Gå til innhold

Noen som kjenner denne regelen/sosialen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet (7000,- mnd). Sosialkontoret dekker denne. Jeg har 2 mnd oppsigelsestid, og sier evt opp leiligheten f.o.m. 1/2-10. Vi vil få ny adresse i en annen kommune/fylke. Vi vil få bo gratis der frem til sommeren og trenger derfor ikke stønad til husleie i den andre kommunen før den tid.

Jeg tviler på at sosialkontoret i nåværende kommune dekker husleien i oppsigelsetiden når vi bor i en annen kommune og fylke. Men jeg er ikke sikker på hvordan reglene er. Er du?

Gjest si op nå
Skrevet

Hvis du vet du skal flytte så sier du opp med en gang, og venter ikke til 0102. Dersom eierne der du bor nå finner en annen leietager, som kan flytte inn tidligere, så skal du uansett ikke betale leie når noen andre har flyttet inn.

Om sosialkontoret ellers vil betale i oppsigelsestiden må du spørre dem om.

Skrevet

Her i Oslo må du ha hatt fast adresse de siste to årene for å få hjelp fra kommunen

Skrevet

Her i Oslo må du ha hatt fast adresse de siste to årene for å få hjelp fra kommunen

Hvor har du det fra?

Skrevet

Hvor har du det fra?

Sånn har det vært bestandig, Jeg spurte en gang om grunnen og de svarte at de ikke ville at folk bare kunne flytte fra en annen kommune og forvente hjelp. Det kan til og med problemer med å bytte bydel.

Skrevet

Sånn har det vært bestandig, Jeg spurte en gang om grunnen og de svarte at de ikke ville at folk bare kunne flytte fra en annen kommune og forvente hjelp. Det kan til og med problemer med å bytte bydel.

Det vil være lovstridig om de krever to års botid, og såvidt meg bekjent er dette heller ikke praksis i Oslo.

Skrevet

Jeg tror også det er lovstridig. Det er lover og rettigheter som sier at man kan bo hvor man vil (om ikke annet så i FNs Menneskerettighetserklæring), og det betyr jo at en person "på sosialen" ikke kunne bli samboer med noen i Oslo.

Det kan godt være de er vanskelige, men de har neppe hjemmel for det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det vil være lovstridig om de krever to års botid, og såvidt meg bekjent er dette heller ikke praksis i Oslo.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at det er lovstridig, jeg har aldri vært i den situasjonen sjøl,men kjenner andre som har vært, så jeg har aldri prøvd å anke en slik avgjørelse.

Skrevet

Jeg tror også det er lovstridig. Det er lover og rettigheter som sier at man kan bo hvor man vil (om ikke annet så i FNs Menneskerettighetserklæring), og det betyr jo at en person "på sosialen" ikke kunne bli samboer med noen i Oslo.

Det kan godt være de er vanskelige, men de har neppe hjemmel for det.

Med vennlig hilsen

De er kjent for å være vanskelige her, det var det sosialkontoret som fikk flest klager hos sosialombudet for noen år siden.

Gjest formelt og uformelt
Skrevet

Er du nødt til å formelt bytte til den nye adressen enda da, før leietiden er ute? Du kan kanksje vente med å melde flytting til folkeregisteret, og skrive dato fra oppsigelsen har løpt ut?

Skrevet

Så hvis en som er lam fra nakken og ned flytter fra Drammen til Oslo så blir han sittende i en krok og råtne i 2 år, uten hjelp fra hjemmesykepleie, sykehusopphold eller noe...?

candyqueen_83
Skrevet

Så hvis en som er lam fra nakken og ned flytter fra Drammen til Oslo så blir han sittende i en krok og råtne i 2 år, uten hjelp fra hjemmesykepleie, sykehusopphold eller noe...?

Hjemmetjeneste har man krav på med en gang uansett om du bare skal på ferie for en helg.

Men stønader kan det godt være det er to år grense på. Aner ikke.

Skrevet

Er du nødt til å formelt bytte til den nye adressen enda da, før leietiden er ute? Du kan kanksje vente med å melde flytting til folkeregisteret, og skrive dato fra oppsigelsen har løpt ut?

Det synes jeg er et uklokt forslag til en som vel også i fremtiden kan komme til å trenge hjelp fra nav. Det vil grense til misbruk av sosiale tjenester.

Skrevet

Det er svært mange år siden ordningen om at hjelptrengende ikke kunne flytte ble avskaffet. Jeg husker ikke om det var i 1964 eller enda tidligere.

Gjest formelt og uformelt
Skrevet

Det synes jeg er et uklokt forslag til en som vel også i fremtiden kan komme til å trenge hjelp fra nav. Det vil grense til misbruk av sosiale tjenester.

Ja du har sikkert rett, det var uklokt.

Gjest si op nå
Skrevet

Det grenser ikke, det er misbruk. sosialtjenesten bryr seg forøvrig ikke med folkeregistrert adresse, men hvor du oppholder deg.

Gjest si op nå
Skrevet

Du tar feil

Skrevet

Det er svært mange år siden ordningen om at hjelptrengende ikke kunne flytte ble avskaffet. Jeg husker ikke om det var i 1964 eller enda tidligere.

Det bare hørtes ut fra Dorthe at man ikke fikk noen form for hjelp:

''Her i Oslo må du ha hatt fast adresse de siste to årene for å få hjelp fra kommunen.''

candyqueen_83
Skrevet

Det bare hørtes ut fra Dorthe at man ikke fikk noen form for hjelp:

''Her i Oslo må du ha hatt fast adresse de siste to årene for å få hjelp fra kommunen.''

Det er feil når det gjelder hjemmetjeneste hvertfall. Uff, for en tanke. Det hadde jo vært grusomt om man skulle bli liggende uten hjelp :o(

Skrevet

Det er feil når det gjelder hjemmetjeneste hvertfall. Uff, for en tanke. Det hadde jo vært grusomt om man skulle bli liggende uten hjelp :o(

Hvis man har ligget siden 1964 så er det på tide med hjelp! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...