Gå til innhold

lightning process


Gjest våååtrs

Anbefalte innlegg

Gjest våååtrs

Det er fortsatt en dårlig fundert generalisering. hvis du hadde sagt: 'så mange av de jeg kjenner som har ME...', skulle jeg ikke hengt meg opp i utsagnet.

Og det er altså forskjell på å ha en psykisk/psykosomatisk lidelse og en fysisk sykdom med psykologiske følgessymptomer.

Du må forstå at dette er pasienter som har blitt under- og feilbehandlet nettopp pga mistanke om psykologisk sykdom.

Hvorfor er du så ivrig på å utfordre dem på dette, forresten?

det er ikke en generalisering, det er et faktum, at mange med me blir veldig såre og i forsvarsposisjon om det antydes at det er psykiatri, og trolig også av gode grunner :)

det betyr ikke at alle med ME er slik.

hva med å heller prøve svare på spørsmålet istedet for å kverulere???

som f.eks noen nedi her påpeker at lightning process slett ikke er så effektivt som mange skal ha det til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ink1365380698

    11

  • Makan!

    3

  • wizdom

    2

  • Holmes

    1

Gjest våååtrs

Det er fortsatt en dårlig fundert generalisering. hvis du hadde sagt: 'så mange av de jeg kjenner som har ME...', skulle jeg ikke hengt meg opp i utsagnet.

Og det er altså forskjell på å ha en psykisk/psykosomatisk lidelse og en fysisk sykdom med psykologiske følgessymptomer.

Du må forstå at dette er pasienter som har blitt under- og feilbehandlet nettopp pga mistanke om psykologisk sykdom.

Hvorfor er du så ivrig på å utfordre dem på dette, forresten?

"Hvorfor er du så ivrig på å utfordre dem på dette, forresten?"

jeg er nysgjerrig.

om det er overhodet null psykologisk komponent med i bildet, HVORFOR virker da lightning process som i bunn og grunn er _kognitiv terapi_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det er så mange som blir friske?

Du er klar over at deltakere på kurset ikke lenger har lov å definere seg selv som syke, og at dette gjør ganske mye med statistikken? Slike resultater er rett og slett ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et slags stigma. Hvis det viser seg at det er en psykisk komponent der så kan de lett bli møtt med " det er jo bare å ta seg sammen".

Nå sier jeg ikke at alle med ME har en psykisk komponent. Jeg tror det kan være flere årsaker til denne sykdommen. Hadde jeg fått ME så hadde jeg forsøkt alt for å bli bedre. jeg har selv en kronisk sykdom og har forsøkt terapi og en rekke stressmestringsskurs for å bli bedre. Nå har ikke det fungert noe særlig på meg, men hadde det gitt meg bedring hadde det vært flott.

"Hadde jeg fått ME så hadde jeg forsøkt alt for å bli bedre."

Problemet er bare at energien sjelden strekker til for å kunne "forsøke alt", det er faktisk til dels uoverkommelig krevende å være ME-syk og selv måtte ta ansvar for å finne hjelp.

Det eneste som helt sikkert hjelper, er hvile og tilpasning av aktiviteter etter energinivå (AAA). Aktivitetsavpasning er også godkjent av NAV som "behandling" for å få f.eks rehabiliteringspenger.

Det er ikke mulig å sette seg inn i hvordan det er å vøre ME-syk uten selv å ha kjent på det. Ikke bare kroppen stopper, men hodet også. "Autopiloten" svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg har det fra? Fra de jeg kjenner med ME.

Bare å se på trådene som ligger om ME på dette forumet, stormer til folk som kjefter på trådstartere for at de i det hele tatt legger tråden på forum for psykiatri :P

Det er skrevet lite om ME på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde jeg fått ME så hadde jeg forsøkt alt for å bli bedre."

Problemet er bare at energien sjelden strekker til for å kunne "forsøke alt", det er faktisk til dels uoverkommelig krevende å være ME-syk og selv måtte ta ansvar for å finne hjelp.

Det eneste som helt sikkert hjelper, er hvile og tilpasning av aktiviteter etter energinivå (AAA). Aktivitetsavpasning er også godkjent av NAV som "behandling" for å få f.eks rehabiliteringspenger.

Det er ikke mulig å sette seg inn i hvordan det er å vøre ME-syk uten selv å ha kjent på det. Ikke bare kroppen stopper, men hodet også. "Autopiloten" svikter.

la oss heller si at jeg ville forsøkt alt jeg ble tilbudt for å bli bedre. Om det hadde blitt foreslått antidepressiva så hadde jeg nok forsøkt det også, i håp om at det kunne hjelpe på noen vis, Jeg forsøkte selv terapi i mange år for å se om det hjalp på plagene mine. Jeg fikk snakket ut om en del ting, men selve problemet måtte kirurgene løse..

Nei, jeg har ikke ME og kan ikke helt sette meg inn i hvordan det er. men jeg har en annen kronisk sykdom som i perioder setter meg helt ut av spill. Det er som om jeg har null energi i kroppen og bare å ta på meg buksa er et ork. Og jeg føler at jeg er i en slags bakrus.

Så jeg kan nok forestille meg hvordan det er, selv om jeg aldri helt vet hvordan det er heller. Men folk opplever vel det å ha ME forskjellig også? Du kan vel ikke vite nøyaktig hvordan en annen person med ME har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvorfor er du så ivrig på å utfordre dem på dette, forresten?"

jeg er nysgjerrig.

om det er overhodet null psykologisk komponent med i bildet, HVORFOR virker da lightning process som i bunn og grunn er _kognitiv terapi_

Jeg har ME. -Jeg har aldri vært deprimert eller hatt andre psykiske sykdommer, men jeg er like fordømt syk på syttende året.

Betaler du lightening process-kurset for meg, så skal jeg prøve jeg. Med veldig åpent sinn! -Og prøve å svare deg på det du spør om etterpå..

Jeg vet at kropp og sinn i aller høyeste grad hører sammen. Jeg vet også at om det ikke hadde vært for at jeg har verdens herliogste og mest forståelsesfulle mann og barn, så ville jeg nok mest sannsynlig også ha hatt visse psykiske problemer. -Men å betale en hel drithaug med penger for noe jeg ikke vet fungerer er ikke aktuelt pr i dag. Den dagen man kan legge frem vitenskapelige bevis på at dette fungerer, så vil jeg nok prøve. Ikke før!

Jeg har fått nok av kurer som _skal_ virke, men som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har ME. -Jeg har aldri vært deprimert eller hatt andre psykiske sykdommer, men jeg er like fordømt syk på syttende året.

Betaler du lightening process-kurset for meg, så skal jeg prøve jeg. Med veldig åpent sinn! -Og prøve å svare deg på det du spør om etterpå..

Jeg vet at kropp og sinn i aller høyeste grad hører sammen. Jeg vet også at om det ikke hadde vært for at jeg har verdens herliogste og mest forståelsesfulle mann og barn, så ville jeg nok mest sannsynlig også ha hatt visse psykiske problemer. -Men å betale en hel drithaug med penger for noe jeg ikke vet fungerer er ikke aktuelt pr i dag. Den dagen man kan legge frem vitenskapelige bevis på at dette fungerer, så vil jeg nok prøve. Ikke før!

Jeg har fått nok av kurer som _skal_ virke, men som ikke gjør det.

''Jeg har ME. -Jeg har aldri vært deprimert eller hatt andre psykiske sykdommer, men jeg er like fordømt syk på syttende året. ''

Psyken er mer enn depresjon og mye mer enn psykiske sykdommer, som du så fordømmende kaller det.

Smerter registreres i hjernen, alt gjøres av hjernen... Brekker du et ben, så må hjernen oppfatte det først, før du føler smerten.

Noen mangler slike "signaler", og de er ikke i stand til å føle smerte i det hele tatt. Så smerte er så definitivt psykisk, enten du vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våååtrs

''Jeg har ME. -Jeg har aldri vært deprimert eller hatt andre psykiske sykdommer, men jeg er like fordømt syk på syttende året. ''

Psyken er mer enn depresjon og mye mer enn psykiske sykdommer, som du så fordømmende kaller det.

Smerter registreres i hjernen, alt gjøres av hjernen... Brekker du et ben, så må hjernen oppfatte det først, før du føler smerten.

Noen mangler slike "signaler", og de er ikke i stand til å føle smerte i det hele tatt. Så smerte er så definitivt psykisk, enten du vil eller ikke.

Ja, var en som dro inn bipolare lidelser i diskusjonen, men om lightning process virkelig funker mot ME, så er jo strengt tatt ME mer psykisk enn bipolar lidelse der behandling bla er regelmessig søvn og epilepsimedisiner(!!), som de så gjerne kaller psykisk.

Men så ser det ut til at lightning process ikke så funker så bra som mange skal ha det til likevel, og da kan jeg gå med på at det ikke er så mye psyke med i bildet likevel.

en venninnne med diagnosen ME (mild type) har fått påvist noe forgiftning via urin...

Jeg håper det er virkelig den testen og det, alt er jo så rådyrt. Nesten så jeg får lyst å se om jeg og , som ikke har me, for utslag på den urintesten... Bare for å teste at hun ikke blir lur fra seg pengene sine.. hun bruker jo noe homeopatigreier som liksom skal kurere både hiv og kreft og malari også for å rense seg, og det er så god hjelp..

nei får håpe legestanden får svar, om det var noe me dette viruset de har påvist hos en del...

Men hos de få det tydeligvis har funket så bra på at de re helt kurert..beklager men der var det nok psykiske med i bildet også. Noe som ikke er så merkelig, er jo råvanskelig å komme tilbake i normalt gjenge etter å ha vært slått ut en periode, enten det er virus eller angst tror jeg...

lightning process funker jo mot nåleskrekk og diverse typer angst også. ifølge hjemmesiden til folk som driver med lightning process.

så det er helt klart kognitiv psykoterapi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blander ikke, er vel heller ikke du som forstår hva jeg mener.

Lightning process tror jeg hadde vært en meget bra verktøy for å orke å komme seg ut i jobb etter å ha vært ute av arbeidslivet i mange år. Man blir sliten av å ikke gjøre noe, og dørstokkmila blir høy, og det å adlyd en vekkerklokke når en ikke har behøvd det i flere år, er råvanskelig.

Det er slett ikke slik at ME-syke blir verre av å gå hjemme, slik tilfellet kanskje kan være om en lider av depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våååtrs

Det er slett ikke slik at ME-syke blir verre av å gå hjemme, slik tilfellet kanskje kan være om en lider av depresjon.

og likevel, de som har hjelp av ME; lærer at natten skal brukes til søvn, og dagen, da skal du leve, og da kan de "plutselig" være aktiv om dagen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og likevel, de som har hjelp av ME; lærer at natten skal brukes til søvn, og dagen, da skal du leve, og da kan de "plutselig" være aktiv om dagen likevel.

Hjelp av LP mener du?

Du har mange varianter av ME. Noen får knapt sove, mens andre må sove det meste av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og likevel, de som har hjelp av ME; lærer at natten skal brukes til søvn, og dagen, da skal du leve, og da kan de "plutselig" være aktiv om dagen likevel.

..forresten, det kan godt hende at du har en del rett i det du skriver, at en del ME-syke godt kan klare å jekke opp aktivitetsnivået sitt litt.

Problemet er gjerne at en ikke alltid vet hvor grensen går, når man har tatt i "for hardt".

Jeg kan enkelte dager fungere tilnærmet 100%, mens jeg andre dager havner i senga med "influensa" etter å ha forsøkt meg på en liten tur til byen. Det er risikabelt å teste grensene. LP er muligens en teknikk som kan hjelpe flere å mestre det jeg regner med er en stresspåkjenning ved å ikke vite hvor grensen går, slik at man kan fokusere kun på det en skal gjøre. Om du skjønner hva jeg prøver å si.

Jeg har også lest mirakelhistoriene, men det er mange mørketall siden deltakere ikke får lov å si noe annet enn at de er friske. Vi vet heller ikke nok om langtidsvirkningene.

Den dagen LP kommer ned på et akseptabelt prisnivå og har flere vitenskapelige resultater å vise til, er det nok flere som vil gi det et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

la oss heller si at jeg ville forsøkt alt jeg ble tilbudt for å bli bedre. Om det hadde blitt foreslått antidepressiva så hadde jeg nok forsøkt det også, i håp om at det kunne hjelpe på noen vis, Jeg forsøkte selv terapi i mange år for å se om det hjalp på plagene mine. Jeg fikk snakket ut om en del ting, men selve problemet måtte kirurgene løse..

Nei, jeg har ikke ME og kan ikke helt sette meg inn i hvordan det er. men jeg har en annen kronisk sykdom som i perioder setter meg helt ut av spill. Det er som om jeg har null energi i kroppen og bare å ta på meg buksa er et ork. Og jeg føler at jeg er i en slags bakrus.

Så jeg kan nok forestille meg hvordan det er, selv om jeg aldri helt vet hvordan det er heller. Men folk opplever vel det å ha ME forskjellig også? Du kan vel ikke vite nøyaktig hvordan en annen person med ME har det.

Er du Maja1000? Fint om du holder deg til ett nick i samme tråd.

Det er anslått at 1/3 av deltakerne på kurset blir verre. Det er ikke alle som vil ta risikoen og gamble ytterligere med helsa på denne måten.

Hadde det vært slik at en enten ble bedre eller ikke merket så stor forskjell, kunne jeg kanskje forsøkt det. Risikoen for å bli verre er derimot såpass skremmende at jeg ikke kan ta sjangsen.

Og jeg er nok ikke den eneste som mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maja1000

Er du Maja1000? Fint om du holder deg til ett nick i samme tråd.

Det er anslått at 1/3 av deltakerne på kurset blir verre. Det er ikke alle som vil ta risikoen og gamble ytterligere med helsa på denne måten.

Hadde det vært slik at en enten ble bedre eller ikke merket så stor forskjell, kunne jeg kanskje forsøkt det. Risikoen for å bli verre er derimot såpass skremmende at jeg ikke kan ta sjangsen.

Og jeg er nok ikke den eneste som mener det.

Ja det ble noe tull med nicket her.

Jeg vet ikke mye om denne lightning prosess. Men hvorfor er du redd for at du skal bli verre av det? Hva er det med metoden som kan utløse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på kurs--- tre dager --femten tusen... ble ikke bedre men da er da også det prøvd. Nå har ingen vondt av positiv tenkning, og ikke jeg heller,... så ble ikke akkutat verre, men det var slitsomt å tenkte og tenke "filmer" der jeg selv var en frisk person. Jeg var i juleselskap med ei ung jente i går kveld som ble bra etter tre dager i England???? Jeg skjønner det bare ikke i det hele tatt. Det er for meg helt uforklarlig, etter å ha deltatt på et sånt kurs selv-- og jeg lurer fakttisk på om de hun var hos var såkalte healere????? Hun ble frisk av alle sine fysiske plager, men måtte jobbe med angsten for å bli syk igjen -- det tok ett år--- nå har hun aldri vært så frisk før sier hun.. til å med hodepinen hun har slitt med siden hun var barn forsvant???? --- som sagt det er meg helt uforlarlig. Når det gjelder at de er steile på at det ikke feiler dem noe psykisk... tror jeg at de ikke vet hva somatisering er. For kurset innholdt kun psykiske komponenter eller så er det noe jeg ikke har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var en som dro inn bipolare lidelser i diskusjonen, men om lightning process virkelig funker mot ME, så er jo strengt tatt ME mer psykisk enn bipolar lidelse der behandling bla er regelmessig søvn og epilepsimedisiner(!!), som de så gjerne kaller psykisk.

Men så ser det ut til at lightning process ikke så funker så bra som mange skal ha det til likevel, og da kan jeg gå med på at det ikke er så mye psyke med i bildet likevel.

en venninnne med diagnosen ME (mild type) har fått påvist noe forgiftning via urin...

Jeg håper det er virkelig den testen og det, alt er jo så rådyrt. Nesten så jeg får lyst å se om jeg og , som ikke har me, for utslag på den urintesten... Bare for å teste at hun ikke blir lur fra seg pengene sine.. hun bruker jo noe homeopatigreier som liksom skal kurere både hiv og kreft og malari også for å rense seg, og det er så god hjelp..

nei får håpe legestanden får svar, om det var noe me dette viruset de har påvist hos en del...

Men hos de få det tydeligvis har funket så bra på at de re helt kurert..beklager men der var det nok psykiske med i bildet også. Noe som ikke er så merkelig, er jo råvanskelig å komme tilbake i normalt gjenge etter å ha vært slått ut en periode, enten det er virus eller angst tror jeg...

lightning process funker jo mot nåleskrekk og diverse typer angst også. ifølge hjemmesiden til folk som driver med lightning process.

så det er helt klart kognitiv psykoterapi

Unnskyld??? Her må jeg faktisk bryte inn.

Jeg skjønner at det er MEG du referer til her,og da skjønner jeg inderlig godt hvem DU er! Ikke festlig å plutselig finne ut at andre skriver om en på nett! Dessuten stemmer ikke det du sier om meg og mine "behandlingsformer" helt heller. Skjerp deg!

Hvis du har problemer med å stå opp om morgenen - ja, så meld deg på kurs da? Kanskje det hjelper???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt denne begrunnelsen for ikke å benytte AD, derimot vet jeg at de fleste med ME har medikamentintoleranse, og reagerer svært negativt spesielt på medikamenter som innvirker på nervesystemet

der er jeg et godt eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble noe tull med nicket her.

Jeg vet ikke mye om denne lightning prosess. Men hvorfor er du redd for at du skal bli verre av det? Hva er det med metoden som kan utløse det?

Er det rart at en som til tider er invalidisert av utmattethet, er redd for å bli verre?

Hadde vi visst hva som kan gjøre en verre ved metoden, hadde vi kanskje også visst hvorfor det virker på noen. Men virkningsmekannismene er altså ikke klarlagt.

Det er bare å søke på Lightning Process + ME på nett så får du opp massevis av lesestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på kurs--- tre dager --femten tusen... ble ikke bedre men da er da også det prøvd. Nå har ingen vondt av positiv tenkning, og ikke jeg heller,... så ble ikke akkutat verre, men det var slitsomt å tenkte og tenke "filmer" der jeg selv var en frisk person. Jeg var i juleselskap med ei ung jente i går kveld som ble bra etter tre dager i England???? Jeg skjønner det bare ikke i det hele tatt. Det er for meg helt uforklarlig, etter å ha deltatt på et sånt kurs selv-- og jeg lurer fakttisk på om de hun var hos var såkalte healere????? Hun ble frisk av alle sine fysiske plager, men måtte jobbe med angsten for å bli syk igjen -- det tok ett år--- nå har hun aldri vært så frisk før sier hun.. til å med hodepinen hun har slitt med siden hun var barn forsvant???? --- som sagt det er meg helt uforlarlig. Når det gjelder at de er steile på at det ikke feiler dem noe psykisk... tror jeg at de ikke vet hva somatisering er. For kurset innholdt kun psykiske komponenter eller så er det noe jeg ikke har forstått.

Har du ME?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...