Gå til innhold

lightning process


Gjest våååtrs

Anbefalte innlegg

nettopp, er det utelukkende fysiske årsaker til deres ME, så vil jo ikke lightning process hjelpe, iallfall ikke i lengden, siden lightning process faktisk er kognitiv terapi pakket inn i en karismatisk, dyr pakke.

Men hos de LP virket på, må det jo faktisk ha vært en psykologisk komponent med i bildet.

Hos de som blir sykemeldt over ett år som følge av psykisk lidelse, er det forsvinnende få som greier komme seg ut i jobb igjen. Jeg tror det er beslektet. Man blir utmattet og sliten av å gjøre ingenting... Enten det er pga gjennomgått virusinfeksjon, eller psykisk lidelse...

Tror mange som har uføretrygd pga angst og depresjon burde prøve lightning process...om de vil greie komme ut i jobb igjen.

Jeg har tro på at de som får hjelp av kognitiv terapi, er feildiagnostiserte i utgangspunktet. Vi kommer ikke bort fra at ME er en sekkebetegnelse som mange får når man ikke finner noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ink1365380698

    11

  • Makan!

    3

  • wizdom

    2

  • Holmes

    1

Gjest våååtrs

Unnskyld??? Her må jeg faktisk bryte inn.

Jeg skjønner at det er MEG du referer til her,og da skjønner jeg inderlig godt hvem DU er! Ikke festlig å plutselig finne ut at andre skriver om en på nett! Dessuten stemmer ikke det du sier om meg og mine "behandlingsformer" helt heller. Skjerp deg!

Hvis du har problemer med å stå opp om morgenen - ja, så meld deg på kurs da? Kanskje det hjelper???

????

hvis det ikke stemmer helt det jeg skriver om dine behandlingsformer, så har det kanskje noe å gjøre med den jeg skriver om ikke er deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

hvis det ikke stemmer helt det jeg skriver om dine behandlingsformer, så har det kanskje noe å gjøre med den jeg skriver om ikke er deg.

Du skriver om meg. Derom er det ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på at de som får hjelp av kognitiv terapi, er feildiagnostiserte i utgangspunktet. Vi kommer ikke bort fra at ME er en sekkebetegnelse som mange får når man ikke finner noe annet.

Det stemmer nok... Jeg hadde fryktelig mange plager som utmattelse og svimmehet, og kvalme og masse ekle symptomer fra sentralnervesystemet i 10 år før jeg kjente angst. Fikk sosialangst. Jeg gikk bare til leger for å få greie på hva det var, og for å utelukke noen annet. Både ME og psykosomatiske plager ble nevnt....Men jeg tenkte ikke psykiatri i det hele tatt selv---så ME ---det er nok en sekk med både det den ene og den andre diagnosen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våååtrs

Du skriver om meg. Derom er det ingen tvil.

Det er vel rent fysisk umulig, siden det jeg ikke gadd skrive, for å prøve faktisk anonymisere, var at det er flere forskjellige personer. Noen har prøvd lightning process, noen sverger til sølvvann og en har prøvd å teste urin for forgiftning.

men men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på kurs--- tre dager --femten tusen... ble ikke bedre men da er da også det prøvd. Nå har ingen vondt av positiv tenkning, og ikke jeg heller,... så ble ikke akkutat verre, men det var slitsomt å tenkte og tenke "filmer" der jeg selv var en frisk person. Jeg var i juleselskap med ei ung jente i går kveld som ble bra etter tre dager i England???? Jeg skjønner det bare ikke i det hele tatt. Det er for meg helt uforklarlig, etter å ha deltatt på et sånt kurs selv-- og jeg lurer fakttisk på om de hun var hos var såkalte healere????? Hun ble frisk av alle sine fysiske plager, men måtte jobbe med angsten for å bli syk igjen -- det tok ett år--- nå har hun aldri vært så frisk før sier hun.. til å med hodepinen hun har slitt med siden hun var barn forsvant???? --- som sagt det er meg helt uforlarlig. Når det gjelder at de er steile på at det ikke feiler dem noe psykisk... tror jeg at de ikke vet hva somatisering er. For kurset innholdt kun psykiske komponenter eller så er det noe jeg ikke har forstått.

Jeg tenker det at LP kan være kjempebra om man deltar på et tidspunkt hvor man faktisk er på vei oppover..? At det kan gi et skyv i riktig retning. Mens hvis man er nederst nede, så kan det forverre litt ved at man får forventninger som ikke oppfylles? Og at det føles som det er ens egen feil at man ikke får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maja1000

Er det rart at en som til tider er invalidisert av utmattethet, er redd for å bli verre?

Hadde vi visst hva som kan gjøre en verre ved metoden, hadde vi kanskje også visst hvorfor det virker på noen. Men virkningsmekannismene er altså ikke klarlagt.

Det er bare å søke på Lightning Process + ME på nett så får du opp massevis av lesestoff.

''Er det rart at en som til tider er invalidisert av utmattethet, er redd for å bli verre''

men hva er forskjellen på å gå på dette kurset kontra et annet kurs? Er lightning prosess mer utmattende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det at LP kan være kjempebra om man deltar på et tidspunkt hvor man faktisk er på vei oppover..? At det kan gi et skyv i riktig retning. Mens hvis man er nederst nede, så kan det forverre litt ved at man får forventninger som ikke oppfylles? Og at det føles som det er ens egen feil at man ikke får det til.

"Jeg tenker det at LP kan være kjempebra om man deltar på et tidspunkt hvor man faktisk er på vei oppover..? At det kan gi et skyv i riktig retning."

Nei, ikke nødvendigvis. Det kan også ødelegge videre tilfriskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rent fysisk umulig, siden det jeg ikke gadd skrive, for å prøve faktisk anonymisere, var at det er flere forskjellige personer. Noen har prøvd lightning process, noen sverger til sølvvann og en har prøvd å teste urin for forgiftning.

men men!

Det er denne som har tatt en urintest og "homøpatiemedsin" (som slettes ikke er homøpatimedisin) som er meg da vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det rart at en som til tider er invalidisert av utmattethet, er redd for å bli verre''

men hva er forskjellen på å gå på dette kurset kontra et annet kurs? Er lightning prosess mer utmattende?

nei, det som evt. er utmattende er å bruke hjernen konstant til å tenke positive tanker.(filmer inne i hodet av deg selv som frisk) det synes jeg til slutt var veldig slitsomt, men så merket ikke jeg noen bedring på fysikken heller. Hadde jeg gjort det, så hadde det nok vært lettere. En ting som tilsier at dette kun er psykolgisk er at vi fikk ikke si at jeg er svimmel, utmattet, kvalm etc. Vi skulle si jeg gjør svimmelhet, jeg gjør kvalme??? og så var ikke et "ikke ord" og vi skulle bare gå på å gjøre det vi i årevis ikke har orket. Så det var på en måte facing av utmattelse, og angst m.m. Og mens vi følte det umulig så skulle vi gjøre "prosess" . I praksis fortelle deg selv at dette greier jeg. Jeg hadde store forventninger til kurset, da et par godt bekjente hadde blitt bra... men ble veldig skuffet da jeg bel innført i prosessen. Ordrett.... stopp ---- hva vil du--- jeg vil ha et fantastisk liv---kjempebra ---du er på sporet når du kan klare det kan du klare hva som helst---jeg skal være med deg hvert skritt på veien... hva vil du? så kom ønske om å være lett i kroppen, lett i hodet etc. (her var ordet ikke ulov å bruke)--- hvordan? så laget vi oss en film om hvordan vi ønsket å bære enten hentet fra fortiden eller filme(fantasere) om noe i fremtiden.... Dette er hva jeg betalte femten tusen for.. men masse terori rundt.. varte i tre dager, men dette var hva vi skulle si til oss selv utallige ganger hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det som evt. er utmattende er å bruke hjernen konstant til å tenke positive tanker.(filmer inne i hodet av deg selv som frisk) det synes jeg til slutt var veldig slitsomt, men så merket ikke jeg noen bedring på fysikken heller. Hadde jeg gjort det, så hadde det nok vært lettere. En ting som tilsier at dette kun er psykolgisk er at vi fikk ikke si at jeg er svimmel, utmattet, kvalm etc. Vi skulle si jeg gjør svimmelhet, jeg gjør kvalme??? og så var ikke et "ikke ord" og vi skulle bare gå på å gjøre det vi i årevis ikke har orket. Så det var på en måte facing av utmattelse, og angst m.m. Og mens vi følte det umulig så skulle vi gjøre "prosess" . I praksis fortelle deg selv at dette greier jeg. Jeg hadde store forventninger til kurset, da et par godt bekjente hadde blitt bra... men ble veldig skuffet da jeg bel innført i prosessen. Ordrett.... stopp ---- hva vil du--- jeg vil ha et fantastisk liv---kjempebra ---du er på sporet når du kan klare det kan du klare hva som helst---jeg skal være med deg hvert skritt på veien... hva vil du? så kom ønske om å være lett i kroppen, lett i hodet etc. (her var ordet ikke ulov å bruke)--- hvordan? så laget vi oss en film om hvordan vi ønsket å bære enten hentet fra fortiden eller filme(fantasere) om noe i fremtiden.... Dette er hva jeg betalte femten tusen for.. men masse terori rundt.. varte i tre dager, men dette var hva vi skulle si til oss selv utallige ganger hver dag.

glemte en ting.... vi skulle bevege oss langs en firkant på gulvet og si... å late som vi hadde vår egen koach... vi sier stopp --- koachen sier hva vil du...jeg sier jeg vil ha et fantastisk liv, koachen sier kjempebra du er på sporet --du er et geni og når du kan klare det kan du klare hva som helst---jeg skal være med det hvert skritt på veien hva vil du? så kom ønsker og det jeg forklarte ovenfor. Med å si at du er et geni, er ment at når du har klart å gjøre deg selv så syk, så kan du og klare å gjøre deg frisk igjen... det var også endel teori om placebo effekter, adrenalin som gikk i loop i kroppen---- og masse mer. men prosessen som du skulle si til det selv utallige ganger hver dag er det jeg skrev først her. og ble du ikke bedre så var du ikke flink nok.... vi skulle helle ikke fortelle dette til andre, da det er et tre dagers kurs..... men anbefale andre å prøve selv. Vi var kun tre på mitt kurs... ingen ble bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte en ting.... vi skulle bevege oss langs en firkant på gulvet og si... å late som vi hadde vår egen koach... vi sier stopp --- koachen sier hva vil du...jeg sier jeg vil ha et fantastisk liv, koachen sier kjempebra du er på sporet --du er et geni og når du kan klare det kan du klare hva som helst---jeg skal være med det hvert skritt på veien hva vil du? så kom ønsker og det jeg forklarte ovenfor. Med å si at du er et geni, er ment at når du har klart å gjøre deg selv så syk, så kan du og klare å gjøre deg frisk igjen... det var også endel teori om placebo effekter, adrenalin som gikk i loop i kroppen---- og masse mer. men prosessen som du skulle si til det selv utallige ganger hver dag er det jeg skrev først her. og ble du ikke bedre så var du ikke flink nok.... vi skulle helle ikke fortelle dette til andre, da det er et tre dagers kurs..... men anbefale andre å prøve selv. Vi var kun tre på mitt kurs... ingen ble bedre...

Kan jeg be deg så veldig pent og vennlig å bruke kun ett punktum etter hver setning? Og noen avsnitt?

Det blir vanskelig å lese når alt går i ett :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

glemte en ting.... vi skulle bevege oss langs en firkant på gulvet og si... å late som vi hadde vår egen koach... vi sier stopp --- koachen sier hva vil du...jeg sier jeg vil ha et fantastisk liv, koachen sier kjempebra du er på sporet --du er et geni og når du kan klare det kan du klare hva som helst---jeg skal være med det hvert skritt på veien hva vil du? så kom ønsker og det jeg forklarte ovenfor. Med å si at du er et geni, er ment at når du har klart å gjøre deg selv så syk, så kan du og klare å gjøre deg frisk igjen... det var også endel teori om placebo effekter, adrenalin som gikk i loop i kroppen---- og masse mer. men prosessen som du skulle si til det selv utallige ganger hver dag er det jeg skrev først her. og ble du ikke bedre så var du ikke flink nok.... vi skulle helle ikke fortelle dette til andre, da det er et tre dagers kurs..... men anbefale andre å prøve selv. Vi var kun tre på mitt kurs... ingen ble bedre...

Jeg har selv gått på et slikt kurs, og hatt mye igjen for det. Jeg beklager å måtte si det, men det virker ikke som om du fattet hva det var du gikk gjennom. Beskrivelsene dine av hva du gikk gjennom tyder på det.

Slik sett synes jeg ikke det er rart at det ikke virket bedre på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått på et slikt kurs, og hatt mye igjen for det. Jeg beklager å måtte si det, men det virker ikke som om du fattet hva det var du gikk gjennom. Beskrivelsene dine av hva du gikk gjennom tyder på det.

Slik sett synes jeg ikke det er rart at det ikke virket bedre på deg.

Jeg tror det er stor forskjell på de som holder kursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått på et slikt kurs, og hatt mye igjen for det. Jeg beklager å måtte si det, men det virker ikke som om du fattet hva det var du gikk gjennom. Beskrivelsene dine av hva du gikk gjennom tyder på det.

Slik sett synes jeg ikke det er rart at det ikke virket bedre på deg.

men nå må jeg innrømme jeg ble nyskjerrig... hva ble sagt og gjort på ditt kurs???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg be deg så veldig pent og vennlig å bruke kun ett punktum etter hver setning? Og noen avsnitt?

Det blir vanskelig å lese når alt går i ett :o)

sorry... :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stor forskjell på de som holder kursene.

Ja det tror jeg også. Jeg hadde og har stor tiltro til min, og han har en lang utdannelse bak seg.

Leste du boken på forhånd og forberedte deg godt?

Selv blir jeg fulgt opp av min behandler, og når jeg falt ut av det litt, var det helt kurant å si det høyt. Flere av de som går på kurs blir ikke friske over natten. Vi måtte slett ikke holde fast på at vi var friske, og vi ble oppfordret til å ta det med ro i starten. man springer ikke maraton når en er nyfrisk. Det er ikke hokus-pokus, men et redskap en kan bruke. Og mange trenger oppfølging, på noen områder bedrer det seg, på andre trenger en mer tid. Han er kun interessert i å hjelpe meg på sporet igjen, og det er helt legitimt å komme tilbake og si at en ikke kom i mål på alle områder.

Jeg tror det er stor forskjell på de som holder kursene, og forskjell på hvor godt forberedt man er. For meg gav det stor mening i å bevisstgjøres på at det er jeg som driver med angst. Uten denne besvisstgjøringen er det vanskelig å ta ansvar selv. En blir passiv. Jeg gjør angst. Det e rikke noe som bare skjer med meg, og jeg er viljeløst til stede i det hele. Jeg har mange grunner for det, men at de ordene vi bruker er særdeles viktige og forsterker, er jeg helt sikker på.

På et område opplevde jeg en rask endring. Det var som om spor i hjernen min som jeg hadde gått ned utallige ganger, ble stengt. En svært interessant opplevelse. På angstområdet trenger jeg tydeligvis mer tid, og skepsisen min mot bedring er større.

LP er mer enn positiv tenkning. Les om igjen de kapitlene i boken som omhandler hvordan deler av hjernen bør benyttes i større grad. Dannelsen av nye spor. Og les mer om redigering og filtrering.

Det er ikke for sent for deg å få nytte av mye av det som skjedde på kurset. Du må kanskje finne en litt annen kontekst å se kunnskapen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg også. Jeg hadde og har stor tiltro til min, og han har en lang utdannelse bak seg.

Leste du boken på forhånd og forberedte deg godt?

Selv blir jeg fulgt opp av min behandler, og når jeg falt ut av det litt, var det helt kurant å si det høyt. Flere av de som går på kurs blir ikke friske over natten. Vi måtte slett ikke holde fast på at vi var friske, og vi ble oppfordret til å ta det med ro i starten. man springer ikke maraton når en er nyfrisk. Det er ikke hokus-pokus, men et redskap en kan bruke. Og mange trenger oppfølging, på noen områder bedrer det seg, på andre trenger en mer tid. Han er kun interessert i å hjelpe meg på sporet igjen, og det er helt legitimt å komme tilbake og si at en ikke kom i mål på alle områder.

Jeg tror det er stor forskjell på de som holder kursene, og forskjell på hvor godt forberedt man er. For meg gav det stor mening i å bevisstgjøres på at det er jeg som driver med angst. Uten denne besvisstgjøringen er det vanskelig å ta ansvar selv. En blir passiv. Jeg gjør angst. Det e rikke noe som bare skjer med meg, og jeg er viljeløst til stede i det hele. Jeg har mange grunner for det, men at de ordene vi bruker er særdeles viktige og forsterker, er jeg helt sikker på.

På et område opplevde jeg en rask endring. Det var som om spor i hjernen min som jeg hadde gått ned utallige ganger, ble stengt. En svært interessant opplevelse. På angstområdet trenger jeg tydeligvis mer tid, og skepsisen min mot bedring er større.

LP er mer enn positiv tenkning. Les om igjen de kapitlene i boken som omhandler hvordan deler av hjernen bør benyttes i større grad. Dannelsen av nye spor. Og les mer om redigering og filtrering.

Det er ikke for sent for deg å få nytte av mye av det som skjedde på kurset. Du må kanskje finne en litt annen kontekst å se kunnskapen i.

Leste boka jeg og... to ganger, og måtte søke skriftlig med et utfyllt skjema som gjorde at lederen min mente jeg var klar.

Hadde oppfølging på telefon med leder flere ganger etter kurset, og fikk greie på at jeg gjorde det riktig.

Når jeg sier at det er positiv tenkning så er det hovedessensen i prosessen, men som sagt det var tre dager med teori.

Jobbet selv intenst i et halvt år, uten bedring. Men som sagt jeg har to godt kjente som ble bra på kurset???

må innrømme at jeg ikke skjønner det. Men leste et sted --- tror det var fra Ullevål at man ikke måtte være analytiker... disse hjalp det ikke. Jeg gikk på kurs for utmattelse og angst.

Du er heldig som har fått hjelp, og den tankeprosessen jeg drev med hadde og sikkert en posistiv innvirkning, men til slutt orket jeg ikke mer.

Min unge vennine påstod jeg hadde tatt det litt for alvorlig... hun brukte mye mindre tid på prosessen. Og lærte også pusteteknikker. Det gjorde ikke vi. Men hun dro frisk hjem fra London????og jeg har ikke opplevd mye uforklarlig i mitt liv, men dette er faktisk ett av dem. Hvis hun hadde trent på prosessen i noen måneder skulle jeg heller skønt det...

min andre bekjente ble også frisk på kurset, så også min leder som hadde gjort Me selv i noen år. Selv holdt jeg intenst på i ett halvt år som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg også. Jeg hadde og har stor tiltro til min, og han har en lang utdannelse bak seg.

Leste du boken på forhånd og forberedte deg godt?

Selv blir jeg fulgt opp av min behandler, og når jeg falt ut av det litt, var det helt kurant å si det høyt. Flere av de som går på kurs blir ikke friske over natten. Vi måtte slett ikke holde fast på at vi var friske, og vi ble oppfordret til å ta det med ro i starten. man springer ikke maraton når en er nyfrisk. Det er ikke hokus-pokus, men et redskap en kan bruke. Og mange trenger oppfølging, på noen områder bedrer det seg, på andre trenger en mer tid. Han er kun interessert i å hjelpe meg på sporet igjen, og det er helt legitimt å komme tilbake og si at en ikke kom i mål på alle områder.

Jeg tror det er stor forskjell på de som holder kursene, og forskjell på hvor godt forberedt man er. For meg gav det stor mening i å bevisstgjøres på at det er jeg som driver med angst. Uten denne besvisstgjøringen er det vanskelig å ta ansvar selv. En blir passiv. Jeg gjør angst. Det e rikke noe som bare skjer med meg, og jeg er viljeløst til stede i det hele. Jeg har mange grunner for det, men at de ordene vi bruker er særdeles viktige og forsterker, er jeg helt sikker på.

På et område opplevde jeg en rask endring. Det var som om spor i hjernen min som jeg hadde gått ned utallige ganger, ble stengt. En svært interessant opplevelse. På angstområdet trenger jeg tydeligvis mer tid, og skepsisen min mot bedring er større.

LP er mer enn positiv tenkning. Les om igjen de kapitlene i boken som omhandler hvordan deler av hjernen bør benyttes i større grad. Dannelsen av nye spor. Og les mer om redigering og filtrering.

Det er ikke for sent for deg å få nytte av mye av det som skjedde på kurset. Du må kanskje finne en litt annen kontekst å se kunnskapen i.

Kan jeg spørre om det var ME som lå bak din deltakelse på kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...