Gå til innhold

Kateter - trang til å tisse?


Gjest Adobe

Anbefalte innlegg

Pga. forstørret prostata, ble min far på 74 nødt til å sette inn

permanent kateter. Kateteret ble satt inn 24/5 og skulle kunne brukes

i inntil 6 mnd, men ble byttet i går (30/8) etter at følelsen av å

ville tisse bare ble verre og verre. Denne følelsen forsvant ikke

etter at kateteret ble byttet, snarere tvert imot faktisk. Trangen er

der mer eller mindre hele tiden, noe som selvsagt er svært plagsomt.

Jeg har spurt mange om hva som er normalt, men har fått like mange

forskjellige svar, så derfor spør jeg dere: Skal man, eller skal man

ikke føle trang til å tisse når man har kateter? Hvis ja, hva kan

gjøres for å dempe trangen mest mulig? Hvis nei, hva kan årsaken til

dette være? Kan f.eks. et kateter settes inn galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man blir "irritert" i urinrøret kan man føle det som om man må tisse. Selv bruker jeg bare engangs-katetre... men følelsen av å måtte tisse varer ofte i flere minutter etter at jeg har tisset. Jeg antar at faren din kan oppleve samme følelsen når katetere har vært der hele tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Talseth, urolog

Stadig trang til å tisse kommer av en "irritasjon" i blæren. Kateter er i seg selv nok til å gi en sånn irritasjon, men det kan også være infeksjon. Infeksjon får nesten alle som går med kateter.

Dersom han blir gående med kateter hele tiden, vil det ofte bli problemer. Du kan spørre legen om han ikke kan tappe seg med kateter i stedet for å ha kateter inne hele tiden. Men her er det mange ting som spiller inn. Er det prostata som er årsaken, skal han vel opereres for det. Men alt dette bør du ta opp med legen som kjenner faren din.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...