Gå til innhold

Hvilket yrke vet du minst om?

Anbefalte innlegg

Gjest efexora
Skrevet

Jeg har en bekjennt som er meterolog. Det har slått meg at jeg ikke helt forstår hva hun gjør når hun jobber. Jeg forbinder yrket mest med de som fremfører værmeldingen på tv. Hva gjør man i løpet av en dag i dette yrket?

Og hva gjør en prosjektresultatsjef?

Skrevet

jeg vet veldig lite om veldig mange yrker. jeg vet ekstremt lite om hva mine venner gjør på jobb og det intereserer meg ikke heller.

Det var vel ikke det du spurte om, men slik ble mitt svar:o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er vel lettere å ha mene man vet noe om noen yrker. Feks lærer (vi har alle møtt dem da vi gikk på skole), lege (hvem har ikke vært der?), tannlege, frisør, bilmekaniker, elektriker, snekker, rørlegger, forsker, gartner, fysioterapeut, psykolog/psykiater, førskolelærer, helsesekretær, ingeniør, bibliotekar, renholder, servitør, kokk, konditor, butikkarbeidere, fiskeoppdrettere, veterinær.. you name it.

Noen av de nevnte kan jo ha mange funksjoner avhengig av hvilket fagfelt de er under.

Dybden på viten om innhold i yrket kan det jo være så som så med, derimot. ;-)

Skrevet

Det er vel lettere å ha mene man vet noe om noen yrker. Feks lærer (vi har alle møtt dem da vi gikk på skole), lege (hvem har ikke vært der?), tannlege, frisør, bilmekaniker, elektriker, snekker, rørlegger, forsker, gartner, fysioterapeut, psykolog/psykiater, førskolelærer, helsesekretær, ingeniør, bibliotekar, renholder, servitør, kokk, konditor, butikkarbeidere, fiskeoppdrettere, veterinær.. you name it.

Noen av de nevnte kan jo ha mange funksjoner avhengig av hvilket fagfelt de er under.

Dybden på viten om innhold i yrket kan det jo være så som så med, derimot. ;-)

forsker??

vet man alltid hva de driver med, da? ;-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

forsker??

vet man alltid hva de driver med, da? ;-)

Man vet vel hva en forsker gjør? Men hva det forskes på kan variere fra agurk til meteor eller kreftmedisin osv osv.

www.forskning.no

Gjest Niccola
Skrevet

Har en venninne som er klesdesigner og jobber i motebransjen. Den bransjen vet jeg absolutt ingenting om, og interessen er lik null.... :-)

Skrevet

Nå har jeg vært innom ganske mange yrker, så jeg har en viss peiling på hva folk driver med. Men det er en ting jeg alltid har lurt på, og det er hva folka på rådhuset egentlig driver med i arbeidstida...

Gjest rådhuset er så mangt
Skrevet

Nå har jeg vært innom ganske mange yrker, så jeg har en viss peiling på hva folk driver med. Men det er en ting jeg alltid har lurt på, og det er hva folka på rådhuset egentlig driver med i arbeidstida...

Det sitter veldig mange forskjellige folk på rådhuset. De gjør ikke det samme alle sammen ;-) i min kommuna sitter bl.a tannlegen, barnevernet, PPT, psykiatrisk sykepleietjeneste, NAV, lønn- og personal, bygg- og eiendom, rådmann, etc ec etc på rådhuset. Jeg regner med at du vet hva mange av de driver med?

Skrevet

Sitter i masse unødvenige møter.

Skrevet

Man vet vel hva en forsker gjør? Men hva det forskes på kan variere fra agurk til meteor eller kreftmedisin osv osv.

www.forskning.no

Men folk flest vet neppe mer om hverdagen til en forsker enn man vet om hverdagen til en meteorolog!

Gjest Elextra
Skrevet

Yrket jeg vet minst om har jeg sikkert ikke hørt om en gang :-)

Skrevet

Yrket jeg vet minst om har jeg sikkert ikke hørt om en gang :-)

Har du forresten hørt sangen til Asgeir Borgermoen om alle de tingene han kunne tenke seg å bli?

"jeg vil bli en førerhundfrisør... jeg vil bli en kappgangmester" og ørten andre rare titler :-)

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å forstå akkurat hva en vernepleier gjør. Har snakket med flere av dem, men ingen har klart å gi meg en definisjon jeg forstår.

Kanskje jeg skal sjekke Wikipedia :)

Gjest efexora
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å forstå akkurat hva en vernepleier gjør. Har snakket med flere av dem, men ingen har klart å gi meg en definisjon jeg forstår.

Vernepleier er en variant av sykepleier, men retter seg hovedsakelig mot psykisk utviklingshemmede og psykiatri. I boliger jobber de mest som miljøterapeuter, hvor de feks er primærkontakter for enkelte brukere og følger opp dem i forhold til ansvarsgruppemøter, individuelle planer osv.

Skrevet

Vernepleier er en variant av sykepleier, men retter seg hovedsakelig mot psykisk utviklingshemmede og psykiatri. I boliger jobber de mest som miljøterapeuter, hvor de feks er primærkontakter for enkelte brukere og følger opp dem i forhold til ansvarsgruppemøter, individuelle planer osv.

Ja, jeg har hørt det - men jeg klarer ikke helt å se hva de faktisk gjør.

Har en bekjent som er vernepleier og som jobber med habilitering. Jeg ser hva hun gjør, og forstår det.

Jeg vet også av en vernepleier som arbeider som sykepleier på sykehjem. Der gjør hun jo sykepleieroppgaver.

En annen jeg vet om jobber på psyk. - vet ikke helt hva hun gjør, men jobber vel i team med flere andre yrkesgrupper.

Hva lærer de på vernepleien? De får en slags sykepleier-light utdannelse, men også endel utenom har jeg forstått. De leker mye, og oppøver kreativiteten sin - har jeg også forstått. Hva gjør de med den?

Gjest og sosionom
Skrevet

sosionom er vel egentlig like uklart for meg. Kanskje enda mer uklart.

Skrevet

Ja! Jeg vet bare at mange av dem jobber på sosialkontor (heter vel NAV nå) og i barnevernet. Men vet ikke egentlig hva de driver med :)

Gjest socialworker
Skrevet

Bare å spørre...

Jeg er sosionom og jobber med personer som er i LAR. (Tidligere opiatavhengige som får metadon, subutex eller subuxone). Jobber på NAV og har ansvaret for å være en kontaktperson for dem i forhold til NAV og kommunens tjenester. Blir som en dør inn til de etatene, feks om personen har gjeldsproblemer og ønsker å kjøpe bolig på sikt så lager vi sammen en plan på hvordan personen skal nå sine mål. Med i planen er å få veiledning hos gjeldsrådgiver, evt bistand til å fylle ut søknadsskjemaer og slikt samt kanskje å dra i gang et samarbeidsmøte mellom gjeldsrådgiver, klient og boligkontor når prosessen har gått så langt. Ellers arrangerer jeg ansvarsgruppemøtene som er rundt den enkelte pasient, innkaller, leder møtene dersom pasienten/klienten selv ikke gjør dette eller dersom ingen andre tar ansvaret for det. Skriver også referater og tar min del av oppgavene i ettertid. Samarbeid/samtaler med pårørende er i noen tilfeller også med i pakka. Jeg har også samtaler med klientene enten på kontoret, hjemme hos dem eller feks ved at vi går en tur. Om jeg har tid så kan jeg også bidra med litt praktisk hjelp feks i forhold til flytting, kjøring til institusjon og lignende.

Det er nok litt varierende hvordan denne rollen fylles fra kontor til kontor, det handler både om ressurser, ulik rolleforståelse og faglig tilnærming, men også om ledelsens holdning til den type arbeid. Dessverre etter NAV-reformen er det en del kontorer som satser på en generalistmodell som tilsier at folk med sosialfaglig kompetanse skal gjøre veldig mange forskjellige oppgaver noe som gjør at en får mindre tid til å ha kontakt med folk.

Generelt kan en si at en sosionom er en som arbeider med sosialt arbeid rettet mot sosiale problemer. Det handler om fattigdom, men også om kriser, vanskelige livssituasjoner som folk kan komme i.

Sosionomer jobber på sosialkontor, i fengsel, på sykehus, i psykiatrien, på skoler, med flyktninger, i frivillige organisasjoner, i hjelpeorganisasjoner.. Mange steder som det er folk som kan ha behov for hjelp og/eller støtte til å overvinne en vanskelig situasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...