Gå til innhold

Hva skal til for å tvangsterilisere noen?

Anbefalte innlegg

Gjest firepile
Skrevet

''Hvordan i all verden kan du trekke en slik slutning? Spørsmålet er vel ikke snakk om å frembringe en "herrerase", men et spørsmål om hvordan man kan hindre en person som ikke er helt i stand til å vare på seg selv til å bli gravid. For ett menneske som ikke er i stand til å ta vare på seg selv er heller ikke i stand til å ta vare på et barn. Og skal man da utsette denne personen for flere svangerskap for deretter bli nødt til å ta barna fra dem? Selv om de nok ikke er i stand til å ta vare på ett barn vil de allikevel sørge over de barna som ble tatt fra dem. Dette har ingenting med rasehygiene å gjøre.''

Hva vet du om hvem som kan ta seg av barn? Tror du ikke at utviklingshemmede, kan ta seg av et barn med litt hjelp? Eller har du laget et eget skjema for hva som er liv eller ikke?

Hva du definerer som liv, betyr ikke at det er definisjonen på liv!

''Hva vet du om hvem som kan ta seg av barn? Tror du ikke at utviklingshemmede, kan ta seg av et barn''

Det tror jeg ikke.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

14

• morsan

6

• Bookworm

5

• candyqueen_83

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest firepile
Skrevet

''Kan du ikke begrunne hvorfor du mener dette? Jeg ser ikke helt hvorfor du skriver dette som følge av det som sto i hovedinnlegget.''

Jeg er definitivt i mot tvangssterilisering. Og nekte noen å få barn, er en alvorlig avgjørelse.

Er det bare downs syndrome, man bør nekte eller alle med veldig lav IQ, hvor skal grensene gå? Hva med kvinner som har tatt x-antall aborter, bør hun også sees på som uskikket mor...?

''Jeg er definitivt i mot tvangssterilisering. Og nekte noen å få barn, er en alvorlig avgjørelse.

Er det bare downs syndrome, man bør nekte eller alle med veldig lav IQ, hvor skal grensene gå?''

Grensen bør gå der vedkommende ikke klarer å ta seg av barnet selv.

Skrevet

Utviklingshemmede blir aldri myndige.

Joda, det blir de. Mange får hjelpeverge, men det er langt fra umyndiggjøring.

Skrevet

''Det du snakker om vitner mer om nazisme og raserenhet, enn noe annet fornuftig.''

Hvordan i all verden kan du trekke en slik slutning? Spørsmålet er vel ikke snakk om å frembringe en "herrerase", men et spørsmål om hvordan man kan hindre en person som ikke er helt i stand til å vare på seg selv til å bli gravid. For ett menneske som ikke er i stand til å ta vare på seg selv er heller ikke i stand til å ta vare på et barn. Og skal man da utsette denne personen for flere svangerskap for deretter bli nødt til å ta barna fra dem? Selv om de nok ikke er i stand til å ta vare på ett barn vil de allikevel sørge over de barna som ble tatt fra dem.

Dette har ingenting med rasehygiene å gjøre.

Men det går jo an å hindre svangerskap uten å gå til et så alvorlig og ugjenkallelig skritt som sterilisering.

''et spørsmål om hvordan man kan hindre en person som ikke er helt i stand til å vare på seg selv til å bli gravid. For ett menneske som ikke er i stand til å ta vare på seg selv er heller ikke i stand til å ta vare på et barn. Og skal man da utsette denne personen for flere svangerskap for deretter bli nødt til å ta barna fra dem? Selv om de nok ikke er i stand til å ta vare på ett barn vil de allikevel sørge over de barna som ble tatt fra dem. ''

Dette kan man jo si om enkelte som ikke er utviklingshemmede også, dessverre. Det finnes ingen forhåndsgodkjenning av hvem som anses som skikkede foreldre, med unntak av adoptivforeldre.

For alle oss andre gjelder det kun en viss "etterkontroll" som i verste fall (evt beste fall, alt etter ens ståsted) fører til at foreldrene fratas barnet.

Skrevet

Er det alles rett å få barn?

Man bruker eggdonasjon, sæddonasjon, en annen kvinnes livmor, for å få barn, men vi skal nekte to "utviklingshemmede" å få barn med den naturlige metoden?

Jeg ville definitivt ikke hatt to foreldre med Downs.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg er definitivt i mot tvangssterilisering. Og nekte noen å få barn, er en alvorlig avgjørelse.

Er det bare downs syndrome, man bør nekte eller alle med veldig lav IQ, hvor skal grensene gå?''

Grensen bør gå der vedkommende ikke klarer å ta seg av barnet selv.

Som dere vet så hater jeg abort. Og om vi mennesker var mer romslige, så har andre også krav til å bli mor og far. Utelater man noen, så er det rasistisk, man ønsker èn rase fremfor noen andre.

Så er det opp til dere å velge hva slags samfunn dere vil ha!

Skrevet

Nei, hvem ville hatt det.

Det er vel neppe mange som mener at det er "bra" eller "greit" at to psykisk utviklingshemmede får barn. Eller to narkomane, eller to seksualforbrytere...

Men om man derved skal gå så langt som å tvangssterilisere, er et helt annet spørsmål.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg ville definitivt ikke hatt to foreldre med Downs.''

Ville du heller hatt to foreldre med alkohol/voldsproblemer?

Skrevet

Som dere vet så hater jeg abort. Og om vi mennesker var mer romslige, så har andre også krav til å bli mor og far. Utelater man noen, så er det rasistisk, man ønsker èn rase fremfor noen andre.

''har andre også krav til å bli mor og far''

Hvem er det som har "krav" på å bli mor og far, da? Er det en menneskerett?

Det er fullt forenlig å være motstander av tvangssterilisering på den ene siden, og på den andre siden mene at det er uheldig om visse mennesker reproduserer seg selv.

Gjest firepile
Skrevet

''så har andre også krav til å bli mor og far''

Kan ikke se at det skal være noen menneskerett.

Skrevet

Jeg for min del ønsker et samfunn der alle små babyer er ønsket, blir stelt godt med og vokser opp til å bli trygge barn.

Det tror jeg neppe en får dersom alle skal få bli foreldre.

Gjest Fenriss
Skrevet

''Jeg ville definitivt ikke hatt to foreldre med Downs.''

Ville du heller hatt to foreldre med alkohol/voldsproblemer?

Er det bare det hun har å velge mellom?

Gjest Fenriss
Skrevet

Det er vel neppe mange som mener at det er "bra" eller "greit" at to psykisk utviklingshemmede får barn. Eller to narkomane, eller to seksualforbrytere...

Men om man derved skal gå så langt som å tvangssterilisere, er et helt annet spørsmål.

med tvangssterilisering så tenkte jeg ikke på en situasjon hvor en person blir bundet fast til operasjonsbordet hylende og skrikende. Jeg tenkte på det heller som om man gjør et inngrep hvor vedkommende ikke har fått samtykket pga dårlig begreps og språksforståelse. Personen kan heller ikke ta ansvar for å ta prevensjon. På den måten hindrer man at personen skulle bli gravid, og alt det fører med seg.

Men den etiske siden kan sikkert diskuteres...

Skrevet

med tvangssterilisering så tenkte jeg ikke på en situasjon hvor en person blir bundet fast til operasjonsbordet hylende og skrikende. Jeg tenkte på det heller som om man gjør et inngrep hvor vedkommende ikke har fått samtykket pga dårlig begreps og språksforståelse. Personen kan heller ikke ta ansvar for å ta prevensjon. På den måten hindrer man at personen skulle bli gravid, og alt det fører med seg.

Men den etiske siden kan sikkert diskuteres...

Jeg skjønte at du ikke mente reimer.-) Tvang er uansett ikke noe entydig begrep, og hva som menes med tvang har sikkert variert med tiden (og hvilket område det gjelder).

Gjest Elextra
Skrevet

Tvangssterilisering hører ingen steds hjemme, synes jeg, kanskje med mindre vedkommende er en notorisk seksualforbryter/-overgriper.

Men både for den alvorlig utviklingshemmede og ikke minst for eventuelle barns skyld synes jeg man bør bidra til å forhindre graviditeter hos de som ikke evner å se dette behovet selv.

Skrevet

''Hvordan i all verden kan du trekke en slik slutning? Spørsmålet er vel ikke snakk om å frembringe en "herrerase", men et spørsmål om hvordan man kan hindre en person som ikke er helt i stand til å vare på seg selv til å bli gravid. For ett menneske som ikke er i stand til å ta vare på seg selv er heller ikke i stand til å ta vare på et barn. Og skal man da utsette denne personen for flere svangerskap for deretter bli nødt til å ta barna fra dem? Selv om de nok ikke er i stand til å ta vare på ett barn vil de allikevel sørge over de barna som ble tatt fra dem. Dette har ingenting med rasehygiene å gjøre.''

Hva vet du om hvem som kan ta seg av barn? Tror du ikke at utviklingshemmede, kan ta seg av et barn med litt hjelp? Eller har du laget et eget skjema for hva som er liv eller ikke?

''Tror du ikke at utviklingshemmede, kan ta seg av et barn med litt hjelp? ''

Jeg så en svensk dokumentar om dette en gang. Det gjaldt ikke foreldre med Downs eller annen kromosomfeil, men forskjellige lettere psykisk utviklingshemninger. De snakket med både fagfolk og barn som hadde blitt født av utviklingshemmede foreldre.

Alle var enige om at den største utfordringen var at barnet kan bli langt bedre utrustet enn foreldrene. Det svenske sosialvesenet er godt utbygd, så mange steder har de klart å få foreldrene gjennom baby- og småbarnsperioden med masse støtte. Men når man kommer til det stadiet at barnet fungerer bedre enn foreldrene, blir situasjonen helt forferdelig. Både fagpersonene og flere barn, som nå var blitt voksne, fortalte de meste hjerteskjærende historier.

Jeg tror det er en fordel om man kan unngå slike tilfeller.

Gjest Utviklingshemmede = ikke barn!
Skrevet

''Hva vet du om hvem som kan ta seg av barn?''

Dette vet man svært mye om i barnevernet.

Folk med ulike former for utviklingshemminger vil i ulik grad greie å ta vare på barn. De som har en lett uviklingshemming har større sjans enn de som er kraftig utviklingshemmet.

Det viser seg at selv de med lettere grad av utviklingshemming ikke greier å ta vare på barn. Det går gjerne helt fint den første tiden, da man kan innarbeide rutiner (baby gråter = ta opp, skifte bleie, gi mat, leke, legge) som gjerne er en stabilisator i mange uviklingshemmedes liv.

Problemene oppstår når foreldrene selv må ta avgjørelser, innse konsekvenser av hva barnet gjør, oppfatte situasjoner som ikke er fortalt av andre men som potensielt er farlig for barnet osv. Å sette grenser for barnet er også av for vanskelig karakter, også for utviklingshemmede av lett grad.

Så ditt rosenrøde moralske skjær er en ren katastrofe. Å ikke sørge for at utviklingshemmede slipper denne byrden er å med vilje påføre dem smerte.

Skrevet

''Eller vil man først og fremst forsøke med spiral.''

Synes jeg vitner om det utrolige kalde samfunnet vi lever i!

Et av verdens rikeste land, så har vi ikke råd til de svakeste?

Det du snakker om vitner mer om nazisme og raserenhet, enn noe annet fornuftig.

Skam deg!

For du mener at barn av utviklingshemmede får det bra? Det har ingenting med sorteringssamfunn å gjøre at man vil unngå graviditet hos sterkt utviklingshemmede.

Skrevet

Men noe bør man jo gjøre for å forsøke å hindre de i å få barn?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...