Gå til innhold

Mareritt av høytlesningsbok i klassen

Anbefalte innlegg

Gjest en tvilrådig lærer
Skrevet

Jeg har i det siste hatt høytlesning for elevene mine, og vi har kommet flere kapitler uti boken. Nå har jeg fått vite av et foreldrepar at sønnen deres (7) får mareritt om natten av boken. (Han er ikke spesielt overfølsom). Boken er av Roald Dahl, heksene, og riktignok kan han vel ha litt skumle bøker, men jeg trodde denne aldersgruppen var passe, det sto 7 år + et sted.

Jeg er i et dilemma: Skal jeg stoppe å lese boken, og hva skal jeg i tilfelle si til de andre elevene om hvorfor? Eller skal jeg fortsette, og risikere at denne gutten fortsetter å få mareritt? Gutten har ikke lyst til å høre mer av boken.

Skrevet

Det skjedde med dattera mi da hun var på samme alder og hun ble sendt ut av klassen da de skulle lese. Boka var for skummel for henne.

Skrevet

Det skjedde med dattera mi da hun var på samme alder og hun ble sendt ut av klassen da de skulle lese. Boka var for skummel for henne.

Jeg fikk også problemer av den boka, gjorde de ikke bedre av å se filmen!

Gjest Lettskremt selv
Skrevet

Tror denne boka er en klassiker når det gjelder dette temaet.

Husker samme problematikken gikk i klassen på barneskolen jeg jobbet i for noen år side. Dette var snakk om 3-klassinger og det endte med at boka måtte avsluttes før den var ferdig pga klager fra foreldre med søvnløse barn.

Selv er jeg forsåvidt enig i at boka egner seg best for barn for 12 år og oppover. Det er kanskje lett å tenke på at den kan virke veldig skremmende for barn med god fantasi.

Barna blir jo stappet med skummel trolldom og effekter i filmer som Harry Potter og Ringenes herre og vi tenker ikke på at bøker faktisk kan gi mer skremmende indre tolkning og bilder enn filmer. Hjernen blir satt i større aktivitet ved lesning enn ved tv-titting. Dermed er en også gjerne mer utsatt for bearbeiding av inntrykk under søvn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...