Gå til innhold

11 dager uten vann

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola
Skrevet

gjøre noe med det? Hva kan man gjøre? ingenting! ikke vil jeg det heller, dessverre...

"ikke vil jeg det heller, dessverre..."

Vi er heldige her som bor i et forholdsvis trygt land, både i forhold til naturkatastrofer og krig, men vi får inderlig håpe du ikke havner oppi trøbbel en gang du er på ferie.

Det kan virke som du har problemer med å forstå konseptet 'empati', noe som burde uroe deg en del.

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

46

• Sør

24

• candyqueen_83

15

• mariaflyfly

9

Skrevet

''Jeg støttet en god sak, og mottakerne blir forhåpentligvis flinkere til å bruke handlenett fremfor plastposer :-)''

Nesten Kinderegg :-)

:-)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg synes også det er skremmende at det finnes folk som tenker sånn som meg_123, og det er nok desverre sikkert ganske mange som tenker sånn.

Det skulle bare mangle at man donerte penger i en sånn situasjon.

Jeg ser på nyhetene, og syns det er trist. Men jeg har heller ikke donert penger.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg ser på nyhetene, og syns det er trist. Men jeg har heller ikke donert penger.

Det synes jeg faktisk er en plikt. Å bli født i et land som Norge er å vinne verdens største lotteri, og det minste vi kan gjøre er å være ydmyke nok til å dele av vår overflod i slike situasjoner.

Vi kan dessverre ikke redde verden, men å lene seg tilbake uten å gjøre noe, er helt avskyelig. Synes jeg.

Skrevet

Det synes jeg faktisk er en plikt. Å bli født i et land som Norge er å vinne verdens største lotteri, og det minste vi kan gjøre er å være ydmyke nok til å dele av vår overflod i slike situasjoner.

Vi kan dessverre ikke redde verden, men å lene seg tilbake uten å gjøre noe, er helt avskyelig. Synes jeg.

''Det synes jeg faktisk er en plikt. Å bli født i et land som Norge er å vinne verdens største lotteri, og det minste vi kan gjøre er å være ydmyke nok til å dele av vår overflod i slike situasjoner.

Vi kan dessverre ikke redde verden, men å lene seg tilbake uten å gjøre noe, er helt avskyelig. Synes jeg.''

Kunne ikke sagt meg mer enig!

Skrevet

Det er ennå ikke for sent! :-)

Ring 820 44 110 og gi kr 200. :-)

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor?

candyqueen_83
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor?

Det er vel hver enkelts valg.

candyqueen_83
Skrevet

Det er ennå ikke for sent! :-)

Ring 820 44 110 og gi kr 200. :-)

Jeg har gitt til mye annet, man kan ikke gi til absolutt alt. Jeg får gå under min samboers 200 kr da.

candyqueen_83
Skrevet

Hvorfor har jeg en PLIKT å gi penger til Haiti? Jeg gir penger til norske organisasjoner (som sikkert gir sin andel til ofre på Haiti). Er egentlig lei av at alle tv-aksjoner osv går til utenlandske formål når vi har mange i Norge også som trenger hjelp. Først Norge, så utlandet. Men det er meg. Jeg må ha rett til å gjøre som jeg vil, og du som du vil.

Men at det som skjer på Haiti er trist det er klart. Men jeg syns mye i Norge også er trist. Man kan ikke gi til alle organisasjoner, og ved alle hendelser og naturkatastrofer.

Skrevet

Det er vel hver enkelts valg.

Selvfølgelig. Jeg bare undres over at folk ikke gir en skjerv når det skjer slike katastrofer. Dersom man ikke er fast giver til en organisasjon allerede, da.

Men nå svarer du jo at du gir til mye annet, og at din samboer har gitt, så da er det jo gitt fra din husstand. ;)

Jeg blir skremt når jeg leser innlegg som i kveld, der meg_123 sier at hun ikke har interesse av å gi, eller har trua på organisasjoner.

candyqueen_83
Skrevet

Selvfølgelig. Jeg bare undres over at folk ikke gir en skjerv når det skjer slike katastrofer. Dersom man ikke er fast giver til en organisasjon allerede, da.

Men nå svarer du jo at du gir til mye annet, og at din samboer har gitt, så da er det jo gitt fra din husstand. ;)

Jeg blir skremt når jeg leser innlegg som i kveld, der meg_123 sier at hun ikke har interesse av å gi, eller har trua på organisasjoner.

Ja, han har gitt, men det er jo ikke "mine" penger sånn sett. Jeg gir som regel alltid på tv-aksjoner. Men innrømmer å gi mer til formål i Norge. Og dyrebeskyttelsen, selv om det "bare" kommer dyrene tilgode.

Skrevet

''Jeg blir skremt når jeg leser innlegg som i kveld, der meg_123 sier at hun ikke har interesse av å gi, eller har trua på organisasjoner.''

Jeg har også vært skeptisk til en del organisasjoner, hvordan vet man hvem som er seriøse og ikke? Nå har jeg omsider landet på Unicef etter at flere her inne har snakket varmt om dem. Unicef ble stiftet i 1946 og tviler på at de hadde vart så lenge om de ikke var seriøse. :o)

Men har gitt til bl.a. Røde Kors og Leger uten grenser tidligere, dog ikke fast.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvorfor har jeg en PLIKT å gi penger til Haiti? Jeg gir penger til norske organisasjoner (som sikkert gir sin andel til ofre på Haiti). Er egentlig lei av at alle tv-aksjoner osv går til utenlandske formål når vi har mange i Norge også som trenger hjelp. Først Norge, så utlandet. Men det er meg. Jeg må ha rett til å gjøre som jeg vil, og du som du vil.

Men at det som skjer på Haiti er trist det er klart. Men jeg syns mye i Norge også er trist. Man kan ikke gi til alle organisasjoner, og ved alle hendelser og naturkatastrofer.

''Først Norge, så utlandet. Men det er meg.''

En merkelig holdning, synes jeg. Selv de fattigste i Norge er antakelig priveligerte i forhold til menigmann på Hait (og mange andre land). Som Niccola så treffende sa det - vi har trukket vinnerloddet alle vi som er født i Norge.

'' Jeg må ha rett til å gjøre som jeg vil, og du som du vil.''

Det har du rett i. Og jeg tar meg den frihet å kommentere det :-)

Skrevet

''Er egentlig lei av at alle tv-aksjoner osv går til utenlandske formål når vi har mange i Norge også som trenger hjelp. Først Norge, så utlandet. ''

Du kan virkelig ikke sammenligne "rammede" eller "fattige" i Norge og f.eks Haiti. I sør har de faktisk INGENTING. Dette jordskjelvet har rammet et allerede lutfattig land. Rundt 80 % av befolkningen i dette landet lever i ytterste fattigdom.

Ja, vi har råd til å sørge for alle i vårt eget land. Men det faktum at vi lever i verdens aller beste land, gjør at vi jaggu har plikt til å hjelpe de som ikke har noen ting.

Skrevet

''Jeg blir skremt når jeg leser innlegg som i kveld, der meg_123 sier at hun ikke har interesse av å gi, eller har trua på organisasjoner.''

Jeg har også vært skeptisk til en del organisasjoner, hvordan vet man hvem som er seriøse og ikke? Nå har jeg omsider landet på Unicef etter at flere her inne har snakket varmt om dem. Unicef ble stiftet i 1946 og tviler på at de hadde vart så lenge om de ikke var seriøse. :o)

Men har gitt til bl.a. Røde Kors og Leger uten grenser tidligere, dog ikke fast.

''Jeg har også vært skeptisk til en del organisasjoner, hvordan vet man hvem som er seriøse og ikke? Nå har jeg omsider landet på Unicef etter at flere her inne har snakket varmt om dem. Unicef ble stiftet i 1946 og tviler på at de hadde vart så lenge om de ikke var seriøse. :o)

''

For det første er det svært gode kontroller i Norge. Man skal bare sjekke at organisasjonen er medlem av Innsamlingskontrollen.

Man kan også være 100 % sikker på at de store organisasjonene er "safe". Eksempelvis Røde Kors, Leger uten grenser og Kirkens Nødhjelp.

UNICEF drives i regi av FN, derav vil jeg vel anse dem også for å være av de store. :)

candyqueen_83
Skrevet

''Først Norge, så utlandet. Men det er meg.''

En merkelig holdning, synes jeg. Selv de fattigste i Norge er antakelig priveligerte i forhold til menigmann på Hait (og mange andre land). Som Niccola så treffende sa det - vi har trukket vinnerloddet alle vi som er født i Norge.

'' Jeg må ha rett til å gjøre som jeg vil, og du som du vil.''

Det har du rett i. Og jeg tar meg den frihet å kommentere det :-)

Man kan selvfølgelig ikke sammenligne en fattig i Norge, og en på Haiti. Men i Norge har vi helt andre levevilkår også, og jeg vet at ganske mange her i Norges land sliter og har det jævlig i hverdagen. De bør jo også få sjansen til å få et bedre liv?

I Norge er det så mye penger i omløp at det egentlig burde vært nok til å hjelpe alle her OG på f.eks Haiti. Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da.

Sovepose-innsamlinga til uka kunne jeg jo egentlig bidratt i da :P

candyqueen_83
Skrevet

''Er egentlig lei av at alle tv-aksjoner osv går til utenlandske formål når vi har mange i Norge også som trenger hjelp. Først Norge, så utlandet. ''

Du kan virkelig ikke sammenligne "rammede" eller "fattige" i Norge og f.eks Haiti. I sør har de faktisk INGENTING. Dette jordskjelvet har rammet et allerede lutfattig land. Rundt 80 % av befolkningen i dette landet lever i ytterste fattigdom.

Ja, vi har råd til å sørge for alle i vårt eget land. Men det faktum at vi lever i verdens aller beste land, gjør at vi jaggu har plikt til å hjelpe de som ikke har noen ting.

Men hvis vi har råd til å sørge for alle i vårt land, hvorfor gjør vi det ikke?

Jeg sammenligner dem ikke. Det går ikke for det er helt andre levevilkår.

Skrevet

Man kan selvfølgelig ikke sammenligne en fattig i Norge, og en på Haiti. Men i Norge har vi helt andre levevilkår også, og jeg vet at ganske mange her i Norges land sliter og har det jævlig i hverdagen. De bør jo også få sjansen til å få et bedre liv?

I Norge er det så mye penger i omløp at det egentlig burde vært nok til å hjelpe alle her OG på f.eks Haiti. Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da.

Sovepose-innsamlinga til uka kunne jeg jo egentlig bidratt i da :P

''Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da.

''

Det er jo ikke tilfelle. Vi har velferdsordninger i Norge som de fleste andre land i verden bare kan drømme om.

candyqueen_83
Skrevet

''Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da.

''

Det er jo ikke tilfelle. Vi har velferdsordninger i Norge som de fleste andre land i verden bare kan drømme om.

Det var den sammenligningen igjen da..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...