Gå til innhold

litt i sjokk nå - ang strømregning

Anbefalte innlegg

Gjest strøm er dyrt!
Skrevet

Nå skjønner jeg fint lite. Jeg leier en leilighet. Jeg bruker Hallingkraft som kraftleverandør, og EB Nett som nettleier.

Nå har jeg fått en regning på Kr 5800kr fra Hallingkraft for perioden 12.01.09 til 01.01.10 med tekst "kraft spotpris". Jeg har hele tiden registrert strømmen min i tide, og fått regning deretter. Hva er dette???

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

10

• Dorthe

5

• Sør

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Strømbanan
Skrevet

Er det en sånn avtale hvor kostnaden er flytende? Det sto noe om det i avisen at når det var stort press på linjenettet så måtte man betale 12 kr eller noe for hver kWh. Jeg håper ikke det gjelder deg da. 5800,- hadde kjørt meg konk.

Gjest strøm er dyrt!
Skrevet

Er det en sånn avtale hvor kostnaden er flytende? Det sto noe om det i avisen at når det var stort press på linjenettet så måtte man betale 12 kr eller noe for hver kWh. Jeg håper ikke det gjelder deg da. 5800,- hadde kjørt meg konk.

Under strømavtale står det "kraft spot med påslag" så da betyr vel det at den er flytende? Huff dette er en regning jeg overhodet ikke hadde regnet med, og februar kommer det nok regninger allerede!

Jeg fikk forøvrig regningen idag, og forfall er allerede 08.02.10, det er jo ikke mer enn to uker til:-(

Skrevet

Strømprisene på spotmarkedet har vært svimlende høye den siste tida, både pga kuldeperioden, men også pga leveranseproblemer fra utenlandske kraftprodusenter som vanligvis har solgt kraft til Norge. Da blir strømregningene deretter.

Det har mange år vært god butikk å kjøre spotpris heller enn fastpris. Men etter et par surprise-regninger en tidligere sjokkvinter, så har vi heldigvis gått over til fastpris. Tror nok det er mange som kommer til å få tilsvarende overraskelse som du denne måneden.

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg har også fått et lite strømregningssjokk og har nå byttet leverandør. Har ikke trådt i kraft enda, gjorde det for noen dager siden. Byttet til variabel pris - står forklart i det jeg har klippet inn. Har ikke hatt noen anelse om hvor mye man faktisk kan spare ved å bytte strømleverandør.

Denne siden gikk jeg inn på:

http://www.kortogkontant.no/kraftpriser/kraftpriser-strompriser/

''Kraftleverandører operer gjerne med tre typer priser du som forbruker kan velge: variabel pris, fastpris og markedspris. Å velge variable pris innebærer at prisen på strømmen følger markedet. Hvis prisen på kraftmarkedet går opp vil også den variable prisen gjøre dette og tilsvarende hvis den skulle gå ned. Imidlertid er det lagt inn buffere slik at denne prisen ikke vil svinge like mye som den generelle markedsprisen og i tillegg er selskapene nødt til å varsle om endringer 14 dager i forveien.

Markedspris derimot følger prisene på spotmarkedet mye tettere og selskapene er heller ikke pålagt å varsle om prisendringer. Markedsprisen vil i tillegg være litt høyere enn spotprisen skulle tilsi ettersom leverandøren legger på et lite mellomlegg. Fordelen med disse to prismodellene er at man kan nyte godt av eventuelle prisnedganger, men kan også bli nødt til å betale mer for kraften når prisene stiger.

Den sikre måten for forbrukere som ønsker en oversiktlig og forutsigbar utgiftspost er den faste prismodellen. Her betaler man en fastpris og eventuelle svingninger er det leverandøren som dekker. Ulempen er selvfølgelig hvis prisen skulle gå ned i den perioden man har tegnet kontrakt for.

''

Gjest strøm er dyrt!
Skrevet

Jeg har også fått et lite strømregningssjokk og har nå byttet leverandør. Har ikke trådt i kraft enda, gjorde det for noen dager siden. Byttet til variabel pris - står forklart i det jeg har klippet inn. Har ikke hatt noen anelse om hvor mye man faktisk kan spare ved å bytte strømleverandør.

Denne siden gikk jeg inn på:

http://www.kortogkontant.no/kraftpriser/kraftpriser-strompriser/

''Kraftleverandører operer gjerne med tre typer priser du som forbruker kan velge: variabel pris, fastpris og markedspris. Å velge variable pris innebærer at prisen på strømmen følger markedet. Hvis prisen på kraftmarkedet går opp vil også den variable prisen gjøre dette og tilsvarende hvis den skulle gå ned. Imidlertid er det lagt inn buffere slik at denne prisen ikke vil svinge like mye som den generelle markedsprisen og i tillegg er selskapene nødt til å varsle om endringer 14 dager i forveien.

Markedspris derimot følger prisene på spotmarkedet mye tettere og selskapene er heller ikke pålagt å varsle om prisendringer. Markedsprisen vil i tillegg være litt høyere enn spotprisen skulle tilsi ettersom leverandøren legger på et lite mellomlegg. Fordelen med disse to prismodellene er at man kan nyte godt av eventuelle prisnedganger, men kan også bli nødt til å betale mer for kraften når prisene stiger.

Den sikre måten for forbrukere som ønsker en oversiktlig og forutsigbar utgiftspost er den faste prismodellen. Her betaler man en fastpris og eventuelle svingninger er det leverandøren som dekker. Ulempen er selvfølgelig hvis prisen skulle gå ned i den perioden man har tegnet kontrakt for.

''

Jeg visste faktisk ikke at jeg hadde spotpris. Kan aldri huske at jeg noen gang har bedt om det. Men nå skal jeg ihvertfall skifte til fast pris!!

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg visste faktisk ikke at jeg hadde spotpris. Kan aldri huske at jeg noen gang har bedt om det. Men nå skal jeg ihvertfall skifte til fast pris!!

Visste ikke at jeg hadde det jeg heller. Aldri bestilt eller blitt spurt om det.

På linken så er det en sammenligningsside, hvor du oppgir årsforbruk av strøm, bosted og leverandør og så kommer det opp alternativer og hvem det lønner seg å bytte til.

Skrevet

Det er mulig jeg misforstår noe, men jeg syns dag ikke dette var så mye for et helt år jeg? Hvor stor er leiligheten din da?

Gjest høstløv
Skrevet

Undersøk om denne regningen kan være riktig med mindre du har brukt veldig mye strøm, så ta å kontrollere denne regningen nøye.

Gjest dyrt med strøm!
Skrevet

Det er mulig jeg misforstår noe, men jeg syns dag ikke dette var så mye for et helt år jeg? Hvor stor er leiligheten din da?

Jeg har jo betalt strøm hele året (flere tusen), men tydeligvis ikke nok.

candyqueen_83
Skrevet

Dette er vel en "restregning". Så det er betalt for lite i løpet av året eller?

Vi fikk hvertfall igjen 3500 i januar, fordi vi hadde betalt for mye.

Gjest firepile
Skrevet

''12.01.09''

Er dette 12. januar, eller mente du 01.12.09?

Hvor mange kWh står oppført på regningen?

Gjest dyrt med strøm!
Skrevet

''12.01.09''

Er dette 12. januar, eller mente du 01.12.09?

Hvor mange kWh står oppført på regningen?

Jeg mener 12 januar 2009. Altså har jeg fått en etterregning på 5800Kr for hele 2009. Forbruk i 2009 har vært 15955kwh

Skrevet

Jeg føler med deg og foreslår at du ringer strømselskapet slik at de eventuelt kan dele opp regningen for deg. De pleier å være behjelpelig med det :)

candyqueen_83
Skrevet

15000 kwh i en leilighet? Stor leilighet? Vi har 80 kvm og bruker i underkant av 10000 kwh

candyqueen_83
Skrevet

15000 kwh i en leilighet? Stor leilighet? Vi har 80 kvm og bruker i underkant av 10000 kwh

Nesten 16000 kwh.. Disse skulle egentlig under et annet av innleggene dine da.

Skrevet

ca 90 kvm her og bruker 24 000. Gammelt trekkfullt hus uten isolasjon i gulvene etc,

*brr*

Gjest dyrt med strøm!
Skrevet

Leiligheten er ikke mer enn 50kvm:-/

Har kun to varmeovner så fatter ikke hvordan jeg kan ha brukt så mye strøm

candyqueen_83
Skrevet

Leiligheten er ikke mer enn 50kvm:-/

Har kun to varmeovner så fatter ikke hvordan jeg kan ha brukt så mye strøm

Det må være noe feil et sted. Du kan umulig ha brukt så mye da. Om du ikke har begge varmeovnene på fullt store deler av tida da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...