Gå til innhold

Topp åtte sanger i begravelser


Gjest litt morsomt

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

De aller fleste som dør har ikke oppgitt noen ønsker for musikk i begravelsen.

Da farne min døde valgte vi salmer som vi syns passet utifra hvordan han var, og det ble spillt musikk som vi visste han satte pris på.

Det gjør vel de fleste;)

Men jeg kjente mange unge, som ønsket egen musikk... For meg var det viktigere enn "kirkens regler"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    15

  • laban

    6

  • morsan

    5

  • trollemor;o)

    5

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

''En slik avskjed skal jo være i avdødes ånd, ikke for de levende...''

Helt uenig med deg. Ord og musikk som brukes i en begravelse, er for de levende.

Da er du på feil plass:(

Alle ord og tanker skal dreie seg om den døde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Pie Jesu av Andrew Lloyd Webber er fin og passer perfekt i begravelse. Gjerne som duett. Instrumental eller vokal.

Nyyyydelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, han nektet. Det var vår lokale sogneprest. Det er riktignok noen år siden da, det var i -96.

Hadde vi vært i balanse hadde vi selvsagt ikke gitt oss. Men man er nå engang ikke helt seg selv når slike ting skal planlegges alltid...

Jeg har full forståelse for at man ikke er seg selv i slike situasjoner, ja.

Merkelig prest, spør du meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lys og varme" hadde vi i bestemora mi sin begravelse for 20 år siden.

Såpass ja.. Husket ikke at den var så gammel.

Men var det vanlig på den tiden, å ha "egen" musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig uinteressant for meg hva slags musikk som spilles i min begravelse. Jeg hører jo ikke den uansett, det viktigste er at musikken gir noe for dem er tilstede i begravelsen.

Jeg har vært med på å organisere en begravelse der den avdøde hadde gitt klare ønsker om musikk og salmer. Det var ikke musikken jeg ville ha valgt, men respekterte selvsagt hennes ønsker. Men det hele ble veldig "feil" for oss som tross alt satt der med sorgen.

Jeg har aldri skjønt behovet for å bestemme så mye over ens egen begravelse...

''Jeg hører jo ikke den uansett, det viktigste er at musikken gir noe for dem er tilstede i begravelsen.''

Jeg er i grunnen enig med deg. Jeg nevnte et annet sted i tråden her at vi i min fars begravelse fikk en solist til å synge "Eg ser". Dette er mange år siden, og den var ikke så "vanlig" ennå den gang.

Men det var - ihvertfall for meg - veldig sterkt å høre den teksten i begravelsen ettersom faren min hadde vært syk lenge (kreft). Det var vi pårørende som valgte sangen, og for meg var den en viktigere del av begravelsesseremonien enn flere av de salmene som min far hadde bedt om.

Selvsagt etterkom vi hans ønsker, blant annet om å benytte en for meg helt ukjent salme som han selv sang i sin egen mors begravelse da han var bare 16 år gammel, og det var godt å vite at vi hadde etterkommet hans vilje om dette, men utover de betød ikke den salmen noe spesielt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i en begravelse til en ung mann hvor Pie Jesu ble sunget av en innleid sopran. Det var helt nydelig.

I begravelsen til min datter for 12 år siden ble Eric Satie spilt (CD) mens folk kom inn i kapellet. Vi sang Brahms vuggevise (sov i ro, slumre inn) og "Ei hand å holde i".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg var i en begravelse til en ung mann hvor Pie Jesu ble sunget av en innleid sopran. Det var helt nydelig.

I begravelsen til min datter for 12 år siden ble Eric Satie spilt (CD) mens folk kom inn i kapellet. Vi sang Brahms vuggevise (sov i ro, slumre inn) og "Ei hand å holde i".

Jeg hadde nok husket den begravelsen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en begravelse til en ung mann hvor Pie Jesu ble sunget av en innleid sopran. Det var helt nydelig.

I begravelsen til min datter for 12 år siden ble Eric Satie spilt (CD) mens folk kom inn i kapellet. Vi sang Brahms vuggevise (sov i ro, slumre inn) og "Ei hand å holde i".

Jeg vet ikke om det er ok at jeg sier det til deg.. Om jeg nå ripper opp i noe vondt.. men det må være forferdelig å miste et barn :-( Jeg kan ikke tenke meg noe som er verre enn nettopp det.

Sender deg en medfølende tanke, og håper at det går bra, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er ok at jeg sier det til deg.. Om jeg nå ripper opp i noe vondt.. men det må være forferdelig å miste et barn :-( Jeg kan ikke tenke meg noe som er verre enn nettopp det.

Sender deg en medfølende tanke, og håper at det går bra, tross alt.

Takk for omtanken.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tolkning

Men, er det hva dere ønsker eller den avdødes ønsker?

Min familie og mine venner, ville ønsket min musikk på en slik trist dag, og gitt egne ønsker på båten....

Om dere ikke klarer å oppfylle et dødsønske, hvorfor går dere i begravelsen?

Jeg ville ikke ønsket dere i min!

Det er vel en blanding av hva den etterlatte ønsker og det arrangementet de etterlatte skrur sammen med hjelp av prest eller annen hjelp.

Man bør respektere den avdødes personlighet og ånd, og mine ville ikke funnet på å spille dansebandmusikk i begravelsen min selv om de var glad i sliik musikk, noe de ikke er. At det på den andre siden ble spilt sanger jeg hadde hett et nøytralt forhold til hadde vært helt greit. Jeg synes ikke det trenger å være full ønskekonsert fra den avdødes side.

Om en tenåring dør og har en liste med 10topp popsanger og annet, så synes jeg det er greit at de etterlatte kan finne passsende sanger til en slik dag hvis begravelsen skjer i en kirke. Det går an å kompromisse litt også, så det blir i den avdødes ånd, men noen ganger ønskes sanger som ikke passer seg i en kirke. Hadde personen levd ville presten forklart det. Det synes jeg også en må respektere. Det er ikke alt som passer seg i en kirke, selv om jeg er for ganske stor fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tolkning

Den sangen reddet meg fra å gå helt til grunne!Slik jeg tolket den

da..så skjønnte jeg ,at jeg måtte gjøre mitt livs valg.Etter å ha hørt

den Sangen ringte jeg AA for pårørende og aldri angret en dag!

Endelig skjønnte jeg,at mannen min måtte ta sine egne valg...han

var Alkoholiker! Nå er han tørrlagt på 10ende året og vi har det

helt topp deilig:0) Så den Sangen ..har gjort mye godt for meg.

Så fantastisk da! Tolkningen din er rett. Jeg tror ikke det er selve teksten til Eg ser som slår folk i bakken i seg selv. Det er en genuint trøstende sang, full av "nåde" i sitt vesen. Du kan kjenne hva Eidsvåg var fylt med når han skrev denne enkle sangen. Og det er derfor så mange har trykt den til sitt hjerte og velger å tolke den inn i sin referanseramme av livssyn.

Den handler om barmhjertighet, kjærlighet, trøst og menneskeverd, enten den (velges) tolkes som et budskap fra Jesus eller et annet menneske.

Jeg antar det nådde inntil deg, og Eidsvåg ville nok gledet seg over det stort over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene mine var i en begravelse hvor det ble spilt "When the saints go marching in" da kisten ble båret ut. Det var visst en flott opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåhvit

Jeg reagerer på underskriften - litt morsomt.

Det er slett ikke morsomt å skulle velge sanger til begravelser, jeg har nettopp begravet min sønn, og det er noe av det mest triste en kan tenke seg.

Sangene som ble spilt får meg fremdeles til å gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Da er du på feil plass:(

Alle ord og tanker skal dreie seg om den døde!

hm.....hva med de etterlatte som sitter igjen og har det utrolig vondt da? Har du opplevd å være der noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg reagerer på underskriften - litt morsomt.

Det er slett ikke morsomt å skulle velge sanger til begravelser, jeg har nettopp begravet min sønn, og det er noe av det mest triste en kan tenke seg.

Sangene som ble spilt får meg fremdeles til å gråte.

Sender deg varme tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

hm.....hva med de etterlatte som sitter igjen og har det utrolig vondt da? Har du opplevd å være der noen gang?

Ja, jeg har selv mistet noen av mine nærmeste....

Og da har den avdøde vært i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...