Gjest bekymret venninne Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 Jeg har skrevet to ganger før om min venninne. Hun lider åpenbart av en paranoid psykose, som du sa sist. Hun tror hun blir forfulgt og overvåket 24t i døgnet av familien til en mann hun har vært forelsket i i årevis. For et par uker siden tok foreldrene hennes endelig affære. De kontaktet lege, som i sin tur koblet inn politiet. Hun ble hentet hjemme og tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling. Hun ble fortalt diagnosen sin, men jeg vet ingen detaljer om hva som ellers skjedde på sykehuset. I går snakket jeg med henne på telefon. Hun mener selv at hun er fullstendig frisk, og syntes det var svært ydmykende å bli innlagt. Hun kontaktet advokat, og kom seg ut av sykehuset etter 5-6 dager. Nå har hun vissnok et papir på at foreldrene ikke kan gjøre noe slikt med henne igjen! Hva er dette for et helsesystem? Hvordan kan slikt skje? Hvordan kan en psykiater kunne undersøke en person som lider av paranoid psykose uten å oppdage dette? (Hun virker riktignok normal når hun snakker om "nøytrale emner", og hun er svært reservert når det gjelder å fortelle om seg selv og indre tanker, men likevel....) Hvordan kan en advokat sette seg over helsemyndighetene i en slik sak? Det er helt villt! Må hennes familie og venner bare se på at hun kanskje går til grunne, eller er det mer som kan gjøres? Dette er svært fortvilende!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34094-systemet-er-jo-helt-villt-hva-n%C3%A5-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 "Nå har hun vissnok et papir på at foreldrene ikke kan gjøre noe slikt med henne igjen!" Dette er umulig. Det finnes ingen slike regler eller ordninger. "Hvordan kan en psykiater kunne undersøke en person som lider av paranoid psykose uten å oppdage dette? (Hun virker riktignok normal når hun snakker om "nøytrale emner", og hun er svært reservert når det gjelder å fortelle om seg selv og indre tanker, men likevel....)" Det vet jeg ikke. Det kan ikke være gjort tilstrekkelig grundig arbeid. "Hvordan kan en advokat sette seg over helsemyndighetene i en slik sak?" En advokat kan ikke "sette seg over helsemyndighetene", men Kontrollkommisjonen kan overprøve sykehuset. "Må hennes familie og venner bare se på at hun kanskje går til grunne, eller er det mer som kan gjøres?" Foreldrene kan på nytt be om at hun undersøkes av lege med tanke på tvangsinnleggelse. Ved neste innleggelse anbefaler jeg at familien ber om "offentlig tutor" slik at de selv slipper kritikk fra kvinnen for å ha tvangsinnlagt henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34094-systemet-er-jo-helt-villt-hva-n%C3%A5-nhd/#findComment-131938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.