Gå til innhold

Bonus for lite/ingen fravær på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessuten - er jeg hjemme fordi jeg er syk eller mitt barn er sykt, må jeg jobbe lengre dager for å komme ajour. Må ikke tro noen gjør noe av mine arbeidsoppgaver. :(

Hvis andre her er syke - fortsetter de som vanlig når de er tilbake - for de er flere som gjør samme arbeidsoppgave.

Ikke tro jeg får overtidsbetalt for å jobbe lengre dager etter sykdom - det er en selvfølge at jeg skal være ajour i løpet av en dag eller to.

Det høres jo feil ut, at du ikke får overtidsbetaling? Skulle tro du hadde krav på det?

:0)

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

6

• løvinne71

5

• Mandolaika

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Problemet med denne ordningen er at den virker helt "bakvendt" i forhold til hvordan bonus-ordninger vanligvis fungerer!

Normalt sett starter man med 0, og så er det innsatsen man gjør som genererer en bonus - altså en BELØNNING!

Her derimot, blir det stikk motsatt!

Her starter man jo med "belønningen" i utgangspunktet, men blir fratatt denne litt etter litt hvis man av ulike grunner må være borte fra jobb.

Dermed er det vel ganske innlysende at det oppfattes som straff - selvom dette i mange tilfeller er uforskyldt!

Jeg kan ikke med min beste vilje se hvordan noen skulle bli motivert av dette!?

- Tvert imot vil det heller bli en ekstra byrde å vite at mens du sitter hjemme med et sykt barn, ligger rett ut i influensa selv, eller må ta velferdspermisjon for å ordne din fars begravelse, så må du samtidig tenke på at bonusen "forsvinner ut av vinduet" og at du kanskje må se langt etter godene disse ekstra pengene kunne ha gitt..

Helt enig med deg.

De "sterkeste" blir premierte, mens den med f.eks migrene som ligger hjemme og spyr pga smerter tenker på at en heller skulle vært på jobb.

Skrevet

Problemet med denne ordningen er at den virker helt "bakvendt" i forhold til hvordan bonus-ordninger vanligvis fungerer!

Normalt sett starter man med 0, og så er det innsatsen man gjør som genererer en bonus - altså en BELØNNING!

Her derimot, blir det stikk motsatt!

Her starter man jo med "belønningen" i utgangspunktet, men blir fratatt denne litt etter litt hvis man av ulike grunner må være borte fra jobb.

Dermed er det vel ganske innlysende at det oppfattes som straff - selvom dette i mange tilfeller er uforskyldt!

Jeg kan ikke med min beste vilje se hvordan noen skulle bli motivert av dette!?

- Tvert imot vil det heller bli en ekstra byrde å vite at mens du sitter hjemme med et sykt barn, ligger rett ut i influensa selv, eller må ta velferdspermisjon for å ordne din fars begravelse, så må du samtidig tenke på at bonusen "forsvinner ut av vinduet" og at du kanskje må se langt etter godene disse ekstra pengene kunne ha gitt..

''Normalt sett starter man med 0, og så er det innsatsen man gjør som genererer en bonus - altså en BELØNNING!

''

Det blir jo forsåvidt det samme, men rent psykologisk ville det nok vært smartere.

Skrevet

Jeg synes ikke dette var noen god ordning. Vi er 9 stk, og har vanligvis hatt et fravær på 2-3%, men i fjor ble det på "hele" 4,5% fordi en person ble sykemeldt pga svangerskapskomplikasjoner, og det tok tid før vi fikk inn vikar.

Nå i vinter har en person vært sykemeldt 2 uker pga brukne ribbein (fall), og en annen person har vært sykemeldt 1 uke pga hjerteinfarkt - så nå har vi vel brukt opp hele kvoten for hele året....

Skulle disse 3 personene blitt straffet for at de ikke har vært på jobb i noen uker av disse årsakene da?

Nei, dette likte jeg ikke!

Skrevet

Bonus deles ut fordi bedriften har gått med overskudd. Overskudd skapes av "det lille ekstra" som en greier å produsere.

Jeg synes det er rettferdig at denne bonusen deles ut til de som har vært med å bidra med det lille ekstra ved å produsere hver dag.

Ja, jeg støtter en slik ordning.

"Jeg synes det er rettferdig at denne bonusen deles ut til de som har vært med å bidra med det lille ekstra ved å produsere hver dag.

Ja, jeg støtter en slik ordning"

Så du mener at det bare er de som har vært på jobb HVER dag som har æren for at bedriften får et overskudd??

Et resultat og overskudd genereres faktisk ikke bare gjennom AT man er på jobb, men gjennom HVA man utf;rer mens man er der.

Skrevet

Trådstarter har skrevet følgende nedenfor her:

''Og vi har ikke veldig stort fravær her, ingen som har brukt flere egenmeldinger enn vi har lov til, og svært få sykmeldinger. ''

Jeg synes du overdriver noe veldig når du påstår at folk som gidder å gå på jobb, er mangelvare i Norge.

Det blir urettferdig å sammenlikne fraværet i Norge med land der forutsetningene er helt annerledes. Det er f.eks. naturlig at land der sysselsettingen blant unge kvinner er en brøkdel av hva den er her, har lite fravær pga. syke barn.

''Det er f.eks. naturlig at land der sysselsettingen blant unge kvinner er en brøkdel av hva den er her, har lite fravær pga. syke barn.''

For ikke å snakke om land hvor man kan bli sparket fordi man har vært syk. Sambo er fremdeles på oransje (i motsetning til grønt eller rødt, som er de andre alternativene), fordi han hadde to kraftige forkjølelser (2-3 dager borte) og svineinfluensa i fjor. Det er seks måneder siden, men blir han syk igjen så kommer han ned på rødt...

"Not fit for work" er en valid grunn til oppsigelse her.

Gjest sier nå jeg
Skrevet

Jeg synes det er en særdeles dårlig ordning. Som ikke bidrar til et inkliduerende arbeidsliv. Jeg har mer tro på positive ordninger, som også bonus skal være. Dersom man får trekk for nødvendig fravær, blir det heller en straff. Vi vil alle i livet få perioder der vi har mer fravær for en periode. Det er kun unge nyutdannede hodeløse personalsjefer som tror noe annet. Disse vil også bli tørket i ræva, av de fæle barna som bidro til syk barn dager da de var små, men som skal stelle oss alle når vi blir gammel.

Skrevet

Det høres jo feil ut, at du ikke får overtidsbetaling? Skulle tro du hadde krav på det?

For mange av oss som har litt friere stillinger eller kanskje opp mot avdelingsleder nivå i det private, er det svært vanlig å ikke få betalt overtid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...