Gå til innhold

Bryllupsplanlegging! :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da var det min tur å bli fridd til.. :o) Vi planlegger å gifte oss neste år, så er en stund til ennå (må spare penger). Vi skal vies av en fra Humanetisk forbund. har ikke så stor familie, så blir ca. 35 gjester. Har sjekket litt priser, og ser jo at det uansett blir fryktelig dyrt.. Vi kommer nok til å leie selskapslokale på et hotell og bestille mat og osv. der. Orker ikke tanken på å leie lokale og ordne med servitører osv. selv, tror ikked et hadde blitt billigere. Lokale på hotellet koster 1000,- kr, og kuvertprisen er på 1150,-. kaker skal vi ta med selv (untatt bryllupskaka).

Men så er det spørsmålet om bar da etter kaffen.. Hotellet skriver de kan sette opp bar, og at de har skjenkebevilning på alt - så jeg antar at det ikke er mulig å ha med alkohol selv og få noen kjente til å betjenene baren? MÅ vi bruke hotellet og kjøpe rådyr drikke derfra? Vi leier jo lokalet.. Hmm.. Hvordan gjorde dere det i deres bryllup? Kort fortalt?

Vi kommer til å be noen kun til fest, så da blir vi 50 stk. Vi vil vies ute i hagen til hotellet (flott sted).

Hva med blomster? Må man ebstille alt gjennom hotellet, eller kan vi ta med det selv?

Invitasjoner? Vil spare penger på det jeg kan spare på, men skal ha ny kjole. :o) (ikke rådyr, sett at man får flottte kjoler til 3000,-) Alle tips mottas med stor takk! :)

Gjest Elextra
Skrevet

Gratulerer!

Når dere har festen på et hotell, må dere antakelig regne med å betale hotellpris for både vin til maten og for baren etterpå. Jeg har i hvertfall ikke hørt om hoteller der en får drive bar med egne varer. Men dette må du jo undersøke!

Nå vet jeg ikke hva slags omgangskrets du har, men ofte blir det jo ganske mye vin til maten, og dette trekker kraftig opp prisen på hele kalaset. Det er nettopp på alkoholregningen det er mye å spare ved å ha festen i en annen type lokale, men da må man som du nevner gjøre en del selv (i det minste stå for å leie inn folk for å ordne ting).

Gjest Godt gift i ca 100 år
Skrevet

Gratulerer!

Å ha bryllupet sitt på et hotell er vel det dyreste man kan gjøre, for som Elextra sier tar de stive priser på _alt_ av drikke. De har vel ikke lov til å la folk ha med drikke selv/ha egen bar, det går på skjenkebevillingen til hotellet.

Vil bare si at det å leie et lokale slett ikke betyr så skrekkelig mye jobb. Man kan få folk til å gjøre det meste, og du kan leie inn mye arbeidskraft for det vin og sprit vil koste deg på hotellet. Hvis pengene er viktigst, altså.

I et leid lokale trenger man å sette opp bord og stoler i forkant, det kan man gjøre selv/sende brudgommen og hans venner til å gjøre.

Man må kjøpe mat, og cateringselskapene kan også stille med folk som kan servere. Eller enda rimeligere: Man kan bruke naboer/litt perifere venner/et idrettslag. Sistnevnte må man gjerne betale noen kroner, men slett ikke så mye som bare vinen til maten vil koste på hotellet.

Leier man lokale kan man selv bake/få familie og venner til å bake, og man kan ha en bar med selvinnkjøpte varer. Musikk (hvis man skal ha dans) kan være en innleid spille"mann" eller en DJ.

I vårt bryllup for ca 100 år siden (!) var det min mors venninner som sto for kjøkkenmoroa i det leide lokalet. Vi hadde ca 90 gjester til middag + 20 ekstra til kaffen, og alt i alt kom regninga (med takkkort og klær og alt) på snaut 50 laken.

Hva brudekjole angår: Sjekk hva det vil koste å få sydd kjole, f.eks. på en vgs hvor de har design og søm-linje. Siden du har god tid, kan du gjerne bli et prosjekt for noen av elevene. :-)

Skrevet

Dere må nok helt sikkert desverre belage dere på å betale hotellpris for drikke. Det kan fort bli veldig dyrt.

Jeg vet om noen bryllupper der gjestene har fått drikkebonger, og når man er tomme for bonger må man betale drikken selv. Personlig synes jeg dog ikke noe om en sånn ordning, og ville aldri hatt det selv.

Skrevet

Gratulerer så mye!!!! :o)))

En kuvertpris på 1150,- høres skrekkelig dyrt ut!?

Alkohol får dere selvfølgelig ikke ha med selv når dere leier lokaler ute, det er jo noe av det stedet tjener mest penger på.

Pynt og sånt ordner dere selv.

Skrevet

Gratulerer :-)

Var i et bryllup en gang som jeg tror ble ganske så billig,- leid lokale (fint, gammelt, stilfullt sted), spleiselag med maten (folk ble oppfordret til å ta med mat til koldtbord istedtfor gave, men i praksis ble det nok _både_ gave og mat, tror jeg). Ble super mat, med mye spennende retter, mye mer hyggelig enn en standard middag.

Skrevet

Gratulerer så mye!!!! :o)))

En kuvertpris på 1150,- høres skrekkelig dyrt ut!?

Alkohol får dere selvfølgelig ikke ha med selv når dere leier lokaler ute, det er jo noe av det stedet tjener mest penger på.

Pynt og sånt ordner dere selv.

det er med apretif, hvitvil til forett, rødvin til hovedrett, kaffe avec og kaffe til kaker.. Så er ikke så gæli egentlig, er serveringa i baren etter middagen jeg bekymrer meg litt over. :) 50 folk som drikker og fester til hotellpriser kan bli i det meste laget ja.. Hehe..

Skal forhøre meg litt med en venninne som gita seg om hvordan de gjorde det. Ikke lyst til å ruinere oss på bryllupet, vil heller legge litt mer penger i bryllupsreisa. :o)

Skrevet

det er med apretif, hvitvil til forett, rødvin til hovedrett, kaffe avec og kaffe til kaker.. Så er ikke så gæli egentlig, er serveringa i baren etter middagen jeg bekymrer meg litt over. :) 50 folk som drikker og fester til hotellpriser kan bli i det meste laget ja.. Hehe..

Skal forhøre meg litt med en venninne som gita seg om hvordan de gjorde det. Ikke lyst til å ruinere oss på bryllupet, vil heller legge litt mer penger i bryllupsreisa. :o)

Det er ikke uvanlig at gjestene selv betaler for alkoholen utover det de får til maten da. :o) Når man har selskapet på et hotell altså.

Skrevet

De kan miste sjenkebevillingen hvis dere tar med medbrakt, så det kan dere helt sikkert ikke! Men dere kan prøve å forhandle en litt bedre pris på vinene til maten. Sett også et tak på antall flasker som skal sjenkes ved bordene. Vi hadde to drinker pr person i baren etter middag og kaffe, resten måtte folk kjøpe selv.

Gjest Elextra
Skrevet

''det er med apretif, hvitvil til forett, rødvin til hovedrett, kaffe avec og kaffe til kaker.. ''

Nei, da synes jeg ikke prisen høres så verst ut!

Men du bør kanskje forhøre deg om hvor mye vin som er inkludert. Ofte kan man bli sittende timevis ved bordet, med taler og skåling, og om det f.eks. bare er beregnet ett til to glass rødvin til hovedretten kan det bli knapt.

Gjest - Ingoen -
Skrevet

Gratulerer så mye med frieriet! Såå koselig da!

Jeg vet ikke noe om det du spør om, for vi leide lokaler og skaffet mat og hjelp selv.

Lykke til med planleggingen - og med ekteskapet når den tid kommer ;-)

Skrevet

Gratulerer så mye med frieriet! Såå koselig da!

Jeg vet ikke noe om det du spør om, for vi leide lokaler og skaffet mat og hjelp selv.

Lykke til med planleggingen - og med ekteskapet når den tid kommer ;-)

Takk :)

Skrevet

Gratulerer så masse, og lykke til med forberedelsene! :0)

Skrevet

Jeg synes den kuvertprisen var litt i overkant. Hvor mange retter skal dere ha? Vi skal også ha festen på hotell, og fikk oppgitt 550 pr. kuvert for tre retter, drikke til maten og kaffe/cognac.

Skrevet

Vi leide et selskapslokale da vi giftet oss. De hadde skjenkebevilgning. Vi kunne ha med vin til maten selv, men ikke brennvin. Vi betalte for brukt mengde drikke, og ikke per åpnet flaske.

Jeg antar hotellet ikke godtar at dere har med drikke selv, eller bruker egne folk. Er vel noen lover omkring dette i forhold til skjenkebevilgningen. Hvorvidt dere betaler for hver åpnede flaske, eller for faktisk brukt drikke kan dere jo spørre om.

Jeg vil tro dere kan bestille blomster selv og få dem levert til hotellet. Dette må du spørre hotellet om.

Jeg kjøpte ny kjole - kostet flesk, men jeg angrer ikke :)

Vi lagde invitasjoner, bordkort og menyer selv. De ble fine, og var i fargetemaet vi hadde valgt.

Mannen min leide klær den dagen. Det sparte vi jo litt på :)

Ellers brukte vi opp igjen blomster brukt til pynt i kirken, til å pynte opp festlokalet med. I tillegg hadde vi blomster til bordene.

Glemte å gratulerer deg... Gratulerer så hjerteligst!!!

Skrevet

Jeg synes den kuvertprisen var litt i overkant. Hvor mange retter skal dere ha? Vi skal også ha festen på hotell, og fikk oppgitt 550 pr. kuvert for tre retter, drikke til maten og kaffe/cognac.

Jøss - det er billig! hvilket hotell er dette da? har sjekket mange hoteller nå, og det billigste jeg finner er 1040,- per kuvert.

Skrevet

Vi leide et selskapslokale da vi giftet oss. De hadde skjenkebevilgning. Vi kunne ha med vin til maten selv, men ikke brennvin. Vi betalte for brukt mengde drikke, og ikke per åpnet flaske.

Jeg antar hotellet ikke godtar at dere har med drikke selv, eller bruker egne folk. Er vel noen lover omkring dette i forhold til skjenkebevilgningen. Hvorvidt dere betaler for hver åpnede flaske, eller for faktisk brukt drikke kan dere jo spørre om.

Jeg vil tro dere kan bestille blomster selv og få dem levert til hotellet. Dette må du spørre hotellet om.

Jeg kjøpte ny kjole - kostet flesk, men jeg angrer ikke :)

Vi lagde invitasjoner, bordkort og menyer selv. De ble fine, og var i fargetemaet vi hadde valgt.

Mannen min leide klær den dagen. Det sparte vi jo litt på :)

Ellers brukte vi opp igjen blomster brukt til pynt i kirken, til å pynte opp festlokalet med. I tillegg hadde vi blomster til bordene.

Glemte å gratulerer deg... Gratulerer så hjerteligst!!!

Takk takk :o) Mest lyst til å leie lokaler der vi får lånt servise og duker, så kan jeg pynte bordene og lage menyer osv. selv. Også sette opp bar selv, bestille catering med en servitør + noen flere jeg kjenner som kan servere - det hadde vi nok spart en del på.. Blomster ka jeg bestille og hente selv. Min kommende ektemann *knis* skal leie klær..

Skrevet

Jøss - det er billig! hvilket hotell er dette da? har sjekket mange hoteller nå, og det billigste jeg finner er 1040,- per kuvert.

Vet ikke om det blir billigere pr. kuvert med flere gjester? Vi blir ca. 60 til middag. Hotellet ligger i Hallingdal.

Skrevet

Gratulerer!

Vi var så heldige å få hele feiringen i gave, så vi betalte fotograf og blomstene selv (tror jeg det var)

Vi leide selskapslokale og var vel 70 personer totalt.

Det var faste menyer og ansatte som serverte oss.

Mener å huske at det kostet rundt 1000,- kuvert for tre retter, eks. drikke.

Vin og øl og mineralvann ble servert.

Cognac og lignende til kaffen.

Utover det var det bar, og det ble sendt egen regning på dette (tror jeg). Gjestene betalte selvsagt ingenting.

Var veldig kjekt at alt var inkludert og servering og alt var profesjonelt.

Bestilte kaker og hadde med noen egenbakte (familie som hjalp til).

Var veldig fornøyde med bryllupet vårt - en herlig fest med familie og venner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...