Gå til innhold

Hva skal til for å tvangsterilisere noen?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Ved å sterilisere noen med Downs så utrydder man jo ikke downs. Det er jo ikke arvelig.

Men ved å oppfordre til å abortere barn med Downs syndrom, så blir de ikke flere:(

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

14

• morsan

6

• Bookworm

5

• candyqueen_83

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest firepile
Skrevet

''Jo, men den gang ville man utrydde en folkegruppe for å bli kvitt den fordi den visstnok skulle være mindre verdt. ''

Skjer ikke det samme nå da, at de med Downs syndrom skal utryddes, fordi de er mindre verdt...?

??? Den logikken forstod jeg virkelig ikke!

candyqueen_83
Skrevet

Men ved å oppfordre til å abortere barn med Downs syndrom, så blir de ikke flere:(

Akkurat det er jeg enig med deg at er feil.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er vel ikke større sjanse for å få et barn med downs dersom man selv har downs, så det blir jo en ganske annen diskusjon?

Man kan jo tenke seg hvordan det ville blitt om psykisk utviklingshemmede selv skulle bestemme om de skulle få barn/hvor mange barn de skulle få/når de skulle få barn osv. Mest sannsynlig ville man mistet kontrollen og svært mange barn ville blitt tatt fra foreldrene sine fordi de ikke fikk nødvendig omsorg. De fleste psykisk utviklingshemmede er under omsorg av andre fordi de ikke kan ta fullt ansvar for seg selv. Det sier seg selv at de da ikke kan ta ansvar for egne barn. Jeg tenker det er bedre at de får tett oppfølging mht prevensjon/blir steriliserte fremfor å bli gravide og bli en forelder som automatisk mister omsorgen for barnet sitt.

''Det er vel ikke større sjanse for å få et barn med downs dersom man selv har downs, så det blir jo en ganske annen diskusjon?''

De med Downs syndrom, må føle seg ganske uønsket her i landet! Foreldre blir oppfordret til å abortere dem bort...

Superlandet Norge, har ikke plass eller rom for slike mennesker... Hadde jeg hatt et barn med DS, så ville jeg sikkert oppfordret h*n til å bruke prevensjon, men jeg ville aldri tvangssterilisere barnet mitt.

Og er lykke alltid målt i intelligens?

hidi, the scorpion
Skrevet

??? Den logikken forstod jeg virkelig ikke!

Blir ikke foreldre som får påvist DS i svangerskapet anbefalt abort!

Skrevet

Anbefalt og anbefalt. Hvis man tar fostervannsprøve, rekker man såvidt å søke abort innenfor siste grense, dersom man er lynrask. Det tidsskjemaet vet man om på forhånd. Jeg tror de fleste har bestemt seg for hva de skal gjøre, FØR de får resultatet. Veiledningen skjer før prøven tas. Det er ingen som henger over deg etterpå og forteller deg hva du skal gjøre.

Man kan sikkert møte fordømmelse, men det risikerer man uansett om man tar abort eller ikke.

Menn med Downs er svært ofte sterile, så det er ikke sånn at avviket spres i høy grad gjennom arv. Arveelementet forøvrig (gjennom de som ikke har det selv) er lite, de fleste tilfeller er i familier som ikke har hatt det tidligere.

Skrevet

Jeg ville definitivt ikke hatt to foreldre med Downs.

Menn med Downs har forsvinnende lav fruktbarhet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Anbefalt og anbefalt. Hvis man tar fostervannsprøve, rekker man såvidt å søke abort innenfor siste grense, dersom man er lynrask. Det tidsskjemaet vet man om på forhånd. Jeg tror de fleste har bestemt seg for hva de skal gjøre, FØR de får resultatet. Veiledningen skjer før prøven tas. Det er ingen som henger over deg etterpå og forteller deg hva du skal gjøre.

Man kan sikkert møte fordømmelse, men det risikerer man uansett om man tar abort eller ikke.

Menn med Downs er svært ofte sterile, så det er ikke sånn at avviket spres i høy grad gjennom arv. Arveelementet forøvrig (gjennom de som ikke har det selv) er lite, de fleste tilfeller er i familier som ikke har hatt det tidligere.

''. Jeg tror de fleste har bestemt seg for hva de skal gjøre, FØR de får resultatet. Veiledningen skjer før prøven tas. Det er ingen som henger over deg etterpå og forteller deg hva du skal gjøre.''

Ikke enig med deg i det hele tatt! Den gravide får beskjed, om hvor vanskelig det er å oppfostre et barn med DS..(

Tror ikke du har din informasjon fra mødre til DS barn, for de forteller en helt annen historie!

Skrevet

''. Jeg tror de fleste har bestemt seg for hva de skal gjøre, FØR de får resultatet. Veiledningen skjer før prøven tas. Det er ingen som henger over deg etterpå og forteller deg hva du skal gjøre.''

Ikke enig med deg i det hele tatt! Den gravide får beskjed, om hvor vanskelig det er å oppfostre et barn med DS..(

Tror ikke du har din informasjon fra mødre til DS barn, for de forteller en helt annen historie!

Jeg har ikke informasjon fra bare ett hold.

Veiledningen før prøven legger vekt på genetikk og hva som kjennetegner de forskjellige kromosomavvikene.

Etterpå er det mye opp til en selv - det kommer jo helt an på hvor man søker råd hen. Det er ingen som hindrer deg i å kontakte f.eks. Ups and Downs, i tillegg til å snakke med de som overbringer resultatet. Det er lett å informasjon om div. støtteforeninger og kompetansesentre på sykehusene.

Men man påvirker ikke antall Downs-barn ved å la de med andre utviklingshemninger få barn. Downs er i liten grad arvelig.

Skrevet

''Det er vel ikke større sjanse for å få et barn med downs dersom man selv har downs, så det blir jo en ganske annen diskusjon?''

De med Downs syndrom, må føle seg ganske uønsket her i landet! Foreldre blir oppfordret til å abortere dem bort...

Superlandet Norge, har ikke plass eller rom for slike mennesker... Hadde jeg hatt et barn med DS, så ville jeg sikkert oppfordret h*n til å bruke prevensjon, men jeg ville aldri tvangssterilisere barnet mitt.

Og er lykke alltid målt i intelligens?

''De med Downs syndrom, må føle seg ganske uønsket her i landet! Foreldre blir oppfordret til å abortere dem bort...''

Helt enig med deg, men det er jo ikke dette som diskuteres i denne tråden?

''Superlandet Norge, har ikke plass eller rom for slike mennesker... Hadde jeg hatt et barn med DS, så ville jeg sikkert oppfordret h*n til å bruke prevensjon, men jeg ville aldri tvangssterilisere barnet mitt.''

Det er jeg ikke så sikker på at jeg ville gjort heller... Jeg gikk en gang på skole med to psykisk utviklingshemmede (gutt og jente). De var ungdomsskoleelever og "hadde seg" overalt. Så vidt jeg vet ble hun sterilisert, noe jeg faktisk kan forstå.. Jeg vet ikke om man driver tvangssterilisering her i landet, men jeg vil tro det drives "påvirkning" for å få til sterilisering (så kan man jo diskutere om det er riktig også..).

''Og er lykke alltid målt i intelligens?''

Selvsagt ikke! Men det er viktig for et barns utvikling å ha foreldre som kan følge deres utviklingsstadier fram til de er voksne.

Jeg synes du blander kortene her. Denne tråden handler om sterilisering av mennesker med downs, ikke om at man vil bli kvitt disse menneskene.

Gjest Fenriss
Skrevet

Nå snakker vi om forskjellige temaer. Det er en forskjell om foreldre som er normalt oppegående får påvist at de venter barn med down syndrom, enn at personer med downs syndrom venter barn.

Det er ikke en menneskerett å få barn. Hvorfor skal personer som er kognitivt redusert gå inn for å sette barn til verden? Jeg vet om flere fantastiske mennesker med down syndrom, jeg vet også at syndromet ville gjøre det vanskelig for dem å ta hånd om et barn. På den andre siden er det også mange kognitivt oppegående mennesker som heller aldri burde fått barn. Jeg er ikke utviklingshemmet men spør meg stadig om jeg ville blitt en god mor, hvis jeg ble gravid nå.

hidi, the scorpion
Skrevet

''De med Downs syndrom, må føle seg ganske uønsket her i landet! Foreldre blir oppfordret til å abortere dem bort...''

Helt enig med deg, men det er jo ikke dette som diskuteres i denne tråden?

''Superlandet Norge, har ikke plass eller rom for slike mennesker... Hadde jeg hatt et barn med DS, så ville jeg sikkert oppfordret h*n til å bruke prevensjon, men jeg ville aldri tvangssterilisere barnet mitt.''

Det er jeg ikke så sikker på at jeg ville gjort heller... Jeg gikk en gang på skole med to psykisk utviklingshemmede (gutt og jente). De var ungdomsskoleelever og "hadde seg" overalt. Så vidt jeg vet ble hun sterilisert, noe jeg faktisk kan forstå.. Jeg vet ikke om man driver tvangssterilisering her i landet, men jeg vil tro det drives "påvirkning" for å få til sterilisering (så kan man jo diskutere om det er riktig også..).

''Og er lykke alltid målt i intelligens?''

Selvsagt ikke! Men det er viktig for et barns utvikling å ha foreldre som kan følge deres utviklingsstadier fram til de er voksne.

Jeg synes du blander kortene her. Denne tråden handler om sterilisering av mennesker med downs, ikke om at man vil bli kvitt disse menneskene.

''Selvsagt ikke! Men det er viktig for et barns utvikling å ha foreldre som kan følge deres utviklingsstadier fram til de er voksne.''

Sier de vellykkede. Så da er barns lykke avhengig av foreldrenes suksess...Vi blir jo foret med det samme, at barn av rike foreldre er mer vellykkede enn andre barn! Sikkert sant, men er de lykkeligere?

Konklusjon; Fødte barn har alle muligheter, mens de ufødte har ingen:(

Jeg synes du blander kortene her. Denne tråden handler om sterilisering av mennesker med downs, ikke om at man vil bli kvitt disse menneskene.'

Skrevet

''Selvsagt ikke! Men det er viktig for et barns utvikling å ha foreldre som kan følge deres utviklingsstadier fram til de er voksne.''

Sier de vellykkede. Så da er barns lykke avhengig av foreldrenes suksess...Vi blir jo foret med det samme, at barn av rike foreldre er mer vellykkede enn andre barn! Sikkert sant, men er de lykkeligere?

Konklusjon; Fødte barn har alle muligheter, mens de ufødte har ingen:(

Jeg synes du blander kortene her. Denne tråden handler om sterilisering av mennesker med downs, ikke om at man vil bli kvitt disse menneskene.'

''Sier de vellykkede. Så da er barns lykke avhengig av foreldrenes suksess...Vi blir jo foret med det samme, at barn av rike foreldre er mer vellykkede enn andre barn! Sikkert sant, men er de lykkeligere?''

Hvem har snakket om suksess eller rikdom? Må man ha suksess eller være rik for å være vellykket? Poenget er at for at et barn skal få muligheten til normal kognitiv utvikling ut fra sine forutsetninger, og få dekket alle naturlige og grunnleggende behov så trenger de foreldre med en viss kognitiv kapasitet.

''Konklusjon; Fødte barn har alle muligheter, mens de ufødte har ingen:(''

??

Skrevet

Er det noen i denne tråden som har oppfordra noen til å abortere fostere med downs? (gidder ikke lese gjennom alle innleggene ;-))

Skrevet

''Jo, men den gang ville man utrydde en folkegruppe for å bli kvitt den fordi den visstnok skulle være mindre verdt. ''

Skjer ikke det samme nå da, at de med Downs syndrom skal utryddes, fordi de er mindre verdt...?

Det er en annen diskusjon Hidi, og det burde du skjønne - da er vi over i fosterdiagnostikk og abort. Det er ikke det vi snakker om her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...