Gå til innhold

Hva er forskjell på begjær og forelskelse?


Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Nei, det ligger nok ihvertfall mer på det følelsesmessige og medmenneskelige plan, så tror vi kan luke vekk sexleketøyet her, he he!

En gang i mitt liv har jeg ligget med en mann jeg ikke var forelsket i (lenge siden) og det ga meg absolutt ingenting. Totalt mislykket.

De andre gangene kan jeg med hånden på hjertet si at jeg var forelsket og det gir en helt annen opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Franzeska

    5

  • jubalong70

    2

  • Mrs D

    2

  • Mary Poppins

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kusinen

Du var forelsket uten å føle begjær?

Ja, jeg var vel det. Husker jeg slet litt med det i starten før vi hadde hatt sex, at jeg ikke tente på ham så veldig. så viste det seg at han var en gud i sengen og jeg var solgt B-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, jeg var vel det. Husker jeg slet litt med det i starten før vi hadde hatt sex, at jeg ikke tente på ham så veldig. så viste det seg at han var en gud i sengen og jeg var solgt B-)

''Ja, jeg var vel det.''

Dette utsagnet får meg til å tvile på om du var det?

Du vet det når du er forelsket. Da er det ingen tvil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i mitt liv har jeg ligget med en mann jeg ikke var forelsket i (lenge siden) og det ga meg absolutt ingenting. Totalt mislykket.

De andre gangene kan jeg med hånden på hjertet si at jeg var forelsket og det gir en helt annen opplevelse.

dette tror jeg gjelder både menn og kvinner, men tror det er aller mest typisk for kvinner å ikke begjære uten å være forelsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men du klarer ikke å gi noen mer spesifikk beskrivelse av lidenskap du heller?

Synes det er vanskelig. Ordene går i hverandre. Jeg kjenner en som har en lidenskap for gamle bøker, men han har ikke sex med dem;-)

Lidenskap er noe mer omfattende enn begjær. Jeg kan begjære en mann. Selv om jeg oppfører meg lidenskapelig så er det ikke sikkert at jeg begjærer noen, men kanskje noen begjærer meg.

Blir dette noe mer oppklarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig. Ordene går i hverandre. Jeg kjenner en som har en lidenskap for gamle bøker, men han har ikke sex med dem;-)

Lidenskap er noe mer omfattende enn begjær. Jeg kan begjære en mann. Selv om jeg oppfører meg lidenskapelig så er det ikke sikkert at jeg begjærer noen, men kanskje noen begjærer meg.

Blir dette noe mer oppklarende?

Nei! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er vanskelig. Ordene går i hverandre. Jeg kjenner en som har en lidenskap for gamle bøker, men han har ikke sex med dem;-)

Lidenskap er noe mer omfattende enn begjær. Jeg kan begjære en mann. Selv om jeg oppfører meg lidenskapelig så er det ikke sikkert at jeg begjærer noen, men kanskje noen begjærer meg.

Blir dette noe mer oppklarende?

Kanskje lidenskap mer kan sammenlignes med kjærlighet og begjær med forelskelse/kåtskap? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Synes det er vanskelig. Ordene går i hverandre. Jeg kjenner en som har en lidenskap for gamle bøker, men han har ikke sex med dem;-)

Lidenskap er noe mer omfattende enn begjær. Jeg kan begjære en mann. Selv om jeg oppfører meg lidenskapelig så er det ikke sikkert at jeg begjærer noen, men kanskje noen begjærer meg.

Blir dette noe mer oppklarende?

Jeg sier som Sør. Nei!;-)

Jeg tror ikke vi finner ut av dette. jge registerer at den som skrev innlegget sa at hun føler ingen kribling, men det var full klaff på sexfronten.

Jeg vil ha begge deler. Kribling og full klaff på sexfronten:-)

Eller det kribler ikke så mye lenger da ett 20 år, men det er noe der og det er mer en sex og det å "være glad i" eller "trygg på"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Bra spørsmål. Og hva med lidenskapen? Henger lidenskap og begjær sammen?

''Bra spørsmål. Og hva med lidenskapen? Henger lidenskap og begjær sammen?''

Ved å søke i bokmålsordboka finner jeg dette:

begjæ'r -et (av begjære, fra lty) sterk trang, lengsel, attrå maktb-, pengeb- / sanseløst b- / b- etter ære

lidenskap m1 (fra ty.)

1 mektig følelse el. stemning; intens erotisk følelse; glød kaste seg inn i arbeidet med l- / hennes l- skremte ham

2 brennende interesse ha en l- for gamle ting

Når man begjærer -må- man ha noe(n), altså en sterk trang etter noe. Mens lidenskap er noe man har eller er, dvs man er lidenskapelig eller har lidenskap for noe. Lidenskap er for meg positivt ladet, men begjær også kan være negativt, - ref begjær etter makt og penger. Man hører også om "farlig begjær", altså at man må ha noe så sterkt at man kan foreta dårlige valg pga begjæret. Lidenskap er noe man "gir". F.eks at man har sex med en som er veldig intens og viser at han nyter, eller når man hører en som er lidenskaplig interessert i noe holde en forelesning. Hmm, kanskje ikke så gode eksempler, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Forskjellen på begjær og forelskelse er at når man er forelsket er det mer enn sex, mer enn noe man vil ha her og nå. Begjær er mer fysisk. Man kan f.eks begjære en person som er jæ... god i senga, men som ellers er en dust.

Det var i alle fall et forsøk på en forklaring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Jeg sier som Sør. Nei!;-)

Jeg tror ikke vi finner ut av dette. jge registerer at den som skrev innlegget sa at hun føler ingen kribling, men det var full klaff på sexfronten.

Jeg vil ha begge deler. Kribling og full klaff på sexfronten:-)

Eller det kribler ikke så mye lenger da ett 20 år, men det er noe der og det er mer en sex og det å "være glad i" eller "trygg på"

''Eller det kribler ikke så mye lenger da ett 20 år, men det er noe der og det er mer en sex og det å "være glad i" eller "trygg på''

Det er begjær! (Kombinert med at du elsker han du har sex med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg sier som Sør. Nei!;-)

Jeg tror ikke vi finner ut av dette. jge registerer at den som skrev innlegget sa at hun føler ingen kribling, men det var full klaff på sexfronten.

Jeg vil ha begge deler. Kribling og full klaff på sexfronten:-)

Eller det kribler ikke så mye lenger da ett 20 år, men det er noe der og det er mer en sex og det å "være glad i" eller "trygg på"

Jeg tror jeg forstår. Man kan begjære en person som er god i senga, men man har nødvendigvis ikke lyst til å kline med vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Eller det kribler ikke så mye lenger da ett 20 år, men det er noe der og det er mer en sex og det å "være glad i" eller "trygg på''

Det er begjær! (Kombinert med at du elsker han du har sex med.)

Ok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silver Fairy

Jeg tror jeg forstår. Man kan begjære en person som er god i senga, men man har nødvendigvis ikke lyst til å kline med vedkommende?

Åhjooodaah! Man vil kline og ha full pakke. Men man har ikke noen interesse av å føre lange samtaler eller tilbringe tid med vedkommede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begjæret er mer en fysisk tiltrekning. Det behøver ikke nødvendigvis være en stor penis eller en fantastisk kropp, men kan like gjerne være en god kjemi og fine øyne.

Begjæret gjør at væsker flommer og man får lyst til å være intim med det mennesket, men man behøver ikke nødvendigvis å være forelsket.

Forelskelse for meg er mer, i tillegg til begjær. Da er det sommerfugler i magen og et hjerte som løper løpsk når man tenker på/ser sin utkårede. Man klarer knapt å tenke på noe annet enn denne personen - og tankene dreier seg ikke bare om sex ;)

Men det aller beste er jo en kombinasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg henger begjær sammen med det å ville ha sex med noen, ikke med forelskelse.

Faktisk begjærte jeg en mann på avstand i over 10 år, men jeg var ikke forelsket i ham. Syntes bare han var utrolig kjekk og deilig og kunne tenkt meg å utforske ham litt nærmere. :o) Men forelsket? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barne barne/ungdomskolen har man vel ikke kommet så langt at sex er veldig viktig.

Tror du skal holde ungdomsskolen utenfor. En 20 år gammel gutt jeg kjenner, har fortalt at han hadde ett mål da han begynte på ungdomsskolen, og det var å få seg et ligg. Noe han ikke klarte. Derimot fikk han eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, jeg var vel det.''

Dette utsagnet får meg til å tvile på om du var det?

Du vet det når du er forelsket. Da er det ingen tvil:-)

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning så er begjær mere synonymt med kåthet, enn med forelskelse.

Man kan jo bli tiltrukket av, og tenne på en person man egentlig ikke kjenner så godt, og ihvertfall ikke er forelsket i!

På samme måte kan man være blindt forelsket i et menneske uten at det er det seksuelle som er mest i fokus (f.eks en avstands-forelskelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begjæret er mer en fysisk tiltrekning. Det behøver ikke nødvendigvis være en stor penis eller en fantastisk kropp, men kan like gjerne være en god kjemi og fine øyne.

Begjæret gjør at væsker flommer og man får lyst til å være intim med det mennesket, men man behøver ikke nødvendigvis å være forelsket.

Forelskelse for meg er mer, i tillegg til begjær. Da er det sommerfugler i magen og et hjerte som løper løpsk når man tenker på/ser sin utkårede. Man klarer knapt å tenke på noe annet enn denne personen - og tankene dreier seg ikke bare om sex ;)

Men det aller beste er jo en kombinasjon ;)

Enig! I sommer satt jeg ovenfor en kjekk kar på t-banen og når jeg møtte blikket hans ble jeg helt shaky og det kilte i hele kroppen. Fikk helt sjokk jeg, ble helt målbundet.. Han hadde et dyrisk, sensulet og utrolig mannlig og tiltrekkende blikk.. Det kan vel kanskje kalles begjær?

Må legge til at jeg var og er stormende forelsket i forloveden min. Men denne karen hadde øyne og blikk jeg aldri har sett maken til.. Følte han så inn i sjela på på de 5 sekundene vi hadde øyekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...