Gå til innhold

Topp åtte sanger i begravelser


Gjest litt morsomt

Anbefalte innlegg

Gjest litt morsomt

Kopierer linken til firepile i innlegget under:

http://www.dagbladet.no/2009/12/19/kultur/musikk/kirke/begravelse/organist/9558198/

Der står disse opplistet som de mest spilte på CD i begravelser.Noen var litt overraskende valg for meg. Hvilken ville du valgt?

«Time to say goodbye» — Andrea Bocelli/Sarah Brightman

«Eg ser» — Bjørn Eidsvåg

«You raise me up» — Secret Garden

«Jag trodde änglarna fanns» — Ole Ivars

«Fernando» — Abba

«Love me tender» — Elvis

«What a wonderful world» — Louis Armstrong

«Så lenge skuta kan gå» — Erik Bye/Evert Taube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    15

  • laban

    6

  • morsan

    5

  • trollemor;o)

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg har selv hørt "Eg ser" i begravelse, ikke fra CD, men nydelig framført av en lokal sangfugl. Tårene begynte straks å piple på meg og jeg hørte høylytt hulking i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min svigermors begravelse ble Lionel Ritchies "Three Times a Lady" sunget. Det var riktignok ikke her i landet. Det var svært rørende og svært passende til den fantastiske damen hun var.

Da min far ble begravet, ville vi gjerne ha "Å leva det er å elska", men presten nektet. Den var ikke kristen nok. (Jepp - Jeg er fra vestlandet....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i begravelse nå jula, hvor vi valgte "lys og varme" av Åge Aleksandersen samt en annen sang jeg ikke husker navnet på, fremført av solist (dessuten spilte organisten flere sanger fra Åge A.).

Begravelsen før der, ble "eg ser" fremført, og før der igjen "lys og varme".

Nydelige sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min svigermors begravelse ble Lionel Ritchies "Three Times a Lady" sunget. Det var riktignok ikke her i landet. Det var svært rørende og svært passende til den fantastiske damen hun var.

Da min far ble begravet, ville vi gjerne ha "Å leva det er å elska", men presten nektet. Den var ikke kristen nok. (Jepp - Jeg er fra vestlandet....)

Nektet presten?

Vi fikk velge selv, via begravelsesbyrået. Tilogmed sanger som ikke var med i heftet. Er det ikke slik andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i begravelse nå jula, hvor vi valgte "lys og varme" av Åge Aleksandersen samt en annen sang jeg ikke husker navnet på, fremført av solist (dessuten spilte organisten flere sanger fra Åge A.).

Begravelsen før der, ble "eg ser" fremført, og før der igjen "lys og varme".

Nydelige sanger.

"Lys og varme" hadde vi i bestemora mi sin begravelse for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest var i begravelse

Jeg var nylig i en stor begravelse. En flott, vidunderlig pike som ikke orket mer og tok livet sitt. Både "Eg ser" og "solskinnsdag" av Bjørn Eidsvåg ble sunget av solist. Vakkert, men samtidig fryktelig.

Den vanskeligste sangen var solskinnsdag - hun har ikke hatt en lett barndom og oppvekst. Det traff nesten for sterkt.

"Eg ser" var sterk, men ikke helt riktig. Vi var jo bare noen få som visste, og _hadde_sett - og det var ikke nok.

Denne begravelsen var både den verste og den vakreste samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nektet presten?

Vi fikk velge selv, via begravelsesbyrået. Tilogmed sanger som ikke var med i heftet. Er det ikke slik andre steder?

Jepp, han nektet. Det var vår lokale sogneprest. Det er riktignok noen år siden da, det var i -96.

Hadde vi vært i balanse hadde vi selvsagt ikke gitt oss. Men man er nå engang ikke helt seg selv når slike ting skal planlegges alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tolkning

Jeg var nylig i en stor begravelse. En flott, vidunderlig pike som ikke orket mer og tok livet sitt. Både "Eg ser" og "solskinnsdag" av Bjørn Eidsvåg ble sunget av solist. Vakkert, men samtidig fryktelig.

Den vanskeligste sangen var solskinnsdag - hun har ikke hatt en lett barndom og oppvekst. Det traff nesten for sterkt.

"Eg ser" var sterk, men ikke helt riktig. Vi var jo bare noen få som visste, og _hadde_sett - og det var ikke nok.

Denne begravelsen var både den verste og den vakreste samtidig.

''"Eg ser" var sterk, men ikke helt riktig. Vi var jo bare noen få som visste, og _hadde_sett - og det var ikke nok.

''

Du må smaka han sjøl, men eg gjer død til liv for deg. I det siste verset.

Det er Jesus som er subjektet i denne sangen, og den som hører på er objektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min svigermors begravelse ble Lionel Ritchies "Three Times a Lady" sunget. Det var riktignok ikke her i landet. Det var svært rørende og svært passende til den fantastiske damen hun var.

Da min far ble begravet, ville vi gjerne ha "Å leva det er å elska", men presten nektet. Den var ikke kristen nok. (Jepp - Jeg er fra vestlandet....)

Var ikke den kristen nok? Hva i alle dager, den er da religiøs så det holder? Vel å merke hvis man leser og forstår teksten, ikke hvis man oversetter tittelen med noe i retning av "fysisk kjærlighet er det viktigste i livet", noe som er en helt feil tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest var i begravelse

''"Eg ser" var sterk, men ikke helt riktig. Vi var jo bare noen få som visste, og _hadde_sett - og det var ikke nok.

''

Du må smaka han sjøl, men eg gjer død til liv for deg. I det siste verset.

Det er Jesus som er subjektet i denne sangen, og den som hører på er objektet.

''Du må smaka han sjøl, men eg gjer død til liv for deg. I det siste verset.

Det er Jesus som er subjektet i denne sangen, og den som hører på er objektet.''

Jeg er inneforstått med denne tolkningen, men det finnes også andre tolkninger. Det er jo en grunn til at denne veldig ofte spilles ved selvmord.

I vår tolkning var hun subjektet og vi objektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noen CD eller noe multimediashow i min bisettelse. De får værsågod betale for en sangsolist, hvis ikke skal jeg komme tilbake som gjenferd i generasjoner.

«Time to say goodbye» — den kan jeg godta. Ikke så verst.

«Eg ser» — den synes jeg er litt utbrukt.

«You raise me up» — for meg er dette Londonderry Air. Skandaløst at Løvland tjener penger på den.

«Jag trodde änglarna fanns» — jeg advarer virkelig mot å spille dansebandmusikk noe sted der jeg er hovedpersonen, død eller levende.

«Fernando» — hæ? Må det være en ABBA-låt, får det bli Thank you for the music.

«Love me tender» — litt sent å ta den når livet er over, etter min mening.

«What a wonderful world» — ja, bare gni det inn - som om jeg ikke beklager at jeg har forlatt den.

«Så lenge skuta kan gå» — den inneholder et sitat jeg liker godt, men som ikke passer ved livets slutt: "Så ta med glädje ditt jobb, fast du lider, snart får du vila för eviga tider!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tolkning

''Du må smaka han sjøl, men eg gjer død til liv for deg. I det siste verset.

Det er Jesus som er subjektet i denne sangen, og den som hører på er objektet.''

Jeg er inneforstått med denne tolkningen, men det finnes også andre tolkninger. Det er jo en grunn til at denne veldig ofte spilles ved selvmord.

I vår tolkning var hun subjektet og vi objektene.

Man kan jo legge det en vil i sanger, og jeg vet at mange tolker den slik. Men rent tekstmessig/litterært er der ikke så mange tolkningsmuligheter mener jeg.

Jeg har sunget denne sangen mye.

"Eg gjer død til liv for deg." Og;

"Eg har gjort død til liv for deg" avsluttes sangen med helt til slutt. Når man da vet hvilket livssyn Eidsvåg har..Og det er en vanlig talemåte bibelsk å si at Jesus har gjort død til liv.

Jeg synes det rent litterært er vanskelig å ikke se hva som er den "rette" tolkningen, men er helt for at hvem som helst kan få oppleve hva som helst ut av ulike sanger. Det er det som er det fine med sanger, og spesielt i slike anledninger. Den passer veldig godt i begravelser, for det er en trøstende sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i begravelse nå jula, hvor vi valgte "lys og varme" av Åge Aleksandersen samt en annen sang jeg ikke husker navnet på, fremført av solist (dessuten spilte organisten flere sanger fra Åge A.).

Begravelsen før der, ble "eg ser" fremført, og før der igjen "lys og varme".

Nydelige sanger.

Jeg liker ikke Lys og varme, den er ihjælspilt. ;) Men Åge Aleksandersen har veldig mange andre fine sanger med flotte tekster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...