Gå til innhold

Kløende armer, skuldre 1-6 mnd etter soling


Gjest Hilsen Tulla

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen Tulla

Hei! Håper at du/dere kan hjelpe meg. Har vært hos utallige leger, husspesiallister, tatt allergitester men ingen kan si hva jeg feiler.Hver sommer ca august / september begynner jeg å klø på armer og skuldrer. Jeg klør så jeg får sår og skorper. Denne kløen varer stort sett til juletider da er det over. Jeg har fått kortison i forsjellige styrker, allergitabletter, prøvd et utall av kremer, men kan ikke si at noe hjelper.Sist jeg var hos hudlegen mente han det var noe som han kalte "kløende armer" direkte oversatt fra latin. Sykdommen hadde ikke et norsk navn. Jeg har hatt denn lidelsen i ca 25 år. Jeg har aldri hatt det dere kaller soleksem som kommer ved soling. Jeg har nettopp vært 14 dager i Afrika, ikke på solferie men hadde 1 dag i solen pluss litt spasering i byer, ellers innendørs. ! uke etterpå fikk jeg kløen, så nå vet jeg ikke hvor lenge det vil vare. Kan nevne at jeg var til syden i oktober midt i en kløperiode, da jeg kom i solen var kløen over, men kom tilbake da jeg kom hjem. Hudlegen min fortalte meg da at solen både helbreder og skader! Å være vekk fra solen om sommeren er nesten ikke mulig for meg. Har stor hage og elsker å være ute i hagen. For å lindre litt på kløen har jeg funnet ut at noe med glycerin kjøler slik at jeg får sove. Håper på hjep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Høres ut som du kan ha en spesiell form for kløeeksem som kalles nevrodermitt. Vi kjenner ingen bestemt årsak, det bare starter å klø og så utvikler det seg til sår og skorper, senere arr og fortykkelser i huden. Armer er et av de typiske stedene, kan også komme på bena spes leggene, nakken / øverst på ryggen er heller ikke uvanlig. Behandling er eksemsalver med cortison , fuktighetskremer og kløestillende tabletter. Lysbehandling /solarium kan også hjelpe. I tillegg må du benytte gode fuktighetskremer hele tiden. . Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...