Gå til innhold

Andelsleilighet..spørsmål.

Gjest nyibyen

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv

Hva er forskjellen....?

Det vet jeg faktisk ikke konkret. Jeg har ikke eid bolig i Danmark.

Men jeg vet at måten boligene i Danmark blir finansiert på er vesentlig forskjellig fra slik det blir gjort i Norge.

Andelsbolig selskapene i Danmark finansieres på en helt annen måte enn slik vi er vant med her fra Norge.

Min far og mor kjøpte et hus i et andelsbolig selskap, jeg husker ikke tallene helt nøyaktig, men de betalte ca halvparten kontant for boligen og overtok fellesgjeld i Andelsbolig selskapet for resten av beløpet, denne fellesgjelden betaler de ned på hver måned.

Samtidig som de betaler husleie eller felleskostnader for andelsbolig selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nyibyen

Det vet jeg faktisk ikke konkret. Jeg har ikke eid bolig i Danmark.

Men jeg vet at måten boligene i Danmark blir finansiert på er vesentlig forskjellig fra slik det blir gjort i Norge.

Andelsbolig selskapene i Danmark finansieres på en helt annen måte enn slik vi er vant med her fra Norge.

Min far og mor kjøpte et hus i et andelsbolig selskap, jeg husker ikke tallene helt nøyaktig, men de betalte ca halvparten kontant for boligen og overtok fellesgjeld i Andelsbolig selskapet for resten av beløpet, denne fellesgjelden betaler de ned på hver måned.

Samtidig som de betaler husleie eller felleskostnader for andelsbolig selskapet.

hm...ok.

Jeg har i første omgang kun et perspektiv på to år her i København (selv om jeg har kjæreste her) så jeg er skeptisk til å kjøpe noe uansett, men ville "lige" undersøke det:)

Takk!

Forresten: Jeg får ofte spørsmål om forskjellen på nordmenn og dansker, men klarer ikke helt å sette ord på forskjellene, hadde vært gøy å høre hva du mente om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

hm...ok.

Jeg har i første omgang kun et perspektiv på to år her i København (selv om jeg har kjæreste her) så jeg er skeptisk til å kjøpe noe uansett, men ville "lige" undersøke det:)

Takk!

Forresten: Jeg får ofte spørsmål om forskjellen på nordmenn og dansker, men klarer ikke helt å sette ord på forskjellene, hadde vært gøy å høre hva du mente om det?

Nordmenn spiser for at leve men danskene lever for at spise.

Drikkekulturen har også vært meget forskjellig, danskene drikker litt hver dag, mens nordmennene drikker hele ukens rasjon i helgen.

Ellers er det ikke noe særlig forskjell, men jeg er også blitt veldig akklimatisert. Jeg har bodd mine første 23 år i Danmark og de siste 35 år i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkekulturen har også vært meget forskjellig, danskene drikker litt hver dag, mens nordmennene drikker hele ukens rasjon i helgen.

Ellers er det ikke noe særlig forskjell, men jeg er også blitt veldig akklimatisert. Jeg har bodd mine første 23 år i Danmark og de siste 35 år i Norge.

Jeg synes jevnt over at danskere er et "lunere" folk...

Hilsen halvdanske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nyibyen

:)

Nei, det er vel ikke store forskjellene sånn egentlig. Sikkert derfor det er vanskelig å sette ord på også;)

Du får ha en fin dag! (er ikke dansker litt bedre på høflighetsfraser forresten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

:)

Nei, det er vel ikke store forskjellene sånn egentlig. Sikkert derfor det er vanskelig å sette ord på også;)

Du får ha en fin dag! (er ikke dansker litt bedre på høflighetsfraser forresten?)

Jeg er bare i Danmark i en uke hvert år, så det er vanskelig for meg å uttale meg om dette på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var i '98 (husleien var 3000,-). i dag selges de for 2 mill, og husleien har også økt (usikker hvor mye, mellom 4 og 5 tusen). :-)

I 1998 var boligprisene noe heeeelt annet enn de er i dag - det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. :o)

Vi ga 770.000,- for huset i 1996, i 2003 fikk vi takst på 1,7 mill på det. Riktignok med noen forbedringer, det skal sies, men ikke så mye at de alene skulle være verdt 1 mill. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1998 var boligprisene noe heeeelt annet enn de er i dag - det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. :o)

Vi ga 770.000,- for huset i 1996, i 2003 fikk vi takst på 1,7 mill på det. Riktignok med noen forbedringer, det skal sies, men ikke så mye at de alene skulle være verdt 1 mill. :o)

Idag ville prisen sikkert vært noe annet også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

'Betalte 600' for 3 etasjes rekkehusleilighet med husleie 3000,- i '98 - en mil fra sentrum.

Var det selveier du og venninnen din kjøpte?

En venninne selger eneboligen sin nå, og prisant er 2,7 mill. Selv kjøpte hun det i '98 for 700'...... Også en mil fra sentrum.

Venninnen min kjøpte rekkehus i sameie, mens jeg kjøpte en fjerdepart i B/L der min andel av felleslånet er ca 1000 NOK. Dette betales over husleien som nå er på ca 2000 NOK.

Min andel ble også takstert til 2,7 for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min kjøpte rekkehus i sameie, mens jeg kjøpte en fjerdepart i B/L der min andel av felleslånet er ca 1000 NOK. Dette betales over husleien som nå er på ca 2000 NOK.

Min andel ble også takstert til 2,7 for et par år siden.

Ok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Ok:-)

Ganske sykt hvor voldsom verdistigningen har vært på eiendom disse årene. Min inntekt har i allefall ikke steget tilsvarende, så jeg syns synd på de som ikke kom seg inn på boligmarkedet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sykt hvor voldsom verdistigningen har vært på eiendom disse årene. Min inntekt har i allefall ikke steget tilsvarende, så jeg syns synd på de som ikke kom seg inn på boligmarkedet tidligere.

Uff ja. Jeg synes synd på de unge som skal etablere seg i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...