Gå til innhold

Topp åtte sanger i begravelser


Gjest litt morsomt

Anbefalte innlegg

Jeg ville valgt noe helt annet, nemlig Brothers in arms med Dire Straits. Fordi den minner meg om da en slektning døde, og har tekstlinjen "let me bid you farewell, every man has to die".

Snufs.

Men ellers hater jeg at begravelser må være så triste, så en diskolåt hadde heller ikke vært dumt! :-)

''Men ellers hater jeg at begravelser må være så triste, så en diskolåt hadde heller ikke vært dumt! :-)''

Stayin' alive? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    15

  • laban

    6

  • morsan

    5

  • trollemor;o)

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niccola

Det skal ikke være noen CD eller noe multimediashow i min bisettelse. De får værsågod betale for en sangsolist, hvis ikke skal jeg komme tilbake som gjenferd i generasjoner.

«Time to say goodbye» — den kan jeg godta. Ikke så verst.

«Eg ser» — den synes jeg er litt utbrukt.

«You raise me up» — for meg er dette Londonderry Air. Skandaløst at Løvland tjener penger på den.

«Jag trodde änglarna fanns» — jeg advarer virkelig mot å spille dansebandmusikk noe sted der jeg er hovedpersonen, død eller levende.

«Fernando» — hæ? Må det være en ABBA-låt, får det bli Thank you for the music.

«Love me tender» — litt sent å ta den når livet er over, etter min mening.

«What a wonderful world» — ja, bare gni det inn - som om jeg ikke beklager at jeg har forlatt den.

«Så lenge skuta kan gå» — den inneholder et sitat jeg liker godt, men som ikke passer ved livets slutt: "Så ta med glädje ditt jobb, fast du lider, snart får du vila för eviga tider!"

''«You raise me up» — for meg er dette Londonderry Air. ''

Hm, den koblingen har jeg aldri tenkt på, men når du sier det - den er jo i partier helt lik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Men, er det hva dere ønsker eller den avdødes ønsker?

''

Både laban og "nå nei" snakker jo om sin egen begravelse, så derfor dreier dette seg om avdødes ønsker, slik disse ble uttrykt mens de fortsatt lever.

Ergo temmelig lite treffende, og dessuten nokså frekt, å si følgende til dem:

''Om dere ikke klarer å oppfylle et dødsønske, hvorfor går dere i begravelsen?

Jeg ville ikke ønsket dere i min!''

Da overså jeg viktige poeng! Trodde de "disset" andres ønsker...

Jeg ville aldri ha disrespektert en døendes/ død vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hva mente du egentlig nå?

Jeg kommenterer at dansemusikk ikke bør spilles i _min_ bisettelse. "nå nei" er enig. Såvidt jeg kan se, har vi ikke nevnt noe om hva vi mener om andres ønsker for _sin_ seremoni?

Det er jo de pårørende som velger, men jeg synes det er unaturlig å bruke noe som ville fått avdøde til å frese.

Jeg trodde du mente generelt. Beklager:(

Jeg mener at den dødssyke/dødes mening er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men ellers hater jeg at begravelser må være så triste, så en diskolåt hadde heller ikke vært dumt! :-)''

Stayin' alive? ;o)

Eller Frank Sinatra? "Start spreadin' the news... I'm leaving today..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fattigmor

Jeg ville ikke hatt noen av sangene på den lista, jeg.

Hvis jeg skulle valgt noe utenfor salmebok og klassisk begravelsesmusikk, ville jeg ønsket meg "You'll Never Walk Alone" eller "Both Sides, Now".

Og jeg ønsker meg: Slik eg var sunget av Herbjørg Kråkevik.

Den gikk rett i Hjerterota mi.o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattigmor

Det skal ikke være noen CD eller noe multimediashow i min bisettelse. De får værsågod betale for en sangsolist, hvis ikke skal jeg komme tilbake som gjenferd i generasjoner.

«Time to say goodbye» — den kan jeg godta. Ikke så verst.

«Eg ser» — den synes jeg er litt utbrukt.

«You raise me up» — for meg er dette Londonderry Air. Skandaløst at Løvland tjener penger på den.

«Jag trodde änglarna fanns» — jeg advarer virkelig mot å spille dansebandmusikk noe sted der jeg er hovedpersonen, død eller levende.

«Fernando» — hæ? Må det være en ABBA-låt, får det bli Thank you for the music.

«Love me tender» — litt sent å ta den når livet er over, etter min mening.

«What a wonderful world» — ja, bare gni det inn - som om jeg ikke beklager at jeg har forlatt den.

«Så lenge skuta kan gå» — den inneholder et sitat jeg liker godt, men som ikke passer ved livets slutt: "Så ta med glädje ditt jobb, fast du lider, snart får du vila för eviga tider!"

ha-ha-ha festlige komentarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Men ellers hater jeg at begravelser må være så triste, så en diskolåt hadde heller ikke vært dumt! :-)''

Stayin' alive? ;o)

Tenk så kult :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trooghåp

Man kan jo legge det en vil i sanger, og jeg vet at mange tolker den slik. Men rent tekstmessig/litterært er der ikke så mange tolkningsmuligheter mener jeg.

Jeg har sunget denne sangen mye.

"Eg gjer død til liv for deg." Og;

"Eg har gjort død til liv for deg" avsluttes sangen med helt til slutt. Når man da vet hvilket livssyn Eidsvåg har..Og det er en vanlig talemåte bibelsk å si at Jesus har gjort død til liv.

Jeg synes det rent litterært er vanskelig å ikke se hva som er den "rette" tolkningen, men er helt for at hvem som helst kan få oppleve hva som helst ut av ulike sanger. Det er det som er det fine med sanger, og spesielt i slike anledninger. Den passer veldig godt i begravelser, for det er en trøstende sang.

Den sangen reddet meg fra å gå helt til grunne!Slik jeg tolket den

da..så skjønnte jeg ,at jeg måtte gjøre mitt livs valg.Etter å ha hørt

den Sangen ringte jeg AA for pårørende og aldri angret en dag!

Endelig skjønnte jeg,at mannen min måtte ta sine egne valg...han

var Alkoholiker! Nå er han tørrlagt på 10ende året og vi har det

helt topp deilig:0) Så den Sangen ..har gjort mye godt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig uinteressant for meg hva slags musikk som spilles i min begravelse. Jeg hører jo ikke den uansett, det viktigste er at musikken gir noe for dem er tilstede i begravelsen.

Jeg har vært med på å organisere en begravelse der den avdøde hadde gitt klare ønsker om musikk og salmer. Det var ikke musikken jeg ville ha valgt, men respekterte selvsagt hennes ønsker. Men det hele ble veldig "feil" for oss som tross alt satt der med sorgen.

Jeg har aldri skjønt behovet for å bestemme så mye over ens egen begravelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg synes det er veldig uinteressant for meg hva slags musikk som spilles i min begravelse. Jeg hører jo ikke den uansett, det viktigste er at musikken gir noe for dem er tilstede i begravelsen.

Jeg har vært med på å organisere en begravelse der den avdøde hadde gitt klare ønsker om musikk og salmer. Det var ikke musikken jeg ville ha valgt, men respekterte selvsagt hennes ønsker. Men det hele ble veldig "feil" for oss som tross alt satt der med sorgen.

Jeg har aldri skjønt behovet for å bestemme så mye over ens egen begravelse...

''Jeg har aldri skjønt behovet for å bestemme så mye over ens egen begravelse...''

Hva med respekt for den avdøde?

En slik avskjed skal jo være i avdødes ånd, ikke for de levende...

Du høres egoistisk ut:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har aldri skjønt behovet for å bestemme så mye over ens egen begravelse...''

Hva med respekt for den avdøde?

En slik avskjed skal jo være i avdødes ånd, ikke for de levende...

Du høres egoistisk ut:(

Du kan virkelig ordlegge deg.

Jeg sa jo nettopp at vi gjorde alt slik den avdøde hadde instruert oss om. Hvorfor kaller du meg egoistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Men, er det hva dere ønsker eller den avdødes ønsker?

Min familie og mine venner, ville ønsket min musikk på en slik trist dag, og gitt egne ønsker på båten....

Om dere ikke klarer å oppfylle et dødsønske, hvorfor går dere i begravelsen?

Jeg ville ikke ønsket dere i min!

De aller fleste som dør har ikke oppgitt noen ønsker for musikk i begravelsen.

Da farne min døde valgte vi salmer som vi syns passet utifra hvordan han var, og det ble spillt musikk som vi visste han satte pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har aldri skjønt behovet for å bestemme så mye over ens egen begravelse...''

Hva med respekt for den avdøde?

En slik avskjed skal jo være i avdødes ånd, ikke for de levende...

Du høres egoistisk ut:(

''En slik avskjed skal jo være i avdødes ånd, ikke for de levende...''

Helt uenig med deg. Ord og musikk som brukes i en begravelse, er for de levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Pie Jesu av Andrew Lloyd Webber er fin og passer perfekt i begravelse. Gjerne som duett. Instrumental eller vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke Lys og varme, den er ihjælspilt. ;) Men Åge Aleksandersen har veldig mange andre fine sanger med flotte tekster. :)

Artig å høre at du liker Å.Aleksandersen! Trøndere er god på å lage musikk, "sjø" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...