Gå til innhold

Fransk imam vil ha burkaforbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg definerer meg som kristen som ikke tror på jomfrufødsel og oppstandelse, og påberoper meg retten til det. Det finnes grupper som tilhører denne kategorien.

Hvem skal nekte meg det;-)

Det blir jo litt som å definere seg som kristen som tror på Buddha eller en hindi gud. Faktisk minner det mer om islam, som godtar Jesus som profet, men ikke jomfrufødselen eller oppstandelsen.

Ingen vil nekte deg, men det har selvsagt svært lite med kristendommen å gjøre. Essensen i kristendommen er jo nettopp troen på jomfrufødsel og oppstandelsen - det er jo det viktigste i den religionen.

Med vennlig hilsen

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Atene

1

• sheba

1

• Druzilla

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Galilea galione
Skrevet

Det blir jo litt som å definere seg som kristen som tror på Buddha eller en hindi gud. Faktisk minner det mer om islam, som godtar Jesus som profet, men ikke jomfrufødselen eller oppstandelsen.

Ingen vil nekte deg, men det har selvsagt svært lite med kristendommen å gjøre. Essensen i kristendommen er jo nettopp troen på jomfrufødsel og oppstandelsen - det er jo det viktigste i den religionen.

Med vennlig hilsen

Hvordan kan du som ikke definerer deg som kristen fortelle meg hva som er essensen i kristendommen?

Skrevet

Hvordan kan du som ikke definerer deg som kristen fortelle meg hva som er essensen i kristendommen?

Men du er jo heller ikke kristen! :-)

1) Fordi jeg var kristen, og er konfirmert.

2) Akkurat som man ikke behøver være muslim for å vite om Profeten Muhammed, osv., så trenger man da ikke være kristen for å vite at det sentrale i kristendommen er trosbekjennelsen (som går på jomfrufødsel (at Jesus er Guds sønn), og gjenoppstandelsen (seieren over døden)). Dette er fundamentet ved kristendommen.

3) Du kan godt tro at Jesus har levd, og at det han sa var fornuftig, men da er du ikke kristen på grunn av det. Avhengig av hvordan du tolker det han sa, så er du muligvis humanist.

Med vennlig hilsen

Gjest galilea galion
Skrevet

Men du er jo heller ikke kristen! :-)

1) Fordi jeg var kristen, og er konfirmert.

2) Akkurat som man ikke behøver være muslim for å vite om Profeten Muhammed, osv., så trenger man da ikke være kristen for å vite at det sentrale i kristendommen er trosbekjennelsen (som går på jomfrufødsel (at Jesus er Guds sønn), og gjenoppstandelsen (seieren over døden)). Dette er fundamentet ved kristendommen.

3) Du kan godt tro at Jesus har levd, og at det han sa var fornuftig, men da er du ikke kristen på grunn av det. Avhengig av hvordan du tolker det han sa, så er du muligvis humanist.

Med vennlig hilsen

Nei jeg er ikke humanist. Jeg er kristen. Jeg er også døpt og komfirmert akkurat som deg, så da kan jeg i hvert fall definere meg som kristen som på det grunnlaget du definerer deg som du var kristen...

Skrevet

Nei jeg er ikke humanist. Jeg er kristen. Jeg er også døpt og komfirmert akkurat som deg, så da kan jeg i hvert fall definere meg som kristen som på det grunnlaget du definerer deg som du var kristen...

Hei,

Jeg har ikke sagt jeg ER kristen. Jeg VAR kristen for mange år siden.

Kan man være kristen hvis man ikke tror på Gud eller Jesus?

Med vennlig hilsen

Gjest galilea galione
Skrevet

Hei,

Jeg har ikke sagt jeg ER kristen. Jeg VAR kristen for mange år siden.

Kan man være kristen hvis man ikke tror på Gud eller Jesus?

Med vennlig hilsen

Du var kristen siden du var døpt og konfimert. Da er jeg kristen også. Jeg tror på både Gud og Jesus, men jeg tror ikke på jomfrufødsel og oppstandelse.

Skrevet

Du var kristen siden du var døpt og konfimert. Da er jeg kristen også. Jeg tror på både Gud og Jesus, men jeg tror ikke på jomfrufødsel og oppstandelse.

Nei, jeg VAR kristen siden jeg TRODDE (før) på jomfrufødsel og gjenoppstandelse. (Hvilket er definisjonen på å være kristen - nemlig å tro at Jesus var Guds sønn som gjenoppstod).

Det holder ikke å bare tro å Gud (det gjør jøder, kristne og muslimer), og å tro at Jesus har eksistert (det gjør også jøder, kristne og muslimer, og faktisk svært mange andre).

Poenget med kristendommen er jo TRO (det er troen alene som frelser, og ikke hva du gjør!), og derfor er det fokus på å tro på jomfødsel og gjenoppstandelse.

Med vennlig hilsen

Gjest galilea galione
Skrevet

Nei, jeg VAR kristen siden jeg TRODDE (før) på jomfrufødsel og gjenoppstandelse. (Hvilket er definisjonen på å være kristen - nemlig å tro at Jesus var Guds sønn som gjenoppstod).

Det holder ikke å bare tro å Gud (det gjør jøder, kristne og muslimer), og å tro at Jesus har eksistert (det gjør også jøder, kristne og muslimer, og faktisk svært mange andre).

Poenget med kristendommen er jo TRO (det er troen alene som frelser, og ikke hva du gjør!), og derfor er det fokus på å tro på jomfødsel og gjenoppstandelse.

Med vennlig hilsen

Du overbeviser meg ikke. Det står ikke noen steder at jeg ikke kan definere meg som kristen selvom jeg ikke tror på jomfrufødsel og oppstandelse. Det er først og fremst norske kristne som har så klar definisjon av kristendommen, og de tror at de er alene i himmelen.

Skrevet

Du overbeviser meg ikke. Det står ikke noen steder at jeg ikke kan definere meg som kristen selvom jeg ikke tror på jomfrufødsel og oppstandelse. Det er først og fremst norske kristne som har så klar definisjon av kristendommen, og de tror at de er alene i himmelen.

Nei, det er nok de fleste kristne som fokuserer på frelsen, og den får man gjennom troen.

Selvsagt kan du kalle deg kristen (slik jeg kan kalle meg hindu) men det betyr faktisk ikke at vi ER det.

Med vennlig hilsen

Gjest galilea galione
Skrevet

Nei, det er nok de fleste kristne som fokuserer på frelsen, og den får man gjennom troen.

Selvsagt kan du kalle deg kristen (slik jeg kan kalle meg hindu) men det betyr faktisk ikke at vi ER det.

Med vennlig hilsen

Det er i hvert fall ikke ditt å fortelle meg om jeg er kristen eller ikke og om jeg har lov til å kalle meg det. Jeg ser ikke sammenhengen mellom at du som jeg antar er en norsk mann plutselig skal kalle deg hindu.

Skrevet

Det er i hvert fall ikke ditt å fortelle meg om jeg er kristen eller ikke og om jeg har lov til å kalle meg det. Jeg ser ikke sammenhengen mellom at du som jeg antar er en norsk mann plutselig skal kalle deg hindu.

Altså, hvis man kaller seg kommunist så må man nesten "tro" på Marx, Lenin, osv., ikke sant? Hvis ikke er man ikke kommunist.

Hvis man kaller seg kapitalist, så må man tro på "det frie market", hvis ikke er man ikke kommunist.

Hvis man kaller seg sosialdemokrat, så må man nesten være for en velferdsstat; hvis ikke er man ikke sosialdemokrat.

Hvis man kaller seg muslim, så må man tro at Profeten Muhammed var den siste og største; hvis ikke er man ikke muslim.

Hvis man kaller seg kristen, så må man tro at Jesus er Guds sønn (ved Jomfrufødsel), og at han overvant døden ved å gjenoppstå; hvis ikke er man ikke kristen (ettersom disse to er det sentrale i kristendommen).

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

uansett hva sør er så er det et faktum at jeg omgås muslimske kvinner som lever et selvstendig liv, og mennene gjør det også. Det er ikke likhetstegn mellom å ta vare på hjem og barn og være underkuet.

''mellom å ta vare på hjem og barn og være underkuet.''

Men det har jeg da aldri hevdet heller;)

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Hva med oss kristne som ikke er ateister, men nekter å tro på jomfrufødsel og oppstandelse? Hvilken bestemmelsesrett har vi?

Her er jeg faktisk enig med sør, tror du ikke på jomfrufødsel og oppstandelse kan du ikke kalle deg kristen.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Hehehe! Morsomt!

Poenget er at det aldri er vanskelig å komme med sitater fra slike bøker, uten at det derved er bevist at alle lever etter dem.

Også er det merkelig at du kommer med slike sitater, og definerer islam på samme måte som forstokkede imamer gjør. Hvorfor er du ikke litt mer progressiv?

Med vennlig hilsen

''Også er det merkelig at du kommer med slike sitater, og definerer islam på samme måte som forstokkede imamer gjør. Hvorfor er du ikke litt mer progressiv?''

Det progressive-Islam eksiterer knapt. En god muslim skal følge Koranen, som er Guds direkte ord ("en kopi av en himmelsk bok" faktisk). Koranen er aldri endret/revidert, den finnes stadig i sin opprinnelige form, og ingen endringer har skjedd i den. Da blir det konflikt når Islam kommer i kontakt med det morderne sekulariserte samfunnet. Islam må reformeres, men når kommer det til å skje?

Det er forørvrig svært få kristne som i dag leser Bibelen som en kokebok.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Nå er det ikke jeg som vil nekte noen medbestemmelsesrett, men Megler Smekk. :-)

Det sagt, definisjonen (og faktisk den eneste betingelsen) for å være kristen er å tro på Jesu' oppstandelse og jomfrufødselen. Hvis du ikke tror på det, så er du vel ikke kristen?

Med vennlig hilsen

''Nå er det ikke jeg som vil nekte noen medbestemmelsesrett, men Megler Smekk. :-)''

Har jeg det?

Skrevet

''Også er det merkelig at du kommer med slike sitater, og definerer islam på samme måte som forstokkede imamer gjør. Hvorfor er du ikke litt mer progressiv?''

Det progressive-Islam eksiterer knapt. En god muslim skal følge Koranen, som er Guds direkte ord ("en kopi av en himmelsk bok" faktisk). Koranen er aldri endret/revidert, den finnes stadig i sin opprinnelige form, og ingen endringer har skjedd i den. Da blir det konflikt når Islam kommer i kontakt med det morderne sekulariserte samfunnet. Islam må reformeres, men når kommer det til å skje?

Bra sagt! greit nok å være for integrering osv, men ingen grunn til å være idioter som godtar alt fra disse typene, noe mange nordmenn gjør.

Skrevet

Så lenge du og imamene er enig om hvordan Koranen skal tolkes, så skyver dere i hvert fall alle progressive krefter vekk. Du er jo nettopp enig med imamene i deres tolkning, og vanskeliggjør utbredelse av en progressiv islam.

For øvrig er det selvsagt kun de "rabiate muslimene" som kommer i avisen. Det store flertallet lever vanlige liv i Indonesia, osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Bra sagt! greit nok å være for integrering osv, men ingen grunn til å være idioter som godtar alt fra disse typene, noe mange nordmenn gjør.

Gjør "mange" det? Hvor da, og hvem da?

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Nå er det ikke jeg som vil nekte noen medbestemmelsesrett, men Megler Smekk. :-)''

Har jeg det?

Innlegg 24.01.2010 16:06.

Her går du mot at kvinner selv skal få bestemme hvordan de kler seg. (Les oppover i diskusjonen, hvis du har glemt den.)

Med vennlig ihlsen

Skrevet

Hva slags mani er det folk har med å lovregulere hva kvinner skal ha på - enten den ene eller den andre veien?

Kvinnefrigjøring er å la kvinner bestemme selv, også selv om jeg er totalt uenig med dem. Fokus må være hva de selv ønsker, og ikke hva andre bestemmer er best for dem.

Med vennlig hilsen

Veldig enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...