Gjest Anne-Kate Omre Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei. Jeg har en sønn på 23 år som ”sliter” med å få i seg mat. Han er svært tynn og ser ut som om han er 15-16 år i kroppen. Dette er et stort kompleks for han. Gutten har hatt ME (kronisk utmattelsessyndrom) fra han var ca 16 år, noe som gjør at han dessverre ikke har orker å trene så mye. Han var en svært aktiv gutt, som drev med idrett frem til han fikk ME. Vi opplever at han blir bedre, men det tar tid før han er helt i form. Fra han var liten har han spist lite. Jeg tok dette tidlig opp med legen, da jeg fikk følelsen av at han opplevde et ubehag når han spiste. Dette fikk jeg dessverre ikke gehør for. Etter han ble voksen har han selv tatt dette opp og vært igjennom gastroskopi, men de finner ikke ut av det. Han får fort vondt i magen og orker ikke å spise mye. Han har selv funnet ut at han ikke tåler hvetemel, men tror det også kan være andre matvarer han reagerer på. Dette har han foreløpig ikke funnet ut av. Han opplever at fastlegen ikke har forståelse for dette med mat og vekt så lenge prøvene er fine. Spørsmålet er: Finnes det et ”senter” hvor du kan få veiledning og trening, samt kostholdsveiledning for å ØKE i vekt? Det å kunne være på ”noen” ukers opphold tror han kunne vært til stor hjelp. Alltid er det snakk om å gå ned i vekt, men det er liten fokus på de som ønsker å gå opp i vekt. Problemet er like stort for de som sliter med denne problematikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342352-helsesenter-for-de-som-%C3%B8nsker-%C3%A5-g%C3%A5-opp-i-vekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ergoo Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg er ikke kjent med at det finnes slike sentere noen steder, men hva med helsestudio og personlig trener som legger opp trening og en kostholdsplan for han hvor hans "begrensinger" blir vektlagt? Proteinpulver kan også være en god ting hvis det er enklere for han å få i seg flytende. Men det bør kombineres med litt trening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342352-helsesenter-for-de-som-%C3%B8nsker-%C3%A5-g%C3%A5-opp-i-vekt/#findComment-2895624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg har slitt med det og fikk beskjed om å drikke 3 Fortimel om dagen, en etter hvert måltid hvis jeg spiste normalt og 6 stykker hvis jeg spiste lite. Ellers så driver begge guttene mine å trener med vekter og jeg kan se forandring på eldstemann, han er ikke så tynn og slengete lenger. Nå er det melk i Fortimel, men de har andre ernæringsdrikker også som er beregnet for folk som er allergiske 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342352-helsesenter-for-de-som-%C3%B8nsker-%C3%A5-g%C3%A5-opp-i-vekt/#findComment-2895625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hei Først til kostproblematikken: Først og fremst er det viktig at sønnen din blir grundig undersøkt for å utelukke en tarmsykdom som Crohn eller Cøliaki. Vær obs på at hvis han på egenhånd har kuttet ut alle glutenholdige produkter så er det nærmest umulig å stille en diagnose på cøliaki. Hvis han bare unngår hvetemel, men spiser rug (og eventuelt spelt) er det greitt. Det bør tas blodprøver for å sjekke blodstatus med ferritin (jern i blodet) og Vitamin B12 og også Vitamin D. Hvis alt er i orden kan dere satse på å bygge ham opp både i matveien og fysisk. Han bør spise små og hyppige måltider med mat som inneholder både fett, protein og karbohydrat (ikke sukker, i alle fall ikke mye). La ham spise det han liker og som han føler ikke skaper problemer. Det kan godt være matvarer som ikke er bra for magen hans selv om det ikke dreier seg om en overfølsomhet. Han trenger ingen tilskudd hvis alle blodprøver er i orden, men kan gjerne ta en multivitamintablett. Så til det fysiske. Sats på langsom opptrening av hele kroppen med aktiviteter som han liker, gjerne på et godt treningsstudio med flinke instruktører. Ikke prøv å få raske resultater, bruk tid og det må være litt lystbetonet. Styrketrening er bra, men han bør få veiledning av en instruktør før han setter i gang på egen hånd. Dessverre finnes det ikke så vidt jeg vet, og jeg har også spurt en idrettsmedisiner, helsesenter hvor han kan gå opp i vekt og få god trening. Men dette er jeg sikker på dere vil klare med litt hjelp som jeg har vært inne på. Lykke til, og jeg hører gjerne fra deg igjen hvis det er noe som er uklart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342352-helsesenter-for-de-som-%C3%B8nsker-%C3%A5-g%C3%A5-opp-i-vekt/#findComment-2897078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.