Gå til innhold

Hva skal til for å tvangsterilisere noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''et spørsmål om hvordan man kan hindre en person som ikke er helt i stand til å vare på seg selv til å bli gravid. For ett menneske som ikke er i stand til å ta vare på seg selv er heller ikke i stand til å ta vare på et barn. Og skal man da utsette denne personen for flere svangerskap for deretter bli nødt til å ta barna fra dem? Selv om de nok ikke er i stand til å ta vare på ett barn vil de allikevel sørge over de barna som ble tatt fra dem. ''

Dette kan man jo si om enkelte som ikke er utviklingshemmede også, dessverre. Det finnes ingen forhåndsgodkjenning av hvem som anses som skikkede foreldre, med unntak av adoptivforeldre.

For alle oss andre gjelder det kun en viss "etterkontroll" som i verste fall (evt beste fall, alt etter ens ståsted) fører til at foreldrene fratas barnet.

Du har rett i at alle friske mennesker heller ikke er skikkede foreldre - men i tilfeller hvor det er snakk om sterk psykisk utviklingshemming så er man SIKKER på at de ikke kan ta seg godt av barnet etter fødsel.

Med alkoholikere eller narkomane _kan_ det tross alt være mulighet for at de blir "friske" igjen (jeg er ikke så naiv at jeg tror det skjer ofte).

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

14

• morsan

6

• Bookworm

5

• candyqueen_83

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Eller vil man først og fremst forsøke med spiral.''

Synes jeg vitner om det utrolige kalde samfunnet vi lever i!

Et av verdens rikeste land, så har vi ikke råd til de svakeste?

Det du snakker om vitner mer om nazisme og raserenhet, enn noe annet fornuftig.

Skam deg!

Det innlegget kom da fra Fenriss, ikke fra SMIR.

Gjest Fenriss
Skrevet

Tvangssterilisering hører ingen steds hjemme, synes jeg, kanskje med mindre vedkommende er en notorisk seksualforbryter/-overgriper.

Men både for den alvorlig utviklingshemmede og ikke minst for eventuelle barns skyld synes jeg man bør bidra til å forhindre graviditeter hos de som ikke evner å se dette behovet selv.

Men hvis en psykisk utviklingshemmet person aldri kan bli i stand til å ta seg av et barn, er det så feil at personen blir sterilisert? Jeg bruker begrepet tvangsterilisering fordi personen ikke selv kan gi et samtykke til dette og ikke forstår fult ut hva det innebærer. På den måten kan vedkommende ha et seksualliv, og man trenger ikke å være redd for at personen skal bli gravid og alle problemer det måtte føre med seg.

Og man kan vel leve et fullverdig liv uten barn?

Gjest Elextra
Skrevet

Men hvis en psykisk utviklingshemmet person aldri kan bli i stand til å ta seg av et barn, er det så feil at personen blir sterilisert? Jeg bruker begrepet tvangsterilisering fordi personen ikke selv kan gi et samtykke til dette og ikke forstår fult ut hva det innebærer. På den måten kan vedkommende ha et seksualliv, og man trenger ikke å være redd for at personen skal bli gravid og alle problemer det måtte føre med seg.

Og man kan vel leve et fullverdig liv uten barn?

''stand til å ta seg av et barn, er det så feil at personen blir sterilisert? ''

Ja, om det er snakk om tvang/uten samtykke synes jeg det blir altfor drastisk, og det minner meg om samfunn jeg håper ikke å få nærmere befatning med.

''Og man kan vel leve et fullverdig liv uten barn?''

Selvfølgelig, men det blir for meg en helt annen diskusjon.

Gjest Fenriss
Skrevet

''stand til å ta seg av et barn, er det så feil at personen blir sterilisert? ''

Ja, om det er snakk om tvang/uten samtykke synes jeg det blir altfor drastisk, og det minner meg om samfunn jeg håper ikke å få nærmere befatning med.

''Og man kan vel leve et fullverdig liv uten barn?''

Selvfølgelig, men det blir for meg en helt annen diskusjon.

spørsmålet blir hvordan man kan ordne med prevensjon for denne jenta. Det er ikke alltid man får i henne medisiner heller. Vet du om hun som attenåring uten å ha født, kan få satt inn en spiral?

Gjest Elextra
Skrevet

spørsmålet blir hvordan man kan ordne med prevensjon for denne jenta. Det er ikke alltid man får i henne medisiner heller. Vet du om hun som attenåring uten å ha født, kan få satt inn en spiral?

''Vet du om hun som attenåring uten å ha født, kan få satt inn en spiral?

''

Jeg vet at det vanligvis ikke tilrådes å bruke spiral før man har født, men jeg vet også at det er mulig, jeg kjenner sågar flere som fikk satt inn spiral da de var tenåringer (uten å ha født).

Skrevet

Når dette er noe som skal bli utført uten personens samtykke bør det være reverserbart.

Historien har alt for mange triste historier om feildiagnostisering og vi er ikke så gode at det ikke kan skje i dag.

Hva med P-sprøyte?

Gjest Elextra
Skrevet

Tvangssterilisering hører ingen steds hjemme, synes jeg, kanskje med mindre vedkommende er en notorisk seksualforbryter/-overgriper.

Men både for den alvorlig utviklingshemmede og ikke minst for eventuelle barns skyld synes jeg man bør bidra til å forhindre graviditeter hos de som ikke evner å se dette behovet selv.

''kanskje med mindre vedkommende er en notorisk seksualforbryter/-overgriper''

Her er jeg i ettertid noe usikker på resonnementet mitt :-)

Gjest Hemhemhem
Skrevet

Det høres nesten litt ut som den som ligger med henne begår et overgrep?

Gjest Fenriss
Skrevet

Det høres nesten litt ut som den som ligger med henne begår et overgrep?

Det er det man er redd for her. Denne jenta har null hemninger. Hun kan gå bort til en tilfeldig gutt og spørre: skal vi to ligge sammen? De fleste ville forstått at denne jenta er utviklingshemmet, men så er det den prosenten som vil utnytte det, og ligge med henne. Det kan også tenkes at hun vil finne en fyr på institusjonen hun bor på, og at de vil finne på noe sånt sammen. Derfor må en sikre henne med prevensjon.

Gjest Fenriss
Skrevet

Når dette er noe som skal bli utført uten personens samtykke bør det være reverserbart.

Historien har alt for mange triste historier om feildiagnostisering og vi er ikke så gode at det ikke kan skje i dag.

Hva med P-sprøyte?

P-sprøyte er jo ikke så dumt. Selv om det kanskje må tas med tvang enkelte ganger.

Skrevet

Hva med p-sprøyte?

Skrevet

Du har rett i at alle friske mennesker heller ikke er skikkede foreldre - men i tilfeller hvor det er snakk om sterk psykisk utviklingshemming så er man SIKKER på at de ikke kan ta seg godt av barnet etter fødsel.

Med alkoholikere eller narkomane _kan_ det tross alt være mulighet for at de blir "friske" igjen (jeg er ikke så naiv at jeg tror det skjer ofte).

Jeg er ikke uenig, men det er fryktelig vanskelig å bestemme hvor grensene skal gå.

Sist vi hadde regler som tillot tvangsse\terilisering, ble debenyttet også av mer "rasehygieniske" hensyn, ref sterilisering av tatere.

Skrevet

''kanskje med mindre vedkommende er en notorisk seksualforbryter/-overgriper''

Her er jeg i ettertid noe usikker på resonnementet mitt :-)

;-) stusset litt der, ja. Tvangskastraksjon, derimot!

hidi, the scorpion
Skrevet

;-) stusset litt der, ja. Tvangskastraksjon, derimot!

Grunnen til at de ikke tvangskastrerer menn, er at man vet ikke om det vil føre til at vedkommende da vil ty til drap...

Skrevet

Jeg er ikke uenig, men det er fryktelig vanskelig å bestemme hvor grensene skal gå.

Sist vi hadde regler som tillot tvangsse\terilisering, ble debenyttet også av mer "rasehygieniske" hensyn, ref sterilisering av tatere.

Jo, men den gang ville man utrydde en folkegruppe for å bli kvitt den fordi den visstnok skulle være mindre verdt.

Hvis man skal tvangssterilisere psykisk utviklingshemmede, så er jo dette for å beskytte barnet som evt. ville ha blitt født...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jo, men den gang ville man utrydde en folkegruppe for å bli kvitt den fordi den visstnok skulle være mindre verdt.

Hvis man skal tvangssterilisere psykisk utviklingshemmede, så er jo dette for å beskytte barnet som evt. ville ha blitt født...

''Jo, men den gang ville man utrydde en folkegruppe for å bli kvitt den fordi den visstnok skulle være mindre verdt. ''

Skjer ikke det samme nå da, at de med Downs syndrom skal utryddes, fordi de er mindre verdt...?

candyqueen_83
Skrevet

''Jo, men den gang ville man utrydde en folkegruppe for å bli kvitt den fordi den visstnok skulle være mindre verdt. ''

Skjer ikke det samme nå da, at de med Downs syndrom skal utryddes, fordi de er mindre verdt...?

Ved å sterilisere noen med Downs så utrydder man jo ikke downs. Det er jo ikke arvelig.

Skrevet

Det er vel ikke større sjanse for å få et barn med downs dersom man selv har downs, så det blir jo en ganske annen diskusjon?

Man kan jo tenke seg hvordan det ville blitt om psykisk utviklingshemmede selv skulle bestemme om de skulle få barn/hvor mange barn de skulle få/når de skulle få barn osv. Mest sannsynlig ville man mistet kontrollen og svært mange barn ville blitt tatt fra foreldrene sine fordi de ikke fikk nødvendig omsorg. De fleste psykisk utviklingshemmede er under omsorg av andre fordi de ikke kan ta fullt ansvar for seg selv. Det sier seg selv at de da ikke kan ta ansvar for egne barn. Jeg tenker det er bedre at de får tett oppfølging mht prevensjon/blir steriliserte fremfor å bli gravide og bli en forelder som automatisk mister omsorgen for barnet sitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...