Gå til innhold

Bonus for lite/ingen fravær på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, dette synes jeg IKKE er en grei ordning!

Den kan slå veldig urettferdig ut, siden den type fravær du nevner stort sett er ufrivillig, og utenfor personens egen kontroll.

Poenget med en bonus, er jo somregel å belønne folk for en innsats de har gjort. Mens den metoden du nevner, tvert imot vil virke som en "straff" for å ha fravær, uavhengig av hvilken innsats vedkommende gjør når de er på jobb.

Det eneste du oppnår med dette, er at folk som er syke og burde vært hjemme, kanskje presser seg til å komme på jobb allikevel (og evt smitter andre)

Du kan også risikere at den personen som faktisk gjør best innsats i jobben, ender opp med å bli den som får minst "belønning"

Å få det man har krav på er ingen straff.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

6

• løvinne71

5

• Mandolaika

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Å få det man har krav på er ingen straff"

Og hvordan definerer du da "KRAV på"?

Man har jo egentlig ikke KRAV på bonus, heller?

Skrevet

"Å få det man har krav på er ingen straff"

Og hvordan definerer du da "KRAV på"?

Man har jo egentlig ikke KRAV på bonus, heller?

Man har krav på å få den lønnen man har inngått avtale om på jobbintervjuet.

Skrevet

Det rammer ingen. De som er mye borte får akkurat den lønna de har krav på. Det er ikke snakk om å trekke folk i lønn. Det er de som ikke er borte som får litt ekstra. Det er kun janteloven som gjør dette til et problem.

At man skal slutte i jobben når man får akkurat den lønna men ble forespeilet, er helt hinsides.

Ja, men det kan allikevel oppleves som urettferdig å bli trukket i bonus fordi du f.eks. må være hjemme med sykt barn, når de andre ikke har barn.

Skrevet

Man har krav på å få den lønnen man har inngått avtale om på jobbintervjuet.

Hva har den kommentaren med saken å gjøre?

Det er jo helt "off topic" i forhold til hva problemstillingen det dreier seg om!

Trådstarter spurte hva vi syntes om en slik ordning, og om den var ok, og jeg svarte at jeg ikke syntes det, med begrunnelse i at det kan slå svært urettferdig ut av mange årsaker.

Dette hadde ingenting å gjøre med om inngåtte avtaler ble oppfyllt eller ikke.

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe lurt på sikt, fordi man risikerer at de som er i vanskelige situasjoner blir ekstra demotivert, og belønningen blir til de som har en ok livssituasjon (det vet man jo selvsagt ikke, men de er ihvertfall uten kronisk syke barn, uten kroniske sykdommer selv osv, som kan tære veldig på generell motivasjon, også for jobben).

Og, vi har noen på jobben min som legger veldig stor presitsje i å si at de aldri er hjemme fra jobb, og når de har influensa feks, så hangler de seg på jobb, yter redusert innsats en uke, men _er_ der, og så er resten av gjengen syke, og yter redusert eller er hjemme fordi de tåler influensaen enda dårligere.

Så de som går rett på jobb etter siste oppkastrunde eller med influensa, burde heller trekkes i lønn. Eller de som sender minsten smittefarlig i bedriftsbarnehagen,fordi de vil unngå en ekstra fraværsdag på jobb, og så man alle kollegaene være hjemme med smittede barn etterpå.

Belønning for god måloppnåelse, for ekstra innsats, muligheter for å få oppgaver med seg hjem når man er smittsom men kan jobbe litt allikevel osv fungerer mye bedre.

Skrevet

Hva har den kommentaren med saken å gjøre?

Det er jo helt "off topic" i forhold til hva problemstillingen det dreier seg om!

Trådstarter spurte hva vi syntes om en slik ordning, og om den var ok, og jeg svarte at jeg ikke syntes det, med begrunnelse i at det kan slå svært urettferdig ut av mange årsaker.

Dette hadde ingenting å gjøre med om inngåtte avtaler ble oppfyllt eller ikke.

Og jeg sier at bonusavtalen ikke tar fra noen det de har krav på, og som de avtalte da de fikk jobben. Det gir ekstra til de som gidder å gå på jobb (mangelvare i Norge), men tar ikke fra de andre noe som helst.

Det er ikke den smarteste måten å gjøre det på, men det sier noe om fraværsstistikken i firmaet. Hadde fraværet vært lavt, så hadde sjefen ikke en gang vurdert å hive 15000 etter de ansatte.

Skrevet

Og jeg sier at bonusavtalen ikke tar fra noen det de har krav på, og som de avtalte da de fikk jobben. Det gir ekstra til de som gidder å gå på jobb (mangelvare i Norge), men tar ikke fra de andre noe som helst.

Det er ikke den smarteste måten å gjøre det på, men det sier noe om fraværsstistikken i firmaet. Hadde fraværet vært lavt, så hadde sjefen ikke en gang vurdert å hive 15000 etter de ansatte.

Trådstarter har skrevet følgende nedenfor her:

''Og vi har ikke veldig stort fravær her, ingen som har brukt flere egenmeldinger enn vi har lov til, og svært få sykmeldinger. ''

Jeg synes du overdriver noe veldig når du påstår at folk som gidder å gå på jobb, er mangelvare i Norge.

Det blir urettferdig å sammenlikne fraværet i Norge med land der forutsetningene er helt annerledes. Det er f.eks. naturlig at land der sysselsettingen blant unge kvinner er en brøkdel av hva den er her, har lite fravær pga. syke barn.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Akkurat hva jeg ville svart selv. Reagerte på samme måte da det var snakk om å belønne de flinkeste elevene på skolen.

Det er noe annet å belønne -flinke- enn -friske-.

Gjest drvalley
Skrevet

Bonus deles ut fordi bedriften har gått med overskudd. Overskudd skapes av "det lille ekstra" som en greier å produsere.

Jeg synes det er rettferdig at denne bonusen deles ut til de som har vært med å bidra med det lille ekstra ved å produsere hver dag.

Ja, jeg støtter en slik ordning.

Skrevet

Jeg syns det er en grei løsning, så lenge ikke det går utover den avtalte lønnen.

:0)

Gjest stimulering
Skrevet

Fra sjefens festtale:

" I år som i fjor får alle de 15 000 kronene i bonus fordi de ikke har vært borte fra jobben, bortsett fra Ole, hvis sønn har fått en kreftdiagnose som har medført at Ole og familien har vært tre langturer til Oslo for strålebehandling. Dette tror jeg stimulerer alle til å fortsette det gode arbeidet, og forhåpentligvis lærer Ole av dette til neste år. Skål"

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Jeg syns det er en grei løsning, så lenge ikke det går utover den avtalte lønnen.

Burde kanskje være trekk pr. time den ene som røyker hos oss bruker til det også da. Pr år er det fort 2-3 uker.

Jeg er den eneste i firmaet med lite barn - og har da også lov til å bruke 10 dager på mitt barns sykdom. Men allikevel skal jeg kun ha lov å bruke 2 dager til sykdom/legebesøk/tannlege både for meg eller mine barn, akkurat som de andre jeg jobber sammen som ikke har barn.

Men dette er bare en ting i rekken av mange her hos oss da.

Skrevet

Burde kanskje være trekk pr. time den ene som røyker hos oss bruker til det også da. Pr år er det fort 2-3 uker.

Jeg er den eneste i firmaet med lite barn - og har da også lov til å bruke 10 dager på mitt barns sykdom. Men allikevel skal jeg kun ha lov å bruke 2 dager til sykdom/legebesøk/tannlege både for meg eller mine barn, akkurat som de andre jeg jobber sammen som ikke har barn.

Men dette er bare en ting i rekken av mange her hos oss da.

Det å få barn er jo et valg man tar. Og om man må være hjemme med sykt barn, ja, så må man være hjemme. Da bidrar man jo ikke noe på jobben den dagen. Om man ikke har mulighet til å gjøre noe hjemmefra da.

Når det gjelder røykingen, er det veldig innviduelt hvor ofte og lenge det røykes. Så det ville blitt vanskelig.

Dette er jo en bonus. Og ikke fastlønnen.

Skrevet

Bonus deles ut fordi bedriften har gått med overskudd. Overskudd skapes av "det lille ekstra" som en greier å produsere.

Jeg synes det er rettferdig at denne bonusen deles ut til de som har vært med å bidra med det lille ekstra ved å produsere hver dag.

Ja, jeg støtter en slik ordning.

''Jeg synes det er rettferdig at denne bonusen deles ut til de som har vært med å bidra med det lille ekstra ved å produsere hver dag.

''

Enig med deg i det.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Det å få barn er jo et valg man tar. Og om man må være hjemme med sykt barn, ja, så må man være hjemme. Da bidrar man jo ikke noe på jobben den dagen. Om man ikke har mulighet til å gjøre noe hjemmefra da.

Når det gjelder røykingen, er det veldig innviduelt hvor ofte og lenge det røykes. Så det ville blitt vanskelig.

Røyking, 5 min hver time, minst. Pr dag 0,5 time. Pr år ser vel du også at det blir MYE. Og det gjelder denne personen her hos oss. Vi vet han røyker MINST 30 min hver dag på jobb.

Ja, frivillig å få barn. Det er også lovbestemt at man har rett til å være hjemme med syke barn.

Det er snart ledig stilling her ;) Du kan jo søke på den du :D

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Dessuten - er jeg hjemme fordi jeg er syk eller mitt barn er sykt, må jeg jobbe lengre dager for å komme ajour. Må ikke tro noen gjør noe av mine arbeidsoppgaver. :(

Hvis andre her er syke - fortsetter de som vanlig når de er tilbake - for de er flere som gjør samme arbeidsoppgave.

Ikke tro jeg får overtidsbetalt for å jobbe lengre dager etter sykdom - det er en selvfølge at jeg skal være ajour i løpet av en dag eller to.

Skrevet

Røyking, 5 min hver time, minst. Pr dag 0,5 time. Pr år ser vel du også at det blir MYE. Og det gjelder denne personen her hos oss. Vi vet han røyker MINST 30 min hver dag på jobb.

Ja, frivillig å få barn. Det er også lovbestemt at man har rett til å være hjemme med syke barn.

Det er snart ledig stilling her ;) Du kan jo søke på den du :D

Om han røyker så mye at det går utover arbeidet, vil vel arb.giver ta tak i det. Men jeg ser at det kan føles urettferdig.

Hihi, nei takk, jeg ønsker ikke fast jobb. ;0)

Lykke til med å finne deg ny jobb.

Skrevet

Problemet med denne ordningen er at den virker helt "bakvendt" i forhold til hvordan bonus-ordninger vanligvis fungerer!

Normalt sett starter man med 0, og så er det innsatsen man gjør som genererer en bonus - altså en BELØNNING!

Her derimot, blir det stikk motsatt!

Her starter man jo med "belønningen" i utgangspunktet, men blir fratatt denne litt etter litt hvis man av ulike grunner må være borte fra jobb.

Dermed er det vel ganske innlysende at det oppfattes som straff - selvom dette i mange tilfeller er uforskyldt!

Jeg kan ikke med min beste vilje se hvordan noen skulle bli motivert av dette!?

- Tvert imot vil det heller bli en ekstra byrde å vite at mens du sitter hjemme med et sykt barn, ligger rett ut i influensa selv, eller må ta velferdspermisjon for å ordne din fars begravelse, så må du samtidig tenke på at bonusen "forsvinner ut av vinduet" og at du kanskje må se langt etter godene disse ekstra pengene kunne ha gitt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...