Gå til innhold

Jeg orker ikke å slanke meg

Anbefalte innlegg

Gjest the super woman
Skrevet

Jeg er glad i god mat og jeg er glad i livet. Hvorfor skal jeg slanke meg, hvorfor skal jeg være lei meg for å være overvektig. Jeg vil ikke spise noe som ikke er godt og miste gleden ved å spise god mat. Jeg hater å trene, men gjør det for å bevege leddene slik at jeg ikke har smerter. Jeg kommer aldri til å trene hver dag og tror ikke på nytten av det.

Jeg synes synd på mennesker som bruker hele livet sitt på å løpe rundt i skogen, trene på treningssentre og klage over god mat. jeg var gift med en slik idiot og er glad å være kvitt han og kunne nyte god mat og vin og leve godt med min overvekt.

Det må da komme en tid igjen hvor det åndelige betyr noe igjen. Jeg elsker kunst, litteratur, musikk og filosofi. Gregoriansk cd ljomer i heimen min nå. Dagens mennesker fokuserer kun på kropp og utseende. De er døden nær av skrekk hvis de veier noen kilo for mye....det kan umulig være sunt å være redd...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

11

• Glimtipper

4

• caprice

3

• hidi, the scorpion

3

Skrevet

''Jeg synes synd på mennesker som bruker hele livet sitt på å løpe rundt i skogen, trene på treningssentre og klage over god mat.''

Man trenger jo ikke holde på slik selv om man vil leve sunt, da. Man trenger ikke være syltynn eller sykle birken hvert år.

Jeg elsker også kunst, litteratur og musikk, men jeg liker å trene også. Jeg vil også gjerne leve lenge og være sprek slik at jeg får mange år med konsertbesøk, byvandring, besøk på kunstutstillinger osv. Derfor passer jeg på å holde meg i form og spise relativt sunt i hverdagen.

Nå er jeg klar over at det ikke er alle som holder seg slank like lett som jeg, altså. Jeg er også klar over at ikke alle liker å trene selv om jeg gjør det. Men jeg tror det er viktig å finne den rette motivasjonen:-)

Skrevet

''Jeg synes synd på mennesker som bruker hele livet sitt på å løpe rundt i skogen, trene på treningssentre''

Noen av oss gjør det fordi vi faktisk liker å trene, altså, så du trenger nok ikke synes synd på oss alle på generelt grunnlag.

Jeg har vært overvektig, men valgte å slanke meg fordi jeg a) gjerne vil oppleve at ungene mine vokser til, B) likte ikke ubehaget ved å streve for å gjøre daglige ting som å knyte sko, c) ville være med og nyte leken, skibakken, skiløypa osv og d) ønsket å føle meg attraktiv igjen.

Og alt dette har jeg fått, fordi jeg slanket meg. :-) Når du liker deg som du er, så er det ingen som tvinger deg til å slanke deg. Du ser fordelene ved å være overvektig, og hvem skal egentlig bestemme over deg?

Skrevet

Jeg er enig i det du sier, bortsett fra at du mener trening ikke har noen effekt på smerter. Det er ikke riktig.

Jeg har en søster som er avhengig av å trene 2-3 ganger i uka for å holde smertene på avstand. Selv merker jeg også godt at trening som sykling og jogging, noen ganger i uka har en utrolig virkning på mine ledd- og muskelsmerter.

Skrevet

Jeg slanker meg ikke, men jeg er veldig glad i å trene. En kombinasjon av disse to er mulig vet du. Elsker å lenge innover i skolgen i skiløypa, en god joggetur, eller trene hjemme, da jeg er så heldig å ha eget lite trimrom. Treningssentre skygger jeg dog unna, det er ikke noe for meg, men enhver må finne den form for aktivitet som passer for en selv. Jeg nyter å kjenne at jeg er i god fysisk form, at jeg kan gjøre absolutt det jeg vil i hverdagen uten at det er pesete eller slitsomt på noe vis.

Skrevet

Nå synes jeg at du virker veldig dømmende. Det finnes faktisk mange mennesker som trener og spiser sunn (og velsmakende) mat fordi det gjør dem godt!!!!

Jeg tror faktisk ikke at jeg blir mer lykkelig om jeg spiser mer usunn mat. (Men jeg vet at jeg får mer hodepine av det)

Skrevet

Vel.. det er noe som heter alt med måte, og det er vel her du bommer litt.

Skrevet

Klart det kan ha nytte å trene hver dag, men det spørs selvsagt hva slags trening man bedriver.

De som trener ofte føler nok ikke at de "ofrer" seg og har dårligere livskvalitet enn deg. Er man vant til å trene ofte, så føler man seg gjerne urolig i kroppen og mange kan faktisk bli sure og irritable. Ingenting er som en deilig treningsøkt :)

Jeg er ikke en som trener ofte selv, men jeg merker det er lett å føle "avhengigheten" til trening. For de som trener lite blir det nok helst slik at det kan føles som et "ork" å komme igang, men det er altså ikke alle som har det på den måten ;)

Min livskvalitet ville iallefall blitt betydelig redusert om jeg aldri fikk trent og/eller om jeg var overvektig. Ryggen og knærne mine ville blitt vonde og humøret ville nok ikke nytt godt av det ;)

Jeg synes helt klart at slanke- og treningshysteri er et negativt fenomen. Det viktigste er at man gjør sitt for å ha en sterk og sunn kropp (sterk og sunn betyr ikke nødvendigvis kjempeslank). Da tror jeg man har størst forutsetninger for å trives med livet sitt. Man bør selvsagt unne seg god mat og godterier, men slike ting blir som regel enda bedre om man ikke inntar det hver dag ;)

Jeg innbiller meg forøvrig at min livskvalitet blir dårligere dersom jeg ikke får spise stratos, så den spiser jeg med god samvittighet, men forsøker å begrense det til fire ganger i uka ;-P

Skrevet

Klart det kan ha nytte å trene hver dag, men det spørs selvsagt hva slags trening man bedriver.

De som trener ofte føler nok ikke at de "ofrer" seg og har dårligere livskvalitet enn deg. Er man vant til å trene ofte, så føler man seg gjerne urolig i kroppen og mange kan faktisk bli sure og irritable. Ingenting er som en deilig treningsøkt :)

Jeg er ikke en som trener ofte selv, men jeg merker det er lett å føle "avhengigheten" til trening. For de som trener lite blir det nok helst slik at det kan føles som et "ork" å komme igang, men det er altså ikke alle som har det på den måten ;)

Min livskvalitet ville iallefall blitt betydelig redusert om jeg aldri fikk trent og/eller om jeg var overvektig. Ryggen og knærne mine ville blitt vonde og humøret ville nok ikke nytt godt av det ;)

Jeg synes helt klart at slanke- og treningshysteri er et negativt fenomen. Det viktigste er at man gjør sitt for å ha en sterk og sunn kropp (sterk og sunn betyr ikke nødvendigvis kjempeslank). Da tror jeg man har størst forutsetninger for å trives med livet sitt. Man bør selvsagt unne seg god mat og godterier, men slike ting blir som regel enda bedre om man ikke inntar det hver dag ;)

Jeg innbiller meg forøvrig at min livskvalitet blir dårligere dersom jeg ikke får spise stratos, så den spiser jeg med god samvittighet, men forsøker å begrense det til fire ganger i uka ;-P

Godt sagt Togli! Jeg anser meg som sjokoladoman, og må ha Freias Dark Mint _hver_ dag. Men prøver å begrense mengden da... Her om dagen prøvde jeg min 10 år gamle brudekjole igjen. Jeg var 3 mnd på vei da jeg giftet meg, men det var bare ikke mulig å få igjen glidlåsen i ryggen (har nå to barn). Mannen min var veldig diplomatisk da han sa: Det er bare ikke mulig å få opp denne glidlåsen, du har rett og slett fått alt for store muskler av all denne treningen... :-)

Skrevet

For det første: Mange elsker å trene. Selv jeg, som er overvektig selv, elsker å jogge en tur på morgenen. Dessverre må jeg holde meg litt mer i ro nå på grunn av risikosvangerskap (og det vises på vekten...), men jeg savner det. Jeg jogger ikke for å gå ned i vekt, jeg jogger ikke en gang for å være sunn. Jeg jogger fordi det er deilig å bevege kroppen, rense hodet og bruke en halvtime bare på meg selv.

For det andre: Hvorfor er god mat = usunn mat? For de som ikke er avhengig av sukker, smaker faktisk ikke muffins som å komme til himmelen. Det smaker tvert i mot tørt og søtt og kvalmende. Smaksløkene dine liker hva du venner de til. Og selv når jeg ikke bryr meg om vekt eller sunnhet, så bestiller jeg ofte en salat på restauranter. Fordi det er godt.

For det tredje: I tillegg til å like og bevege kroppen og at jeg mange ganger velger sunt sånn helt av meg selv, fordi det er godt - så liker jeg også kunst og litteratur...

Innlegget ditt faller på sin egen urimelighet. Forøvrig behøver man slettes ikke være usunn for å være overvektig. Sunnhet er mye mer enn å slanke seg.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

For det første: Mange elsker å trene. Selv jeg, som er overvektig selv, elsker å jogge en tur på morgenen. Dessverre må jeg holde meg litt mer i ro nå på grunn av risikosvangerskap (og det vises på vekten...), men jeg savner det. Jeg jogger ikke for å gå ned i vekt, jeg jogger ikke en gang for å være sunn. Jeg jogger fordi det er deilig å bevege kroppen, rense hodet og bruke en halvtime bare på meg selv.

For det andre: Hvorfor er god mat = usunn mat? For de som ikke er avhengig av sukker, smaker faktisk ikke muffins som å komme til himmelen. Det smaker tvert i mot tørt og søtt og kvalmende. Smaksløkene dine liker hva du venner de til. Og selv når jeg ikke bryr meg om vekt eller sunnhet, så bestiller jeg ofte en salat på restauranter. Fordi det er godt.

For det tredje: I tillegg til å like og bevege kroppen og at jeg mange ganger velger sunt sånn helt av meg selv, fordi det er godt - så liker jeg også kunst og litteratur...

Innlegget ditt faller på sin egen urimelighet. Forøvrig behøver man slettes ikke være usunn for å være overvektig. Sunnhet er mye mer enn å slanke seg.

Enig med deg i alt du skriver, bortsett fra en ting. Muffins smaker himmelskt godt. Nemlig! ;-)

Skrevet

Enig med deg i alt du skriver, bortsett fra en ting. Muffins smaker himmelskt godt. Nemlig! ;-)

Så er du sikkert godt vant med hvetemel også, da (som omdannes til sukker i kroppen) ;)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Så er du sikkert godt vant med hvetemel også, da (som omdannes til sukker i kroppen) ;)

Jeg er tilhenger av "alt med måte". Det fungerer fint for meg;-)

Skrevet

Jeg er tilhenger av "alt med måte". Det fungerer fint for meg;-)

Ja, jeg mente på ingen måte at folk skal slutte å spise muffins ;) Poenget mitt er at kroppen og tunga foretrekker det man er vant til å spise. Derfor er uttrykket "god mat" likestilt med "usunn mat" feil.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja, jeg mente på ingen måte at folk skal slutte å spise muffins ;) Poenget mitt er at kroppen og tunga foretrekker det man er vant til å spise. Derfor er uttrykket "god mat" likestilt med "usunn mat" feil.

Jeg skjønte hva du mente og er helt enig;-)

Skrevet

Godt sagt Togli! Jeg anser meg som sjokoladoman, og må ha Freias Dark Mint _hver_ dag. Men prøver å begrense mengden da... Her om dagen prøvde jeg min 10 år gamle brudekjole igjen. Jeg var 3 mnd på vei da jeg giftet meg, men det var bare ikke mulig å få igjen glidlåsen i ryggen (har nå to barn). Mannen min var veldig diplomatisk da han sa: Det er bare ikke mulig å få opp denne glidlåsen, du har rett og slett fått alt for store muskler av all denne treningen... :-)

Kjekk mann du har ;-)))

Skrevet

''Derfor er uttrykket "god mat" likestilt med "usunn mat" feil.''

Helt sant! :o) I går spiste jeg en kyllingfilet, riktignok stekt i bremykt, men det er fordi jeg spiser litt lite fett for tiden, et lass med grønnsaker (blomkål, broccoli, gulrot, squash, paprika og purreløk) + en neve bønnemix. Tillot meg til og med å helle sjyet av kyllingen over grønnsakene (de var kokt i micoren) - mmmm! Sunt og kjempegodt!

Jeg blir derimot nesten kvalm når jeg ser folk kjøre innpå svære burgere og mengder med pommes frites... Joda, det er godt, men jeg vet hva det gjør med kroppen og da frister det ikke lenger. Jeg er også _veldig_ glad i kaker, men klarer heldigvis å styre meg.

Gjest majas mamma
Skrevet

Min lege er også en meget hyggelig og sympatisk mann. Han sier til meg: Du veier slett ikke for mye. Du er bare litt for kort.

hidi, the scorpion
Skrevet

Min lege er også en meget hyggelig og sympatisk mann. Han sier til meg: Du veier slett ikke for mye. Du er bare litt for kort.

Flott lege;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...