Gjest Knut Skrevet 28. august 2001 Del Skrevet 28. august 2001 Jeg er en gutt på 21år, røyker ikke og drikker ikke, mosjonerer av og til, er generellt frisk og normalt blodtrykk. For 5-6uker siden bestemte jeg meg for å prøve et slankeprodukt som inneholder stoffene effedrin, koffein, l-tyrosin, l-phenylalin. Da snakker vi om doser på bare 16-20mg effedrin, 50mg l-tyrosin, 50mg l-phenylalin. Jeg tok dette medikamentet hver dag... én gang daglig (før trening) i én uke. Det er først i slutten av uken at komplikasjonene kom fram. Jeg fikk kraftige anfall 2-3ganger daglig... en slags panikkanfall. Jeg hadde rask puls (120-130), hjertebank (ekstra-slag), skjelvende hender, nervøs svette, redsel for å dø, osv! Så jeg bestemte meg for å slutte med produktet. Jeg hadde noen grusome dager etter den ene uken, med sterke panikanfall flere ganger daglig. Jeg var så redd at jeg trodde hjertet takket for seg! Nå er det 5-6 uker siden jeg brukte slankemiddelet og jeg har fremdeles panikkanfall, men ikke i så stor grad som det jeg fikk da jeg tok produktet. Jeg må også opplyse om at jeg har begynt med ginko biloba og johannes urt nå pga jeg lider av depresjon som jeg har hatt i flere år. Panikkanfallene jeg får nå er litt annerledes enn før. De er mer preget av en følelse at jeg mister kontrollen over kroppen, at det fysiske og psykiske skiller lag. Men også med litt høy puls og svimmelhet. Jeg kan nevne at jeg fikk en ekkel følelse i hjertet da jeg løp på tredemøllen i dag. Føltes ut som om hjertet ikke ville holde følge med tempoet og jeg ble fort svimmel, men dette gav seg da jeg gikk ned i hastighet og til slutt stoppet tredemøllen. Hva er det som feiler meg ? Jeg har nesten aldri hatt slike panikkanfall før jeg begynte med slankemiddelet! Og det ser ikke ut som om anfallene vil forsvinne! Er jeg overfølsom mot effedrin eller noe ? Har effedrinen skadet hjertet mitt ? Eller er det de andre stoffene som er mistenksomme ? Er det farlig ? Er det kronisk ? Og til slutt.... hva skjer hvis jeg går til legen og sier at jeg har tatt dette slankemiddelet ? Effedrin er jo klassifisert som narkotika i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34137-kraftige-panikkanfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anne Skrevet 29. august 2001 Del Skrevet 29. august 2001 Jeg syns du bør uppsøke lege. Efedrin finnes i vanlig hostesaft på resept så det kan vel ikke vere klasset som narkotika? I vilket fall så har legen tysthetsløfte.Vent med Johannesurt til slanke middlet er ute ur systemet. Johannesurt skal ikke blandes med andre medikamenter. Glemm slanke middler det er bare bløff like vel. Prøv avslappningsøvelser og pust rolig og dypt, for å roe hjertet ned. Klemm, Anne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34137-kraftige-panikkanfall/#findComment-132050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 30. august 2001 Del Skrevet 30. august 2001 Du nevner at du tok 16-20 mg Efedrin. Var det pr. dag eller pr. dose og i så fall hvor mange doser tok du daglig? Ut i fra din beskrivelse tenker jeg at du har en viss tendens til angst og depresjon og at dette er blitt forsterket mens du brukte slankeproduktet. Når angsten er vekket til live, kan man i tillegg få angst for å få angsanfall. Det kan bli en selvforsterkende spiral. Da kan samtaler med en lege/psykiater, avspenningsøvelser og eventuelt bruk av beroligende midler en kort periode være til nytte. Jeg vil tro at du ikke har pådratt noen varig skade av hjertet. For en sikker vurdering av spørsmålene må du eventuelt rådføre deg med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34137-kraftige-panikkanfall/#findComment-132311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.