Gå til innhold

Sjekker du lysene på bilen din?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Sjekker du at alle lysene på bilen din funker? Svært mange gjør ikke det... Kjørte en liten 5-mil til jobb i dag og møtte minst 20 (jeg telte!) biler med lysfeil på frontlysene, hvor mange som hadde lysfeil bak vet jeg ikke. Og dette ser jeg hele tiden! Utrolig hvor mange som kjører i mørket med parklys, kjører med ett frontlys eller enda verre - ett lite parklys!

Møtte en bil med ett lite og svakt parklys i mørket for en stund siden, før snøen kom, regner med han fikk seg en overraskelse for 200 meter lengre frem var det ikke gatelys lenger... I tillegg er disse bilene vanskelige å se, selv på høylys dag faktisk.

For et par dager siden lå jeg bak en som tydeligvis ikke hadde bremselys bak, i alle fall så jeg ikke at de funket og jeg lå bak vedkommende i en bilkø som var stopp-start-stopp-start i mange km.

Jeg tar en svipp rundt bilen rett som det er for å sjekke at lysene funker. Starter motoren før jeg tar av topphatten og sjekker lysene med det samme jeg går rundt og tar den av. Burde sjekket blinklys og bremselys også en dag for jeg irriterer meg sånn på de som kjører med lysfeil. Det er vel 2500,- i bot også om man blir tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Katt-ja

    21

  • mrxx

    15

  • morsan

    11

  • Lillemus

    9

Mest aktive i denne tråden

Det må være få som gjør. Folk har blitt så sløve at det er nifst, jeg fatter ikke hva mange tenker på en gang. De kjører faktisk uten lys også i tussmørke, har ikke møtt rent få som gjør det. Enda flere som kjører på bare parklys som ikke ses på avstand.

Det er fort gjort å glemme å sette på blend hvis bilen har stått parkert, men selv etter å ha blinket i lysene til dem så reagerer de ikke. Noen gjør det ikke bevisst, andre er surrehuer.

Blinklys brukes jo nesten ikke lenger og bilistene må enten være dumme rett og slett, sløve og ikke minst ha null trafikkforståelse.

Det er ikke få ganger jeg har sett biler som står rolig i ei 80 sone og skal svinge uten at de har satt på blinklys.

Hva i all verden er det disse tenker på? Står bilen stille uten å ha bremsen inne så er det ikke sikkert at bremselysene står på en gang. I dette tilfelle kommer altså bilene susende i 80 km bak uten at de nødvendigvis ser at det står en bil stille midt i kjørebanen. Snakket om å være korttenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Burde sjekket blinklys og bremselys også en dag for jeg irriterer meg sånn på de som kjører med lysfeil''

Mennesker er som kjent forskjellige; jeg ser uhyre sjelden bil med lysfeil...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Burde sjekket blinklys og bremselys også en dag for jeg irriterer meg sånn på de som kjører med lysfeil''

Mennesker er som kjent forskjellige; jeg ser uhyre sjelden bil med lysfeil...*s*

''Mennesker er som kjent forskjellige; jeg ser uhyre sjelden bil med lysfeil...''

Men sjekker du ønyene for synsfeil?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mennesker er som kjent forskjellige; jeg ser uhyre sjelden bil med lysfeil...''

Men sjekker du ønyene for synsfeil?

;)

Jepp! Hvert eneste år...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være få som gjør. Folk har blitt så sløve at det er nifst, jeg fatter ikke hva mange tenker på en gang. De kjører faktisk uten lys også i tussmørke, har ikke møtt rent få som gjør det. Enda flere som kjører på bare parklys som ikke ses på avstand.

Det er fort gjort å glemme å sette på blend hvis bilen har stått parkert, men selv etter å ha blinket i lysene til dem så reagerer de ikke. Noen gjør det ikke bevisst, andre er surrehuer.

Blinklys brukes jo nesten ikke lenger og bilistene må enten være dumme rett og slett, sløve og ikke minst ha null trafikkforståelse.

Det er ikke få ganger jeg har sett biler som står rolig i ei 80 sone og skal svinge uten at de har satt på blinklys.

Hva i all verden er det disse tenker på? Står bilen stille uten å ha bremsen inne så er det ikke sikkert at bremselysene står på en gang. I dette tilfelle kommer altså bilene susende i 80 km bak uten at de nødvendigvis ser at det står en bil stille midt i kjørebanen. Snakket om å være korttenkt.

Blinklys? Det skulle man tro var ekstrautstyr på mange biler gitt...

Lå bak en bil et godt stykke her en gang, vi måtte svinge flere ganger og burde da bruke blinklyset gjentatte ganger, vedkommende foran meg brukte det ikke en eneste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Burde sjekket blinklys og bremselys også en dag for jeg irriterer meg sånn på de som kjører med lysfeil''

Mennesker er som kjent forskjellige; jeg ser uhyre sjelden bil med lysfeil...*s*

''Mennesker er som kjent forskjellige; jeg ser uhyre sjelden bil med lysfeil...*s*''

Da legger du bare ikke merke tildet. :o) Garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklys? Det skulle man tro var ekstrautstyr på mange biler gitt...

Lå bak en bil et godt stykke her en gang, vi måtte svinge flere ganger og burde da bruke blinklyset gjentatte ganger, vedkommende foran meg brukte det ikke en eneste gang!

At de ikke skjønner at dette er farlig for dem og at det gir mye mindre flyt i trafikken er helt uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Burde sjekket blinklys og bremselys også en dag for jeg irriterer meg sånn på de som kjører med lysfeil''

Mennesker er som kjent forskjellige; jeg ser uhyre sjelden bil med lysfeil...*s*

Enten kjører du nesten aldri bil eller så er du sløv og følger dårlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringerikskringla

Jeg må vel være ærlig og si att jeg er ikke flink til og sjekke bilen for slike ting men tror garantert att min mann gjør slike ting.. Stoler på han på det punktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke skjønner at dette er farlig for dem og at det gir mye mindre flyt i trafikken er helt uforståelig.

Jeg er en sånn som av og til blinker - bare når det er et poeng i det (og kanskje litt flere ganger, ikke færre). Så hvis noen sto og telte hvem som blinket og ikke, kunne jeg nok havne i den fæle statistikken over folk som ikke blinker.

Hvis jeg ikke har noen biler i nærheten som kan ha noen som helst interesse av hvor jeg skal hen, gidder jeg som regel ikke blinke. Men hvis man først er opptatt av å irritere seg over folk i trafikken kan man jo sikkert på lang avstand irritere seg over meg også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg sjekker ikke særlig ofte - sånn at jeg går rundt og ser ene og alene etter det. Men man ser det jo når man parkerer opptil noe om det er 2 lys foran, og så vil som regel en i familien påpeke det etter ikke så lang tid, vil jeg tro - folk som ser en komme kjørende eller som man har satt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke skjønner at dette er farlig for dem og at det gir mye mindre flyt i trafikken er helt uforståelig.

Jeg kjører _mye_ i rundkjøringer både her og der og det er nesten skremmende hvor dårlige folk er til å bruke blinklys...

Det har jo blitt sånn at jeg ikke stoler på at de skal ut når de blinker heller etter å ha opplevd flere ganger at folk blinker seg ut for deretter å kjøre forbi neste utkjøring og ut først på utkjøring nr. 2! Eller at de har glemt å slå av blinklyset f.eks. Så jeg kjører ikke inn i en rundkjøring når det er biler i den med mindre det er helt tydelig at de svinger ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som av og til blinker - bare når det er et poeng i det (og kanskje litt flere ganger, ikke færre). Så hvis noen sto og telte hvem som blinket og ikke, kunne jeg nok havne i den fæle statistikken over folk som ikke blinker.

Hvis jeg ikke har noen biler i nærheten som kan ha noen som helst interesse av hvor jeg skal hen, gidder jeg som regel ikke blinke. Men hvis man først er opptatt av å irritere seg over folk i trafikken kan man jo sikkert på lang avstand irritere seg over meg også ;-)

''Hvis jeg ikke har noen biler i nærheten som kan ha noen som helst interesse av hvor jeg skal hen, gidder jeg som regel ikke blinke.''

Det blir noe annet. Spiller jo ingen rolle om man blinker eller ikke om man er helt alene på veien. :o) Men er det biler bak eller imot så skal man blinke for å vise hvor man har tenkt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg ikke har noen biler i nærheten som kan ha noen som helst interesse av hvor jeg skal hen, gidder jeg som regel ikke blinke.''

Det blir noe annet. Spiller jo ingen rolle om man blinker eller ikke om man er helt alene på veien. :o) Men er det biler bak eller imot så skal man blinke for å vise hvor man har tenkt seg.

Jeg sa ikke _helt_ alene. Men om bilene ikke er direkte berørt av hvor jeg skal, så kan sikkert folk finne på å telle meg med i den elendige statistikken selv om de ikke har (eller burde ha) interesse av min ferd videre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som av og til blinker - bare når det er et poeng i det (og kanskje litt flere ganger, ikke færre). Så hvis noen sto og telte hvem som blinket og ikke, kunne jeg nok havne i den fæle statistikken over folk som ikke blinker.

Hvis jeg ikke har noen biler i nærheten som kan ha noen som helst interesse av hvor jeg skal hen, gidder jeg som regel ikke blinke. Men hvis man først er opptatt av å irritere seg over folk i trafikken kan man jo sikkert på lang avstand irritere seg over meg også ;-)

Jeg ser jo den at det ikke alltid er et poeng i å blinke hvis det ikke er biler i nærheten, men skal du være sikker på det så må du være veldig våken og vurdere det nesten hver gang.

Biler kan komme brått på, så det er ikke alltid det er like lett å vurdere.

Min erafring er at hvis du gjør dette kun når du tror at det er nødvendig med blinklys så vil det være tilfeller hvor du burde ha brukt det.

Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal være så vanskelig å vippe på blinklysbryteren, det er da ikke noe jobb.

Hver eneste da står jeg i rundkjøringer og venter på biler som svinger av rett foran meg uten blinklys. Hadde de brukt det så kunne jeg har kjørt og det hadde blitt mye mer flyt i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører _mye_ i rundkjøringer både her og der og det er nesten skremmende hvor dårlige folk er til å bruke blinklys...

Det har jo blitt sånn at jeg ikke stoler på at de skal ut når de blinker heller etter å ha opplevd flere ganger at folk blinker seg ut for deretter å kjøre forbi neste utkjøring og ut først på utkjøring nr. 2! Eller at de har glemt å slå av blinklyset f.eks. Så jeg kjører ikke inn i en rundkjøring når det er biler i den med mindre det er helt tydelig at de svinger ut av den.

Det blir veldig lite forutsigbart dette og jeg tenker det samme som deg av og til. Her sitter vi i varme gode biler og sitter godt og koser oss, så gidder vi fanken ikke å vippe på en bryter for å vise hvor vi skal.

De som mener at de er flinke til å bruke blinklys, bruker det i det øyeblikket de svinger, da kunne de egentlig har gitt f... da også fordi det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sjekker ikke særlig ofte - sånn at jeg går rundt og ser ene og alene etter det. Men man ser det jo når man parkerer opptil noe om det er 2 lys foran, og så vil som regel en i familien påpeke det etter ikke så lang tid, vil jeg tro - folk som ser en komme kjørende eller som man har satt av.

Men du ser det jo hvis du kjører også hvis det er mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...