Gå til innhold

Hvor lett smitter egentlig herpes?


Gjest bekymretogredd...

Anbefalte innlegg

Gjest bekymretogredd...

Hei, jeg fikk påvist herpes for 18 år siden, da jeg var 21 - og har siden vært mildt til moderat plaget med tilbakefall. Det mest plagsomme er rett og slett "vissheten" om dette, ikke fysiske plager. I hele denne tiden har jeg alltid brukt kondom, bortsett fra i et langt forhold hvor vi valgte å ikke gjøre det. Vi hadde da kun sex når jeg ikke hadde noen symptomer, og jeg fikk bare korte utbrudd 2-4 ganger i året. Jeg kjenner det med en gang når "noe er på gang" også. Han ble ikke smittet - fikk iallefall ikke symptomer - ila denne tiden. Som sagt føler jeg det på meg når noe er på gang, selv om jeg har milde utbrudd - 2-4 dager. Utslettet kommer da litt etter alltid på ytre kjønnsorganer. Kan jeg ha "indre" utbrudd helt uten at jeg merker noen sedvanlige tidlige symptomer? Jeg hadde nylig sex med nåværende kjæreste, hvor kondomet ble ødelagt under samleiet, og til tross for tidligere erfaringer bekymrer jeg meg nå for potensialet for at han har blitt smittet. Jeg hadde ingen kjente følelser/symptomer på dette tidspunktet. Viruset blir også "svakere" med tiden såvidt jeg har forstått (eller egen motstand mot viruset sterkere?), kan en normalt frisk person "motstå" et "svakt" virusangrep, om man kan si det sånn? Vil det for øvrig ha noen avvergende effekt å vaske seg/dusje etter sex? Har lest at vann/såpe dreper viruset, men hvor fort/lett kommer det egentlig inn i kroppen via hud/slimhinner..? Han har ingen symptomer, og dette er ca 10 dager siden, men tid fra smitte til evt utbrudd vil vel variere? Setter stor pris på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Det er vanskelig å komme med noen helt sikre uttalelser som svar på dine spørsmål. Etter gjennomgått primærinfeksjon blir ALLE bærere av herpesviruset. Noen, som f. eks. deg, får reaktiveringer mer eller mindre ofte. Andre går uten symptomer resten av livet. Det er helt riktig som du sier at under reaktiveringen produseres nye virus og det representerer smittefare. Man kan desverre ikke si med sikkerhet at uten symptomer er det ingen virus. Det skjer reaktiveringer av og til uten symptomer. Og da hender det at det ginnes virus i kjønnsorganene uten symptomer. Men som sagt det er ikke regelen, men heller unntakelsen. Stort sett er bærere ikke er smittefarlige uten symptomer. Det gir da også retningslinjene for vanlig livsførsel. Du kan ikke basere dine seksuelle aktiviteter på veentuelle sjelldne, teoretiske muligheter. Så et uhell med kondom, uten at du har symptomer bør ikke skaffe deg alt for mye bekymringer.

En annen side av denne problematikken er at det er mange som er positive (flertallet av den voksne befolkningen) uten at de er klar over det. Disse har alleredet virus og det er ikke spesielt farlig å få en ny infeksjon på toppen. De er i stor grad beskyttet mot nye infeksjoner.

Et tredje poeng jeg kan nevne: du sier at du merker klart når det er en reaktivering igang. Det kunne være muligens aktuelt å bruke Zovirax (e.l.) når du føler at det er igang. Noen leger anbefaler antiherpesmidler profylaktisk (dvs. forebyggende).

Det med å vaske med såpe og vann tror jeg ikke har så mye effekt på herpesinfeksjoner.

Jeg tror det er i hovedsak dit immunforsvar som blir styrket og ikke viruset som blir svakere med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...