Gå til innhold

Fravær pga syke barn!

Anbefalte innlegg

Gjest too ano
Skrevet

Har en venninne som nå har fått advarsel fra sjefen om at hun kan bli sparket pga hun har vært masse hjemme med syke barn.

Hun er alene med et barn, og har lite pass til dette barnet da besteforeldre ikke finnest mere.

Det er første året til barnet i barnehagen, og da følger det jo med endel sykdommer som influensa, barnesykdommer, omgangssyken osv. Og hun står alene om ansvaret for barnet da far ikke er skikket til å ta vare på barnet ( narkoman ) så der er heller ikke noe hjelp å hente inn.

Kan sjefen sparke henne pga dette? Hun jobber i omsorgsyrket

Skrevet

Nei, det er ikke lov å gi noen sparken fordi de har syke barn.

Gjest Elextra
Skrevet

En har jo lovbestemt rett til 10 dager fri/omsorgspermisjon for å være hjemme med syke barn.

Er barna syke så hun må være hjemme mer enn dette, må hun jo søke om ytterligere permisjon eller dokumentere fraværet på annen måte. Jeg skjønner godt arbeidsgiver reagerer om hun er mye borte uten noen form for søknad eller dokumentasjon, uansett om hun har "god grunn".

Skrevet

En har jo lovbestemt rett til 10 dager fri/omsorgspermisjon for å være hjemme med syke barn.

Er barna syke så hun må være hjemme mer enn dette, må hun jo søke om ytterligere permisjon eller dokumentere fraværet på annen måte. Jeg skjønner godt arbeidsgiver reagerer om hun er mye borte uten noen form for søknad eller dokumentasjon, uansett om hun har "god grunn".

"En har jo lovbestemt rett til 10 dager fri/omsorgspermisjon for å være hjemme med syke barn."

Ja, dette stemmer. Men foreldrene har jo egentlig 10 dager HVER, noe som gir 20 dager tilsammen.

Så hvis man er alene med omsorgen, tror jeg man kan få 20 dager alene.

Jeg vet ikke om det er automatikk i dette, eller om det må søkes om på noen måte.

Men jeg tror altså at i din venninnes tilfelle, så kan hun, med loven i hånd, være borte inntil 20 dager med syke barn.

Dager utover dette må vel bli ulønnet permisjon eller ferie-dager.

Jeg forstår jo at dette er frustrerende for en arbeidsgiver, men tror ikke dette er gyldig som oppsigelsesgrunn hvis hun ellers gjør en god jobb!

"Hvem som helst" kan oppleve perioder i livet hvor de, av ulike grunner, har mere fravær.

Skrevet

Dersom ho har brukt opp sykt-barn-dager så tror jeg faktisk at arbeidsgiver kan kreve en form for dokumentasjon når ho søker om fri uten lønn. (Eller evt. bruker feriedager)

Å få mer fri med lønn er ikke mulig i normale fall. (Unntak finnes selvsagt.)

Jeg var i samme situasjon før jul hvor jeg hadde brukt opp mine sykt-barn-dager. Tok da ut ferie. Sjekket med fastlegen om jeg kunne få noen form for sykmelding da, men det gikk ikke.

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, hun kan ikke bli sparket fordi hun har syke barn - såfremt hun følger sykt barn-reglene, da. Altså at hun gr beskjed når hun uteblir fra jobb, leverer inn egenmeldinger for sykt barn og ikke overskrider det antallet sykt barn-dager hun har (om fraværet går over det, må hun ha dokumentasjon).

Kan det være at hun har slurvet litt med å levere inn meldinger eller noe sånt? Det er jo ikke sikkert hun forteller deg den hele og fulle historien. På den annen side finnes det mange rare sjefer som prøver seg på mye rart uten at det er hjemlet i noe regelverk også - så det er viktig å kjenne til reglene og rettighetene man har selv.

Gjest Elextra
Skrevet

"En har jo lovbestemt rett til 10 dager fri/omsorgspermisjon for å være hjemme med syke barn."

Ja, dette stemmer. Men foreldrene har jo egentlig 10 dager HVER, noe som gir 20 dager tilsammen.

Jeg vet ikke om det er automatikk i dette, eller om det må søkes om på noen måte.

Men jeg tror altså at i din venninnes tilfelle, så kan hun, med loven i hånd, være borte inntil 20 dager med syke barn.

Jeg forstår jo at dette er frustrerende for en arbeidsgiver, men tror ikke dette er gyldig som oppsigelsesgrunn hvis hun ellers gjør en god jobb!

"Hvem som helst" kan oppleve perioder i livet hvor de, av ulike grunner, har mere fravær.

''"Hvem som helst" kan oppleve perioder i livet hvor de, av ulike grunner, har mere fravær.''

Helt enig, men det jeg forsøkte å få frem var at man da må legge frem problemet for arbeidsgvier og be om mer fri på ene eller andre måten, og ikke bare utebli fra arbeidet uten videre.

Skrevet

Hun kan ta fri 20 dager pr kalenderår, så jeg tviler på at hun har brukt opp alle dagene allerede.

Persille1365381127
Skrevet

Høyt fravær er i seg selv oppsigelsesgrunn dersom det er problematisk for stillingen. Uansett årsaken til fraværet.

Nå skal jeg ikke uttale meg om denne stillingen, men man kan faktisk miste jobben grunnet for stort fravær.

Persille1365381127
Skrevet

Hun kan ikke miste jobben fordi hun har vært hjemme med syke barn, men hun kan miste jobben fordi hun har høyt eller udokumentert fravær.

Skrevet

''"Hvem som helst" kan oppleve perioder i livet hvor de, av ulike grunner, har mere fravær.''

Helt enig, men det jeg forsøkte å få frem var at man da må legge frem problemet for arbeidsgvier og be om mer fri på ene eller andre måten, og ikke bare utebli fra arbeidet uten videre.

Nei selvfølgelig må hun gi beskjed når hun ikke kommer på jobb! (det tok jeg som en selvfølge at hun gjorde!)?

Ellers fremstår man jo som upålitelig og uansvarlig, og uten respekt for kollegaer og arbeidsplass.

Da er dette nesten et større problem enn fraværet i seg selv, synes jeg...

Gjest too ano
Skrevet

Hun kan ta fri 20 dager pr kalenderår, så jeg tviler på at hun har brukt opp alle dagene allerede.

Datteren har sitt første år i barnehagen,og sykdommene har vært mange, så dagene har kommet godt opp imot da legen ville utrede henne for astma også.

Men tviler på hun har komt opp i så masse som 20 dager.

Gjest too ano
Skrevet

Nei, hun kan ikke bli sparket fordi hun har syke barn - såfremt hun følger sykt barn-reglene, da. Altså at hun gr beskjed når hun uteblir fra jobb, leverer inn egenmeldinger for sykt barn og ikke overskrider det antallet sykt barn-dager hun har (om fraværet går over det, må hun ha dokumentasjon).

Kan det være at hun har slurvet litt med å levere inn meldinger eller noe sånt? Det er jo ikke sikkert hun forteller deg den hele og fulle historien. På den annen side finnes det mange rare sjefer som prøver seg på mye rart uten at det er hjemlet i noe regelverk også - så det er viktig å kjenne til reglene og rettighetene man har selv.

Tviler på hun forteller hele og fulle sannheten til meg, da hun ikke gjør det i andre saker;)

Syntes det var rart at hun hadde fått advarsel allerede vi er jo bare kommet til mars, og dette var i februar.

Det er nok heller sympatikvoter hun vil samle inn til vanlig. Jeg har ikke barn selv så jeg kan ikke så mye med dette.

Men slik hun sa det til meg, var at sjefen hadde sagt at hun måtte melde bedre fra ved sykdom, OG at hun ikke måtte si ja til vakter når hun visste barnet var sykt, dette skjønner jeg jo, man setter de i beit for arbeidsfolk, men sånn hun fremstillte det ville sjefen at hun skulle sifra FØR datteren ble syk.

Så at der er løgn inni bildet det tviler jeg ikke på ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...