Gå til innhold

40-årskrise?????

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en kvinne på snart 40 år som har det tungt og vondt for tida. Mannen min og jeg har vært sammen i 20 år (gift i 10 av dem). Jeg synes ikke vi har hatt flere/andre problemer enn andre par har, men for ett års tid siden - i fjor høst synes jeg at mannen min forandret seg veldig... Han virker ikke glad lenger, har mistet "futten" og livsgleden, han virker tom og aggressiv... For ett år siden fikk han vite at faren hadde overgrepet seg på min manns søstre (faren døde for noen år siden), på samme tid fikk mannen min større ansvar på jobben, noe han virkelig ånder og lever for (gir nok alt han har). Jeg tror det er en kombinasjon av mye på en gang som gjør at han er så forandret og utrolig sliten. Han hadde en periode i vår/sommer, hvor han var veldig rastløs. Han har begynt å trene/jogge regelmessig, har blitt veldig tynn, lukker seg inne i seg selv... Han sier at det er kun forholdet vårt som sliter, han synes ikke vi har hatt det noe bra de siste 2-3 årene. Savner nærhet og respekt... det savner jeg og.

Har spurt om det er noen andre damer... men, han benekter selvsagt det. Vi går til rådgiver hver for oss. Mannen min begynte alene hos han, for han hadde behov for det sier han. I sommer reiste han bort noen dager for seg selv, og det er greit. . . det var så mye støy hjemme???!!!

Vi har to herlig jenter, som ikke vet noe om dette, klart dem merker vel noe. Men vi har klart å oppføre oss (i hvert fall jeg) ganske normalt. Jeg lurer på hva som skjer? Mannen min sier han må finne ut om han er glad i meg. Vi går rundt hverandre for tida, og tar ikke på hverandre i det hele tatt. Mannen min legger seg 9-1/2 10, plutselig. Han hadde søvnproblermer en periode, men det er over. Vi har snakket mye, kommer ingen vei. Skal begynne hos rådgivern sammen. Alle jeg snakker med av familie og venner, mener at han er sliten, psykisk ubalanse, 40-årskrise, deprimert...

Dette er vanskelig å forklare i brev, men håper på et lite svar, for jeg blir helt smårar av dette her. Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34363-40-%C3%A5rskrise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, dette er ingen 40-årskrise.

Dette er en typisk mannlig depresjon. Mannen din bør gå til legen sin for en undersøkelse.

Medisiner og samtaler vil kunne få han tilbake til sitt "gamle jeg" i løpet av noen uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34363-40-%C3%A5rskrise/#findComment-133139
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...