Gå til innhold

Sjekker du lysene på bilen din?


Lillemus

Anbefalte innlegg

''Så innstiller du det slik at du ser bakover og da ser du baklyktene dine i vinduet og kan prøve ryggelys og bremselys.....olala...:-)''

Det er sånt man har unger til. :o) De får ta seg en løpetur rundt bilen mens jeg sitter inni og prøver de forskjellige lysene og kauker:"Funker blinken? Den andre blinken også? Bremselysene? Det i bakruta også?" *Hehe* Det i bakruta funker forøvrig for det ser jeg lysskinnet av om jeg titter i speilet når jeg bremser.

"Funkar, funkar inte, funkar, funkar inte...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Katt-ja

    21

  • mrxx

    15

  • morsan

    11

  • Lillemus

    9

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg sjekker. Ikke hver dag, nei. Frontlysene merker jeg hver gang jeg skal kjøre ut (gjenskinn i porten).

''Frontlysene merker jeg hver gang jeg skal kjøre ut (gjenskinn i porten).''

Mitt barndomshjem er praktisk slik - der kan man sjekke frontlysene hver gang man rygger ut av oppkjørselen (eller hver gang man kjører inn i den), for da ser man lyktene i et vindu på huset! :-)

Det har jeg mer enn én gang funnet praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mennesker er som kjent forskjellige; jeg ser uhyre sjelden bil med lysfeil...''

Men sjekker du ønyene for synsfeil?

;)

Morsomt med en setning som både inneholder "ønyene" og "synsfeil" ...;-) Lurte nesten på om jeg burde skifte ut linsene her! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sjekker lysene på bilen min.

Kanskje er folk på din kant av landet sløvere enn her? Det er sjelden jeg ser biler med feil på lysene. Derimot er det mange som ikke bruker blinklys, noe som irriterer meg veldig!

Ja, blinklys har tydeligvis gått av moten! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg ikke har noen biler i nærheten som kan ha noen som helst interesse av hvor jeg skal hen, gidder jeg som regel ikke blinke.''

Det må da være mye lettere å ha rutinen inne at man blinker hver gang enn å foreta en vurdering av nødvendigheten av blinking hver eneste gang.

Nå skjønner jeg at du vurderer, og derfor ikke er en av de jeg irriterer meg over, og det er bra. Utrolig irriterende med manglende blinking!

Har også lagt merke til at de med de største og feteste bilene ofte er de som slurver mest med blinking, typisk store SUV'er.

''Det må da være mye lettere å ha rutinen inne at man blinker hver gang enn å foreta en vurdering av nødvendigheten av blinking hver eneste gang.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg ikke har noen biler i nærheten som kan ha noen som helst interesse av hvor jeg skal hen, gidder jeg som regel ikke blinke.''

Det må da være mye lettere å ha rutinen inne at man blinker hver gang enn å foreta en vurdering av nødvendigheten av blinking hver eneste gang.

Nå skjønner jeg at du vurderer, og derfor ikke er en av de jeg irriterer meg over, og det er bra. Utrolig irriterende med manglende blinking!

Har også lagt merke til at de med de største og feteste bilene ofte er de som slurver mest med blinking, typisk store SUV'er.

''Det må da være mye lettere å ha rutinen inne at man blinker hver gang enn å foreta en vurdering av nødvendigheten av blinking hver eneste gang.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser jo den at det ikke alltid er et poeng i å blinke hvis det ikke er biler i nærheten, men skal du være sikker på det så må du være veldig våken og vurdere det nesten hver gang.

Biler kan komme brått på, så det er ikke alltid det er like lett å vurdere.

Min erafring er at hvis du gjør dette kun når du tror at det er nødvendig med blinklys så vil det være tilfeller hvor du burde ha brukt det.

Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal være så vanskelig å vippe på blinklysbryteren, det er da ikke noe jobb.

Hver eneste da står jeg i rundkjøringer og venter på biler som svinger av rett foran meg uten blinklys. Hadde de brukt det så kunne jeg har kjørt og det hadde blitt mye mer flyt i trafikken.

*sukk* rundkjøringer er et kapittel for seg! Jeg lurer på om folk blir forvirret av de stadige skriveriene/diskusjonene om man skal blinke inn eller ut eller begge deler, og så ender de opp med å ikke blinke i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* rundkjøringer er et kapittel for seg! Jeg lurer på om folk blir forvirret av de stadige skriveriene/diskusjonene om man skal blinke inn eller ut eller begge deler, og så ender de opp med å ikke blinke i det hele tatt?

Hehe, kanskje det.

Er de i tvil kan de gjøre begge deler, det er jo det riktige nå.

Jeg tror at det er rett og slett sløvhet og null trafikkforståelse.

Ikke så sjeldent jeg ser at det står biler midt i veien i ei 80 sone, uten blinklys og av til uten bremsene inne og venter på kunne svinge av. Bak kommer det biler susende i 80 km, de må rett og slett være tjukke i hue som ikke skjønner at dette er livsfarlig. Ikke rart det skjer ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det må da være mye lettere å ha rutinen inne at man blinker hver gang enn å foreta en vurdering av nødvendigheten av blinking hver eneste gang.''

Enig.

Hvorfor skal alt være så lett, da ;-)

Hehe,- jeg nevnte bare at jeg ikke automatisk kobler blinkingen til forestående svinging, men til forestående svinging pluss trafikk...og dermed ble folk helt ville etter å overbevise meg om at det ble heeelt feil. Egoistisk sjåfør var jeg visst også... Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hvorfor skal alt være så lett, da ;-)

Hehe,- jeg nevnte bare at jeg ikke automatisk kobler blinkingen til forestående svinging, men til forestående svinging pluss trafikk...og dermed ble folk helt ville etter å overbevise meg om at det ble heeelt feil. Egoistisk sjåfør var jeg visst også... Jaja.

Jeg gjør akkurat som deg ;O)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat som deg ;O)))

Du verden ;-) Bare pass deg, snart kommer de for å overbevise deg om hvor totalt feil det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Du verden ;-) Bare pass deg, snart kommer de for å overbevise deg om hvor totalt feil det er...

Kunne ikke brydd meg mindre ;O) Jeg blinker ikke om det er en bil langt unna i en sidegate liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alt være så lett, da ;-)

Hehe,- jeg nevnte bare at jeg ikke automatisk kobler blinkingen til forestående svinging, men til forestående svinging pluss trafikk...og dermed ble folk helt ville etter å overbevise meg om at det ble heeelt feil. Egoistisk sjåfør var jeg visst også... Jaja.

Jeg la merke til den delen av tråden og har holdt meg borte fra den delen av debatten:-)

Men jeg er dog enig med Elextra at automatikken er enklere - iallfall for meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Du verden ;-) Bare pass deg, snart kommer de for å overbevise deg om hvor totalt feil det er...

''snart kommer de''

"De" - er det den omtalte DOL-mafiaen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym ikke pk

Jeg gjør ikke det. Men undersøker om noen blinker til meg. Og jeg blinker til andre hvor lyset har gått. Jeg trodde det var sånn det skullle gjøres?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Ja. Eller nå lyger jeg, sambo gjør det, han passer på at bilen min er i tipp topp stand. Jeg er ganske glad i den mannen :o)

Her er det svært mange som ikke bruker blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det. Men undersøker om noen blinker til meg. Og jeg blinker til andre hvor lyset har gått. Jeg trodde det var sånn det skullle gjøres?!

Jeg blinker med lysene noen ganger når jeg møter biler med manglende frontlys, men når de er midt i en kø er jo det håpløst også - hvem vet hvem jeg blinker på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker med lysene noen ganger når jeg møter biler med manglende frontlys, men når de er midt i en kø er jo det håpløst også - hvem vet hvem jeg blinker på da?

Enig, jeg unnlater av ssamme grunn å blinke til en del hvor pæra har gått. I områder med en del trafikk vil det jo oftere være slik at det er vanskelig å si fra på den måten.

Og: Jeg har opplevd at blinking med lys fra møtende trafikk også er et varsel om radarkontroll, så ikke lett å tolke folks blinking bestandig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kjører du nesten aldri bil eller så er du sløv og følger dårlig med.

''Enten kjører du nesten aldri bil eller så er du sløv og følger dårlig med.''

Jeg kjører daglig og har aldri forårsaket noen form for trafikkuhell, så din hypotese stemmer dårlig.

Etter min oppfatning har dette mer med at vi oppfatter litt ulike aspekter ved omgivelsene. Noen legger merke til mange visuelle detaljer, andre legger merke til andre ting. Jeg er typisk opptatt av helhetsbilder og lite av visuelle detaljer, og dermed legger jeg neppe merke til manglende lys på andre biler såfremt jeg ikke møter bilrt uten frontlys på en mørklagt vei (noe som sjelden skjer blant annet fordi jeg kjører mye på motorvei...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...