Gå til innhold

strøm i usa - adapter OG transformator?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man BÅDE ha adapter OG transformator dersom man reiser fra Norge til USA pga at det ikke er samme spenning på nettet? - eller vil f.eks. lader til el. tannbørste bare lade tannbørsten saktere?

Skrevet

Hei,

Det avhenger helt av utstyret du tar med. Det er tre ting som er forskjellige:

1) Du trenger en adaptor.

2) Spenningen her er 230V, der er den vanligvis 117V. Dette kan fikses med en transformator, men den må være stor hvis det er utstyr som trekker masse strøm.

3) Frekvensen er er 50Hz, der er den 60Hz. Dette er vanligvis uviktig, men de få gangene det er vesentlig, så er det dyrt med utstyr som konverterer.

Hvis det er snakk om en tannbørste, så sjekk hva som står på strømforsyningen. Veldig mange aksepterer 100 - 240V, og da er alt OK mtp spenning.

Hvis du bare skal være der i en kort periode, så kan du heller kjøpe en "gammeldags" tannbørste. Transformatorer er gjerne tunge å ta med.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg hadde med meg laptop og mobil og de trengte jeg ikke transformator til. Adapter kjøpte jeg her og det kostet 100 kroner for fire forskjellige. Jeg tror ikke du trenger på tannbørsten heller, det står ev på den boksen ved kontakten og står det 100 - 240V så går det helt greit

Skrevet

Tusen takk for raske og informative svar begge to !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...