Gå til innhold

Har helsesekretæren lov til..

Anbefalte innlegg

Gjest undrer jeg på
Skrevet

Om man ringer å forteller at man ant. har hemorider, og ber om en legetime. Har da helsesekretæren lov til å ordne med stikkpiller og krem?

Gjest reseptfritt
Skrevet

Helsesekretærer kan ikke ordne resept selv, men kan legge inn forespørsel til legen, som skriver ut uten konsultasjon. I noen tilfeller. I vår kommune kan vi også sende sms med reseptbestilling.

Men i fhd til hemoroider, så er vel både salve og stikkpiller reseptfritt, så hvorfor blandte helsesekretæren inn i det i det hele tatt?

Skrevet

Ikke alt nei.

De er jo stort sett sekretærene som skriver reseptene da og så skriver legen under. Hvis man er inne hos legen skriver jo han den men hvis man ringer eller bare stikker innom så er det sekretæren som skriver den. Men den er jo ikke gyldig uten legens underskrift

Gjest Freakingbolle
Skrevet

De er jo stort sett sekretærene som skriver reseptene da og så skriver legen under. Hvis man er inne hos legen skriver jo han den men hvis man ringer eller bare stikker innom så er det sekretæren som skriver den. Men den er jo ikke gyldig uten legens underskrift

Du oppe så sent?

Skrevet

Du oppe så sent?

Er ikke jeg alltid det da, er siste innspurt nå før jeg tar natta :o)

Gjest Freakingbolle
Skrevet

Er ikke jeg alltid det da, er siste innspurt nå før jeg tar natta :o)

Ja det må jeg si. I seneste laget i så måte. :)

Gjest Helsesekretær
Skrevet

Helsesekretæren jobber ved siden av legen, og enkelte ting, som enkle prøvesvar etc som gjøres av henne/ham gir hun beskjed til legen om via journalen og gir beskjed selv til pasienten. Hun lager klar resepter hvis trengs og legger klar til legen for underskrift.

Er det noe som må sjekkes nærmere, eller kanskje trenger sterkere medisiner el så gir hun hele "saken" til legen.

Så ja, hun kan ringe og også tipse om medikamenter, de på resept har legen skrevet under på. Legen vet alle saker

Mye skeptis rundt legesekretærene/helsesekretærene har jeg skjønt gjennom tidene her, akkurat som om de bryr seg med ting de ikke har noe med, leker liksomleger osv

Det er en god jobb som kommer deg som pasient til gode, og ingen ting, utenom vanlige ting for å si det sånn, blir håndtert utenom legen. Og alle ting blir skrevet i jorunalene og vist legen.

Gjest Niccola
Skrevet

Det vet jeg jo. Jeg svarte på det du sa om at alt var reseptfritt. For det er det ikke :-)

Men om en helsesekretær kan skrive ut resept som legen signerer, uten en forutgående konsultasjon hos legen, det synes jeg er rart.

Skrevet

Det vet jeg jo. Jeg svarte på det du sa om at alt var reseptfritt. For det er det ikke :-)

Men om en helsesekretær kan skrive ut resept som legen signerer, uten en forutgående konsultasjon hos legen, det synes jeg er rart.

"Men om en helsesekretær kan skrive ut resept som legen signerer, uten en forutgående konsultasjon hos legen, det synes jeg er rart."

Hvorfor er det rart? Reseptene de lager må jo underskrives av legen. Det er veldig vanlig at legesekretærer skriver resepten.

Gjest Niccola
Skrevet

"Men om en helsesekretær kan skrive ut resept som legen signerer, uten en forutgående konsultasjon hos legen, det synes jeg er rart."

Hvorfor er det rart? Reseptene de lager må jo underskrives av legen. Det er veldig vanlig at legesekretærer skriver resepten.

Jeg forsto det slik at trådstarter her tok en telefon til legekontoret, sa hun hadde hemorroider, og det ble ordnet med resept uten at legen hadde sett på pasienten først.

Altså som jeg skrev - uten en forutgående konsultasjon hos legen. Det undrer meg, leger pleier alltid å ville se pasienten først!

Skrevet

Jeg forsto det slik at trådstarter her tok en telefon til legekontoret, sa hun hadde hemorroider, og det ble ordnet med resept uten at legen hadde sett på pasienten først.

Altså som jeg skrev - uten en forutgående konsultasjon hos legen. Det undrer meg, leger pleier alltid å ville se pasienten først!

Ikke legen min. Jeg har til og med fått antibiotika uten at hun trengte å se meg (hadde fått betennelelse i visdomstann og fikk ikke tid til å gå innom legen, så de fakset resepten)

De fleste trenger vel ikke reseptbelagt hemoridekrem om man ikke faktisk har hemorider ;-)

Gjest Niccola
Skrevet

Ikke legen min. Jeg har til og med fått antibiotika uten at hun trengte å se meg (hadde fått betennelelse i visdomstann og fikk ikke tid til å gå innom legen, så de fakset resepten)

De fleste trenger vel ikke reseptbelagt hemoridekrem om man ikke faktisk har hemorider ;-)

Poenget er at som regel vil leger, tannleger osv helst se paesienten først, så de faktisk vet hva de skriver ut medisin til. de står tross alt ansvarlige for behandlingen.

"Betennelse i vidsdomstann" er heller ikke en diagnose du kan sette delv, så synes det er rart legen bare sender resept på antibiotika. Det kan være andre ting, men mindre du har vært hos tannlege for å få diagnosen - men i så fall ville tannlegen skrevet resept, så det virker ikke som det var tilfelle heller?

(Jeg har en far som er tannlege, har jobbet mye hos ham og vet en del om dette.)

Synes ikke det umiddelbart høres som noe kvalitetstrekk av en lege.

Skrevet

Poenget er at som regel vil leger, tannleger osv helst se paesienten først, så de faktisk vet hva de skriver ut medisin til. de står tross alt ansvarlige for behandlingen.

"Betennelse i vidsdomstann" er heller ikke en diagnose du kan sette delv, så synes det er rart legen bare sender resept på antibiotika. Det kan være andre ting, men mindre du har vært hos tannlege for å få diagnosen - men i så fall ville tannlegen skrevet resept, så det virker ikke som det var tilfelle heller?

(Jeg har en far som er tannlege, har jobbet mye hos ham og vet en del om dette.)

Synes ikke det umiddelbart høres som noe kvalitetstrekk av en lege.

Jeg snakket med tannlegen min og beskrev smertene, så hun var ikke i tvil om at det var betennelse jeg hadde fått. Siden tannlegen min var på konferanse fikk hun ikke skrevet ut resept, men anbefalte meg å ringe legen og be henne skrive resept. Jeg gjorde det, og fikk resept, og betennelsen ble borte på null komma niks.

Jeg personlig er veldig glad jeg har den legen jeg har :-)

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg snakket med tannlegen min og beskrev smertene, så hun var ikke i tvil om at det var betennelse jeg hadde fått. Siden tannlegen min var på konferanse fikk hun ikke skrevet ut resept, men anbefalte meg å ringe legen og be henne skrive resept. Jeg gjorde det, og fikk resept, og betennelsen ble borte på null komma niks.

OK, men da ble jo historien din en annen.

'Betennelse' er forøvrig bare kroppens immunforsvar, ikke en diagnose. :-)

Gjest Niccola
Skrevet

¨Formulerte meg litt feil. 'Betennelse' kan godt inngå i en diagnose, men antibiotika som medisin gis oftest mot bakterielle infeksjoner. :-) Betennelse er kroppens eget forsvar mot infeksjon.

Skrevet

¨Formulerte meg litt feil. 'Betennelse' kan godt inngå i en diagnose, men antibiotika som medisin gis oftest mot bakterielle infeksjoner. :-) Betennelse er kroppens eget forsvar mot infeksjon.

Vel tannlegen min sa jeg hadde en betennesle, og da trengte jeg antibiotika.

Skrevet

Betennelse skulle det stå.

Men om hun egentlig mente at jeg hadde en infeksjon kan jo godt tenkes..

Men dette blir en annen diskusjon;)

Gjest Niccola
Skrevet

Vel tannlegen min sa jeg hadde en betennesle, og da trengte jeg antibiotika.

Det blir en måte å forenkle budskapet til pasienten. Du har en betennelse (pga en infeksjon av bakterier), og får antibiotika mot infeksjonen - for da dempes også betennelsen. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...