Gå til innhold

Jeg støtter Sagen


nick

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    11

  • cathlin

    8

  • bustebeisa

    5

  • Mary Poppins

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Dette gjelder en idrett hvor jeg har blitt flau over visse folks argumenter mot kvinnelig deltakelse, og det i det 21. århundre.

En gang i tiden skulle ikke kvinner delta i idrett fordi de var for skjøre og fordi det ikke var kvinnelig å bli svett osv. Det er direkte pinlig at argumenter som er like dårlige og tåpelige som dette i dag benyttes mot å slippe kvinnelige hoppere til i skiflyvningsbakker etc.

Annette Sagen er et likestillingsikon, og den symbolske betydningen av at nettopp hun skulle få førstehoppet kan ikke undervurderes - med mindre man er helt historieløs når det gjelder betydningen av kvinnelige forbilder.

Ååååh, morsan, jeg er så utrolig enig med deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter bare her og tenker "typisk"....

minner meg faktisk om jobben min. joda, kvinner er flinke og kvinner som er gode skal belønnes, og joda, man "prøver", en bare med ord. handlingene sier jo alt annet.

trist for anette. veldig typisk gutteklubb-ting å la skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest drvalley

Når det gjelder skihoppere, tror jeg det er fornuftig å ikke ha noen forventninger om mer avanserte personlige, menneskelige egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Når det gjelder skihoppere, tror jeg det er fornuftig å ikke ha noen forventninger om mer avanserte personlige, menneskelige egenskaper.

Jeg tenker litt i samme baner, og nettopp derfor er jeg mest irritert på pambene bak Romøren som dytter ham fremfor seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Helt enig.

Som kommentatoren i Bla-Blaet skrev: Man er like lite "litt først" som "litt jomfru". Ingen ville passere som jomfru etter å ha testet litt før den offisielle debuten på bryllupsnatten heller! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

Når det gjelder skihoppere, tror jeg det er fornuftig å ikke ha noen forventninger om mer avanserte personlige, menneskelige egenskaper.

Tenker litt som deg, og syns den pressemeldingen fra Romøren var litt for lang og velskrevet til ikke å ha ligget i en skuff en ukes tid, da dette antagelig først ble planlagt.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder en idrett hvor jeg har blitt flau over visse folks argumenter mot kvinnelig deltakelse, og det i det 21. århundre.

En gang i tiden skulle ikke kvinner delta i idrett fordi de var for skjøre og fordi det ikke var kvinnelig å bli svett osv. Det er direkte pinlig at argumenter som er like dårlige og tåpelige som dette i dag benyttes mot å slippe kvinnelige hoppere til i skiflyvningsbakker etc.

Annette Sagen er et likestillingsikon, og den symbolske betydningen av at nettopp hun skulle få førstehoppet kan ikke undervurderes - med mindre man er helt historieløs når det gjelder betydningen av kvinnelige forbilder.

Om Sagen er et likestillingsikon, kommer det til å gå ille med likestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du artikkelen det var linket til? Da Bredesen åpnet en hoppbakke, var han virkelig førstemann, ingen prøvehoppere der.

Og hvis de absolutt trengte noen prøvehoppere for å finne riktig fart for Sagen, så burde de ha brukt kvinnelige hoppere, som vil ha omtrent samme vekt som Sagen.

Nei, dette var en ren maktdemonstrasjon. De som nå sendte i veg Romøren er de samme som har jobbet iherdig for å hindre kvinnelige hoppere i Norge. Du må være lite orientert som ikke har fått med deg det.

Nå har jeg ikke så mye til overs for Romøren i utgangspunktet, så for min del har han ikke tapt noe mer eller mindre i forbindelse med dette stuntet.

Og med de prestasjonene han har hatt i det siste, er det langtfra den beste de sendte utfor.

At det er gamlekara som er imot kvinnelige hopper som står bak det hele, er det dem som skal ha tilsnakk. Men uansett synes jeg det er helt greit at de sender utfor prøvehoppere før selve åpningen. Man kan heller sette spørsmål ved at Bredesen i sin tid hoppet aller først i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott artikkel!

Noen gullkorn:

''Langrenn for kvinner kom så sent som i Oslo i 1952, da Norge som eneste nasjon stemte imot. ''

''Og de første rennene var så visst ingen reklame for kvinnelangrenn. Avisene hadde bilder av jenter som lå utslitt i løypa, med suppe og svette rennende i ansiktet, tufset var de på håret - ja, i det hele tatt ble bildene gjort så dystre som vel mulig. Sportsjournalistene advarte og ba pikene drive med idretter som passet det svake kjønn, altså kunstløp på skøyter og slalåm. Bare ikke langrenn...''

''Ti kilometer langrenn for damer skaper ingen skjønnhet. Dette er ikke pent å se på når de vakler i land, og det er tydelig at dette ikke er noen sport for kvinner''

Kvinner fikk ikke løpe maraton før i 1972 og det ble OL-gren for kvinner først i 1984... Hva er det med menn? Tror de at vi ikke duger til noe annet enn å stå ved kjøkkenbenken? Og hvem kan egentlig bestemme at kvinner ikke får lov til å delta i en sport???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Tenker litt som deg, og syns den pressemeldingen fra Romøren var litt for lang og velskrevet til ikke å ha ligget i en skuff en ukes tid, da dette antagelig først ble planlagt.... ;-)

Hehe jeg leste pressemeldingen nå og tenkte akkurat det samme som deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Tenker litt som deg, og syns den pressemeldingen fra Romøren var litt for lang og velskrevet til ikke å ha ligget i en skuff en ukes tid, da dette antagelig først ble planlagt.... ;-)

Haha, godt tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Dette gjelder en idrett hvor jeg har blitt flau over visse folks argumenter mot kvinnelig deltakelse, og det i det 21. århundre.

En gang i tiden skulle ikke kvinner delta i idrett fordi de var for skjøre og fordi det ikke var kvinnelig å bli svett osv. Det er direkte pinlig at argumenter som er like dårlige og tåpelige som dette i dag benyttes mot å slippe kvinnelige hoppere til i skiflyvningsbakker etc.

Annette Sagen er et likestillingsikon, og den symbolske betydningen av at nettopp hun skulle få førstehoppet kan ikke undervurderes - med mindre man er helt historieløs når det gjelder betydningen av kvinnelige forbilder.

Beste innlegget på dol på lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om Sagen er et likestillingsikon, kommer det til å gå ille med likestillingen.

...og hvem andre mener du har gjort mer for å fremme kvinnehopping i dette landet, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Dette er ingenting å bry seg om. Hva er alt styret med hvem som skal hoppe først? Er det så jævlig big deal?

Hvis du hadde fulgt med på debatten om kvinnelige skihoppere for noen år siden, så hadde du skjønt hvorfor dette er en viktig prinsippsak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hvis du leser hva Anette Sagen selv sier, så sier hun at faren hennes ikke var klar over at bakken skulle testes først.

Selv var hun klar over det og vet at alle nye bakker testes før det første offisielle rennet.

Gutta ble spurt for flere uker siden og dette skulle foregå i stillhet uten media til stede.

Anette Sagen selv var i Japan og kunne ikke teste bakken.

Hvordan mener du at det skulle ha foregått? Skulle man droppet testingen?

Typisk media. Ei fjær har blitt til fem høns. Anette Sagen er den første offisielle hopperen.

Å kalle gutta for drittsekker fordi de ble bedt om å teste er å gå litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Tenker litt som deg, og syns den pressemeldingen fra Romøren var litt for lang og velskrevet til ikke å ha ligget i en skuff en ukes tid, da dette antagelig først ble planlagt.... ;-)

Du har helt rett, pressemeldingen var ikke skrevet av Romøren, men av PR rådgiver Brynhildsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hehe jeg leste pressemeldingen nå og tenkte akkurat det samme som deg..

Du har helt rett, pressemeldingen var ikke skrevet av Romøren, men av PR rådgiver Brynhildsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Megler Smekk

Hvis du leser hva Anette Sagen selv sier, så sier hun at faren hennes ikke var klar over at bakken skulle testes først.

Selv var hun klar over det og vet at alle nye bakker testes før det første offisielle rennet.

Gutta ble spurt for flere uker siden og dette skulle foregå i stillhet uten media til stede.

Anette Sagen selv var i Japan og kunne ikke teste bakken.

Hvordan mener du at det skulle ha foregått? Skulle man droppet testingen?

Typisk media. Ei fjær har blitt til fem høns. Anette Sagen er den første offisielle hopperen.

Å kalle gutta for drittsekker fordi de ble bedt om å teste er å gå litt langt.

Helt enig. Denne "saken" er en ikke-sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...