Gå til innhold

Fransk imam vil ha burkaforbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg har vært ute på byen med en (muslimsk) gift kvinne''

Og jeg er paven i Roma.

Når tror du vi får en kvinnelig Pave i Roma? Ja, hvor blir det av likestillingen blant de kristne?

Jeg tror det innlegget ditt utilsiktet viser hvor like islam og kristendommen er.

Husk at det største muslimske landet i verden er Indonesia, og ikke Jemen.

Med vennlig hilsen

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Atene

1

• sheba

1

• Druzilla

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men vennlig hilsen Tuppetitt, men det du sier forutsetter at kvinnene velger det av fri vilje. Det er jeg helt uenig i. Mennene dominerer i Islam, det må man ta alvorlig!

Ja, men det blir faktisk ikke bedre av at andre (du, jeg, Nissen) bestemmer over dem. Da vil du holde dem underordnet - for de får fremdeles ikke selv lov til å velge.

Og det får du ikke til ved å bestemme over dem, men å "empower" dem ved at de får utdanning og arbeid.

Og de får verken utdanning eller arbeid hvis de ikke får lov å gå på skole/universitet eller jobb, fordi niqab/burka (eller hijab) er forbudt der.

Med vennlig hilsen

Skrevet

LOL akkurat!

Det er en stor mangel på respekt for de kvinnene du vil redde at du tror de ikke har sine egne meninger. Det er faktisk veldig nedlatende av deg.

Ja, selvsagt blir en del tvunget til det, men svært mange bruker det fordi de vil. Vi kan være overrasket og mislike det (hvilket jeg gjør), men man respekterer dem ikke ved å umyndiggjøre dem enda en gang.

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Når tror du vi får en kvinnelig Pave i Roma? Ja, hvor blir det av likestillingen blant de kristne?

Jeg tror det innlegget ditt utilsiktet viser hvor like islam og kristendommen er.

Husk at det største muslimske landet i verden er Indonesia, og ikke Jemen.

Med vennlig hilsen

''Når tror du vi får en kvinnelig Pave i Roma? Ja, hvor blir det av likestillingen blant de kristne?''

Ikke skap Dem. Paven er insatt av GUD, og ikke passende for en kvinde.

Skrevet

''Når tror du vi får en kvinnelig Pave i Roma? Ja, hvor blir det av likestillingen blant de kristne?''

Ikke skap Dem. Paven er insatt av GUD, og ikke passende for en kvinde.

Paven er faktisk valgt at et kollegium av kardinaler i Roma.

Med vennlig hilsen

Gjest respekløst
Skrevet

Det er jo sant at alle muslimske kvinner lever under herredømmet fra sin mann. Det er han som bestemmer alt.

Da er du utrolig kunnskapsløs, hvis du oppriktig mener det du sier her. Det er store variasjoner og ulike grunner til at kvinner bruker hijab eller burka.

Det er like undertrykkende å skulle nekte muslimer å skulle måtte kle av seg, som å tvinge de til å kle på seg.

Her om dagen kom jeg i kontakt med en dame gjennom en annonse på butikken.

Jeg ble invitert inn på kaffe og vi kom i prat. Husker ikke helt hvor hun var fra, men det var et eller annet sted på grensen til Afghanistan/Kina eller i den dur.

Hun brukte hijab, men kunne fortelle at det var forbudt for henne i hjemlandet. Hun hadde flyttet etter sin mann hit til Norge, og hun var så glad fordi har hadde hun friheten til å velge. Mannen hennes ville ikke at hun skulle bruke hijaben, men hun hadde trosset ham, fordi hennes ønske var så sterkt.

Datter på 18 år fortalte at hun også hadde lyst til å begynne å bruke hijab, men var redd for hva vennene ville si.

En dag, når hun ble sterk nok, skulle også hun.

Kurdere i Norge, som også er muslimer, bruker sjeldent hijab. Ei heller de som er fra Libanon. Jeg kjenner mange fra disse landene, og det er iallefall ikke mennene som bestemmer der i huset, det er sikkert!

Pleier også nær omgang med flere familier fra Egypt, ca. halvparten av damene bruker hijab. Noen av disse er svært religiøse og ber 5 ganger til dagen. Men det er ikke tale om at noen av disse damene er undertrykte! Og deres menn er slett ingen tyranner.

De er like forskjellige som oss, og det fins både godt og dårlig i alle kulturer.

Jeg synes det er temmelig respektløst å skulle diktere hvordan andre skal leve sitt liv.

Vi lever tross alt i et demokrati

Ja, ukulturer må bekjempes, men det gjør man ikke ved å umyndiggjøre kvinnene ennå mer.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Paven er faktisk valgt at et kollegium av kardinaler i Roma.

Med vennlig hilsen

Det er bare for syns skyld. Det er GUD som trekker i trådene.

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Da er du utrolig kunnskapsløs, hvis du oppriktig mener det du sier her. Det er store variasjoner og ulike grunner til at kvinner bruker hijab eller burka.

Det er like undertrykkende å skulle nekte muslimer å skulle måtte kle av seg, som å tvinge de til å kle på seg.

Her om dagen kom jeg i kontakt med en dame gjennom en annonse på butikken.

Jeg ble invitert inn på kaffe og vi kom i prat. Husker ikke helt hvor hun var fra, men det var et eller annet sted på grensen til Afghanistan/Kina eller i den dur.

Hun brukte hijab, men kunne fortelle at det var forbudt for henne i hjemlandet. Hun hadde flyttet etter sin mann hit til Norge, og hun var så glad fordi har hadde hun friheten til å velge. Mannen hennes ville ikke at hun skulle bruke hijaben, men hun hadde trosset ham, fordi hennes ønske var så sterkt.

Datter på 18 år fortalte at hun også hadde lyst til å begynne å bruke hijab, men var redd for hva vennene ville si.

En dag, når hun ble sterk nok, skulle også hun.

Kurdere i Norge, som også er muslimer, bruker sjeldent hijab. Ei heller de som er fra Libanon. Jeg kjenner mange fra disse landene, og det er iallefall ikke mennene som bestemmer der i huset, det er sikkert!

Pleier også nær omgang med flere familier fra Egypt, ca. halvparten av damene bruker hijab. Noen av disse er svært religiøse og ber 5 ganger til dagen. Men det er ikke tale om at noen av disse damene er undertrykte! Og deres menn er slett ingen tyranner.

De er like forskjellige som oss, og det fins både godt og dårlig i alle kulturer.

Jeg synes det er temmelig respektløst å skulle diktere hvordan andre skal leve sitt liv.

Vi lever tross alt i et demokrati

Ja, ukulturer må bekjempes, men det gjør man ikke ved å umyndiggjøre kvinnene ennå mer.

Ja og du stemmer sikkert SV også...

Gjest respektløst
Skrevet

Nei, jeg er mer til høyre

Skrevet

Hva slags svar er det?

Kan du ikke bedre? Har du ikke motargumenter? Og hvilkne forskjell gjør det om han/hun stemmer Høyre eller SV?

Med vennlig hilsen

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Nei, jeg er mer til høyre

Ok, da er jeg overrasket! Du sier at kvinnene velger det selv, men du vet ikke hva de muslimske mennene sier når du ikke er tilstede!

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Hva slags svar er det?

Kan du ikke bedre? Har du ikke motargumenter? Og hvilkne forskjell gjør det om han/hun stemmer Høyre eller SV?

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen Tuppetitt. Det var et for langt innlegg. Jeg fikk vondt i hodet av å lese det!

Skrevet

Ok, da er jeg overrasket! Du sier at kvinnene velger det selv, men du vet ikke hva de muslimske mennene sier når du ikke er tilstede!

Men det gjelder jo også kvinner med mødre som ikke bruker det, etnisk danske kvinner, osv. osv.

Og hva med alle de kristne nonnene som lever i sølibat hele livet?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen Tuppetitt. Det var et for langt innlegg. Jeg fikk vondt i hodet av å lese det!

Du er kanskje for underdanig?

Med vennlig hilsen

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Men det gjelder jo også kvinner med mødre som ikke bruker det, etnisk danske kvinner, osv. osv.

Og hva med alle de kristne nonnene som lever i sølibat hele livet?

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen Tuppetitt. De som velger å leve som nonne eller munk gjør det av fri vilje. Det er ikke slektinger som tvinger dem, i motsetning til de som lever under Islam.

Skrevet

Med vennlig hilsen Tuppetitt. De som velger å leve som nonne eller munk gjør det av fri vilje. Det er ikke slektinger som tvinger dem, i motsetning til de som lever under Islam.

Hvordan vet du det?

I dine øyne er det altså kun kristne som kan ha fri vilje? Muslimske kvinner har ikke rett til egne meninger?

Du høres ut som en forkvaklet imam! Akkurat som dem fratar du kvinner retten til å mene noe.

Med vennlig hilsen

Gjest respektløst
Skrevet

Man trenger ikke være SV'er for å henge med utlendinger!

Så paranoid er jeg ikke. Jeg velger å tro at de er normale mennesker som folk flest og det er nettopp det man oppdager når man blir kjent.

Hvis de hadde vært så strenge, ville de neppe ha invitert en vantro som meg til å lokke deres kvinner inn i friheten!!

Forskjellen på meg og deg er kanskje at jeg snakker og omgås med dem, mens du sitter og sprer tabloide holdninger, uten i det hele tatt ha noe som helst kunnskap om dem det gjelder.

Jeg benekter ikke at det finnes tvang, er fullstendig klar over det.

Men det gjelder langt fra alle. Denne endringen må skje i takt med tiden og det må komme fra kvinnene selv.

De er da ikke mindre intelligente enn oss og bør selv få være med i den debatten. Vi må slutte å tro at vi er så mye bedre enn dem eller at vår måte å leve på er det eneste rette.

Gjest Tuppetitt
Skrevet

Hvordan vet du det?

I dine øyne er det altså kun kristne som kan ha fri vilje? Muslimske kvinner har ikke rett til egne meninger?

Du høres ut som en forkvaklet imam! Akkurat som dem fratar du kvinner retten til å mene noe.

Med vennlig hilsen

Jeg er for trøtt nå. God natt.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Hvordan vet du det?

Med vennlig hilsen

I Islam skal kvinnen føye seg etter mannen.

Når Allah, ifølge Muhammed, dikterer sin vilje til de troende, så er de troende alltid menn. Av tallrike eksempler: "Deres kvinner er en åker for dere, så gå til deres åker slik dere ønsker..." (2:223); "Blant Hans tegn er også at Han skapte for dere hustruer av deres egen sort..." (30:20 m.m.fl.).

"Deres kvinner"...."deres hustruer". Koranen taler altså til menn, og menn har autoritet og formyn der rett over kvinner (4:38). Kvinnene er med andre ord umyndige, og deres oppgave er å være til nytte for mennene, være deres "åker", og å gjøre livet bekvemt for dem. En rettskaffen kvinne er en kvinne som adlyder, skriver Muhammed, og føyer til en trussel: Såsant hun ikke adlyder, skal hun gis en advarsel; og hjelper ikke dette, skal hun straffes med juling inntil hun bøyer seg (4:38). Prinsippet om at menn har rett til å bruke fysisk vold for å tvinge kvinner til lydighet, er med andre ord godkjent i Koranen, og er følgelig et karakteristisk trekk ved islam.

Koranen var Guds ord og er i følge islam den perfekte tekst, OG KAN IKKE ENDRES. En kvinne som ikke føyer seg etter sin mann er ikke en rett-troende muslim.

Skrevet

Det skal forbys for å hjelpe alle de underdanige kvinnene som blir tvunget til å gå med det!

Er du sikker på at det vil hjelpe de kvinnene som er tvunget?

Jeg vil tro det er minst like sannsynlig at kvinner som i dag blir tvunget av mannen til å gå med burka vil bli tvunget til å holde seg innendørs hele tiden hvis det blir burkaforbud.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...