Gå til innhold

Hva synes dere om Skah-saken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Livet er definitivt mer komplisert enn det burde være! :-)

Med vennlig hilsen

:)

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

47

• Janna

20

• tusseline

8

• Bookworm

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Joda, og det er veldig fint, men ser du ikke at Skah kan ta ungene tilbake til Marokko, og berettige det med at "det vesentlige var jo at ungene kom tilbake til Marokko etter at de ble bortført til Norge"?

Problemet er at den argumentasjonen fungerer begge veier.

Dessverre.

Med vennlig hilsen

At du ikke gir deg på dette. Ungene ble hentet fordi de ville det. Ikke bortført.

I tillegg så rettferdiggjør ikke en forbrytelse en annen. Hvis du slår meg over kjeften først, så har ikke jeg automatisk rett til å sparke deg når du ligger nede.

Så hvis Skah henter ungene tilbake fra Norge mot deres vilje, så er ikke det greit.

Skrevet

At du ikke gir deg på dette. Ungene ble hentet fordi de ville det. Ikke bortført.

I tillegg så rettferdiggjør ikke en forbrytelse en annen. Hvis du slår meg over kjeften først, så har ikke jeg automatisk rett til å sparke deg når du ligger nede.

Så hvis Skah henter ungene tilbake fra Norge mot deres vilje, så er ikke det greit.

Det er frykelig så vanskelig dette er for deg. Ungene er mindreårige, så det er ikke hva de ønsker som er poenget her. Dessverre. Så lenge det skjer uten farens samtykke så blir det bortføring av mindreårige (helt uavhengig av om den mindreårige ønsket det eller ei).

Greit?

Og selv om en forbrytelse ikke rettferdiggjør en annen, så kan man ikke akkurat fordømme Marokko hvis "vi" driver med akkurat det samme selv, ja?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er frykelig så vanskelig dette er for deg. Ungene er mindreårige, så det er ikke hva de ønsker som er poenget her. Dessverre. Så lenge det skjer uten farens samtykke så blir det bortføring av mindreårige (helt uavhengig av om den mindreårige ønsket det eller ei).

Greit?

Og selv om en forbrytelse ikke rettferdiggjør en annen, så kan man ikke akkurat fordømme Marokko hvis "vi" driver med akkurat det samme selv, ja?

Med vennlig hilsen

''Ungene er mindreårige, så det er ikke hva de ønsker som er poenget her. ''

I en slik vanskelig sak bør det i høyeste grad være vesentlig hva to barn på 13 og 16 år mener.

Skrevet

Greit?

Med vennlig hilsen

Jeg synes saken er ganske enkel. Og mer nyansert enn det du er villig til å ta inn over deg.

Jo vi kan fordømme. Selv om barna ble hentet mot farens vilje i Marokko, og man kaller det kidnapping. Så er barna nå i Norge. Det ville vært mer ulovlig å hente dem her.

Det at barna ble hentet i Marokko var en EN kriminell handling i Marokko som land. Hvis de blir hentet i Norge vil det bli begått to kriminelle handlinger. Kidnapping OG utførsel mot deres vilje fra landet.

I Marokko var den eneste kriminelle handlingen utførsel av barna mot farens vilje. De ble ikke kidnappet i den forstand at de selv ønsket å dra.

Hvis barna ønsker å dra tilbake til Marokko, så regner jeg med at de har muligheten til det. Jeg tviler på at moren holder dem i Norge mot deres vilje.

Skrevet

I en slik vanskelig sak bør det i høyeste grad være vesentlig hva to barn på 13 og 16 år mener.

Enig!

Skrevet

Jeg synes saken er ganske enkel. Og mer nyansert enn det du er villig til å ta inn over deg.

Jo vi kan fordømme. Selv om barna ble hentet mot farens vilje i Marokko, og man kaller det kidnapping. Så er barna nå i Norge. Det ville vært mer ulovlig å hente dem her.

Det at barna ble hentet i Marokko var en EN kriminell handling i Marokko som land. Hvis de blir hentet i Norge vil det bli begått to kriminelle handlinger. Kidnapping OG utførsel mot deres vilje fra landet.

I Marokko var den eneste kriminelle handlingen utførsel av barna mot farens vilje. De ble ikke kidnappet i den forstand at de selv ønsket å dra.

Hvis barna ønsker å dra tilbake til Marokko, så regner jeg med at de har muligheten til det. Jeg tviler på at moren holder dem i Norge mot deres vilje.

'' Selv om barna ble hentet mot farens vilje i Marokko, og man kaller det kidnapping.''

"Hjelp til å rømme" er mer dekkende.

Skrevet

Poenget er fremdeles at "vi" utfører ulovligheter i andre land (og man teller ikke ulovligheter på den måten du gjør).

Og derfor kan det neste bli at Marokko gjør det samme her. Enten med Skahs barn eller andres.

Dessuten virker det ikke som om du forstår at under loven der så er de mindreårige fremdeles, og derfor er det irrelevant om de er 2 år eller 12 år - det er bortføring uansett.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, men her er det ikke snakk om hvordan lovverket burde være, men hvordan det er. Det er det man må forholde seg til.

Med vennlig hilsen

Gjest Gamle doleren
Skrevet

Poenget er fremdeles at "vi" utfører ulovligheter i andre land (og man teller ikke ulovligheter på den måten du gjør).

Og derfor kan det neste bli at Marokko gjør det samme her. Enten med Skahs barn eller andres.

Dessuten virker det ikke som om du forstår at under loven der så er de mindreårige fremdeles, og derfor er det irrelevant om de er 2 år eller 12 år - det er bortføring uansett.

Med vennlig hilsen

Da får vi heller ta den " siden marrokanerene gjør så mye galt her i norge ( narkotika, voldtekter, drap ) så går det opp i eininga"

Om vi skal følge mentaliteten til Sør her.

men som gammel DOLer med god kjennskap til Sør, så vet jeg at det ikke nytter å diskutere med han når han har bestemt seg ;)

Skrevet

Da får vi heller ta den " siden marrokanerene gjør så mye galt her i norge ( narkotika, voldtekter, drap ) så går det opp i eininga"

Om vi skal følge mentaliteten til Sør her.

men som gammel DOLer med god kjennskap til Sør, så vet jeg at det ikke nytter å diskutere med han når han har bestemt seg ;)

Hei, hvem enn du nå er.

Det er dog en forskjell på individer som begår kriminalitet, og hvis staten Marokko sender folk hit.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

''Poenget er fremdeles at "vi" utfører ulovligheter i andre land''

Har "vi" egentlig utført ulovligheter bortsett fra å hjelpe innesperrede barn å rømme?

Moralen blir uansett at norske kvinner ikke under noen omstendighet må finne på å gifte seg med muslimske busemenn.

Skrevet

''Poenget er fremdeles at "vi" utfører ulovligheter i andre land''

Har "vi" egentlig utført ulovligheter bortsett fra å hjelpe innesperrede barn å rømme?

Moralen blir uansett at norske kvinner ikke under noen omstendighet må finne på å gifte seg med muslimske busemenn.

Hvis du leser i tråden så ser du det forklart omtrent ørten ganger - bortføring av mindreårige.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du leser i tråden så ser du det forklart omtrent ørten ganger - bortføring av mindreårige.

Med vennlig hilsen

Nåvel. Det er et definisjonsspørsmål.

Skrevet

Nåvel. Det er et definisjonsspørsmål.

Vel, i Norge er det norsk lov som gjelder.

I Marokko er det marokansk lov som gjelder.

Ergo må man bruke den marokanske definisjonen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Siden begge barna er norske statsborgere, og moren er tilkjent foreldreansvaret i en norsk rett, følger vi norsk lov.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Så da mener du at barna skulle sittet i Marokko og venta til de begge ble 18, slik at de kunne reise til Norge av fri vilje? Og at moren ikke skulle få treffe barna sine før den tid?

Jeg har ikke satt meg godt inn i saken, altså. Og jeg synes ikke så veldig om cowboystunts. Likevel mener jeg det blir for enkelt å bare si at det er marokkansk lov som gjelder.

Skrevet

Så da mener du at barna skulle sittet i Marokko og venta til de begge ble 18, slik at de kunne reise til Norge av fri vilje? Og at moren ikke skulle få treffe barna sine før den tid?

Jeg har ikke satt meg godt inn i saken, altså. Og jeg synes ikke så veldig om cowboystunts. Likevel mener jeg det blir for enkelt å bare si at det er marokkansk lov som gjelder.

''Så da mener du at barna skulle sittet i Marokko og venta til de begge ble 18, slik at de kunne reise til Norge av fri vilje? Og at moren ikke skulle få treffe barna sine før den tid?''

Yrkeskverulanten "sør" mener alltid det som er nødvendig for å være uenig med alle andre.

Skrevet

Det er faktisk sånn det fungerer internasjonalt. I Norge gjelder norske lover og regler, i Marokko gjelder Marokkanske lover og regler.

Skrevet

Hei,

Jeg er fullstendig klar over det, men hva så når Skah sier det samme? At han tar ungene fra Norge fordi faren ikke får se dem på X år?

Det er veldig farlig å si at enden helliger middelet...

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...