Gå til innhold

Deling av depot medisiner (kapsler)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sendte mail til produsenten av en medisin jeg bruker, men hun som svarer på det var syk i dag.

Har noen her inne peiling på om det gjør noe å dele de?

Gjest individuelt
Skrevet

Jeg mener å huske at slike medisiner blir hardere for magen om du deler dem. Ellers tror jeg helt sikkert du overlever, det blir/ble gjort på sykehjem rundt omkring, knust og blandet i mat.

Dette er sikkert ikke det ideelle, men i nøden spiser f.... f....! :-)

Skrevet

Jeg mener å huske at slike medisiner blir hardere for magen om du deler dem. Ellers tror jeg helt sikkert du overlever, det blir/ble gjort på sykehjem rundt omkring, knust og blandet i mat.

Dette er sikkert ikke det ideelle, men i nøden spiser f.... f....! :-)

Hm. Ok. Takk skal du ha :-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg så det første innlegget ditt og søkte på felleskatalogen, det står dette:

''Dosering: Depotkapsler: Kapslene må svelges hele sammen med væske og ikke deles, knuses, tygges eller løses opp''

http://felleskatalogen.no/

Det er ett eller annet med det når det er sånne små kuler inni, som gjør at det ikke skal deles, uten at jeg husker på stående fot hvorfor. Sikkert pga at det ikke blir rett dosering når det er kapsler, og at kapslene jo ikke løser seg opp med en gang, som er formålet med en kapsel.

Kan du ringe fastlege/legevakt og spørre? Ikke sikkert de heller har så mye kunnskap om akkurat dette, men følger det som står i felleskatalogen.

Gjest hypnotika
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1264162132' post='4291174]

Jeg så det første innlegget ditt og søkte på felleskatalogen, det står dette:

''Dosering: Depotkapsler: Kapslene må svelges hele sammen med væske og ikke deles, knuses, tygges eller løses opp''

http://felleskatalogen.no/

Det er ett eller annet med det når det er sånne små kuler inni, som gjør at det ikke skal deles, uten at jeg husker på stående fot hvorfor. Sikkert pga at det ikke blir rett dosering når det er kapsler, og at kapslene jo ikke løser seg opp med en gang, som er formålet med en kapsel.

Kan du ringe fastlege/legevakt og spørre? Ikke sikkert de heller har så mye kunnskap om akkurat dette, men følger det som står i felleskatalogen.

Er det ikke sånn at en kapsel skal gå gjennom mavesekken før den løser seg opp i tarmen? Dette skåner jo magen.

Skrevet

Er det ikke sånn at en kapsel skal gå gjennom mavesekken før den løser seg opp i tarmen? Dette skåner jo magen.

Jeg tror det. Det er vel forskjell på hvor stoffet skal taes opp også?

Gjest hypnotika
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1264162520' post='4291180]

Jeg tror det. Det er vel forskjell på hvor stoffet skal taes opp også?

Ja, helt sikkert. Så konklusjonen for min del ville ha vært å ikke dele de ihvertfall.

Skrevet

Depottabletter skal ikke deles, fordi de har en hardere kjerne enn vanlige tabletter, og avgir virkestoff utover dagen etter hvert som de løser seg opp. Dersom de deles opp, får de ikke helt den samme virkningen (man får større dose av virkestoffet på en gang, i stedet for fordelt utover dagen), og det blir hardere til magen.

Slike tabletter

Skrevet

Ja, helt sikkert. Så konklusjonen for min del ville ha vært å ikke dele de ihvertfall.

Jeg hadde heller ikke delt dem uten å få klarsignal fra noen som kan dette.

For det er jo "regelen" at tabletter uten delestrek ikke skal deles, men samtidig finnes det jo unntak. Akkurat diss ekapslene har jeg ikke nok kunnskap om, annet enn hva som står opplyst i felleskatalogen.

Håper hun får svar fra produsenten :o)

Skrevet

Jeg lar nok være å dele de jeg, ser jeg..

Riktig god helg til dere :-)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1264164005' post='4291196]

Jeg hadde heller ikke delt dem uten å få klarsignal fra noen som kan dette.

For det er jo "regelen" at tabletter uten delestrek ikke skal deles, men samtidig finnes det jo unntak. Akkurat diss ekapslene har jeg ikke nok kunnskap om, annet enn hva som står opplyst i felleskatalogen.

Håper hun får svar fra produsenten :o)

Regner med jeg får svar over helga (hvis ikke sykm.) Skal bli interessant å vite svaret uansett :-)

Skrevet

Regner med jeg får svar over helga (hvis ikke sykm.) Skal bli interessant å vite svaret uansett :-)

Det kan være OK å vite med sikkerhet til evnt senere anledninger.

Du kan jo ringe legen din å høre, eller kanskje legevakt? Dersom det er viktig for deg, evnt få ny resept på rette styrken?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1264166749' post='4291216]

Det kan være OK å vite med sikkerhet til evnt senere anledninger.

Du kan jo ringe legen din å høre, eller kanskje legevakt? Dersom det er viktig for deg, evnt få ny resept på rette styrken?

Fastlegen stengte kl ett i dag. Men har bestilt time for å få ny resept med riktig styrke, for det ble endel rot med det sist.

Da kan jeg spørre henne, og om hun ikke vet og jeg fått svar fra produsenten før den tid, så kan jeg jo fortelle det til det henne så hun er klar over det mht også andre pasienter. :-)

Skrevet

Fastlegen stengte kl ett i dag. Men har bestilt time for å få ny resept med riktig styrke, for det ble endel rot med det sist.

Da kan jeg spørre henne, og om hun ikke vet og jeg fått svar fra produsenten før den tid, så kan jeg jo fortelle det til det henne så hun er klar over det mht også andre pasienter. :-)

Høres lurt ut.

God helg :o)

Skrevet

Tabletter uten delelinje skal ikke deles, så enkelt er det.

Kapsler skal overhodet aldri deles eller tømmes for pulveret inni.

Skrevet

''Kapsler skal overhodet aldri deles eller tømmes for pulveret inni.''

Når min sønn tok pencelin var det kapsler,men det klarte han ikke svelge. Da sa legen at vi kunne bare åpne dem og gi han det.

Skrevet

Når min sønn tok pencelin var det kapsler,men det klarte han ikke svelge. Da sa legen at vi kunne bare åpne dem og gi han det.

Det hørtes litt rart ut, for kapselhinnene er jo der for å løse seg opp på riktig tidspunkt i magesekken eller tarmen.

Men regner med legen visste hva han/hun anbefalte.

Skrevet

Så "grønn" som jeg er på medisinens verden, trodde jeg at man faktisk kunne åpne kapslene og tilsette dem i drikke.. *s*

(Har dog aldri gjort det. Alt som har med meds å gjøre overlater jeg til legene)

candyqueen_83
Skrevet

Kapsler har jeg fått beskjed fra farmasøyt at kan deles, så man kan strø pulveret i maten..

Gjest tillyfilly
Skrevet

Du kan fint dele efexor depoter. Jeg måtte dele alle mine da jeg var på nedtrapping. Tok meg et år å trappe ned uten for mye plager så jeg har delt mang et kapsel. Det var psykiateren min som fortalte meg at jeg skulle dele kapslene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...