter for at det er en psykisk komponent ved sykdommen"?

Dette er en dårlig fundert generalisering.

Alle sykdommer har både psykiske og fysiske komponenter. ME er en fysisk lidelse som naturligvis får psykiske følger. Akkurat som bipolaritet er en psykisk lidelse med fysiske/biokjemiske faktorer.

Følgelig må man, for å bli korrekt behandlet ta utgangspunkt i hvilken kategori sykdommen tilhører.

I eksempelet ME vil de psykiske symptomene forsvinne når de fysiske avtar - men ikke omvendt.

Lightning Process utføres av folk uten helsefaglig bakgrunn. De tar 15 000 kroner for et tredagers kurs, uten garantier, eller dekning i tilfelle man blir sykere. For noen blir sykere. (1/3)

Du har rett i at de fleste med sykdom vil kunne ha nytte av tanketeknikker. Da vil kanskje kognitiv terapi hos en kvalifisert terapeut være en tryggere tilnærming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han man ME er det en fysisk årsak til det. Det er ikke en fysisk og en psykisk ME. Dessuten er ME er veldig mye mer enn utmattelse. Å kalle det kronisk utmattelsessyndrom er som å kalle parkinson for kronisk ristesyndrom. Ikke spesielt betegnende. Det hadde vært interessant å finne ut om de som blir og forblir helt friske av LP har dette viruset man har funnet i kroppen. Så lenge ME er en utelukkelsesdiagnose vil det sikker forekomme at noen blir feildiagnostiert. Det forekommer hele tiden med alle andre sykdommer også.

Husk: Mange historier i media er slik: Jeg ble frisk av LP, men kan fortsatt ikke jobbe. Jeg ble frisk av LP, men har fortsatt symptomer. Jeg er frisk, men har fortsatt mye å jobbe med. Dette er jo selvmotsigende.

En ting er å bruke LP/kognitiv terapi som mestringsverktøy. Det kan mange med kroniske sykdommer ha nytte av.

Mange som har vært slitne tror de skjønner hva ME er. Det er det slettes ikke sikkert at de gjør. Sliten over lang tid/utbrent er ikke det samme som ME. Å komme ut i jobb etter mer enn ett år sykemeldt av er ofte mer komplisert enn å bare ta et kurs i lightning process. Her blander du.

Hvordan kan du være så sikker på at det er en fysisk årsak som ligger til grunn for alle som har ME? Kan man ikke ende opp med de samme symptomene når bakgrunnen for det har vært ulike?

Hvis vi tenker at det er ulike måter man kan få ME så er det også ulike måter man kan bli frisk av det på. Høres det så ulogisk ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våååtrs

Hvor har du det fra at "de aller fleste med ME nekter for at det er en psykisk komponent ved sykdommen"?

Dette er en dårlig fundert generalisering.

Alle sykdommer har både psykiske og fysiske komponenter. ME er en fysisk lidelse som naturligvis får psykiske følger. Akkurat som bipolaritet er en psykisk lidelse med fysiske/biokjemiske faktorer.

Følgelig må man, for å bli korrekt behandlet ta utgangspunkt i hvilken kategori sykdommen tilhører.

I eksempelet ME vil de psykiske symptomene forsvinne når de fysiske avtar - men ikke omvendt.

Lightning Process utføres av folk uten helsefaglig bakgrunn. De tar 15 000 kroner for et tredagers kurs, uten garantier, eller dekning i tilfelle man blir sykere. For noen blir sykere. (1/3)

Du har rett i at de fleste med sykdom vil kunne ha nytte av tanketeknikker. Da vil kanskje kognitiv terapi hos en kvalifisert terapeut være en tryggere tilnærming?

Hvor jeg har det fra? Fra de jeg kjenner med ME.

Bare å se på trådene som ligger om ME på dette forumet, stormer til folk som kjefter på trådstartere for at de i det hele tatt legger tråden på forum for psykiatri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våååtrs

Hvor har du det fra at "de aller fleste med ME nekter for at det er en psykisk komponent ved sykdommen"?

Dette er en dårlig fundert generalisering.

Alle sykdommer har både psykiske og fysiske komponenter. ME er en fysisk lidelse som naturligvis får psykiske følger. Akkurat som bipolaritet er en psykisk lidelse med fysiske/biokjemiske faktorer.

Følgelig må man, for å bli korrekt behandlet ta utgangspunkt i hvilken kategori sykdommen tilhører.

I eksempelet ME vil de psykiske symptomene forsvinne når de fysiske avtar - men ikke omvendt.

Lightning Process utføres av folk uten helsefaglig bakgrunn. De tar 15 000 kroner for et tredagers kurs, uten garantier, eller dekning i tilfelle man blir sykere. For noen blir sykere. (1/3)

Du har rett i at de fleste med sykdom vil kunne ha nytte av tanketeknikker. Da vil kanskje kognitiv terapi hos en kvalifisert terapeut være en tryggere tilnærming?

forrestesn, les innlegget mitt en gang til!

jeg skrev ikke DE ALLER FLESTE ME

jeg skrev MANGE

og at mange med ME nekter på at det er det minste lille skvett av psykiske faktorer med i bildet, er fakta.

Det betyr ikke at ALLE gjør det.

Skriver med litt store bokstaver her nå siden du klarte snu sånn på hva jeg skrev. Var visst ikke så lett med små bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forrestesn, les innlegget mitt en gang til!

jeg skrev ikke DE ALLER FLESTE ME

jeg skrev MANGE

og at mange med ME nekter på at det er det minste lille skvett av psykiske faktorer med i bildet, er fakta.

Det betyr ikke at ALLE gjør det.

Skriver med litt store bokstaver her nå siden du klarte snu sånn på hva jeg skrev. Var visst ikke så lett med små bokstaver.

Det er fortsatt en dårlig fundert generalisering. hvis du hadde sagt: 'så mange av de jeg kjenner som har ME...', skulle jeg ikke hengt meg opp i utsagnet.

Og det er altså forskjell på å ha en psykisk/psykosomatisk lidelse og en fysisk sykdom med psykologiske følgessymptomer.

Du må forstå at dette er pasienter som har blitt under- og feilbehandlet nettopp pga mistanke om psykologisk sykdom.

Hvorfor er du så ivrig på å utfordre dem på dette, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...