Gå til innhold

Noen språkkyndige

Anbefalte innlegg

Gjest iranske språk
Skrevet

Nei, det er helt andre språk. Det finnes mange iranske språk, men bare ett som heter persisk.

Jeg så jeg ikke hadde lest hva du svarte på :) Når jeg ser lenger bak i tråden nå ser jeg jo at du svarte på at hun mente språket ikke het persisk, og det har du jo helt rett i at det gjør :) Det er et språk som heter persisk.

Gjest the super woman
Skrevet

Jeg så jeg ikke hadde lest hva du svarte på :) Når jeg ser lenger bak i tråden nå ser jeg jo at du svarte på at hun mente språket ikke het persisk, og det har du jo helt rett i at det gjør :) Det er et språk som heter persisk.

Jeg skrev ikke at språket ikke heter persisk, men at det kommer av Persia som er et navn som ble brukt før av de som bodde utenfor Iran/Persia. Nå sier vi Iran fordi iranere sier det og derfor hadde det vært logisk at språket het iransk.

Det hadde ingenting å gjøre med at jeg sa at dette var noe iransk. Iransk er et adjektiv i denne sammenhengen.

Jeg har vært to ganger i Iran, og har vært kjæreste med en iraner.

Gjest iranske språk
Skrevet

Jeg skrev ikke at språket ikke heter persisk, men at det kommer av Persia som er et navn som ble brukt før av de som bodde utenfor Iran/Persia. Nå sier vi Iran fordi iranere sier det og derfor hadde det vært logisk at språket het iransk.

Det hadde ingenting å gjøre med at jeg sa at dette var noe iransk. Iransk er et adjektiv i denne sammenhengen.

Jeg har vært to ganger i Iran, og har vært kjæreste med en iraner.

''Ellers så er iransk mer korrekt enn persisk. Persia var europeisk betegnelse på Iran, men Iran er navnet som Iranere hadde på sitt eget land. Det er derfor mer logisk å kalle språket iransk enn persisk.''

Du skriver iransk er mer korrekt enn persisk.

Gjest the super woman
Skrevet

''Ellers så er iransk mer korrekt enn persisk. Persia var europeisk betegnelse på Iran, men Iran er navnet som Iranere hadde på sitt eget land. Det er derfor mer logisk å kalle språket iransk enn persisk.''

Du skriver iransk er mer korrekt enn persisk.

Ja og det mener jeg, siden vi har sluttet å¨si Persia og persere så burde vi også slutte å si persisk.

Gjest the super woman
Skrevet

Logisk er ikke det samme som korrekt. Språket heter persisk eller farsi.

Hvem har bestemt det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...