Gå til innhold

Sex med tidligere stebarn ulovlig eller ei?

Anbefalte innlegg

Gjest Ekstremtanonymidag
Skrevet

Jeg er litt usikker på lovverket rundt dette. Det er kanskje helt lov å prøve seg på stedatterm så lenge hun er myndig ?.

Vil relasjonen om en anmelder et overgrep eller seksuell utnyttelse bli tatt med. Personen sier selvsagt alt er frivillig. Samtidig så har han også en makt over jenta i dette tilfellet. Og har benyttet seg av taktikken som går på å få henne dritings. En jente som har slitt veldig mye psykisk og hatt det vanskelig. Det er over 30 års aldersforskjell.

Det er både sykt og ekkelt og kvalmt men samtidig så kjenner hun seg så medskyldig i det hele.

Skrevet

Uansett relasjon er det ikke lov å sjenke noen dritings og deretter utnytte dem...

Noen bør enten "si" denne mannen noen sannhetens ord og/eller samtidig hjelpe denne jenta / kvinnen bort fra hans grep.

Skrevet

Hei,

Du kjenner situasjonen bedre (forstår hvis du ikke kan skrive detaljer), så her er en link til kapittel 19 i Straffeloven, og så kan du se om du finner noe passende der.

Håper han får som fortjent!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg kan ikke finne noe som forbyr sex med tidligere stebarn. §199 setter straff for sex med blant annet stebarn, (ikke tidligere stebarn).

Ellers kan §192 b, seksuell omgang med en bevisstløs, eller §193, misbruk av tillits- eller avhengighetsforhold komme til anvendelse.

Skrevet

Takk! Jeg har postet den allerede, for den ble ...eh... "usynlig" *hostekule* i innlegget mitt! ;-)

Med vennlig hilsen

Så det, men da hadde jeg allerede sendt linken.

:- )

Gjest Ekstremtanonymidag
Skrevet

Jeg kan ikke finne noe som forbyr sex med tidligere stebarn. §199 setter straff for sex med blant annet stebarn, (ikke tidligere stebarn).

Ellers kan §192 b, seksuell omgang med en bevisstløs, eller §193, misbruk av tillits- eller avhengighetsforhold komme til anvendelse.

Det er nok ikke noen lov mot å utnytte myndige stebarn.

Ser den paragraf 193 som kanskje kunne være relevant. Men tror nok den blir anvendt i de tydelige tilfellene. Som når det er en lege ,hjemmehjelp ,lærer etc.

Eller jeg vet ikke helt dette da. Uansett er det jo ikke lov å utnytte mennesker som er håpløst dritings.

Skrevet

Det er nok ikke noen lov mot å utnytte myndige stebarn.

Ser den paragraf 193 som kanskje kunne være relevant. Men tror nok den blir anvendt i de tydelige tilfellene. Som når det er en lege ,hjemmehjelp ,lærer etc.

Eller jeg vet ikke helt dette da. Uansett er det jo ikke lov å utnytte mennesker som er håpløst dritings.

§193 blir brukt i tydelige tilfeller, som det du nevner. Men det er også et element av skjønn involvert, og uten å vite noe mer vil jeg ikke utelukke at det kan forekomme situasjoner hvor den vil bli brukt i forhold til tidligere stebarn.

Gjest segunda
Skrevet

Hvor gammel jenta er vil ha mye å si, og også hennes tilstand. Hvis hun er syk er det mulig å si at han har utnyttet situasjonen, men er hun myndig og tilregnelig så er ikke noe som forbyr slikt.

Skrevet

Paragraf 193 mener jeg vil kunne komme til anvendelse her. Det går absolutt an å anbelde i forhold til det i alle fall. Hvis jenta skjenkes full først, så trenger man ikke å vise til avhengighetsforhold en gang.

Gjest Ekstremtanonymidag
Skrevet

Den paragrafen var tydeligvis ikke aktuell.

Nå har jeg vært hos politiet som sa det ikke var noe vits å anmelde siden jeg hadde blackout. Veldig skuffet nå men er vel forskjell på jus og moral.

Skrevet

Hvor gammel jenta er vil ha mye å si, og også hennes tilstand. Hvis hun er syk er det mulig å si at han har utnyttet situasjonen, men er hun myndig og tilregnelig så er ikke noe som forbyr slikt.

Det er ingen lov imot å sjenke noen drita og bevistløs forså å forgripe seg på dem seksuelt?

Jeg tror ganske så bestemt at det heter noe sånt som, voldtekt!

Gjest segunda
Skrevet

Det er ingen lov imot å sjenke noen drita og bevistløs forså å forgripe seg på dem seksuelt?

Jeg tror ganske så bestemt at det heter noe sånt som, voldtekt!

Det er voldtekt og voldtekt er ulovlig. I innlegget fremkommer det at jenta sier at det var frivillig. Hvis hun er myndig og tilregnelig så er det ingen lov som forbyr stefar og stedatter å ha sex.

Det å umyndiggjøre jentas uttalelser er overgrep, men hvis noen får henne til å si at stefar misbrukte sin situasjon da er det noe annet. Jeg tror likevel at det er vanskelig å få mannen dømt så lenge jeg ikke vet noe mer om situasjonen enn det som har fremkommet her.

Gjest segunda
Skrevet

Den paragrafen var tydeligvis ikke aktuell.

Nå har jeg vært hos politiet som sa det ikke var noe vits å anmelde siden jeg hadde blackout. Veldig skuffet nå men er vel forskjell på jus og moral.

Du bør i hvert fall søke hjelp hvis du har alkoholproblemer og psykiske problemer. Det er grusomt å ha blackout og du bør gjøre noe med dette.

Det er forskjell på lov og moral og hvis du er myndig så er dette vanskelig sak.

Lykke til videre.

Gjest Ekstremtanonymidag
Skrevet

Det er voldtekt og voldtekt er ulovlig. I innlegget fremkommer det at jenta sier at det var frivillig. Hvis hun er myndig og tilregnelig så er det ingen lov som forbyr stefar og stedatter å ha sex.

Det å umyndiggjøre jentas uttalelser er overgrep, men hvis noen får henne til å si at stefar misbrukte sin situasjon da er det noe annet. Jeg tror likevel at det er vanskelig å få mannen dømt så lenge jeg ikke vet noe mer om situasjonen enn det som har fremkommet her.

Det var ikke frivillig. Men vanskelig å bevise dette som sagt.

Hvor frivillig er det når en så full at en kaster opp og er dritings. Men husker ingenting av ovegrepet. Det ble således tilkalt ambulanse fordi jeg tydeligvis sovnet på toalettet og min over godt over 30 år eldre stefar ikke fikk tak i meg. Men så kom jeg jo meg hjem med drosje på natten så vet ikke om jeg har vært bevistløs av for mye alkohol. Det at jeg klarte å komme meg hjem i drosje taler kanskje mot dette.

Uansett er det jævlig med disse hullene i hukommelsen.

Dette er en person jeg er veldig glad i og som kjenner til alle mine problemer og viste hvor livredd moren min kunne være i forhold til meg og alkohol.

Det er bare et så grovt tillitsbrudd at jeg omrent ikke har ord for det. Og jeg synes det er rart at dette ikke regnes som overgrep.

Jeg har ihvertfall bestemt meg nå for å være sterk og holde meg totalt unna dette kreket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...