Gå til innhold

Hvordan få opp farten i slalombakken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som står på slalom... Jeg trenger råd!

Jeg har et "problem". Jeg tør ikke å slippe meg løs og kjøre fort! Jeg vet jeg må kjøre fortere for å få bedre kontroll over svingene (og for å holde følge med de andre i bakken!), men jeg føler jeg mister kontrollen når farten blir stor :-o Er det bare noe jeg føler tro?

Jeg har stått på slalom med ujevne mellomrom siden jeg var barn. Er slalomkurs eneste løsningen, eller er det noen som har noen gode råd?

Fortsetter under...

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg liker heller ikke å renne for fort, syns det er kjekkere å prøve å lage fine svinger :) hva er vitsen med å rase ned i full fart da?

Men hvordan får man NED farten på ungene? Jeg mener - de er ikke SÅ gode, men rett ned skal de! Er redd det skjer en ulykke snart... Her er vel også løsningen kurs - for å lære dem å svinge bedre?

Skrevet

Jeg liker heller ikke å renne for fort, syns det er kjekkere å prøve å lage fine svinger :) hva er vitsen med å rase ned i full fart da?

Men hvordan får man NED farten på ungene? Jeg mener - de er ikke SÅ gode, men rett ned skal de! Er redd det skjer en ulykke snart... Her er vel også løsningen kurs - for å lære dem å svinge bedre?

Vitsen med å kjøre fort er for det første at jeg har lyst, og for det andre at folk skal slippe å vente på meg ved heisen i 20 min ;-) Også tror jeg at det er enklere å få til bedre svinger hvis jeg kjører litt fortere... Du kjører sikkert ikke like sakte som meg, hehe.

Tror jeg kan ha noe å lære av de barna. Barn tenker ikke konsekvenser av å kjøre fort. De er fryktløse ;-) Også kan sikkert de lære noe av meg. En mellomting er nok bra :-) Men hvordan barna skal lære? Tja... Få beskjed om at det er forbudt å kjøre rett ned? Det er jo forbudt stort sett. Beskjed om at hvis de fortsetter å kjøre rett ned, så kan de ikke være med i bakken?

Nei, jeg vet dessverre ikke...

Gjest Slimslam!
Skrevet

''Men hvordan får man NED farten på ungene? Jeg mener - de er ikke SÅ gode, men rett ned skal de! Er redd det skjer en ulykke snart... Her er vel også løsningen kurs - for å lære dem å svinge bedre?''

Om ikke kurs, så bør de definitivt få instruksjon av noen, og streng reaksjon fra foreldrene om de kjører villmann! Det er så utrolig farlig med slike unger i bakken, de meier ned store og små og det kan virkelig gå galt.

Vi har praktisert "brå avslutning på dagen" for begge våre, og det holdt med èn gang.

Skrevet

Vitsen med å kjøre fort er for det første at jeg har lyst, og for det andre at folk skal slippe å vente på meg ved heisen i 20 min ;-) Også tror jeg at det er enklere å få til bedre svinger hvis jeg kjører litt fortere... Du kjører sikkert ikke like sakte som meg, hehe.

Tror jeg kan ha noe å lære av de barna. Barn tenker ikke konsekvenser av å kjøre fort. De er fryktløse ;-) Også kan sikkert de lære noe av meg. En mellomting er nok bra :-) Men hvordan barna skal lære? Tja... Få beskjed om at det er forbudt å kjøre rett ned? Det er jo forbudt stort sett. Beskjed om at hvis de fortsetter å kjøre rett ned, så kan de ikke være med i bakken?

Våre barn (snart 6, 8,5 og snart 11) får absolutt ikke lov til å kjøre rett ned. De er flinke til å svinge og kjører fort likevel, og er mye mindre redd enn det jeg er, og de kjører derfor mer avslappet enn jeg.

Jeg skjønner hva du mener, for nå kjører til og med hun minste fra meg av og til.... Jeg skulle gjerne ha lært meg å slippe meg litt mer løs, og kjøre bedre teknisk - men da må det nok et instruksjonskurs til for min del - men det har vi snkaket om en stund. Kommer nok til å bevilge meg det i vinterferien, tror jeg.

Gjest Slimslam!
Skrevet

Det handler endel om teknikk, så sleng deg med på et kurs for nybegynnere om du har muligheten. Jeg gjorde det i en alder av noen-og-tredve, og har ikke angret ett sekund. Vel var jeg ca 23 år eldre enn de andre deltakerne, men det gav jeg blaffen i.

God teknikk er viktig, da blir man mer sikker på hva man gjør og kan slippe seg mer løs.

Annonse

Skrevet

Det handler endel om teknikk, så sleng deg med på et kurs for nybegynnere om du har muligheten. Jeg gjorde det i en alder av noen-og-tredve, og har ikke angret ett sekund. Vel var jeg ca 23 år eldre enn de andre deltakerne, men det gav jeg blaffen i.

God teknikk er viktig, da blir man mer sikker på hva man gjør og kan slippe seg mer løs.

Ja, kurs er nok det beste. Jeg har vært på kurs før, men det er jo årevis siden...

Skrevet

Hvilke ski har du? Carvingski krever lite teknikk, de svinger så å si av seg selv når du legger vekselvis tyngde på hvar av bena, så jeg tror det handler om å tørre... :) Prøvd å ha litt kjapp musikk på øret? :)

Skrevet

Hmmm... gode, gamle Alana? I så fall veldig trivelig å se deg her igjen! :-D *Mimrer tilbake til vorspiel i hovedstaden, i forrige århundre ;) *

Skulle gjerne gitt deg mange tips i forhold til skikjøring... men et er i alle fall at du må lære deg å stoppe fort, og samtidig holde balansen. Jeg pleide å øke på farten så fort som jeg turte, samtidig som jeg følte at jeg ikke mistet kontroll. Straks farten ble litt for kjapp i forhold til hva jeg likte, stoppet jeg, og startet på nytt igjen.

Sørg for å alltid ha litt oversikt over hvem du har ved siden av deg, bak deg og i god avstand foran deg. Du kommer bakfra, og har vikeplikt for alle som kjører foran deg. Samtidig må du passe på å ikke bruke hele løypa, slik at de som kommer bakfra ikke klarer å passere.

Tja... hva skal man si utover dette... du MÅ ha full kontroll når du kjører, uansett. Det er kjempeviktig. Når du mestrer det, kan du øke på farten etter hvert. Det viktigste er at du klarer å stoppe, i tilfelle noen skulle ramle rett foran deg, eller ikke klarer å svinge unna deg om de kommer fra siden...

Veldig greit å kjøre der det er nypreparert, forresten. Da kan du stanse og se hvordan du har tatt svingene dine, og se at de er jevne.

Gjest alpinisten
Skrevet

Tenk deg den rette linjen fra start til mål. I slalom svinger du annenhver gang ut til sidene for denne linjen. Jo lenger ut til sidene du kjører (jo mer på tvers) for hver sving, jo langsommere går det. For å øke farten, må du for hver sving kjøre litt nærmere falllinjen (den rette linjen mot målet) forå øke farten. Ta dette gradvis, så lærer du etterhvert.

Skrevet

Hmmm... gode, gamle Alana? I så fall veldig trivelig å se deg her igjen! :-D *Mimrer tilbake til vorspiel i hovedstaden, i forrige århundre ;) *

Skulle gjerne gitt deg mange tips i forhold til skikjøring... men et er i alle fall at du må lære deg å stoppe fort, og samtidig holde balansen. Jeg pleide å øke på farten så fort som jeg turte, samtidig som jeg følte at jeg ikke mistet kontroll. Straks farten ble litt for kjapp i forhold til hva jeg likte, stoppet jeg, og startet på nytt igjen.

Sørg for å alltid ha litt oversikt over hvem du har ved siden av deg, bak deg og i god avstand foran deg. Du kommer bakfra, og har vikeplikt for alle som kjører foran deg. Samtidig må du passe på å ikke bruke hele løypa, slik at de som kommer bakfra ikke klarer å passere.

Tja... hva skal man si utover dette... du MÅ ha full kontroll når du kjører, uansett. Det er kjempeviktig. Når du mestrer det, kan du øke på farten etter hvert. Det viktigste er at du klarer å stoppe, i tilfelle noen skulle ramle rett foran deg, eller ikke klarer å svinge unna deg om de kommer fra siden...

Veldig greit å kjøre der det er nypreparert, forresten. Da kan du stanse og se hvordan du har tatt svingene dine, og se at de er jevne.

"Gode" håper jeg, "gamle" er helt sikkert :-D Det var artige tider! Håper du har det bra!

Takk for tips! I dag har jeg faktisk hatt to privattimer med instruktør. Han hadde noen bra tips han også, og jeg tror jeg ble bittelitt bedre :-) Det vil vise seg til helgen...

Skrevet

I dag har jeg vært i bakken og fått to privattimer med instruktør :-D

Men disse barna, skrekk og gru... De er jo totat uberegnlige :-o

Annonse

Skrevet

Hvilke ski har du? Carvingski krever lite teknikk, de svinger så å si av seg selv når du legger vekselvis tyngde på hvar av bena, så jeg tror det handler om å tørre... :) Prøvd å ha litt kjapp musikk på øret? :)

Jeg har carving-ski. Og du har sikkert rett i at jeg ikke er tøff nok... Var i bakken i dag, og ble i hvert fall _litt_ tøffere. Alle monner drar! :-D

Skrevet

Jeg har carving-ski. Og du har sikkert rett i at jeg ikke er tøff nok... Var i bakken i dag, og ble i hvert fall _litt_ tøffere. Alle monner drar! :-D

Om du tør slippe deg gradvis litt fri gjetter jeg at du er en racer i allerede mot slutten av denne sessongen. Men det viktigste er i grunnen at du koser deg iu bakken da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...