Gå til innhold

slutter å puste og føler en skal dø, i en etterm

Anbefalte innlegg

dette skjedde i går. jeg låg og tok en liten høneblund i benken. jeg fikk to ganger etterhverrandre en slaks søvnparalyse eller virkelighetsdrøm med ekstrem svettefølelse og at pustefunksjonen min stoppet og at jeg kjempet får å ikke dø med en følelse av at kroppen min svimlende vrei seg (i halvdrømme) for å komme ut av døden. hva er dette? Jeg er 24 år. jeg har ikke hjerteproblemer for det har jeg sjekket i 2002, men føler meg ikke helt normal i kroppen fortiden. jeg har feberfølelse uten feber. kan dette ha noe med dette å gjøre? jeg var redd for å få sånt i natt også, men heldigvis fikk jeg ikke det, men svetter utrolig mye om natten siom får meg til å drømme ubehagelige drømmer.

Fortsetter under...

Gjest har hatt slikt selv

Uff vet du, det der har jeg hatt mange ganger før, kommer spesielt i stressperioder tror jeg, og da om jeg ikke har spist før jeg legger meg (lavt blodsukker) eller ligger på rygg. Varierer hvordan jeg får disse anfallene.

Av og til får jeg følelsen av å falle og skvetter til så jeg våkner.

Andre ganger ligger jeg og drømmer og plutselig er jeg "våken", men klarer ikke røre meg og får panikk, føler jeg ikke får puste og blir desperat etter å våkne så jeg får snudd meg på siden, prøver rope på hjelp men får ikke ut stemmen, prøver å riste kroppen våken.... etter en stund klarer jeg omsider å våkne såpass at jeg snur meg på siden.

Disse anfallene får jeg svært sjelden om jeg ligger på siden eller magen, som oftest er det når jeg ligger på rygg.

Sist jeg hadde slikt anfall fikk jeg sånn som deg, jeg tror jeg drømte noe,

drømte at det brant og var masse røyk i gangen og jeg prøvde komme meg ut i frisk luft, jeg klarte verken puste inn eller ut, og det var så reelt...

jeg kom meg omsider ut og i garasja, det føltes så ekte og på vei ut..... og nesten fremme da våkna jeg.. og jeg pusta. Jeg var så letta.

Jeg vet ikke om det var reelt at jeg ikke pusta, om jeg ikke pusta på rett og derfor drømte denne drømmen, vanskelig å si, men dette var nok søvnparalyse det og.

Så lenge en vet at en plages med søvnparalyse er det lettere å takle, da kommer en ofte på i drømmen hva dette er og klarer kanskje slappe av mer, men det er skremmende mens det holder på, en får skikkelig dødsangst.

Kan fortelle andre episoder, f.eks. et bilde jeg hadde på veggen, jeg var halvt våken, søstren min lå i samme rom, det var bilde av en hund på bildet, men plutselig ble hunden levende og ville ut av bildet, jeg klarte ikke røre meg, bare ligge og stirre, jeg prøvde rope på søsteren min så hun kunne vekke meg, for jeg følte jeg ikke helt sov, var liksom halvt i drømmeland og halvt i virkeligheten.... jeg tryglet hunden om nåde husker jeg hehe, til slutt klarte jeg å stå opp :D

Jeg har flere slike historier, det som skiller dem fra vanlige mareritt er at du ikke er helt i sovetilstand, slike drømmer kommer gjerne med det samme du sovner tror jeg, og hjernen er halvt "til stede", føles liksom som kroppen er utkoplet, mens halve hjerna er våken og resten prøver å tvinge resten av hjerna inn i drømmeland, og der kommer det gjerne litt skumle hallusinasjoner og dødsangst, følelse av å ikke puste osv....

men det er som sagt helt ufarlig.

Jeg har heldigvis ikke vært så plaget med et i det siste,

tror det er periodevis dette, ofte i forbindelse med stress.

Gjest har hatt slik selv

Men om du er plaget med nattesvette ville jeg tatt det opp med en lege og fått sjekka meg, for det kan tyde på andre sykdommer også.

Drømmene kommer nok pga du er så varm,

ofte får man hallusinasjoner når man har feber, husker en gang jeg hadde feber over 40, da fikk jeg en del søvnparalyser, holdt på å "falle vekk" flere ganger i drømmeland der jeg fikk skumle drømmer og ikke fikk puste...

så søvnparalysene kan ha en sammenheng med nattesvetten din.

Gjest opplevd det

Jeg svettet om natten etter at jeg fikk barn. Husker også at jeg hadde noen merkelige drømmer. Føltes som om jeg lå og ristet i sengen, men klarte ikke å våkne. I tillegg hadde jeg godartet svulst på skjoldbruskkjertelen. Hvis du kjenner deg selv nederst på halsen fremme, kan du kjenne om du har en kul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...