Gå til innhold

Praventin mot kviser


Gjest RenHudNå:)

Anbefalte innlegg

Gjest RenHudNå:)

Hei! Jeg er en jente på 33 som har vært plaget av kviser siden 15-årsalderen. Etter at jeg begynte på Diane p-piller for noen år siden, har kvisene blitt færre, men huden blir aldri helt bra, og dessuten gjør p-pillene at jeg får stygge, brune pigmentflekker i ansiktet etter bare beskjedne mengder med sol. Nå har jeg sett annonser for et kosttilskudd som inneholder et stoff som heter Praventin. Er dette noe som kan hjelpe, tror du? Pga. pigmentflekkene har jeg veldig lyst til å slutte med Diane eller gå over på et merke med mindre østrogen, og er dessuten bekymret for hvordan huden vil oppføre seg mht. kviser hvis jeg ev. skulle bli gravid. Er også veldig, veldig lei av kviser etter så mange år ... og har heller ikke så gode erfaringer med utvortes remedier, siden huden min blir veldig fort tørr og flassete når jeg bruker salicylsyre, Basiron og andre sterke saker ..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du høres ut som du har hatt kviser veldig lenge, mer enn halve livet ditt. Jeg forstår at du er bekymret for og sjenert av bivirkningene av medikamenter. Diane kan hjelpe hos en god del av dem som har kviser, men kan gi pigmenteringer i forbindelse med soleksponering og endel får utbrudd når de stanser med tablettene. Det kan også som du nevner være bedre å benytte en p pille med lavere østrogen. Når det gjelder kosttilkudd og dokumentert effekt på kviser, finnes det veldig lite. Dessverre aksepteres det markedsføring uten dekkende "evidence-based" dokumentasjon for kosttilskudd og hudpreparater som aldri ville blitt godtatt for biler eller husholdningsmaskiner. Dersom det ikke foreligger noe spesielt, er det ikke grunn til å tro at dette preparatet skiller seg ut på noen spesiell måte. Til tross for mange års seriøs forskning har man ikke lykkes å få frem så mange effektive preparater mot kviser som vi kunne ønske og spesielt ingen som er bivirkningsfrie. I tillegg til antibiotika mot betennelsene og hormoner for å blokkere talgproduksjonen, har vi et medikament som reduserer talgproduksjonen Dette heter isotretinoin og kan også ha bivirkninger, men ved mangeårige plager er det en av de få behandlingene vi anbefaler og som kan gi varig bedring av kvisene. Dette kan være aktuell behandling for alle med langvarige og alvorlige kviseplager, så jeg anbefaler deg å diskutere med lege/ hudlege med allsidig erfaring med acne om disse tablettene kan være aktuelle for deg. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...