Gå til innhold

Når foreldrene driter i ungene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nick, du hadde dauet av min trettenåring som går med joggesko ute i snøen og t-skjorte og skinnjakke. Han fryser nemlig ikke ;o)

Vinterstøvlene hans står her, det samme med den tykke jakka og lua og hanskene hans. Han har til dags dato ikke brukt hansker og skjerf i år eller lange underbukser. Han har forøvrig ikke vært forkjøla eller syk på noen annen måte på mange år :o)

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

12

• Glimtipper

8

• løvinne71

7

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

.

Beklager, det er min feil :) Jeg glemmer at ikke alle "kjenner" meg her inne :)

Skrevet

Vet du hva, Glimtipper - jeg tror du må skifte nick f.eks. til :

- Glimtipper - for tiden bosatt i England!

Utrolig mange som ikke har fått med seg dette, og stadig blir overrasket/sjokkert over svarene dine ;-)

Haha :D Jeg må nok bare bli flinkere til å nevne det i innleggene hvor det er relevant, tror jeg. Men jeg er redd for å starte hvert innlegg med "Her i England..." også ;)

Skrevet

Nick, du hadde dauet av min trettenåring som går med joggesko ute i snøen og t-skjorte og skinnjakke. Han fryser nemlig ikke ;o)

Vinterstøvlene hans står her, det samme med den tykke jakka og lua og hanskene hans. Han har til dags dato ikke brukt hansker og skjerf i år eller lange underbukser. Han har forøvrig ikke vært forkjøla eller syk på noen annen måte på mange år :o)

Ja, sannsyligvis. nick jr er også en varm unge som ikke trenger så mye klær, men kompisen hans (jeg kjenner han godt) er ikke en sånn. Det er sønnen til voldsalarmmora.

Skrevet

Haha :D Jeg må nok bare bli flinkere til å nevne det i innleggene hvor det er relevant, tror jeg. Men jeg er redd for å starte hvert innlegg med "Her i England..." også ;)

Etterhvert som du blir mer og mer engelsk vil du sannsynligvis ikke vite når det er relevant og ikke ;-)

Forresten - hvor lenge er det planen at dere skal bo der..? Det har jeg ikke helt fått med meg? På ubestemt tid?

Skrevet

Ja, sannsyligvis. nick jr er også en varm unge som ikke trenger så mye klær, men kompisen hans (jeg kjenner han godt) er ikke en sånn. Det er sønnen til voldsalarmmora.

Hvis du kjenner mora, kan du ikke snakke med henne da. Det nytter å snakke med mødre, innimellom i hvert fall. Det hender vi hører på hva andre sier. Nå er det ikke så bråkaldt i dag da etter dager med -20 så han overlever nok dagen

Skrevet

Ah, I see. Vi er mye friere i Norge. Jeg husker den saken med hun norske som satt barnevogn og unge på utsiden av kaffebaren på Manhattan mens hun nøt en kaffe latte. Hun holdt på å bli bura inne.

Jeg hørte om noens bekjentes bekjente som under et midlertidig bo-opphold i USA sendte ungene ut for å leke i hagen i regnvær - iført hellyhansen fra topp til tå - naboene ringte barnevernet!! ;-)

Skrevet

Etterhvert som du blir mer og mer engelsk vil du sannsynligvis ikke vite når det er relevant og ikke ;-)

Forresten - hvor lenge er det planen at dere skal bo der..? Det har jeg ikke helt fått med meg? På ubestemt tid?

Ja, dessverre er det på ubestemt tid for øyeblikket. Guttungen må snakke kun engelsk i en del år til før vi kan tenke på å lære han norsk. Samboeren min må også lære seg norsk før vi kommer noen vei i Norge (jobbmessig).

Selv skulle jeg gjerne flyttet tilbake i morgen ;) Men akkurat nå er karrieren til sambo og sønnens språk i fokus, så jeg får bite tennene sammen noen år til :)

Skrevet

Hvis du kjenner mora, kan du ikke snakke med henne da. Det nytter å snakke med mødre, innimellom i hvert fall. Det hender vi hører på hva andre sier. Nå er det ikke så bråkaldt i dag da etter dager med -20 så han overlever nok dagen

Jeg skal. Jeg liker henne og har ikke tenkt å lage noe rabalder, bare et lite hint om hva som kan være lurt å passe på. Jeg tror faren er et større problem, det er han som har levert de gangene poden ikke har vært skikkelig kledd. Han er opphavet til voldsalarmen, så han tror jeg ikke er mulig å snakke til.

Skrevet

Ja, dessverre er det på ubestemt tid for øyeblikket. Guttungen må snakke kun engelsk i en del år til før vi kan tenke på å lære han norsk. Samboeren min må også lære seg norsk før vi kommer noen vei i Norge (jobbmessig).

Selv skulle jeg gjerne flyttet tilbake i morgen ;) Men akkurat nå er karrieren til sambo og sønnens språk i fokus, så jeg får bite tennene sammen noen år til :)

Lykke til :)

Det er jo mye bra med å ha bodd utenlands noen år, sånn etterpå (for sønnen din)... Men skjønner at det kan være....eehhh....utfordrende akkurat nå :(

Skrevet

Prøver han å påpeke hvor riktig han selv gjør ting da?

Ja svært ofte. Ikke så typisk i dette innlegget kanskje, men i mange andre tilsvarende tråder / innlegg.

Mye kommer jo også frem indirekte gjennom kritikken av hva andre gjør feil - underforstått - sånn gjør ihvertfall ikke jeg. Jeg gjør det mye bedre.

Skrevet

Det var da voldsomt, men dersom du mener at unger som går i skolegården i minus 15 uten lue og votter er bra tatt vare på, så tar jeg selvfølgelig selvkritikk.

nick jr. har to sett fordi det ene nesten alltid blir gjennomvått i løpet av dagen.

Selvsagt forstår jeg at du reagerte på akkurat dette. Det ville jeg også ha gjort.

Poenget mitt er at det er så "typisk deg" å skrive denne type innlegg. Og du har tendensen til å uttale deg veldig dømmende og kritisk om hvor "dårlig" andre foreldre tar vare på ungene sine - ofte på et ganske spinkelt grunnlag.

Skrevet

"Guttungen må snakke kun engelsk i en del år til før vi kan tenke på å lære han norsk"

Hvorfor det?

Er det ikke lurt at han lærer ditt morsmål tidligst mulig?

Barn lærer jo lett. Og kan med fordel lære to språk samtidig.

Jeg vet om flere tilfeller der foreldre med forskjellig språk har snakket sitt egen morsmål til barna helt fra de er små. Barna blander kanskje litt helt i starten. Men etterhvert har de en kjempefordel av å ha fått lære et språk " helt gratis"

Skrevet

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale seg om at foreldre "driter i ungene sine" på bakgrunn av det du forteller. Manglende lue og votter, og klær forøvrig kan ha mange årsaker, og det er ikke alltid ting er som det ser ut som.

Selv jobber jeg i barnehage og manglende klær og utrustning er ikke uvanlig. Spør man barnet selv etter lue og votter er svaret gjerne at nei, jeg har ikke votter eller ullsokker. Gjerne med ansiktet i en sørgelig mine. Heldigvis er det ikke slik at de ikke har klær eller foreldre som bryr seg, men barn flest misliker å ha masse klær på, og gjør nesten hva som helst for å slippe.

Nå skal ikke jeg påstå at dette er tilfelle med denne gutten. Men å dømme foreldre etter slike ting kan bli feil synes jeg. Å ta en prat med guttens mor er kanskje ikke så dumt.

''...det er ikke alltid ting er som det ser ut som.''

Definitivt ikke.

På fellesdelen av foreldremøtet for 3. trinn (tror jeg), var det en lærer som sjokkert fortalte at hun "heromdagen" hadde sett en gutt på vei ut av skolebygningen, kledd i shorts (dette var i februar). Vi grøsset og skammet oss, slik det ble forventet.

Jeg hadde ikke lyst til å lage noe støy foran en fullsatt sal, og er forsåvidt positiv til budskapet hennes om at ungene må ha klær for årstiden. Så jeg holdt meg i ro.

Men det jeg - i motsetning til læreren - visste, var at håndballaget til gutter på 3. trinn trente kl. 16. Dermed gikk de aller fleste rett fra skolen, og det er nok mest naturlig for noen av dem å skifte i "trygge omgivelser" i egen garderobe og deretter snike seg ned i idrettshallen som ligger vegg i vegg med skolen. Gutten skulle altså ikke hjem, men ca. 50 meter ned en bakke. En voksen ville nok trukket på seg yttertøyet utenpå, men for smågutter blir jo dette en helt unødvendig ekstra skifteprosess....

Skrevet

"Guttungen må snakke kun engelsk i en del år til før vi kan tenke på å lære han norsk"

Hvorfor det?

Jeg vet om flere tilfeller der foreldre med forskjellig språk har snakket sitt egen morsmål til barna helt fra de er små. Barna blander kanskje litt helt i starten. Men etterhvert har de en kjempefordel av å ha fått lære et språk " helt gratis"

Hvis de har språkvansker, trenger det ikke gå så greit.

Nicket hennes er egentlig Glimtipper_i_England_med_en_kvikk_sønn_som_sliter_språklig

(Glimptipper - håper dette er innenfor hva du kan le av, jeg mener ikke noe vondt med det.)

Skrevet

Nicket hennes er egentlig Glimtipper_i_England_med_en_kvikk_sønn_som_sliter_språklig

(Glimptipper - håper dette er innenfor hva du kan le av, jeg mener ikke noe vondt med det.)

OK. Hvis han har problemer på dette området. Så stiller det seg selvfølgelig annerledes..

Skrevet

Selvsagt forstår jeg at du reagerte på akkurat dette. Det ville jeg også ha gjort.

Poenget mitt er at det er så "typisk deg" å skrive denne type innlegg. Og du har tendensen til å uttale deg veldig dømmende og kritisk om hvor "dårlig" andre foreldre tar vare på ungene sine - ofte på et ganske spinkelt grunnlag.

Dette er DOL. Jeg bruker ikke navn eller henger ut enkeltpersoner som kan gjenkjennes.

Jeg må ha tråkka av deg foten, eller så har du følt deg utrolig truffet av noe jeg har skrevet.

Skrevet

Synes det er morsomt, ja ;)

Uff. Livet mitt oppsummert i et nick - dette er tydlig de to temaene jeg snakker om ;)

Skrevet

Hvorfor det?

Som laban nevnte har guttungen spesifiserte språkvansker, derfor er vi nødt til å fokusere på et språk slik at han i alle fall kan kommunisere og ha et tenkespråk. Når det kommer til språk får han dessverre ingenting gratis, alt er hardt arbeid :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...