Gå til innhold

nervebetennelse?/nerve i klem ?


tetecoeur

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke med "hodeproblemer" - men tror likevel spørsmålet først og fremst hører hjemme hos en nevrolog (?)

Har 1 og 1/2 finger som er "dovne" med noe prikking, (har utviklet seg over relativt kort tid) fra å gjelde litt av lillefingeren, så hele lillef. og innsiden (mot den same)av ringfingeren, samt venstre del av hånbaken - og flaten og et stykke forbi håndleddet - og til sist (foreløpig(?)) mer av ringfingeren. Felles for de nevnte områdene er i tillrgg til dovenhet/prikking merkbart nedsatt følelse, stivhet i ledd og ellers, lite motstandskraft (særlig nevnte fingre. Lillefingeren klarer ikke å gjøre motstand i det hele tatt, ringfingeren litt. Ellers svir det i huden, og jeg har i det hele tatt en merkelig fornemmelse i hele disse områdene, samt lengre oppover armen - som bl.a. innbefatter tyngdefornemmelse.

Har vert hos lege som ville rekvirere time hos nevrolog hvis det ble verre eller ikke ble bedre etter 4-5 dager,fordi hun mentes ymptomene liknet veldig på symptomer ved nervebetennelse. Hun er imidlertid blitt syk (foreløpig), så jeg venter med dette til hun kommer tilbake. Jeg ønsket i mellomtiden å få din vurdering også:

Virker dette for deg å kunne være nervebetennelse - eller kunne disse symptomene sett i sammenheng like gjerne stamme fra trykk på en eller flere nerver? Har ikke vondt i nakke/skulder. Hvordan skiller dere mellom disse tilstandene? -før evt. videre utredning /og el. behandling? Finnes det forresten noen behandlingsform for nervebetennelse? Finner ingenting om disse to tilstandene/emnene på nettet som er utfyllende.

Ville være takknemlig for svarom du finner anledning til det!

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære tetecour

De symptomene du nevner passer svært godt med utbredelsen til følefibre fra en såkalt nerverot i nakken, eventuelt i nervefletningen i skulderområdet. De er vel mest forenlige med klem eller annen påvirkning av nerven i et område fra nakken til albuen, og bør helt klart utredes nærmere hos neurolog. Jeg synes ikke det er noen grunn til å vente med å få dette undersøkt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...