Gå til innhold

Mer bryllup... skikk og bruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gubben har bestemt seg for at han skal gifte seg i bunad, men jeg har funnet en nydelig brudekjole som jeg har lyst på. Jeg har bunad (fikk til konfirmasjonen for ca. 25 år siden), men både min mors, min søsters og min forlovers bunad er helt lik min, og når jeg gifter meg vil jeg være spesiell. Så nå trenger jeg litt hjelp fra dere "skikk og bruk"-eksperter her. Spørsmålet er: Kan jeg gifte meg i hvit brudekjole når gubben skal ha bunad? Eller må jeg også ha bunad? De fleste gjestene vil sannsynligvis ha bunad.

Skrevet

Mannen hadde bunad, jeg hadde hvit kjole. Det var ikke korrekt, men det ga jeg blaffen i. Så lenge det var greit for min kjære og meg, så gjorde vi som vi ville på den store dagen. Det var vi som betalte gildet - så da bestemte vi innhold og rammer som vi ville. Tror ikke det var noen gamle tanter som rynket på nesen.

Skrevet

Det motsatte er jo vanlig, bruden i bunad og brudgommen i smoking/svartdress.

Skrevet

Klart du kan - du er bruden, du gjør som du vil.

Gjest husfliden
Skrevet

Det vanlige når man giftet seg før i tiden i bunad var at bruden var kronebrud. Dvs at bruden bar en krone som skilte henne fra de andre kvinnene i bunad. Det er kanskje ikke så lett å få tak i en brudekrone sånn uten videre, men jeg vet at noen steder går det an å leie brudekrone.

Her er et bilde jeg fant:

http://hovland09.blogg.no/images/336276-4-1242825629054.jpg

Jeg syns at om en skal ha bunad bør begge ha det, men som de andre sier er det dere som bestemmer hvordan dere vil gjøre det.

Skrevet

Du kan selvsagt ha brudekjole og han kan ha bundad!

Gjest som dere vil
Skrevet

Selvsagt gjør dere akkurat som dere vil!

Om det ser "estetisk" riktig ut (og dette er min helt subjektive mening) kommer litt an på typen mannsbunad (lang bukse, lang jakke, duse farger osv gjør at det passer bedre sammen med en brudekjole, enn sterke farger, kort jakke, nikkes osv.)

Og typen brudekjole har mye å si. Bare armer/skuldre, dyp utringning, blankt stoff, mye marengs/dilldall passer midre sammen med det grove stoffet i en bunad, enn en enklere kjole.

Der min slekt kommer fra, leier/låner man bryllupsbunad(tilbehør) på husfliden, mange leier en annen bunad enn den de har hjemme i skapet, men uansett kan man brudepynte sin egen bunad med brudekrone osv.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes godt du kan ha hvit kjole og din mann bunad.

Når det er sagt finnes det jo brudeutstyr til de fleste bunader, som vil skille antrekket fra andres bunader. Om dette overhodet kan være interessant, kan du jo ringe Husfliden eller Heimen og høre? Jeg kjenner til noen som har leid slikt utstyr til sitt bryllup.

Skrevet

Som de andre sier - dette er ditt bryllup og det betyr at du kan gjøre akkurat som du vil :-)

Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil ha bunad, det ville aldri jeg hatt på meg i mitt egen bryllup heller. Jeg hadde nok personlig jobbet litt med å prøve å overtale mannen til å ha på seg dress/smoking istedet, men er han ikke til å rykke på, så går du i kjole og han i bunad :-)

Skrevet

Det vanlige når man giftet seg før i tiden i bunad var at bruden var kronebrud. Dvs at bruden bar en krone som skilte henne fra de andre kvinnene i bunad. Det er kanskje ikke så lett å få tak i en brudekrone sånn uten videre, men jeg vet at noen steder går det an å leie brudekrone.

Her er et bilde jeg fant:

http://hovland09.blogg.no/images/336276-4-1242825629054.jpg

Jeg syns at om en skal ha bunad bør begge ha det, men som de andre sier er det dere som bestemmer hvordan dere vil gjøre det.

Brudekrone er en mulighet, vi har den oldemor brukte. Men jeg har egentlig for kort hår, den skal flettes fast i håret.

Skrevet

Om det ser "estetisk" riktig ut (og dette er min helt subjektive mening) kommer litt an på typen mannsbunad (lang bukse, lang jakke, duse farger osv gjør at det passer bedre sammen med en brudekjole, enn sterke farger, kort jakke, nikkes osv.)

Og typen brudekjole har mye å si. Bare armer/skuldre, dyp utringning, blankt stoff, mye marengs/dilldall passer midre sammen med det grove stoffet i en bunad, enn en enklere kjole.

Der min slekt kommer fra, leier/låner man bryllupsbunad(tilbehør) på husfliden, mange leier en annen bunad enn den de har hjemme i skapet, men uansett kan man brudepynte sin egen bunad med brudekrone osv.

Han skal ha den svarte hallingdalsbunaden, ser nesten ut som en dress.

Brudekjolen jeg har valgt er helt enkel, uten noe "dilldall".

Skrevet

Og det finnes ikke egen brude-bunad av den bunaden jeg har. Brudekrone er et alternativ, men jeg har for kort hår til å feste den (og det vokser ikke så mye før august...).

Skrevet

Brudekrone er en mulighet, vi har den oldemor brukte. Men jeg har egentlig for kort hår, den skal flettes fast i håret.

Hadde jeg hatt tilgjengelig en brudekrone etter min oldemor hadde det ikke vært tvil i min sjel om antrekk på bryllupsdagen! Noe så flott da!!!!

Skrevet

Som de andre sier - dette er ditt bryllup og det betyr at du kan gjøre akkurat som du vil :-)

Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil ha bunad, det ville aldri jeg hatt på meg i mitt egen bryllup heller. Jeg hadde nok personlig jobbet litt med å prøve å overtale mannen til å ha på seg dress/smoking istedet, men er han ikke til å rykke på, så går du i kjole og han i bunad :-)

Hvis du klarer å overtale gubben min til å ta på seg noe som innkluderer bruk av slips (torturredskap...), så er du god! Jeg har gitt opp.

Skrevet

Jeg synes godt du kan ha hvit kjole og din mann bunad.

Når det er sagt finnes det jo brudeutstyr til de fleste bunader, som vil skille antrekket fra andres bunader. Om dette overhodet kan være interessant, kan du jo ringe Husfliden eller Heimen og høre? Jeg kjenner til noen som har leid slikt utstyr til sitt bryllup.

Har sjekket saken, og den eneste forskjellen på min bunad er at jeg som gift kan ha sølvbelte... Vi har brudekrone i slekta, men jeg rekker ikke å få langt nok hår til å feste den.

Skrevet

Klart du kan, det er det dere som bestemmer.

Jeg giftet meg i bunad og mannen hadde smoking. Det skulle jo gå for det samme? Ingen reaksjoner på det, så vidt jeg oppfattet.

Skrevet

Hvis du klarer å overtale gubben min til å ta på seg noe som innkluderer bruk av slips (torturredskap...), så er du god! Jeg har gitt opp.

''Hvis du klarer å overtale gubben min til å ta på seg noe som innkluderer bruk av slips (torturredskap...), så er du god! Jeg har gitt opp.''

Da får han bruke livkjole, for der brukes ikke slips! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvis du klarer å overtale gubben min til å ta på seg noe som innkluderer bruk av slips (torturredskap...), så er du god! Jeg har gitt opp.''

''Da får han bruke livkjole, for der brukes ikke slips!''

Evt. bunad ;)

Skrevet

''Da får han bruke livkjole, for der brukes ikke slips!''

Evt. bunad ;)

...men hun var jo usikker på om det "passet" til hennes brudekjole.

Skrevet

''Da får han bruke livkjole, for der brukes ikke slips! ;-)''

Men der brukes jo sløyfe og den festes vel også rundt halsen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...