Gå til innhold

Trond Linstads muslimske manifest

Anbefalte innlegg

Gjest firepile
Skrevet

Trond Linstads muslimske manifest

Muslimer i Norge trenger å vite hvordan de skal være, tenke og handle.

Trond Ali Linstad, eks-AKP'er og norskættet sjiamuslim, har nå kommet med sitt muslimske manifest:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3482061.ece

La spesielt merke til disse punktene:

3. Gud er den høyeste autoritet. Han er faktisk den eneste autoritet. Ingen muslim bøyer seg for andre enn Ham.

9. Ta vare på den islamske identiteten. Og heis islamske flagg! Reis islamske institusjoner. Bygg islamske skoler, styrk islamske barnehager og start islamske ungdomsklubber.

13. Muslimer tror ikke på det liberale demokratiet, styreformen her hos oss.

14. Islam er en offensiv tro. Den er sanksjonert av Gud. Og troen gjelder for alle.

15. Islam er den ultimate tro. Den skal gjelde på Den siste dag.

Den største utfordringen norske muslimer har, er at mørkemenn som Trond Ali Lindstad prøver å bestemme hvordan de skal være, tenke og handle i stedet for at de skal få lov til å gjøre seg opp meninger selv.

At Trond Linstad presenterer et manifest der han prøver å fremstille Islam i Norge som en uniform femtekolonne med kun en overflatisk respekt for lover, regler og normer er motbydelig og gjør stor skade, ikke bare for norske muslimer, men for det norske samfunnet som et kosmopolitisk og flerkulturellt landskap.

Skam deg, Linstad.

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

32

• Sør

16

• Mary Poppins

3

• tusseline

1

Gjest ble skuffet
Skrevet

Når du kun siterete deler teksten, så mistet vi deler av betydningen.

Jeg synes dine utdragene virket som et forsøk på å manipulere og få oss til åtenke negeativt, mens teksten egentlig forsøkte å formidle noe helt annet.

Nemlig at man kan leve som en god muslim, i det norske samfunnet, men at man parallellt med dette bør både etterleve og respektere de regler og normer som gjelder i dette landet.

Skjønner ikke helt hvorfor du måtte vri dette til å fremstå som noe ekstremistisk!

Gjest firepile
Skrevet

Når du kun siterete deler teksten, så mistet vi deler av betydningen.

Jeg synes dine utdragene virket som et forsøk på å manipulere og få oss til åtenke negeativt, mens teksten egentlig forsøkte å formidle noe helt annet.

Nemlig at man kan leve som en god muslim, i det norske samfunnet, men at man parallellt med dette bør både etterleve og respektere de regler og normer som gjelder i dette landet.

Skjønner ikke helt hvorfor du måtte vri dette til å fremstå som noe ekstremistisk!

''Skjønner ikke helt hvorfor du måtte vri dette til å fremstå som noe ekstremistisk!''

Jeg vrir ingening. Jeg listet bare opp hva mannen har skrevet. Lindstad som gammel AKP'er viser her sitt sanne ansikt. Han fremstår ekstemistisk og anti-demokratisk. Men mannens støtte til autoritære bevegelser er i hvertfall konsekvent, det være seg kommunistiske eller religiøse retninger.

Gjest migueline
Skrevet

Jeg er totalt uenig med deg. Jeg synes de punktene er godt fremsatte og god støtte for muslimer til å leve i tråd med sin tro og norske lov og regler. Jeg forstår ikke hvordan dette kan tolkes på en annen måte.

Jeg er helt enig i at krigføring av vestlige makter med USA i spissen må bekjempes.

Gjest firepile
Skrevet

Jeg er totalt uenig med deg. Jeg synes de punktene er godt fremsatte og god støtte for muslimer til å leve i tråd med sin tro og norske lov og regler. Jeg forstår ikke hvordan dette kan tolkes på en annen måte.

Jeg er helt enig i at krigføring av vestlige makter med USA i spissen må bekjempes.

Lindstad er en orm som snakker med to tunger. Dette er en mann som forakter det sekulære demokratiet og egentlig vil ha et diktatorisk prestestyre innsatt av Gud. Hvis du tok av deg PK-brillene dine ser du det.

Gjest ble skuffet
Skrevet

''Skjønner ikke helt hvorfor du måtte vri dette til å fremstå som noe ekstremistisk!''

Jeg vrir ingening. Jeg listet bare opp hva mannen har skrevet. Lindstad som gammel AKP'er viser her sitt sanne ansikt. Han fremstår ekstemistisk og anti-demokratisk. Men mannens støtte til autoritære bevegelser er i hvertfall konsekvent, det være seg kommunistiske eller religiøse retninger.

Du listet det jo ikke opp, du isolerte deler av det han hadde skrevet og unnlot derfor å presentere hele budskapet.

Tatt ut av sin sammenheng, kan jeg godt være med på at dette lyder ekstremistisk men når en leser hele artikkelen, fremstår det jo ikke slik i det hele tatt!

Gjest firepile
Skrevet

Du listet det jo ikke opp, du isolerte deler av det han hadde skrevet og unnlot derfor å presentere hele budskapet.

Tatt ut av sin sammenheng, kan jeg godt være med på at dette lyder ekstremistisk men når en leser hele artikkelen, fremstår det jo ikke slik i det hele tatt!

Selv Islamsk Råd Norge reagerer:

"– Dekreter fra religiøse ledere, som bryter med norsk lov, har ingen gyldighet, sier Shoaib Sultan, generalsekretær i Islamsk Råd Norge."

http://www.fritanke.no/NYHETER/2010/Islamsk_rad__Ikke_behov_f

or_Linstads_manifest/

"Generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, reagerer sterkt på Linstads "muslimske manifest.

"– Dette er veldig drøyt. Jeg reagerte først og fremst på dette om at muslimer "ikke skal ta til seg normer som ikke er forenelig med islam". Her oppfordrer han jo til lovbrudd. "

hidi, the scorpion
Skrevet

"– Dekreter fra religiøse ledere, som bryter med norsk lov, har ingen gyldighet, sier Shoaib Sultan, generalsekretær i Islamsk Råd Norge."

or_Linstads_manifest/

"Generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, reagerer sterkt på Linstads "muslimske manifest.

"– Dette er veldig drøyt. Jeg reagerte først og fremst på dette om at muslimer "ikke skal ta til seg normer som ikke er forenelig med islam". Her oppfordrer han jo til lovbrudd. "

Jeg er enig med deg. Vi bør vokte oss vel for muslimer!

Uansett hvor liberale Sør og noen andre her er, så kan man _ikke_ stole 100% på muslimer. De kan være våre venner/kjærester/ektefeller, men de er først er fremst muslimer. Og de har en helt spesiell og egenartet måte å se verden/vesten på.

Gjest migueline
Skrevet

Uansett hvor liberale Sør og noen andre her er, så kan man _ikke_ stole 100% på muslimer. De kan være våre venner/kjærester/ektefeller, men de er først er fremst muslimer. Og de har en helt spesiell og egenartet måte å se verden/vesten på.

Dette er ikke i tråd med Jesu lære. Han respekterte alle mennesker uansett kjønn, rase eller religion. De utsagnene dine viser at du ikke følger hans råd.

Gjest migueline
Skrevet

Lindstad er en orm som snakker med to tunger. Dette er en mann som forakter det sekulære demokratiet og egentlig vil ha et diktatorisk prestestyre innsatt av Gud. Hvis du tok av deg PK-brillene dine ser du det.

-ble skuffet- har rett. Du tar dette ut av sammenheng og gjør det på en slik måte at det fremstår som negativt. Du er ute etter å gjøre andre mennesker mistenksomme og det liker jeg ikke.

Gjest firepile
Skrevet

-ble skuffet- har rett. Du tar dette ut av sammenheng og gjør det på en slik måte at det fremstår som negativt. Du er ute etter å gjøre andre mennesker mistenksomme og det liker jeg ikke.

Nei, jeg tar dette ikke ut av en sammenheng.

http://www.fritanke.no/NYHETER/2010/Islamsk_rad__Ikke_behov_f or_Linstads_manifest/

"Generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, reagerer sterkt på Linstads" muslimske manifest.

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette er ikke i tråd med Jesu lære. Han respekterte alle mennesker uansett kjønn, rase eller religion. De utsagnene dine viser at du ikke følger hans råd.

''Dette er ikke i tråd med Jesu lære. Han respekterte alle mennesker uansett kjønn, rase eller religion. De utsagnene dine viser at du ikke følger hans råd.''

Feil! Jesus sa vi skulle følge sannhet;) Koranen oppfordrer muslimer til å lyve for ikketroende, fordi de er ikke bedre enn hunder...

Jeg respekterer muslimer og deres rett til å tro, men ikke deres rett til å utøve vold.

Har du lest Koranen?

Gjest ble skuffet
Skrevet

or_Linstads_manifest/

Det er faktisk en liten forskjell på normer og lover da.

Det snakkes om oppfordring til lovbrudd: Hvilke lovbrudd da?

Sånn i farten, kan ikke jeg komme på en eneste lov i Norge som kommer i konflikt med islam og som gjør at en muslim MÅ velge mellom Guds lov eller Norges lover.

Har inntrykk av at man kaster seg ut i denne debatten med hjertet og ikke med hodet.

Denne artikkelen sikter seg også inn på de ekstreme, de som som misliker vårt samfunn. Linstad snakker jo her om å faktisk praktisere islam. En islam som er ren, og ikke preget av dårlig kultur, dårlige handlinger, som forbyr kriminelle handlinger, som forbyr å behandle andre mennesker på en dårlig måte, som forbyr å tvinge sin religion på andre.

En religon som påbyr muslimer å følge landets lover og gjennom sine handlinger gjøre andre postivt innstilte. MEN samtidig beholde sin religion og ikke la seg påvirke av det som av islam blir ansett som negativt/forbud.

Å ikke bøye seg for andre enn Gud, handler nettopp om det.

Jeg klarer bare ikke forstå hvordan dette kan tolkes så til de grader i verste mening!

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er faktisk en liten forskjell på normer og lover da.

Det snakkes om oppfordring til lovbrudd: Hvilke lovbrudd da?

Sånn i farten, kan ikke jeg komme på en eneste lov i Norge som kommer i konflikt med islam og som gjør at en muslim MÅ velge mellom Guds lov eller Norges lover.

Har inntrykk av at man kaster seg ut i denne debatten med hjertet og ikke med hodet.

Denne artikkelen sikter seg også inn på de ekstreme, de som som misliker vårt samfunn. Linstad snakker jo her om å faktisk praktisere islam. En islam som er ren, og ikke preget av dårlig kultur, dårlige handlinger, som forbyr kriminelle handlinger, som forbyr å behandle andre mennesker på en dårlig måte, som forbyr å tvinge sin religion på andre.

En religon som påbyr muslimer å følge landets lover og gjennom sine handlinger gjøre andre postivt innstilte. MEN samtidig beholde sin religion og ikke la seg påvirke av det som av islam blir ansett som negativt/forbud.

Å ikke bøye seg for andre enn Gud, handler nettopp om det.

Jeg klarer bare ikke forstå hvordan dette kan tolkes så til de grader i verste mening!

''Sånn i farten, kan ikke jeg komme på en eneste lov i Norge som kommer i konflikt med islam og som gjør at en muslim MÅ velge mellom Guds lov eller Norges lover.''

Man skal lyve for falske hunder ( ikke-troende)...

Sånn i farten har du sikkert ikke lest Koranen heller...?

Skrevet

Og jeg kan finne bibelsitater om å skjære opp gravide kvinner. Gjør alle kristne det?

Det du gjør, hidi, er å utsette andre for de fordommene du klager over at du blir utsatt for.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg leste hele manifestet for et par dager siden, og fant det meget tvetydig - at ting kan tolkes, eller man kan påstå at han mener, på flere forskjellige måter. Uheldig for alle.

Altså en kritikk at språket hans er for vagt.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Og jeg kan finne bibelsitater om å skjære opp gravide kvinner. Gjør alle kristne det?

Det du gjør, hidi, er å utsette andre for de fordommene du klager over at du blir utsatt for.

Med vennlig hilsen

''Det du gjør, hidi, er å utsette andre for de fordommene du klager over at du blir utsatt for.''

Muligens;) Men jeg vil ikke at kristne skal styre verden, ei heller annen religion.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg leste hele manifestet for et par dager siden, og fant det meget tvetydig - at ting kan tolkes, eller man kan påstå at han mener, på flere forskjellige måter. Uheldig for alle.

Altså en kritikk at språket hans er for vagt.

Med vennlig hilsen

''Jeg leste hele manifestet for et par dager siden, og fant det meget tvetydig - at ting kan tolkes, eller man kan påstå at han mener, på flere forskjellige måter. Uheldig for alle.'''

Jeg personlig, kunne aldri hate noen, men å stole på muslimer, er som å gå tilbake hundrevis av år...

Les her

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat14/thread36480/

Skrevet

''Jeg leste hele manifestet for et par dager siden, og fant det meget tvetydig - at ting kan tolkes, eller man kan påstå at han mener, på flere forskjellige måter. Uheldig for alle.'''

Jeg personlig, kunne aldri hate noen, men å stole på muslimer, er som å gå tilbake hundrevis av år...

Les her

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat14/thread36480/

Å tillegge folk egenskaper/løgn basert på religion er å gå tilbake 75 år.

Det er faktisk ikke bedre å si slikt om muslimer enn det var å si det om jøder.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Det du gjør, hidi, er å utsette andre for de fordommene du klager over at du blir utsatt for.''

Muligens;) Men jeg vil ikke at kristne skal styre verden, ei heller annen religion.

Av alle verdens religioner er islam og kristendommen "tvillingene".

Nei, jeg er ateist og vil selvsagt heller ikke at teistene skal styre verden, men jeg er fremdeles for religionsfrihet.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...