Gå til innhold

Mjau?


stripepus

Anbefalte innlegg

Hei!Vi venter vårt første barn om noen uker og gleder oss veldig.Det jeg lurer på nå er om vi må kvitte oss med våre to høyt elskede katter.Min samboer har gresspollenallergi og et snev av atopisk eksem.Jeg har ingen allergier.Vi har et rom i leiligheten hvor kattene oppholder seg mesteparten av tiden når de er inne.Dessverre er det vegg til vegg teppe i dette rommet og vi får ikke lov av husverten vår til å fjerne det.Vil det ha noe å si så lenge barnet ikke oppholder seg i dette rommet?(hvis vi kan beholde kattene)Har barnet vårt stor sjanse til å utvikle dyehårsallergi når ingen av foreldrene har denne allergitypen?Harogså lest i VG om en ny undersøkelse som viser at barn som vokser opp med dyr har mindre sjense for å utvikle allergi.Har du hørt noe om dette?På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære stripepus

Det er ingen grunn til at dere skal kvitte dere med kattene!

Selv om mannen din har pollenallergi er det ingen spesielt høy risiko for at barnet deres skal bli allergiker - det hadde vært anderledes hvis dere begge hadde vært allergikere.

Det er riktig som du har lest at noen undersøkelser kan tyde på at det er en fordel å vokse opp med dyr, men de undersøkelsene er gjort ved å spørre voksne om allergier, dyrehold etc og har nok noen svakheter i så måte. Men man kunne tenke seg at det å vokse opp med dyr kunne gi en beskyttelse ved at immunsystemet får noe "å bryne" seg på tidlig.

Jeg synes nok det er lurt av dere å ikke ha kattene sammen med babyen den første tiden - av mange grunner. Og hvis barnet skulle bli allergisk må dere være forberedt på å kvitte dere med dem; men det får vi håpe ikke skjer.

Så fortsett å glede dere til barnet kommer og gled dere over kattene deres. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 20 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...