Gå til innhold

Dødelig å drikke saltvann?

Anbefalte innlegg

Gjest crazyashell
Skrevet

Hørte det var en som sa at et glass med saltvann fra dødehavet er dødelig. Hvordan kan dette være dødelig? At man tørker ut? Men vil ikke kroppen rekke å skille seg med alt saltvannet før hele kroppen tørker ut?

Skjønner ikke dette...

Gjest Dødehavet
Skrevet

Jeg har lest om alle selvmordsmetodene som finnes, og jeg har aldri hørt om dette. Det stemmer nok ikke.

Gjest Elextra
Skrevet

Dødehavet har jeg ikke prøvd meg på (har badet der, men ikke drukket vannet), dog har jeg ufrivilling drukket masse saltvann når jeg har stått på vannski. Dette har gjerne kommet opp igjen i "styrtspy" like etterpå *urk*

Skrevet

En overdose vanlig salt er dødelig, så det blir det samme som å drikke konsentrert saltvann. Det er ikke bare uttørking som er problemet, det virker giftig (ødelegger saltbalansen). Jeg husker ikke hvor mye som skal til for å ta livet av et menneske. Tror forresten at man kaster opp hvis man drikker saltvann, har hørt at lunkent saltvann er brekkmiddel. *urk*

Skrevet

Det er dødelig hvis du er dehydrert fra før. Så en film for flere år siden som gjorde inntrykk. Noen hadde havarert på havet, og satt i livbåter, uten vann eller hjelp. Ingen mat, ingen vann, og de fikk ikke hjelp med det første...

De ble så tørste, så ufattelig tørste, og to av dem klarte ikke motstå, men drakk av saltvannet... Selv om de andre sa de ikke måtte gjøre det...

De som døde var de som drakk saltvann....

tror det var basert på sann historie, uten at jeg skal si det for sikkert, er en del år siden.

Gjest Elextra
Skrevet

En overdose vanlig salt er dødelig, så det blir det samme som å drikke konsentrert saltvann. Det er ikke bare uttørking som er problemet, det virker giftig (ødelegger saltbalansen). Jeg husker ikke hvor mye som skal til for å ta livet av et menneske. Tror forresten at man kaster opp hvis man drikker saltvann, har hørt at lunkent saltvann er brekkmiddel. *urk*

'' Tror forresten at man kaster opp hvis man drikker saltvann''

Ja, som nevnt annet sted i tråden har jeg flere ganger erfart akkurat det under vannski.

Skrevet

Nyrene klarer bare å skille ut en viss saltmengde på en viss tid. Feil konsentrasjon av salter i og rundt ulike typer celler kan være fatalt.

Skrevet

Jeg har lest om alle selvmordsmetodene som finnes, og jeg har aldri hørt om dette. Det stemmer nok ikke.

Greit å sjekke litt før en så bombastisk svarer.

”Vann, vann overalt, men ikke en dråpe å drikke,” lyder et kjent engelsk sjømannssitat. Det er faktisk en usedvanlig dårlig idé å drikke saltvann, for det kan føre til den visse død. Sjøvann inneholder nemlig cirka 3,5 prosent eller 35 000 ppm (parts per million) oppløst salt, og det er mye mer enn den menneskelige organismen tåler å få i seg. Drikkevann kan høyst inneholde 500 ppm salt. Større saltinnhold kan rett og slett dehydrere kroppen, det vil si tørke den inn. En skipbrudden person som på forhånd lider av væskemangel, kan dø av dehydrering etter bare et par glass saltvann. Saltet påvirker nemlig trykket i blodstrømmen, og cellene begynner å skille ut vann for å regulere balansen i kroppsvæskene. Når vannet kommer ut i blodstrømmen, oppstår det to alvorlige problemer. Enten stiger blodtrykket til et dødelig nivå, eller så mister cellene så mye vann at de går til grunne på grunn av inntørking

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...